PDA

Vis full versjon : Nødløsning hvis tenningen for en sylinder svikter?



FroBe
01/12/16, 08:51
I går oppførte den nye bilen seg rart da jeg skulle ut en kort tur etter middagen. Motoren laget grovere lyd, og den ristet litt.
Fikk opp gult varsel om motor/avgass etterhvert, men kom meg frem og tilbake, 20 km totalt.
Det luktet ikke godt, og motor og katalysator var mye varmere enn vanlig.

Koblet til VIDA og fikk melding ECM-3533 for feiltenning på sylinder 3.

Demonterte coiler og tennplugger, og så at sylinder 3 var våt av bensin, og coilen/tennspole 3 gav andre motstandsverdier enn de andre ved måling med multimeter.
Verifiserte at coil 3 var defekt ved å plugge ut kablene på coilene under drift. Ingen endring når 3 var utkoblet, og motoren gikk ennå dårligere hvis en annen coil ble utkoblet.

Jeg ble forbauset hvor godt motoren fungerte med bare 4 sylindre i drift, men skjønner at katalysatoren ikke har godt av så mye uforbrent bensin.
Hvis jeg opplever dette en gang til, vil det da lønne seg å nappe ut ledningen til innsprøytningsdysen til den problematiske sylinderen?
Da kan jeg vel unngå å drukne katalysatoren i bensin til jeg kommer meg hjem og får fikset dette?

I dag kjører jeg gamlebilen og skal plukke opp en ny tennspole fra Volvo på vei hjem.

Er det forøvrig noen som har god/dårlig erfaring med Biltema-coiler? Vurderer å kjøpe et par slike (de er billige) og ha dem liggende i bilene.

locked
01/12/16, 20:13
Hvis jeg opplever dette en gang til, vil det da lønne seg å nappe ut ledningen til innsprøytningsdysen til den problematiske sylinderen?
JA.

lilleulv
03/12/16, 19:06
Du kan bestille bosch eller valeo coiler i fra england eller usa til ca 250-300kr stykke.

FroBe
03/12/16, 22:41
Nå har jeg montert en ny original Bosch coil i bilen, og motoren går som en klokke igjen. 375 nye kilometre uten problem.

Skremmende hvordan sånne feil kan dukke opp uten forvarsel, med mindre startproblemene for 2 uker siden (1200 km siden) var et periodisk tenningsproblem, ikke et bensinproblem.
Glad coilen røk på en kort tur hjemme på kveldstid, ikke tidligere på dagen.

Nå har jeg kjøpt en uoriginal coil fra Biltema som ligger i bilen, sammen med verktøy.
Så skal jeg lete litt etter noen originale coiler på nettet slik lilleulv foreslår, vi har fortsatt 9 stk 13-15 år gamle coiler som kan ryke...

lilleulv
04/12/16, 17:11
Lurt å ha en coil liggende på lager

Christian
04/12/16, 18:28
Nødløsningen er jo å ha en coil liggende i bilen sammen med egnet verktøy for bytte. Dette er noe man enkelt kan diagnosere og reparere i felten.