PDA

Vis full versjon : Oppgradere luftfilter? (D5)



Torsen67
25/12/16, 22:25
Bilen er tunet til 197 hk. Har det noe for seg å sette i ett mer åpent luftfilter?
Eller er det bare å lunke rundt på det originale? Fuktighet i lufta hjelper jo også. Kjerra har gått som ett uvær i tåka i det siste. Men så fort det er tørr luft så syntes jeg den er slapp.

turb00le
25/12/16, 22:48
Et innsatsfilter er innafor og kan være en fornuftig oppgradering, er også vaskbart så slipper å bytte de. Ett åpent konfilter vil bare gi deg masse støy og mest sannsynlig mindre filterareale.

Sent fra min S30 via Tapatalk

vangsfreaken
25/12/16, 23:14
er verdt å nevne at en kamerat fikk feilkode på lmm etter å ha kjørt med oljet konfilter, så det kan være verdt å se etter et som ikke må oljes :) det går sikkert oftest bra, men irriterende om man er blant de som får problemer...

Svirre
26/12/16, 00:32
Sett inn nytt papirfilter. De tåler vesentlig mer enn 200hk. I tillegg gir det korrekt flyt på luftstrømmen ift hva som er orginalt :)

locked
26/12/16, 01:11
Bilen er tunet til 197 hk. Har det noe for seg å sette i ett mer åpent luftfilter?Overhodet ikkje, det er fullstendig bortkasta pengar. Min har 240 og går akkurat like godt på det orginale filteret.


Fuktighet i lufta hjelper jo også. Kjerra har gått som ett uvær i tåka i det siste. Men så fort det er tørr luft så syntes jeg den er slapp.Det har med virkningsgrada på intercooleren å gjere.

Torsen67
26/12/16, 01:34
Ok, da blir det papirfilter. Så det er normalt at kjerra skal gå såpass mye bedre i fuktig vær?

Svirre
26/12/16, 01:40
Ok, da blir det papirfilter. Så det er normalt at kjerra skal gå såpass mye bedre i fuktig vær?
Kaldt og fuktig vær gir mer effektiv kjøling av lufta i IC enn tørt vær. Fukten legger seg jo på og kjøler den mer ytterligere :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Tom K
26/12/16, 17:31
Volvo har brukt ganske mange millioner på å finne det beste filteret til motoren, du skal trimme MYE før det originale gir for lite luft

Morgis
27/12/16, 04:20
sportsfilter som må oljes er drepens for luftmengdemåleren.
Grunnen til dette er at mange av disse filtrene "svetter" og legger igjen et belegg på LMM sensoren.

Daniel V
28/12/16, 01:17
Jepp. Ren min ble helt mongo etter forrige eier hadde satt i konfilter. Stoppa i tide og utide, og var umulig å starte til tider. Med original boks, originalt filter og ny Bosch LMM ble den helt 100 igjen :)

hgnubel
28/12/16, 09:06
Opplevde ingen slike utfordringer med k&n sitt innsatsfilter som må renses og oljes. Men gikk tilbake til papirfilter i sommer da det er enklere her i tidsklemma...