PDA

Vis full versjon : 1998 V 70 2,5 10v fjusker



stein erik olsen
28/12/16, 21:11
Hei har kjøpt en V70 er min andre volvo på 20 år. Vet ikke hvordan disse er motormessig.

Men til å ha 144hk og manuelt gir,så må jeg desverre si at dette er ganske tamt.Men forbruke er som en Camaro....

Motorn fjusker/nykker ved ca 1800 rpm. Har skifta Lamda,LMM rotor og fordelerlokk

Forbruk har ligger mellom 0,95 og 1,3 på Landeveien.kjører da ikke over 3000 O/min

På tomgang kan man høre at den fjusker/skyter svakt.

Noen sier feilen kan være gasspjeld? Plugger og kabler er i fra 2015

Svirre
29/12/16, 14:43
Forbruket på disse skal være langt lavere enn 1l/mila. Siden du har 144hk motoren, så har du den med mekanisk gasspjeld og er ikke omfattet av det nyere tullet. Ville sjekket luftfilter om hvor bra det er. Bær egentlig byttes minst en gang i året. Samtidig sjekket opp tomgangsregulatoren. Disse har en tendens til å svikte, begynnte å tulle med tiden. Kan også være dårlig katalysator som begynner å bli tett.

Hvor er plugger og ledninger kjøpt/hvilket fabrikat er disse? Samme med lambda og LMM og resterende tenningsdeler.

stein erik olsen
30/12/16, 12:45
lambda og Lmm ble kjøpt fra Meca. Kabler orginal volvo,samt fordelerlokk og rotor.Plugger vet jeg ikke.men er av merke Denso

Hvordan er trekkrafta på disse?syns den er ganske høyt giret. Men syns fortsatt at den er momentsvak.

Går fint på tomgang.ingen jaging.men kjøre man i eks 2 gir på slett vei og har ca 1800 rpm,så lugger/hopper bilen ganske mye

Svirre
30/12/16, 13:24
Hva din oppfatning av motorytelsen er vanskelig å vite over et forum, men skal være akseptabel trekkraft fra disse. Ikke hørt noe negativt rundt Denso LMM, men vet at disse er kresne på LMM. Du burde prøvd å få låne en annen LMM for å se om det kan hjelpe.

Ville også ha byttet drivstoffilter var jeg deg. Hvordan er tilstanden på luftfilteret? Er orginalboksen med innsatsfilter montert?

stein erik olsen
30/12/16, 17:51
Hva din oppfatning av motorytelsen er vanskelig å vite over et forum, men skal være akseptabel trekkraft fra disse. Ikke hørt noe negativt rundt Denso LMM, men vet at disse er kresne på LMM. Du burde prøvd å få låne en annen LMM for å se om det kan hjelpe.

Ville også ha byttet drivstoffilter var jeg deg. Hvordan er tilstanden på luftfilteret? Er orginalboksen med innsatsfilter montert?

Luftfilter er nytt og er i orginal luftfilterboks.Har prøvd Lmm fra anna bil.ingen forskjell.Har en corolla 1,3 den drar bedre i bakker enn volvoen.Corollan går bedre på alle måter.
Har ingen feilkoder heller.ingen lampe som lyser

stein erik olsen
30/12/16, 18:07
Kan jo kanskje være Delvis tett katalysator.....

Svirre
30/12/16, 18:08
Ville ha sjekket opp katalysator. Kan være at den begynner å bli sliten.

Sjekk også registeret om det står riktig. Har faktisk opplevd at på noen biler har det hoppet over en tann og oppført seg slik du beskriver.

stein erik olsen
30/12/16, 18:12
Ja ska sjekke opp med register å kat.Takker for svar så langt :)

gswede
02/01/17, 14:32
Med fare for å gjenta meg selv, sjekk for vakumlekkasjer. Sjekk også slangene til oljefella.

mrstfu
02/01/17, 14:44
Mulig jeg tar feil her, men jeg mener å huske fra 850-dagene mine at Siemens-styringa ikke har LMM, men en tempmåler i innsuget?

gswede
02/01/17, 15:31
Ville også sjekket tomgangsregulator, vakumtre og slanger til evapventil. Gamle biler dette her nå, mye morken gummi :-)
Ta gjerne ut en plugg og sjekk tilstand og gap.

Svirre
02/01/17, 15:33
Mulig jeg tar feil her, men jeg mener å huske fra 850-dagene mine at Siemens-styringa ikke har LMM, men en tempmåler i innsuget?
LMM på disse.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

mrstfu
02/01/17, 16:05
LMM på disse.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Javel? Er det Bosch, da? Iflg Volvopartswebstore er 2.5 144hk utstyrt med tempsensor for inntakslufta, del 3A.

http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=235669&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=1998&ukey_category=7865&ukey_driveLine=478

Svirre
02/01/17, 19:49
Det er godt mulig det er tempsensor på denne i tillegg. Jeg er fast bestemt på at det er LMM på disse da jeg har anbefalt folk å bytte den og problemet har blitt borte for dem.
Har dog selv hatt turboversjoner av de jeg har skrudd på.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

mrstfu
02/01/17, 20:05
Den står på samme plass, men er altså ikke en LMM, om det stemmer at han har 2.5L 10V 144hk med Siemens. Samme på B5202Sen i V70en til en kompis av meg. Først etter '99 fikk de svakere sugemotorene LMM.

Svirre
02/01/17, 20:48
Da har jeg isaåfall vært snytt for info i mange...[emoji30]

Ikke at jeg har undersøkt heller, men ser fysisk like ut både på ME4.3 og ME4.4 styring.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

mrstfu
02/01/17, 20:58
Dette er ikke Bosch ME-styring, det er hele poenget. Det er Siemens Fenix. Samme prinsipper, men noen endringer. Nettopp derfor må man bytte motornett om man går fra B5252S/B5202S og til noe som helst annet, fordi 10V-motorene er de eneste med Fenix.

Husker jeg ikke helt feil har B5254S LH3.2-styring, turbomodellene har ME4.3 opp tilogmed '95, deretter følger ME4.4 modellene som fikk OBD2, og går over på ME7 sammen med COP, ETM og all den herligheten.

turb00le
02/01/17, 21:11
Ikke helt sikker, men mistenker at det er m4.4 på den. Det satt i allefall m4.4 på 20v i v70.

Enkleste er å vippe av lokket på kassa og google boksnr.

Sent fra min S30 via Tapatalk

stein erik olsen
05/01/17, 15:44
Mulig jeg tar feil her, men jeg mener å huske fra 850-dagene mine at Siemens-styringa ikke har LMM, men en tempmåler i innsuget?

Ja stemmer nok det. Er bare en liten sak som står i innsugs slangen før filterboks.

Har skifta plugger,renset spjeldhus og spjeldsensor
sjekket vakumslanger.var en som var dårlig.skifta denne.
bilen fikk litt høyere tomgang.Ellers det samme.
Biln går greit om man kjøre han ut på girene,Syns den er svak under 3500 rpm.
Ohmet pluggledninger.lå mellom 3-4.5 pr kabel