PDA

Vis full versjon : Tenningsmerke dieselpump



Roar22
27/12/16, 21:50
Er det noen her som kan forklare hvor jeg finner tenningsmerket på dieselpumpen til en d5252t?
Volvo S80 2.5tdi. 2000 mod.

Svirre
28/12/16, 00:53
Du starter med å sette motor i ØD (øvre dødpunkt/0-punkt)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/13.png

A - Det finnes et merke på svinghjul. Ofte markert med "0" som skal peke rett mot en pil som er støpt i kassa. Du kan starte med å grovjustere på reimhjulet med å finne markeringen der. Deretter kan du, eller noen andre ligge under bilen og se hvor merke havner. Bruke gjerne en grov flattrekker til å finjustere dødpunktet på veiva.

B - Er ukjent på denne motoren

C - Her er merkingene som vist på dieselpumpe. Litt vanskelig å se med en gang, men med litt lys så ser du dette. Skal være et hakk i reimhjulet på yttersiden av pumpa.

Husk at du kan sette pumpa 180 grader feil! Om det kun er snakk om finjustering, så må dette gjøres med VIDA, noe som bør/må gjøres uansett etter enhver kalibering.
Bildet under er bare til supplement :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/857.jpg

Roar22
28/12/16, 18:26
Du starter med å sette motor i ØD (øvre dødpunkt/0-punkt)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/13.png

A - Det finnes et merke på svinghjul. Ofte markert med "0" som skal peke rett mot en pil som er støpt i kassa. Du kan starte med å grovjustere på reimhjulet med å finne markeringen der. Deretter kan du, eller noen andre ligge under bilen og se hvor merke havner. Bruke gjerne en grov flattrekker til å finjustere dødpunktet på veiva.

B - Er ukjent på denne motoren

C - Her er merkingene som vist på dieselpumpe. Litt vanskelig å se med en gang, men med litt lys så ser du dette. Skal være et hakk i reimhjulet på yttersiden av pumpa.

Husk at du kan sette pumpa 180 grader feil! Om det kun er snakk om finjustering, så må dette gjøres med VIDA, noe som bør/må gjøres uansett etter enhver kalibering.
Bildet under er bare til supplement :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/857.jpg


Jeg fant det men det var jaggu godt gjemt bak der hehe, hjelper dessverre ikke å sette motor i ød her da det dessverre dreier seg om regreimhavari med dertil tlhørende skader. Men takk for hjelpen. :-)

Svirre
28/12/16, 21:01
Da skjønner jeg. På bildet under ser du venstre side av kammen hvor kamheggene står. De skal stå plant med resten av toppen slik som det er avbildet. Det aller beste er å få tak i låseverktøyet som brukes til kammen, låse kammen i denne posisjonen og legge på regreim mens reimhjulet til kammen er så vidt løs. Nå reg.reima er strammet opp, skrur du til bolten i kammen. Da kan kamlåsen løsnes og motor kan roteres 2 ganger for å sjekke at alt er korrekt utført. Om du får låst kammen på nytt uten noen radikale endringer når svinghjulet er satt i dødpunkt, er det bare å gå videre til dieselpumpa :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/1023.jpg

Roar22
28/12/16, 21:09
Da skjønner jeg. På bildet under ser du venstre side av kammen hvor kamheggene står. De skal stå plant med resten av toppen slik som det er avbildet. Det aller beste er å få tak i låseverktøyet som brukes til kammen, låse kammen i denne posisjonen og legge på regreim mens reimhjulet til kammen er så vidt løs. Nå reg.reima er strammet opp, skrur du til bolten i kammen. Da kan kamlåsen løsnes og motor kan roteres 2 ganger for å sjekke at alt er korrekt utført. Om du får låst kammen på nytt uten noen radikale endringer når svinghjulet er satt i dødpunkt, er det bare å gå videre til dieselpumpa :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/1023.jpg

Jo takk for info, men dette visste jeg allerede, det vare det jævla merke på pumpa jeg ikke klarte å finne hehe, nei det låseverktøyet får du ikke tak i noe sted har jeg erfart.
Så det laget jeg selv av 4.5mm flattjern og skar ut sporet, differeansen skimser jeg opp med søkeblader når jeg har montert kammen.
Setter pris på info selv om jeg vet det fra før, takk igjen.

Roar22
01/01/17, 16:03
Noen som aner hvorfor motoren ikke starter når begge merkene er satt på null, både regreim og dieselpump, han har tent men det er det.
Ja det er masse komp om noen lurer på det.
Vi snakker selvsagt om D5252T motoren.

Svirre
01/01/17, 17:46
Får den diesel? Vært byttet dieselpumpe? Et kontaktstykke til dieselpumpa montert? ;)

Kan lønne seg å justere dieselpumpa litt etter timingsmerke da for tidlig injesering kan føre til at den ikke starter. Er nok med 1 grad forskjell. Skal ligge på ca. 2-2.5grader etter ØD.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Roar22
01/01/17, 18:29
Får den diesel? Vært byttet dieselpumpe? Et kontaktstykke til dieselpumpa montert? ;)

Kan lønne seg å justere dieselpumpa litt etter timingsmerke da for tidlig injesering kan føre til at den ikke starter. Er nok med 1 grad forskjell. Skal ligge på ca. 2-2.5grader etter ØD.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Ja den får diesel, nei det er ikke byttet dieselpumpe og kontaktstykke har aldri vært av.
2-2,5 grad hvor mange millimeter ca er det på hjulet til pumpa, jeg har ingenting å måle grader med dessverre.
Men tusen takk for info så langt, det er høyt verdsatt. :-))

Svirre
01/01/17, 20:02
Det er antall grader ift ØD. 1 grad tilsvarer ca. 1.2mm med justering. Hvis man står fra førersiden og ser ned på reimhjulet til pumpa, så skal den gå MED klokka for å øke gradene etter ØD :) Prøv å vri den ca. 2-3mm for å se om det hjelper. Får du start på den, så trenger man bare å justere etter hva VIDA sier.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Roar22
01/01/17, 20:09
Det er antall grader ift ØD. 1 grad tilsvarer ca. 1.2mm med justering. Hvis man står fra førersiden og ser ned på reimhjulet til pumpa, så skal den gå MED klokka for å øke gradene etter ØD :) Prøv å vri den ca. 2-3mm for å se om det hjelper. Får du start på den, så trenger man bare å justere etter hva VIDA sier.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Takk igjen for info, da får jeg prøve det etter jobb i morgen. :-)

Roar22
02/01/17, 20:51
Det er antall grader ift ØD. 1 grad tilsvarer ca. 1.2mm med justering. Hvis man står fra førersiden og ser ned på reimhjulet til pumpa, så skal den gå MED klokka for å øke gradene etter ØD :) Prøv å vri den ca. 2-3mm for å se om det hjelper. Får du start på den, så trenger man bare å justere etter hva VIDA sier.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Du hadde helt rett, den starter å går, ikke helt i 100 men det får jeg ta senere, takk igjen for nyttig info. :-)

Svirre
02/01/17, 21:52
Bare hyggelig. Litt feil justering og den er helt ute og kjører. Bra det ordnet seg :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk