PDA

Vis full versjon : Spørsmål angående 940 2JZ-GTE swap og godkjenning



Mikal B
29/11/16, 17:33
Hei!
Har snust litt rundt på 2jz motor til 940'n på sikt og vil begynne å forberede meg litt allerede, så vil gjerne spørre litt rundt dette om det er noen som har peiling.

Begynner med et utdrag fra mail fra SVV (veldig generelt svar):
"Omfattende endring av motor
Med omfattende endring av motor mener vi ombygging hvor det benyttes motor med større effekt/dreiemoment enn det som denne biltypen/karosseriet er levert med i største/kraftigste utgave fra fabrikant. Ved slike omfattende endringer av motor og effekt er det ikke lenger mulig å støtte seg til bilfabrikanten med mindre denne eller importøren finner å kunne dokumentere en større motor/effekt.

Dersom slik dokumentasjon ikke kan fremlegges, må det kunne fremlegges annen relevant dokumentasjon mv. som gir tilfredsstillende sikkerhet for at bilens karosseri, styring, hjuloppheng, bremser mv tåler de påkjenningene som oppstår av den økte motoreffekten/ dreiemomentet."

Kan da begynne med spørsmål om godkjenning og papirer; er dette noe man bare kan hoppe og drite i, eller er det faktisk muligheter for å skaffe papirer?
Tenker da i hovedsak på anskaffelse av dokumentasjon angående karosseriets styrke, eventuelt om man er nødt å gå løs med sveis og forsterke/bygge bur? For dette er mulig hvis man holder seg bak framdører om jeg ikke tar feil? Mener jeg leste noe i en tråd her angående akkurat dette.
Understell regner jeg ikke med det er noe problem å skaffe papirer på angående dimensjonering i forhold til effekt og moment.
Det er vel en grunn til at jeg ikke har greid å finne så veldig mye info rundt dette på nett, men lever i håpet :)

Dette er ikke et prosjekt jeg starter med enda, gjerne snakk om år for alt jeg vet, men er alltid greit å innhente mest mulig informasjon tidligst mulig, så man kan da sette opp budsjett deretter og gjøre all planlegging i forkant.

På forhånd takk for alle svar! :)
Mvh: Mikal B

turb00le
29/11/16, 19:14
I utgangspunktet går ikke dette ref Volvos godkjente produktendringer mtp effekt/moment. Effekt utover dette får du ikke papirer på og da er eneste alternativ egentlig tuv. Det koster i sin tur en del penger...

Det eneste fornuftige alternativet jeg ser er å se ann om forslaget om å ta vekk engangsavgift på amatørbygg blir vedtatt, kjøpe en 87 eller eldre 740/760 og bygge den om såpass kraftig at den klasses som amatørbygg.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Mikal B
29/11/16, 20:05
Hmmm, var det jeg tenkte. Men er det så og forstå at Volvo ikke kan levere dokumentasjon på noe som helst over 238hk og 310Nm for 940? For rammeverket tåler vel betraktelig mer enn som så, og da tenker jeg at dette allikavel bør man kunne få papirer på.

volvobrage
29/11/16, 20:17
Hmmm, var det jeg tenkte. Men er det så og forstå at Volvo ikke kan levere dokumentasjon på noe som helst over 238hk og 310Nm for 940? For rammeverket tåler vel betraktelig mer enn som så, og da tenker jeg at dette allikavel bør man kunne få papirer på.

Volvo leverer ingen papirer om noke meir ein detta nei. Er nok tuv som er vegen men ryker fort 100k sånn som eg har forstått.
Alternativet er vel og sette i ein eldre supra sugemotor og godkjenne den med turbo med 238hk og 310nm men spørs om det og er veldig mykje jobb og få godkjent sida det er ein Toyota motor.

turb00le
29/11/16, 20:21
Får ikke godkjent turbokonvertert motor i 940 pga avgasskrav, må være en original motor. Derimot burde det ikke være noe problem å få godkjent 2jz sugis.

Kan godt være at chassiset tåler mer men det er 238hk som er grensa i det som finnes av papirer og det er det biltilsynet forholder seg til.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Mikal B
29/11/16, 20:22
Svarte hel****, 100K var bra drøyt :p Får heller bruke det som banebil istedenfor :p

volvobrage
29/11/16, 20:33
Får ikke godkjent turbokonvertert motor i 940 pga avgasskrav, må være en original motor. Derimot burde det ikke være noe problem å få godkjent 2jz sugis.

Kan godt være at chassiset tåler mer men det er 238hk som er grensa i det som finnes av papirer og det er det biltilsynet forholder seg til.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Aha, må være 88 eller eldre då?

turb00le
29/11/16, 20:35
Jepp. Går etter også men da må det kjøres en syklustest for å dokumentere utslipp og den koster nok bortimot det samme som tuv godkjenning.

Sent fra min S30 via Tapatalk

Terje1
29/11/16, 21:36
Jeg rådførte meg med representant ifra tuv via epost og luftet forslag om å gå litt ut over grensene ved å fjerne tilhengerfestet og legge til merknad i vognkort om dette.
Han var ikke uenig i dette,men kunne dessverre ikke komme med en skriftlig uttalelse.
Høres kanskje latterlig ut,men husk at 940 kan ha maks 238 hk og 310 nm OG samtidig trekke 1800 kg tung henger(med forsterkningssett)
Ved å utelukke disse 1800 kiloene så er det mange krefter karroseriet ikke kommer til å bli utsatt for.

Dette gjaldt å bare gå litt ut over volvo sine grenser,men har fortsatt ikke fått luftet forslaget hos bt..

Mikal B
29/11/16, 23:31
Ingen dum tankegang det der nei! :) Men sålenge bt er så nazi som de i dag er, greier man nok ikke sno seg vekk fra godkjenningen t Volvo, men hadde vært artig og hørt svaret til bt, så hvis du rådfører deg er jeg veldig interessert i å høre svaret :D