PDA

Vis full versjon : Skal kjøpe en XC90



mr.lee
04/12/16, 18:24
Budsjett ca 250k. Så vidt jeg har hørt så var det en del problemer med noen av modellene.

Kan noen gi meg tips hva å se etter og hva en bør kjøpe: motor, girsystem + + +

Ser mange av disse også har høy km. Er dette noe problem?

Hva med face-lift, kom den rundt '08 ?

Tom K
04/12/16, 18:31
kjøp så ny som mulig, facelift modellen er det du bør gå for,

Stutum
05/12/16, 07:45
Facelift kom i 2007, saman med ny D5 motor på 185 hk. Vanlegaste er automatgir på desse bilane, har knapt sett ein slik med manuell.

Ved kjøp av XC90 er det D5 automat eg ville gått for. Dess lavare kilometerstand, dess betre. Det er også viktig at bilen har bra servicehistorikk, og har fulgt alle servicar (gjerne hos merkeverkstad). Hugs også å forsikre deg om at girkassen er flusha. Dette anbefalast å gjere pr. 90 000 km, og meg bekjent ligg ikkje dette inne i serviceintervallane.

Skal du kjøpe av privatperson er det ein sikkerhet med NAF-test.

Lukke til med leitinga!

lilleulv
06/12/16, 20:43
Har en 2008 med manuell gear. Svakheten på disse er virvelspjeld. Bremser og noen foringer er utsatte. Ellers konge bil med stoooopr plass å kjørcomfort som ikke mange slår.

mrstfu
06/12/16, 21:15
Anbefalt intervall på flush av girkasseeolje i TF80SC-kassa, den sekstrinns automaten som kom med 185hk D5, er hver 120k for personbiler og hver 60k for taxier. De fleste, meg selv inkludert, velger å flushe hver 60k, da den relativt lille kostnaden hvert tredje år er en billig måte å sannsynligvis unngå kassehavari på 60.000kr eller mer.

mr.lee
08/12/16, 11:36
Takk for inspill. Regner med at jeg ender opp med en diesel med automat (det er vel disse det er flest av)

Hva med rust, noen svake punkter?

mrstfu
08/12/16, 11:42
P2-plattformen har generelr lite rust. Sjelden noe mer enn steinsprut og slitaske på skjermer bak framdekka. Forekommer noe på V/XC70 langs toppen av dørene, da vann bir liggende mellom gummilist og lakk og slite, men om dette gjelder XC90 kan jeg ikke svare på.

Tom K
08/12/16, 12:20
eneste rust jeg hadde på min 04 XC90 var litt porer i lakken nederst på begge framdørene, det kom av sprut fra framhjula, eller så blir de litt brune på stag og div under men ikke noe farlig

locked
08/12/16, 19:01
Ser mange av disse også har høy km. Er dette noe problem?
Tvert i mot, det tyder jo meir på at det er ein god bil :-)

mr.lee
15/12/16, 15:06
Takker for respons her ;)

Har noen en formening om denne bilen:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=87418414

Service var tatt ca hver 30k på Volvo verksted. Hvorvidt dette har innebært flushing vet jeg ingenting om

holter
15/12/16, 18:09
Ser jo fin ut den bilen -og pris er heller ikke så verst til og være hos forhandler . Det jeg ville gjort var og ringt -kontaktet firmaet der serviser er gjort så får du svar på om det er skiftet olje på girkasse - men er ikke en del av en 2.0 service -men eier kan selvsagt ha fått gjort dette allikevel .

mr.lee
27/12/16, 10:08
Siste og ikke minst viktige spørsmål.
Denne har jo stått hos forhandler ei beite.
Hvor mye kan en typisk klare å prute ned en slik brukt bil?

holter
27/12/16, 17:47
Det er ikke godt og svare på - handler om hva dem har gitt inn for en bil og hvor høyt den ligger i pris .... om du ser på finn .. noe jeg regner med at du har gjort mye siden du er ute etter en slik bil så er ikke denne priset så galt til og være forhandler ... men får du den ned 10 tusen så ville det vært bra ... men er vel bare og prøve seg det med en sum ... får ikke noe annet en et nei :)