PDA

Vis full versjon : Sluring multireim v full sving.



64PV
29/12/16, 13:18
2001 Volvo S60 2,4T
Nå i vinter har jeg opplevd en lyd som ligner på at multireima slurer på servopumpen når jeg gir fullt rattutslag til venstre.
Altså når styringen treffer stopperne.
Hva kan det skyldes?
Ellers ingen feil eller problemer med servoen.
Kan nevne at servopumpen ble byttet i sommer.

Svirre
29/12/16, 14:09
Jeg antar at oljenivået da er sjekket?

64PV
29/12/16, 19:45
Jeg antar at oljenivået da er sjekket?

Det er sjekket, og er ok.

Svirre
29/12/16, 20:11
Lenge siden multireima er bytta? Hvis den er rimelig ny og det har vært veldig enkelt å montere den, så er den for lang og kan slure. Det kommer ikke med en gang, men etter litt bruk når reima får strekt seg litt.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

64PV
01/01/17, 20:56
Lenge siden multireima er bytta? Hvis den er rimelig ny og det har vært veldig enkelt å montere den, så er den for lang og kan slure. Det kommer ikke med en gang, men etter litt bruk når reima får strekt seg litt.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Reima byttet jeg for halvannet år siden... tipper den har vært med 7-8000 km.
Men strammeren er jo fjærbelastet, så jeg trodde ikke reima kunne strekke seg så mye at den skulle bli for slakk?

Hvordan er det med tannstanga? Er det ventiler der som skal "bypasse" oljetrykket når den når fullt rattutslag?

Svirre
01/01/17, 21:11
Reima skal ikke strekke seg så mye, men hvis du har montert den "lange" typen, så strekker den seg såpass at den kan bli litt for slakk. Det er verdt å sjekke opp.

Tannstaget er heller ikke utelukket. Kan være hydraulikken som begynner å bli sliten også.
Hva slags olje ble brukt?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

64PV
01/01/17, 21:28
Reima skal ikke strekke seg så mye, men hvis du har montert den "lange" typen, så strekker den seg såpass at den kan bli litt for slakk. Det er verdt å sjekke opp.

Tannstaget er heller ikke utelukket. Kan være hydraulikken som begynner å bli sliten også.
Hva slags olje ble brukt?

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Kjøpte servo olje hos Volvo. Står Volvo på dunken.

64PV
18/01/17, 22:11
Fant ut av dette her om dagen... når jeg tenker meg om har lyden kommet når det har vært vått føre på veien, og kun når bilen er i bevegelse. Ikke når jeg står i ro og ratter.
Tok en titt i hjulhuset ved høyre framhjul. Der fant jeg synderen, et lite ca trekantet metalldeksel som er festet med to plastmuttere.
Den ene plastmutteren var borte, så dekselet hang borti hjulet ved fullt rattutslag. Og når dekket ble vått, lagde den en grusom gummi-gnisselyd! :eek:
To nye plastmuttere til kr 60 (!) hos Volvo løste saken. Heldigvis ikke noe servotrøbbel denne gangen :-)

Svirre
18/01/17, 23:02
Ser man det! Utrolig hva som forårsaker lyder.