PDA

Vis full versjon : Nødmodus uten alarm - Feilkode P006900



Cap.
01/12/16, 11:19
2008 V70 D5 AWD Km. 115000
- Første symptom var motoralarm og mistet motorkraft (nødmodus)
- Nødmodus kom og gikk ved start/stopp i begynnelsen, etterhvert skjedde det også tidvis under kjøring
- Diagnose viste mange ulike alarmer, husker ikke nå alle, men EGR var blandt disse
- Byttet EGR da denne var tydelig defekt (gikk ikke tilbake som den skulle)
- Motoralarm (lampe i dash) samt alle feilmeldinger unntatt P006900 forsvant.
- Motor går fremdeles i nødmodus etter eget forgodtbefinnende uten motoralarm
- Har prøvd å bytte luftmassemåler (fra tilsvarende bil) fortsatt samme feil

Lurer på om det neste da må bli å bytte trykkføler (v. side i intercooler) ?

Andre forslag?

Holern
02/12/16, 08:43
Jeg vet at det har vært noen utfordringer med noen kabler som går under/bak batteriet.
Disse har gnisset hull på/gått av og kan muligens forårsake nødmodus..?
Disse kablene ble fikset på min i forbindelse med bytte av EGR-ventil.

Mastiff
02/12/16, 12:40
Cap., jeg fikk byttet trykk- og tempføleren mellom intercooleren og turboen på min D4 i går. Nødmodus, stort sett ved belastning (bratte bakker, mye last, tilhenger), varte i 4-5 sekunder før motorkraften kom tilbake, ingen som helst varsellys. Men på Volvo så de at den føleren hadde feilmeldinger. Jeg kjørte rundt ti mil etterpå i går uten en eneste nødmodus, så det kan ha vært problemet der. På en tidligere D3 (V60) hadde jeg nøyaktig samme symptomer, da var det vel tempføleren på diesel partikkelfilteret som var årsaken. Det er litt sensorbingo en gang iblant med disse motorene, har jeg merket. I motsetning til VAG, der det var varsellysbingo hver gang jeg startet dem (har hatt tre forskjellige, og det var veldig ofte noe). Iblant fikk jeg tre på rad også der!

Holern, ser først nå nederste del av signaturen din. God smak i motorsykkelmerke! Jeg har en 1997 Blackbird (siste modell med forgasser) med Stage 1 kit selv! :)

Cap.
02/12/16, 12:50
Takker for tilbakemelding

...og så må jo også jeg melde meg på da med min '99 Honda XRV 750 (Africa Twin) :-)

Cap.

Mastiff
02/12/16, 12:53
He-he! Hondaer og Volvoer over hele linja! Nesten synd at jeg solgte min Volvo Krabat 425T 1957-modell traktor da jeg flyttet fra huset på Akland. Men den var jo bensin, da, og ikke diesel... (Samme B16-motor som gamle Volvo biler).

Cap.
02/12/16, 18:10
2008 V70 D5 AWD Km. 115000
- Første symptom var motoralarm og mistet motorkraft (nødmodus)
- Nødmodus kom og gikk ved start/stopp i begynnelsen, etterhvert skjedde det også tidvis under kjøring
- Diagnose viste mange ulike alarmer, husker ikke nå alle, men EGR var blandt disse
- Byttet EGR da denne var tydelig defekt (gikk ikke tilbake som den skulle)
- Motoralarm (lampe i dash) samt alle feilmeldinger unntatt P006900 forsvant.
- Motor går fremdeles i nødmodus etter eget forgodtbefinnende uten motoralarm
- Har prøvd å bytte luftmassemåler (fra tilsvarende bil) fortsatt samme feil

Lurer på om det neste da må bli å bytte trykkføler (v. side i intercooler) ?

Andre forslag?

HÅPER PÅ FLERE SVAR/FORSLAG FRA EKSPERTENE HER INNE (evt. også fra synserne :)

Holern
04/12/16, 23:56
Holern, ser først nå nederste del av signaturen din. God smak i motorsykkelmerke! Jeg har en 1997 Blackbird (siste modell med forgasser) med Stage 1 kit selv! :)

He he...takk! :D
Noe må man jo ha å avreagere med, så da blir det den....
Hadde en ´81 Suzuki GS1100 EX før jeg kjøpte denne for tre år siden.

eab
05/12/16, 00:45
ecm - p006900 er mapsensoren

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=172498

Mastiff
05/12/16, 08:10
Holern, jeg har kjørt Yamaha RD-350 (først en 1990, og så en 1983) i innpå 20 år før jeg kom over på firetakter! :D Fruen liker denne bedre, den er brukbar til langturer, ikke bare råkjøring på svingete småveier... Og så ser den jo litt ondskapsfull ut etter at jeg fikk lakkert den mattsvart! Jeg skulle laste opp et bilde, men får visst ikke lov til å ha vedlegg. Snålt, etter over 100 innlegg!

Cap.
05/12/16, 08:47
:cool:
Holern og Mastiff (og undertegnede)
Lett å la seg engasjere når man ser andre med samme interesse, men tror vi må holde oss til tråd-tema her ellers får vi nok rettmessig refs av tråd-politiet :rolleyes:

Mastiff
05/12/16, 08:49
Anse meg som tilrettevist! ;)

Cap.
16/12/16, 09:07
Bytte av EGR ventil løste følgende problem/feilkoder:
P010116 Luftstrømkrets, masse eller volum
P222700 Atmosfæretrykk
P040422 Eksosgass resirkulering, kontrollkreds
P040421 Eksosgass resirkulering, kontrollkreds

Bytte av trykkføler løste følgende problem/feilkode:
P006900 (Manifold absolutt trykk) - atmosfæretrykk

Mastiff
16/12/16, 09:10
Fint at du fant ut av det, da!