PDA

Vis full versjon : Ekstralys Volvo V70n



Volvonikko
01/12/16, 20:55
Hei! Har kjøpt inn 3stk ekstralys jeg skal ha i front og koble opp på V70n 04 bilen min :)

Tenkte det var greit med bedre lys da jeg dessverre ikke har xenon og ønsker bedre lys enn pr idag :)
Da falt det på ekstralys i fronten :)

Noen som har erfaring med kobling osv ?
Kjøpte lampene hos Biltema, de har både park og fullt lys. og ledningsnettet hos Jula (for 3 lys)

Fulgte med en bryter i ledningsnettet, men planen var å koble rett på park og rett på fullt lys :)

Er ikke helt ekspert når det kommer til koblinger osv, ringte opp Volvo får å høre hva pris var på ledningsnett der m bryter osv.
Må si jeg virkelig ble overrasket over prisen, 2080,- for noen ledninger og en liten plast bit av en bryter :S Dessuten var det men til 2 lamper og ikke 3

Er så klart klar over kvaliteten.

Noen her som har erfaring når det kommer til koblingen ? Som da har koblet rett inn på bilens lys ? Er litt redd for å få feilmeldinger osv.

Takker for svar :)
Nikolai

Jimbojama
01/12/16, 21:11
Er en grunn til at de er ment for 2 lys. I Norge er det ikke lovlig med 3.

mrstfu
01/12/16, 21:13
Ikke koble det rett inn på bilens lys, du brenner av ledningene tvert. Må bruke relé på hovedstrømmen. Dette finnes i settet fraa Volvo, og inneholder også brakett fr montering av to lys. Ledningsmatta går rett inn i et ferdig stikk bak venstre hovedlykt, som blir aktivt med bryteren du får med i settet. Man må ikke kjøpe hele settet, spesielt siden du skal ha tre stykker trenger du ikke den originale braketten. Noen andre kan sikkert stille med delenummere på enkeltkomponentene.

Regner med du er klar over at hverken parklys i ekstralys, eller tre ekstralys er lovlig i Norge.

Volvonikko
01/12/16, 22:42
Takk Ray ;)
Er med relè på ledningsnettet, var godt å få bekreftet dette. Var sikker på det var plug an play som på min tildigere 240, den hadde 2stk bak grill koblet rett på park og fullt lys.

Men jo dette er jo mer moderne elektronikk vi snakker om, så hadde i tankene at det kunne bli konsekvenser ut av "snarveier".
Får håpe folk her inne kan hjelpe meg med å finne ut av hvilke ledninger jeg trenger.

Alt er jo så klart best originalt, men Volvo er dyrt.

Var ikke klar over at det var ulovlig med parklys, regnet med dette var lovlig i og med lampene var godkjent for vei bruk.
Men greit å bli informert :)

Ryktes jo at maksimalt er 2 lamper på personbiler, og 4 på lastebiler.
Føler ikke at noen holder reglene her, men er vel heller aldri stor kontroll på det.. Men om tilfelle skulle være der, er det nok ikke så lett og forklare seg bort :/:/

Men ja jo, ble noe klokere av dine ord Raymond :)

Mye mulig jeg kanskje dropper det, vi får se.
Mister jo fort litt motivasjon når det ikke er lov :(

Jimbojama
01/12/16, 23:03
2 ekstralys, med ref 37,5 så skulle alt være innafor og lovlig. Og problemet med tilkobling av parklys er vel ikke at det er ulovlig i utgangspunktet, men det blir ulovlig i det øyeblikket man får 4 parklys p bilen. Ikke bare bare å koble ut de originale heller, da jeg mener det er krav til plasseringen av de også.

Uansett, anbefaler å bruke pluggen som ligger klar i motorrommet, sammen med bryteren fra Volvo og legge opp resten av ledningsnettet selv, og bruke relé. Strømmen som kommer fra originalpluggen kan da brukes som styringsstrøm på reléet.

Per Turbo
01/12/16, 23:03
Du kan koble deg inn på originalkabelen som Ray snakker om. En grå liten kontakt mellom førerside frontlampe og luftfilter. Der kan du koble på styrestrøm til releet.

Så evt kjøpe original bryter å sette inn.

Jeg mener det skal gå vel så bra altså


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
01/12/16, 23:17
2 ekstralys, med ref 37,5 så skulle alt være innafor og lovlig. Og problemet med tilkobling av parklys er vel ikke at det er ulovlig i utgangspunktet, men det blir ulovlig i det øyeblikket man får 4 parklys p bilen. Ikke bare bare å koble ut de originale heller, da jeg mener det er krav til plasseringen av de også.

Uansett, anbefaler å bruke pluggen som ligger klar i motorrommet, sammen med bryteren fra Volvo og legge opp resten av ledningsnettet selv, og bruke relé. Strømmen som kommer fra originalpluggen kan da brukes som styringsstrøm på reléet.

Reftall 37.5 bli i utgangspunktet for høyt, samlet referansetall skal ikke overstige 100 for alle bilens fjernlys, og originale fjernlys pleier på oppnå ca 50-60 alene. 17.5 er reftallet man kommer srg gjennom med, men det er uvisst hvor nazi alle kontrollører er på det.

Volvonikko, i utgangspunktet er det, om man tolker kjøretlyforskriften rett, tillatt med maksimalt to ekstralys med referansetall som over, da man skal ha partall antall lykter. Hvorvidt du risikerer å bli stoppa med tre lykter kommer anpå dit lokale Vegvesen, men riktig person på feil dag vil sende deg på trafikkstasjonen. Tre lykter er mer en svensk greie, da man faktisk får reduksjon o forsikringspremie om man har tre lykter.
Det er også krav iflg Kjøretlyforskriften med bryter på ekstralysene samt indikasjon på om de er på eller av, som skal være synlg og betjeningsbar fra førerposisjon. Derfor er den originale satsen så fin. Skal sies, jeg har hatt firmabilen gjennom en EU-kontroll og fire rutinekontroller langs veien, aldri fått påpakk på at jeg ikke har bryter på den, eller stabstag på lyktene.

Personlig synes jeg to ekstralys er penest, i den grad ekstralys kan kalles pent.

Tom K
02/12/16, 12:14
Jeg betalte rundt 1800 for monteringssettet til Volvo, lett å montere å det er lovlig ;)
http://forum.vccn.no/ (http://s103.photobucket.com/user/tomk_01/media/DSC_0109_zpsipofsqyd.jpg.html)

Per Turbo
02/12/16, 12:17
Monteringsettet er lovlig ja [emoji12]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jimbojama
02/12/16, 12:22
Oj oj oj, blemme fra min side ja!! Er selvfølgelig 17,5!! =)

Og kravet om separat bryter er vel ikke lenger?

mrstfu
02/12/16, 14:35
Oj oj oj, blemme fra min side ja!! Er selvfølgelig 17,5!! =)

Og kravet om separat bryter er vel ikke lenger?

Om det har bortfalt kan godt hende, men skulle tro kravet om indikasjon fra førerplass gjenstår. Om det går på fjernlyset er kanskje det nok

Tom K
02/12/16, 15:01
ikke noe feil med de lysa vel ;)

Volvonikko
02/12/16, 22:21
Mye bra matnyttig informasjon på en gang her gitt :)

Starter med den hemmelige pluggen :)
Om har har forstått dere rett, er det den pluggen eller stikket som ligger stripset i kanten like ved panser låsen ? Ser ut som en vanlig kobling til lykt ? =)

I såfall, høres det ikke så dyrt ut,

Visst man da kan:
-Koble seg på pluggen
-Legge opp sikring med relè
-og kabler selv så klart.

Jo ja Ray 3 lykters ideen tok jeg rett å slett ifra vpars.se der er det bilde av V70 med 3 ekstralykter :)
Så regnet nok med dette var en Svensk greie :)

Syntes bare det passer så greit med bredden av fronten, at man utnytter plassen :)
Og at det blir et elegant flott lysbilde om kvelden :)

Har prøvd litt forskjellige pære styrker i det siste generelt. Men ingen imponerende tilfeller foreløpig.
Alt ifra Xenon look, nightbreaker, white light og cool blue intense.
Syns liksom ikke lysene blir gode nok. Er ikke gamle lykter heller på bilen.. Tidligere eier kjøpte nye i 2014, da det var sprekk i den ene.

Jo ja er delte meninger om ekstralys er pent eller ikke.
Men i min situasjon velger jeg å kalle det praktisk :)
Hadde jeg hatt originalt Xenon kunne jeg levd med det, men lyset er jeg ikke tilfreds med. :/


Men tenkte litt rundt på det som ble foreslått her :)
Legge inn org bryter i dash ifra Volvo, hvordan blir det med park lys da ? Hvordan skal man styre begge lysene via knapp ?

Går vel i tilfelle og koble park til park og fullt lys via bryter ? Eller er jeg patetisk urealistisk nå ?
Som sagt, har virkelig ikke peiling på elektrisk og kobling.

mrstfu
03/12/16, 00:08
Kan fint koble park til park, evt via et relé, men får ikke styrt begge to via samme bryter i dashen.

Pluggen er en grå plugg som litter mellom lykta og luftfilterboksen, ut mot skjermen. Original ledningsmatte plugges i den, og passer kun der. Ut fra lednkngsmatta kommer det to ledninger, med hver sin svart (jord) og hver sin rød (12V), styrt av fjernlyset om bryteren settes i 7raderen. Å legge opp relé fra denne ledningsmstta er ikke noe problem. Skal du ha tre lykter, ville jeg holdt meg til 55W per lykt, altså 165W totalt. Dette tilsvarer 13.5A ved 12V, noe mindre under drift på grunn av høyere ladespenning. Sikre den med 20A, bruk 2.5° kabel eller større tverrsnitt på hovedstrømmen til reléet og ut til lyktene.

Kjartan
03/12/16, 20:54
Jeg monterte 2 extralys på min V70. Lys kjøpt på Biltema og orginalt koblingssett fra Volvo. Fungerte helt glimrende, bortsett fra at en selvfølgelig trenger noe spesialverktøy for noe klips nedi motorrommet. Instruskjonen som fulgte med koblingssettet var veldig grei. Det var Plug and Play.

Volvonikko
03/12/16, 21:22
Kan godt være jeg kobler til kun park lys i starten til jeg eventuelt stikker innom Volvo å blakker meg helt :P

Er jo veldig pent med ekstra lys i "park modus" :D

Her er iallefall ledningsnettet http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/kjoretoybelysning/ekstralys-tilbehor/ledningssett-602132/
Ja ble dessverre billig løsning denne gangen, men tror ikke det er så alt for galt :)


Har ikke sjekket over sikringen som fulgte med, men tror jeg mener å huske den var på 30A og releèt var heller ikke helt bak mål
Får se om jeg rekker en liten runde imorgen :)

Volvonikko
03/12/16, 21:23
Hørtes lovende ut Kjartan :)
Hva blei prisen på ledningsnett hos Volvo ? =)

Kjartan
07/12/16, 19:13
Hørtes lovende ut Kjartan :)
Hva blei prisen på ledningsnett hos Volvo ? =)

Beklager seint svar. Jeg husker ikke helt, men såg en lenger oppe i tråden som nevnte rundt 1800,- og det var noe i området der. Der var det med festebrakett, ledninger, bryter var det vel også, og ellers det som trengtes. Det eneste som ikke var med var sånne stabilisatorstag. Var grei instruksjon med, det jeg hadde problemer med er at min Volvo ikke er helt orginal i fronten for den var tidligere sivil politbil så det er mye utstyr som er fjernet framme der, og tror ikke alt som ble satt på igjen var helt etter min modell. Ellers var det som sagt noen klips som var litt krøkkete å få løs.

Larssin
08/12/16, 08:21
Kan det stemme at tidligere nevnte monteringssats for ekstralys har følgende delenr: 9499563? Hvis ja, følger brakett for ekstra lysene med? Forhandler er litt usikker.

Per Turbo
08/12/16, 10:02
I det kitet følger brakett, bryter, kabelsats og monteringsanvisning med


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
08/12/16, 10:22
Samt noen fæle bolter og hylser for å feste braketten. Sitter godt.

Volvonikko
08/12/16, 21:41
Får høre med Volvo igjen :)
Har ikke helt kommet meg til hektene med monteringen, mistet litt motivasjon :P
Men merker jeg får en del pågangsmot ifra dere her inne ;) Noe jeg setter utrolig stor pris på :D

Hjelper alltid med gode svar og tilbake meldinger :)
Møtte senest idag en V70n med 3 lamper foran, må si jeg syntes det var veldig smakfullt :) Bor forresten her på Birkeland :) Skal se om jeg får stoppet den engang og hørt hvordan de har koblet opp alt sammen :)

Men igjen.. takk for hjelpen alle sammen :)

Gir beskjed når jeg starter monteringen igjen ^^

Blir nok litt til neste helg, da jeg i samme slengen må bytte fjærsetet på passasjer siden... Høres helt forferdelig ut.
Klinker og klunker i fjæra ved sving i fart og stillestående. Man hører det godt på utsiden også.

Blir nok litt helge kos neste helg da :) Mye jobbing denne helgen dessverre, men greit å tjene inn litt til Vogna :)

Per Turbo
08/12/16, 22:10
Kjøper du Volvosatsen er oppkoblingen lettere enn å sette Grandisen i ovnen.

U can do it [emoji1362]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Volvonikko
08/12/16, 22:26
Dæven! Fikk virkelig lyst på Grandis nå :D

Jo er nok best med org sats. Får undersøke litt :) Volvo vinner som regel :O

FroBe
09/12/16, 07:52
Volvo har lagt ut installasjonsveiledninger for alt ekstrautstyr på hjemmesiden, der kan du se tegninger og forklaringer for hvordan du monterer originalt monteringskit for ekstralys på V70 2004:
http://accessories.volvocars.com/no-no/V70(00-08)/InstallationInstruction/Document/VCC-156891-1/2004/all/all/default/V70%20(00-08)%202004

Tommytea
09/12/16, 12:37
Hei, har tenkt til å koble opp to stk Hella comet FF500, på en v70n 2002mod.

Da jeg kjøpte bilen lå det allerede koblet opp det originale ledningsnettet for ekstralys, helt fram til grillen. Han forrige eieren har også borret to hull i grillen for å gjøre mellomrommet mellom grillene større.

Tyder på at han har hatt et sett med tre ekstralys koblet opp her tidligere (bil er importert), men finner bare to stk ledninger bak grillen.

De to ledningene bak grillen er det en "vanntett" firkantet kontakt på som det er satt blendeplugg i. Vet ikke om dette er originale plugger eller hvordan jeg evt. får koblet de kontaktene på hella lyktene, noen som vet?
Hvis jeg må klippe kontakten for å koble på lysene, er den rød ledningen til pæra og den svarte for jordinga i selve lampehuset?

Det sitter to hella reléer i motorrommet så går vel ann å bare bruke de, eller er det stor forskjell på hella sine releér?

Fulgte ikke med festebraketten, er dette å få køst hos volvo, eller må man kjøpe hele kitet?

Per Turbo
09/12/16, 13:00
Da vil jeg si at det bare er å få tak i brakett (som jeg mener ganske sikkert ikke fåes løst fra Volvo) og koble seg på de ledningene. Du har jo alt servert og klart virker det som :)

mrstfu
09/12/16, 14:42
Nesren garantert rød til pære og svart til jord ja, men man vet aldri hva selvutnevnte spesialister gjør, så du prøver på egen risiko. Beste er å måle med en spenningstester;)

Tommytea
09/12/16, 15:23
Da vil jeg si at det bare er å få tak i brakett (som jeg mener ganske sikkert ikke fåes løst fra Volvo) og koble seg på de ledningene. Du har jo alt servert og klart virker det som :)

Okei, takker for svar, vet vel ikke tilfelidigvis om det er en volvo-kontakt, er firkantet og har to pinner inni seg, hvor ene ser ut til å være til svart og andre til rød, hadde vært så perfekt å skaffe to plugger så lampene bare er plug'n play[emoji1]
Klarte selvfølgelig å glemme å ta bilde av kontakten når jeg hadde fangeren og grillen delvis av bilen, da de ligger imellom bak et panel...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kiboerre
09/12/16, 21:03
Ang parklysene i ekstralysene så er det kun lov med et sett parklys på biln. Du kan koble bort di orginale på bilen. Men da må det kobles slik at di på ekstralykten fungere på samme måte som di orginale på bilen. Sverige har helt andre regler ang lysbruk på bil. Derfor er det lov med 3 lykte i front. Men v70 ser myye bedre ut med 3i front kontra 2. Jeg kjøpte kabelsett fra bilxtra. Koblet meg inn på di orginale lyktene. Uten bryter. Så når langlysene slås på tennes og ekstralysene. Vært igjennom eu kontroll og kontroll etter vei uten noen annmerkning.

Volvonikko
10/12/16, 00:30
Ang parklysene i ekstralysene så er det kun lov med et sett parklys på biln. Du kan koble bort di orginale på bilen. Men da må det kobles slik at di på ekstralykten fungere på samme måte som di orginale på bilen. Sverige har helt andre regler ang lysbruk på bil. Derfor er det lov med 3 lykte i front. Men v70 ser myye bedre ut med 3i front kontra 2. Jeg kjøpte kabelsett fra bilxtra. Koblet meg inn på di orginale lyktene. Uten bryter. Så når langlysene slås på tennes og ekstralysene. Vært igjennom eu kontroll og kontroll etter vei uten noen annmerkning.

Og du får ingen feil meldinger når fullt lys tennes ? Har du bilder av bil med oppkobling ? =)

Kiboerre
10/12/16, 01:30
Får ingen feilmeldinger nei. Kan prøve å knipse noen bilder. Var ikke jeg som koblet men min kjære bror.

mrstfu
10/12/16, 01:41
Jeg regner med det ble brukt et relé på hovedstrømmen, styrt av fjerblyset?

Kiboerre
10/12/16, 09:08
Er koblet opp med rele ja..samt egen sikring.

Volvonikko
14/12/16, 00:09
Får ingen feilmeldinger nei. Kan prøve å knipse noen bilder. Var ikke jeg som koblet men min kjære bror.


Still waiting ;)

Har fri til helgen, så tenkte å gjøre meg et forsøk til :)

eab
14/12/16, 20:25
https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Photo%2029.09.13%2012%2050%2012.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/Photo%2029.09.13%2012%2049%2014.jpg

Festebrakett fra jula, til tre ekstralys. Denne er skrudd med selvborrende skruer inn i støtfangeren bak skiltet. Tar du av festebraketten blir hullene uansett dekt av skiltet. Denne løsningen krever støttestag. Støttestagene fester du der hornene festes innenfor grillen.

Så kjøpte jeg noen meter med sort og rød ledning av litt størrelse, tre vanlige releer og noen kabelsko. Tok styrestrøm fra plussledningen inn til bilens originale fjernlys for å styre releet. Brukte et relee pr ekstralys, med egne kabler til pluss og minus mot lysene. Jordes enkelt oppe ved forskjermen der det allerede er et jordingspunkt. Strøm får du fra terminalen som står ved sikringsboksen.

Volvonikko
14/12/16, 23:58
that's more like it

Skikkelig vakkert og pent syn :)
Har samme festebrakett som deg, men ikke støttestag, da jeg vurderer patent band eller noe ? :S Vil ikke skru eller bore hull i bilen :/
Du handlet også ledningsnett på Jula ? Var selv inne på tanken om 1 rele pr lampe,

Følte ledninger var lange nok, var disse http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/kjoretoybelysning/ekstralys-tilbehor/ledningssett-602132/

Men har du både park og fult ? Alt er koblet til bilen uten bryter ? =)

Så du mener jeg kan feste støttestag ved horn til bilen ? Må bore da eller ?

eab
15/12/16, 07:47
Hornene er skrudd i hver sin brakett bak grillen, med en m6 bolt. Du bøyer til den flate enden av støttestaget (den som normalt skrus fast i bilen) og legger den mellom hornet og braketten og skrur fast bolten som holder hornet. Da klemmes støttestaget fast og stikker ut av grillen.

Jeg handlet ikke noe ledningsnett. Jeg kjøpte tre vanlige releer, sokler til disse, ymse kabelsko og noen meter med rød og sort ledning. Så koblet jeg det opp selv.

Styrestrøm ("signal") fra bilens orginale langlys inn på 86, pinne 85 til jord, pin 30 konstant strøm fra batteri (husk sikring som står i stil til ledningen du bruker) og pin 87 er pluss ut til lyset.

Jeg koblet ikke opp parklysene, da jeg ikke liker dette. Som du ser på bildet er til og med parklyspærene i bilens orignale lys borte. Kun us-blinkers som lyser ved parklys på den bilen der

Per Turbo
15/12/16, 07:48
Fin oppskrift [emoji1362]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Volvonikko
15/12/16, 23:46
Takk for god hjelp :)
Følte jeg fikk tilbake motivasjonen godt nå, var en god forklaring som skulle til.

Men føler jeg har sett støttestaget du bruker en plass ?
Hvor kjøpte du dette ? =)

La forresten ikke merke til at park var ute og us i bruk :) Må si det var veldig elegant syn på den fronten din ;)

eab
15/12/16, 23:56
Stagene kom vel fra biltema. Slike universale støttestag du får på de fleste bilrekvisitabutikker. Staget mellom lyktene er bare ei metallstang jeg fant i garasjen

Tom K
16/12/16, 11:51
jeg kjøpte mine stag på Veng, borret to små hull helt bakerst i grillen for feste , synes det ble helt ok

Svirre
16/12/16, 14:22
Har festet stangene mellom panser og frontfanger på min. Slisset huml i gummiliaten til å føre de gjennom. Enkelt å ta av, men ser bra ut (etter min mening).

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk