PDA

Vis full versjon : Kjølesystem trenger service



arnepetter
15/12/16, 20:21
Hei!


Jeg har en Volvo V70 2,4d 2010-modell. Nylig fikk jeg en feilmelding hvor det stod "Kjølesystem trenger service". Bilen blir ikke skikkelig vatm, og det blåser kald luft inn i kupeen.

Fikk denne tidligere i år også, da byttet jeg temperaturmåler. Denne gangen har jeg fått en kompis som driver verksted til å scanne den. Nok en gang får jeg samme feil, og ha anbefalte meg å bytte termostat.

Jeg har kjørt den til et annet verksted som har byttet termostat, men fortsatt blir ikke bilen bra. Dette verkstedet mener at løsningen er å bytte radiator, eller vannpumpe. Før jeg kjøpte bilen, var toppen byttet, og da regner jeg med at vannpumpe og regreim ble tatt i samme slengen. Sistnevnte har jeg ikke fått bekreftet, siden verkstedet som utførte jobben var utsatt for et dataangrep.

Spørsmålet er: Er det virkelig radiatoren som er problemet, eller burde verkstedet bytte temperaturmåleren først?

Svirre
17/12/16, 09:15
Det kan være flere årsaker til at du får opp denne mld, men en defekt vannpumpe kan selfølgelig lage slike feil.

Mitt tips er å sette bilen inn på et merkeverksted. De kjenner oftest bilene godt og kan i de aller fleste tilfeller peke ut en mulig feil umiddelbart.

Sånn rent teknisk, så holder jeg mer på vannpumpe enn på radiatoren. Du skal i utgangspunktet se bevegelse i ekspansjonstanken hvis vannpumpa går.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

budfox
17/12/16, 09:38
Hei!
Har akkurat samme bil som deg (min har gått 90k km)
Hver vinter får jeg opp samme melding og samme "symptomer". På min bil starter også radiatorvifta på max. Det skjer riktignok kun om vinteren. Min melding forsvinner etter noen dager.

Supert om du kan holde oss oppdatert om utviklingen og om du finner ut av det!

arnepetter
20/12/16, 11:00
Hei!
Har akkurat samme bil som deg (min har gått 90k km)
Hver vinter får jeg opp samme melding og samme "symptomer". På min bil starter også radiatorvifta på max. Det skjer riktignok kun om vinteren. Min melding forsvinner etter noen dager.

Supert om du kan holde oss oppdatert om utviklingen og om du finner ut av det!


Hei!

Termostat er byttet. De mistenker at radiator er tett, siden bilen blir varm, men radiatoren er iskald. Bilen er nå i ferd med å få ny radiator. Avventer beskjed fra verkstedet nå.

Svirre
20/12/16, 11:26
Ang. regreim så ville jeg undersøkt dette. Ser du nevner at du regner med at den ble byttet, noe du ikke skal gjøre. Hvis du ikke har hørt noe, eller at reima ikke er i nærheten av intervallbyttet, så blir den ikke byttet.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

arnepetter
20/12/16, 13:00
Ang. regreim så ville jeg undersøkt dette. Ser du nevner at du regner med at den ble byttet, noe du ikke skal gjøre. Hvis du ikke har hørt noe, eller at reima ikke er i nærheten av intervallbyttet, så blir den ikke byttet.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Har omsider fått svar: Toppakningen ble byttet før jeg overtok bilen. De byttet ikke vannpumpe og regreim.

Svirre
20/12/16, 13:15
Har omsider fått svar: Toppakningen ble byttet før jeg overtok bilen. De byttet ikke vannpumpe og regreim.
Kjekt å vite. Hvis vannpumpen skal byytes, få byttet resten med det samme. Arbeidet er like stort (sett bort i fra et løpehjul ekstra) ved å bytte vannpumpe.
Da får du byttet det "gratis".

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

arnepetter
20/12/16, 19:52
Da er problemet løst. Det var tett radiator. Takk til Løren Autoservice!