PDA

Vis full versjon : Girkasse eller drivverk lugger i kald temperatur



chrvik
29/12/16, 10:04
Hei

Jeg har en Volvo XC70 D5, 2007. I det siste har jeg merket at bilen av og til girer knallhardt på de laveste girene når det er kaldt ute (mest mellom 2-3). Det er ikke noen fin overgang, bare smack rett i nytt gir.
Bilen har gått 191.000 km og alle servicer er fulgt, i tillegg fikk jeg gjennomført flush av girkassen på 164.000 grunnet den berømte svakheten.

Har hatt bilen til kontroll, men feilsøkingssystemet til Volvo fungerer visstnok slik at feil må fikses og elimineres før man kommer helt inn i systemet. I dette tilfellet hadde jeg en feil på spyler til lyktene og dette måtte fikses og elimineres før man kunne gå videre. Må finne meg ny spylermotor.

Men spørsmålet er om noen har opplevd det samme? Har hørt at det kan være "innsteget" som må justeres, men har ikke noe særlig peiling på det.


Mvh
Christian

Volvo XC70 D5 185hk 2007
Kinetic D5244T4 AWTF-80 SC

Svirre
29/12/16, 10:31
Det virker som om det er noe tregheter ute og går. Ville ha forsøkt en flushing igjen. Kan hende den olja du har bytta til har samla opp mye skit igjen, og gjør at den oppfører seg på den måten den gjør.

Evt. få sjekket om det kan være noen feilkoder lagret eller om den trenger en adapsjon.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Jimbojama
29/12/16, 10:41
Litt enig med Svirre. 164.000 var endel kilometer, så kan være mye skit som har samla seg opp der. Men synes det virker rart at du skal måtte eliminere spylerpumpefeilen før man feilsøker girkassa. Det er ikke min erfaring med vida. Hvor har du hatt bilen hen?

chrvik
29/12/16, 11:05
Var ikke klar over svakheten med girkassene før jeg kjøpte bilen, ellers skulle jeg tatt flushinga tidligere. Har hatt bilen på merkeveksted i Bodø.

Men det rare er at lugginga bare skjer på lavere gir. Bruker å klikke girspaken over i manuell for å se hvilket gir bilen står i når den lugger og det skjer stort sett mellom 1/2 og 2/3

chrvik
29/12/16, 11:05
Takker for svar! Skal sette bilen opp på ny time/flushing og se om det hjelper.

peodudn
29/12/16, 15:29
Det er en kjent feil på tidlige modeller av girkassa som kom på 185hk motoren. Ventilplata ble oppgradert på disse da denne er kjent for hard giring mellom 2 og 3 gir. Jeg har selv problemet med hard giring mellom 2 og 3. Har ikke gidda gjøre noe med dette ennå. Ventilplata koster 5-6000 på ebay og ca 20000 hos volvo. Skal vistnok være enkel å skifte. Trenger ikke demontere girkasse fra bilen for denne jobben


Sent from my iPad using Tapatalk

chrvik
04/01/17, 09:12
Det er en kjent feil på tidlige modeller av girkassa som kom på 185hk motoren. Ventilplata ble oppgradert på disse da denne er kjent for hard giring mellom 2 og 3 gir. Jeg har selv problemet med hard giring mellom 2 og 3. Har ikke gidda gjøre noe med dette ennå. Ventilplata koster 5-6000 på ebay og ca 20000 hos volvo. Skal vistnok være enkel å skifte. Trenger ikke demontere girkasse fra bilen for denne jobben


Sent from my iPad using Tapatalk

Takk for tilbakemeldingen!
Synd at enkelte deler koster så sinnsykt mye. Tror jeg også lar den ligge inntil videre :)