Logg inn

Vis full versjon : Trenger tips og råd til v70 kjøp. II gen eller III gen?



christoffera
19/12/16, 19:56
Har kjent litt på lysten av å selge Hiacen og kjøpe en nyere mer behagelig bil.
Da jeg ikke er noe spesielt "frelst" av Volvo lengre (ikke at jeg ikke liker Volvo) så har jeg sett litt rundt på finn i den prisklassen jeg kan tenke meg.
Åpen for det meste men er så få biler som frister så faller fort tilbake på volvo. Ser fine ut på utsiden og innsiden og er gode å kjøre samt god kvalitet.

Først myste jeg litt på V50. Syns de var overraskende billige. Men etter å ha snakket med en Volvo mekaniker jeg kjenner fikk jeg lære at kanskje ikke 1.6 PSA dieselen er den beste, og at jeg burde gå for volvo 5 cyl diesel, det er de beste. Det forklarer kanskje også litt den billige prisen på v50 ettersom nesten alle de bilene har 1.6 PSA.
Han anbefalte meg V70 05 til 08 mod. Gode biler.

Etter å ha sett litt rundt på finn har jeg blitt mer og mer sugen på V70 Gen 3, da jeg syns de er mye finere både inni og utenpå.
Jeg begynte først å se på biler i 80k klassen ettersom jeg ville ha v50. Men nå som V70 er i fokus har jeg gått litt lenger opp i pris. Nærmere 150k.

Min samboer har en 01 V70 GLT så jeg har litt kjennskap til de bilene og vet det er kvalitet.
Men er ute etter litt nybilsfølelse og da er Gen 3 v70 mange steg forran.
Problemet er at de rimeligere gen 3 v70ene har 2.0 diesel. Jeg er helst ute etter 2.4.

Hadde vært topp med flere meninger om disse bilene. Er 2.0 Dieselen en god nok motor?
Er det verd å gå opp mange tusen for volvo femmer?
Skal jeg gå for gen 2 eller gen 3?

Kom gjerne med erfaringer. Settes stor pris på!

Mvh
Christoffer

Arnt
19/12/16, 20:07
Hva skal man si,har hatt 08, 10, 12 og 15 modeller,dog XC70 de fleste. Skuddsikre alle sammen med 5 syl diesel, V70 15 er med 1.6 motoren og gått 133k feilfritt til nå. 12 XC70 gått 364k nå,bare skiftet noen foringer, ettpar kabelbrudd,kupevifte og en hengsel samt åpningsmekanismen på bakluka utenom service. Er så lite feil så langt at man nesten ikke tror det er mulig

christoffera
19/12/16, 20:35
Takk for tilbakemelding!
Da har du hatt siste generasjon av disse bilene?
08 får man vel i bådde V70 2 og V70 3
Flott å høre at du er fornøyd. Er jo å regne med at det er lite feil de første 100k. I den prisklassen jeg er i så ligger km stand på 100k til 200k. Så man må så klart regne med litt mer på den standen enn om man begynner på km stand 0. Regreim skiftet er vel en plass mellom 100 og 200k kilometer?

Arnt
19/12/16, 21:42
Regreim byttes på 180k.
Kan ikke minnes noen reprasjoner utenom olje+filter og bremseskiver/klosser før jeg nærmet meg 300k km på noen av mine gen 3. Gen 2 05 og 07 bilene derimot,spesielt den fra 07 (og det gjalt vel alle taxiene i Tromsø fra det året med 185hk og 6 trinns auto)var et eventyr av feil. Satt faktisk så mye borte hos forhandleren at jeg to ganger ble invitert med på lønningspils sammen med de ansatte der..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

christoffera
19/12/16, 22:30
Girkasse feil da? For motoren er vel den samme på gen 2 og 3 så lenge det er en 2.4!?

Arnt
19/12/16, 22:34
Tror det er samme,men forbedret. "Alle" bytta girkasse på gen2 07,men fra 08 og gen3 kan jeg ikke minnes noen har skiftet den. Min 08 er gått nærmere 300 sist jeg hørte med samme kasse og 12 modellen 363k uten feilslag,har den bilen selv fremdeles

Arnt
19/12/16, 22:36
Motoren er gjort mange forandringer på fra ca 2010/11 bl.a twinturbo..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

hgnubel
20/12/16, 00:00
Hvis du er litt høy, særlig lange bein, vil jeg hevde du sitter mye bedre i en gen2 eller gen1 for den del. Sitteputene er kortere i gen.3. Ikke noe jeg merket særlig første timen bak rattet, men lengre turer var ikke supercomfy.

Takknemlig for innspill på varianter av seter som eventuelt er bedre (lengre sitteputer enn ordinærseter) i gen.3...

mrstfu
20/12/16, 07:36
Støtter den med lengden på sitteputene, og "problemet" med nybilfølelse lar seg veldig fort løse med en overhaling av understell. Min '07 V70 AWD er riktignok senket, men med nye komponenter i forstilling og en firehjulskontroll er bilen lydløs, komfortabel og forutsigbar, til tross for å ha gått 312k. Med litt is i magan og god sjekk av bilen kan du gjøre gode kjøp her, anbefaler deg å prøvekjøre 05-08, disse kan fort oppleves som nyere i kjørefølelse enn '01-modeller

brynna
20/12/16, 15:55
Dattera med sambo hadde en 08 V70 (3 gen) 280000 kjørte km (100 i deres eie, taxibil før) Eneste som ble gjort på den var bremser (skiver/klosser) og stabstagforinger. Kompakt og fin bil

Jeg har 11 mod XC. Ikke problemer av noe slag, MEN... Det knirker overalt:( Bakluka, inni førerdør og den avstandsvarselplata på dashbordet dirrer no helt jæv...

Service i februar, må få fiksa d da. Er faktisk bedre "skrudd sammen" 1 og 2 gen XC. Knirk og sånn som irriterer deg er skjelden der.

christoffera
20/12/16, 17:10
Da får jeg inntrykk av at gen 3 er en meget god og holdbar bil. Jo mer jeg ser på V70 jo mer styrer jeg mot gen 3.

Har noen spørsmål om disse da.
2.0 dieselen, hvor dårlig/god er den? Forstår at den er fransk og at volvos 5 cyl diesel er den desidert beste.
Greia er at 2.0 Dieselen er veldig mye billigere, noen ganger skiller prisen på bilen 50k hvor den eneste forskjellen er om det er 2.0 eller 2.4. Er det verd det å gå for 2.4?
Klart den er sterkere, men 136hk som er i 2 litern er jo egentlig mer enn nok for min del, og den bruker vel og mindre diesel? Noen som har erfaringer med 2 litern? forbruk?
Og hvilket forbruk har dere med 2.4 litern? Km stand er også mye lavere på bilene med 2.0 diesel i tillegg til at prisen er mye lavere.
Vil gjære ha en godt utstyrt bil med dieselvarmer feks.

Et spørsmål til, CD spiller...
Hadde jeg gått for V70 gen 2 hadde jeg kjøpt en Alpine 2 DIN spiller umiddelbart. Jeg vet man får ramme til de, monterte det på damas 01 V70. Da får jeg DAB, USB, bluetooth, aux osv...
Hvilkne muligheter er det på Gen 3 V70? Hva er orginalt? Aux? USB? disse bilene har vel heller ikke DAB så da må det og installeres. Gen 3 er så fin og stilren inni, vil jo ikke ødelegge det med en stor stygg 2 DIN spiller.
Det som betyr mest for meg er DAB og USB. Aux er og en fordel.

Takk for alle svar :)

Arnt
20/12/16, 17:26
Husker ikke sikkert,men 2.0 er vel 5 syl den også,levert i 130hk (ca) og i 163hk versjon i V70. En kompis hadde iallefall en V70 2.0 5 syl med 163 hk. Var sikker på at hans var 2.4,men "forskning" viste at V70 2wd hadde 2.0 og en lik V70 AWD hadde 2.4 også den med 163hk.
Angående radio mener jeg at både 08 og 10 modellene mine hadde DAB,AUX og USB. (Går litt i ball når man bytter bil så ofte)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

christoffera
20/12/16, 17:34
Allright! Må ut å prøvekjøre litt forskjellig på nyåret. Opp på Volvo å se hva de har, samt de kan sikkert lære meg en del der om sånne småting CD spiller osv...

Så 2.0L i V70 gen 3 god motor? Hvis det er volvo sin egen motor tror jeg nesten jeg går for den. Mye penger å spare der!

mrstfu
20/12/16, 17:54
På papiret har en liten motor potensiale til å gå billigere, mens en større motor kan gjøre mer arbeid for mindre drivstoff. En mindre motor går ikke billigere helt av seg selv, har mest med kjøremåte å gjøre.

christoffera
20/12/16, 18:38
Jada, det er jeg forstående med. Men jeg vil ikke bruke 50k ekstra på en V70 for å få større motor, om 2 litern er god!
Til hverdags vil den mindre motoren bruke mindre. 1.6 litern bruker utrolig lite. Men jeg ser poenget ditt.

volvoRsport
20/12/16, 19:16
Så 2.0L i V70 gen 3 god motor? Hvis det er volvo sin egen motor tror jeg nesten jeg går for den. Mye penger å spare der!

2,0D 136hk er en 4-sylindret PSA-motor, ikke en Volvomotor. Nyere (2013 og opp?) D3 136hk/150hk og D4 163/181hk er 2,0l 5-sylindrede Volvomotorer.

christoffera
20/12/16, 19:39
2,0D 136hk er en 4-sylindret PSA-motor, ikke en Volvomotor. Nyere (2013 og opp?) D3 136hk/150hk og D4 163/181hk er 2,0l 5-sylindrede Volvomotorer.

Det var som jeg fryktet! Takk for svar!

Jeg ser på biler fra 08 til 11. Noen erfaringer med 2.0 PSA motor? Styre unna? Eller betale 50k ekstra for en volvo femmer?

runepv50
20/12/16, 21:43
Har en V70 2010 med 2.0D 136hk og manuell. Har eid den i 3.5år...kjørt den fra 54k til nå 103.000km. Utover vanlig service har jeg byttet begge hjullager forran. Vet ikke men ville sjekket dette ved kjøp av gen III V70. Ellers ingen feil.

Veldig godt fornøyd med bilen. Jeg synes bilen virker mye sprekere enn de 136hk skulle tilsi. Synes ikke den henger noe tilbake i forhold til 2.4D med 163hk og automat. Forbruket ligger på 0.7 bykjøring sommer og 0.9 bykjøring vinter. Langkjøring fra 0.53 og da er det målt på tanken og ikke computern. Synes motorer er veldig behagelig. Kjører den ned til 1000 omdr i 3 gir og den drar fint oppover derfra.

Hadde en V70 2006 før denne med 2.4D chippet til 197hk og automat. Liker 5 syl men dette ble ikke noe must da jeg byttet (likte ikke automaten i denne). Setene i gen II har som nevnt lengre sittepute. Jeg vil påstå at det var bedre seter. Satt helt konge i de. Men de i gen III er mer enn OK de også.

Kjøreegenskapene er mye bedre på gen III....stor forskjell....kjører R design med org senking.

christoffera
21/12/16, 21:07
Har en V70 2010 med 2.0D 136hk og manuell.

Kjenner jeg virkelig har lyst på en 2.0 diesel V70, evnt 1.6 V50.
Får så mye mer bil for pengene. Eneste er at jeg er så veldig skeptisk til disse motorene!
Vanskelig valg! Kan hende jeg har fått litt feil inntrykk av disse, men de er franske. En grøss går gjennom meg når jeg tenker på det.
Faktum er at jeg ikke har behov for kraften som er i en 2.4. 130 hk holder i massevis, men holder ikke om hele skiten raser sammen heller...

Hmm... tenke tenke tenkte...

Er det noen Volvo mekanikere her på forumet som vet om disse PSA motorene er gode eller om man burde styre unna?

eab
22/12/16, 00:59
Vet ikke hvilken 2liter det er snakk om, men kvinnfolket har en 2004 v50 med D4204T og den flytter seg egentlig innmari bra. Føles kvikkere enn min 185hk v70. Når det gjelder V70N (01-07) vs V70II (08-) så må jeg si at V70II føles mye mer moderne og absolutt et hakk over de gamle V70N.


Kjøreegenskapene er mye bedre på gen III....stor forskjell....kjører R design med org senking.
Her må jeg si meg enig! Men så er det kanskje litt urettferdig å sammenligne en 02' med standard understell med 09' modellen jeg har nå som også er r-design og lavere/stivere enn org :)

Stig-Arne
22/12/16, 17:29
Vær oppmerksom på at i 2011 kom det en ny D3, 2.0 5 syl. på 163 Hk. Da forsvant altså PSA motoren ut.

flobben
22/12/16, 18:50
Vi har en 2012 eDrive, altså 1.6d 114hk som har gått 235000 og den har vært tilnærmet feilfri.
Vi hadde tull med låsene på døra som fryste ifjor, men det ble fikset på garanti. Da hadde den gått 200k.
Motoren er ikke allverden kraftmessig, men holder på vanlig motorveikjøring. Forbikjøringer med full bil står man over.
Vi har i vårt eie skiftet bremser bak og foringer bak og det er alt utenom vanlig serive.
Så 1.6d er en fin motor, men det må være 114hk og ikke 109hk, da 109 må sikfte partikkelfilter med jevne mellomrom til ca 20k.

christoffera
22/12/16, 21:29
Takk for nyttig info Stig Arne!

Til deg og flobben! Viste ikke dette med partikkelfilter på de forskjellige 1.6 literne.
Bilene i seg selv vet jeg er gode, ingenting å si på det. Er kun motor jeg bryr meg om. Flott å se at du har kjørt nesten 250k km problemfritt!
Blir det V70 med PSA, tror jeg det blir 2.0l. Skulle det bli v50 kan 1.6 være aktuelt. Er vel litt vektforskjell på de to bilene som gjør 1.6 litt kraftigere i v50en.

Min far har hatt v50 og v60. Begge med 1.6 PSA. Har alltid følt at det har vært nok krefter i de bilene. Men nå har jeg ikke kjørt de så mye. Og med mye last osv.
Han har som regel leaset biler de siste årene, og da spiller det ingen rolle om det er en franskmann under panseret, for faren for motorproblemer fra 0-50k km og fra 0-3 år er minimal.
Jeg ser på biler mellom 75k og 150k kroner, og da er km stand en annen. Derfor jeg prøver å finne ut om det er en risiko å kjøpe PSA som har gått over 100k, evnt 200k.

runepv50
23/12/16, 16:25
En ting jeg har lagt merke til på V70 og XC70 er at samtlige biler har montert viskeren på bakluken slik at den går (nesten) nedpå lakken... På veldig mange går den et godt stykke nedpå. Jeg justerte dette på min da jeg kjøpte den..synes den kom farlig nærme lakken.

Så kan være lurt å sjekke om det er slitasje på luka.

ett eksempel: se bilde 12....
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76429213

SagaPer
23/12/16, 20:26
En ting jeg har lagt merke til på V70 og XC70 er at samtlige biler har montert viskeren på bakluken slik at den går (nesten) nedpå lakken... På veldig mange går den et godt stykke nedpå. Jeg justerte dette på min da jeg kjøpte den..synes den kom farlig nærme lakken.

Så kan være lurt å sjekke om det er slitasje på luka.

ett eksempel: se bilde 12....
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76429213

Det er vel heller snølast som har dratt viskeren ned på bakluken på en god del biler. Med garasje unngår man stort sett dette problemet.

runepv50
23/12/16, 22:35
Det er vel heller snølast som har dratt viskeren ned på bakluken på en god del biler. Med garasje unngår man stort sett dette problemet.

Så mye snø klarer en vel ikke å få på viskeren.... og skal den flytte seg i forhold til posisjon fra fabrikk må den "rape" over ett hakk eller to...

Har sett det på nyere XC70 også feks...som ikke har vært ute en vinterdag før.

FroBe
24/12/16, 01:11
TÜV har årlige rapporter om feil funnet på bilmodeller etter EU-kontrolller i Tyskland.
V70 eldre enn 2007 har flere feil enn snittet, mens nyere enn 2007 har færre feil enn snittet.
2016-rapporten er på tysk, men de fleste klarer å lese listene uten å kunne tyske gloser:
https://www.tuv.com/media/germany/tuev_report/TUEV_Report_Gewinner_und_Verlierer_2016.pdf

Morgis
24/12/16, 16:41
2.0liters PSA er ikke så helt galen den, men den er ikke noe glede å skru på.
Føles nok kvikk da den er mer turtallsavhengig, men noe arbeidsmaskin er det ikke dersom du har tyngre tilhenger eller vogn på slep.
Lyden i motoren er jo typisk avisbudbil / moderne volvolyd (?) ;)

Stig-Arne
25/12/16, 12:11
2.0liters PSA er ikke så helt galen den, men den er ikke noe glede å skru på.
Føles nok kvikk da den er mer turtallsavhengig, men noe arbeidsmaskin er det ikke dersom du har tyngre tilhenger eller vogn på slep.
Lyden i motoren er jo typisk avisbudbil / moderne volvolyd (?) ;)

Har dratt campingvogn med 2.0 D 136 hk. 1600 kg gikk helt fint. Noe fartsmaskin er det ikke, men motoren er sterk.

Teknikens verden i Sverige, har forøvrig hatt denne motoren i benk, og da ble den målt til 141 hk og 350 Nm. Så den yter faktisk mer enn den er oppgitt til på hjulene.

Morgis
25/12/16, 12:23
Joda, har trukket samme vogn med fatterns BMW 1,6.
3liter på bila og mye turtall så gikk det fint det også ;)

runepv50
25/12/16, 13:22
Har dratt campingvogn med 2.0 D 136 hk. 1600 kg gikk helt fint. Noe fartsmaskin er det ikke, men motoren er sterk.

Teknikens verden i Sverige, har forøvrig hatt denne motoren i benk, og da ble den målt til 141 hk og 350 Nm. Så den yter faktisk mer enn den er oppgitt til på hjulene.

Har også dratt vogn på 1600-1700kg fra Lillehammer - Trondheim - Lofoten tur/retur uten problem. Ligger jevnt på 1 liter på mila. Lengre nord der det er mye bakker og andre veier gikk denn opp mot 1.1. Synes ikke det er ille. Behaglig motor å dra med.

Runis
25/12/16, 22:56
ikke noe salgs annonse,men får en v70 2011 mod orginal r-design d3(sort) 163hk til salgs på ny året.Denne har volvo sin 5 sylindrede 2.0 ltr motor som omtalt over her.kontakt meg på pm ved ved evt intresse.

christoffera
25/12/16, 23:05
Dukker opp noen litt rimeligere V70er 2008 til 2011 på finn, med 2.0L diesel. Disse har da litt høyere km stander (godt over 200k)
Er det noen km stand jeg burde holde meg under på disse motorene?

sandal
26/12/16, 13:01
Følger! Vurderert streket selv og få fra v70N D5 163 hk, til v70 08 og opp over, ser også det at 2.0D e mye billigere en 2,4D, så eg vurderert selv sterkt og prøve den 2.0D selv :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Børge Vikebø
27/12/16, 23:28
Du får komme å teste min, sandal . Har 2,0d 163 (5-sylindret) 2011, synes den er helt greit frisk. Trekker 1600ish kg om sommeren med den, funker bra.

Et tips på disse er å bytte turbotrykkslangen fra intercooler til spjeldhuset da de på D3 som jeg har kan ryke pga olje. Er godt fornøyd med bilen :)