PDA

Vis full versjon : EU kontroll



lars otto skiftesvik
26/11/16, 17:14
Var på EU med s80 2003 godbilen. Ingen Enere, ingen Toere og ingen Treere
Det må sies å være bra i disse dager med skjerpet EU kontroll.

4x4vinge
26/11/16, 17:20
Ja det må jo være en sjeldenhet i disse tider

Alfs80
26/11/16, 17:40
Bra og ikke få anmerkninger da

Alfs80
26/11/16, 17:42
Lars otto du brukte ikke noen av dem som måtte stenge på dagen da etter kontroll fra div instannser

Per Turbo
26/11/16, 17:44
Går faktisk an med de bilene der, solide saker


Sent from my iPhone using Tapatalk

lars otto skiftesvik
26/11/16, 17:48
EU kontrollen ble utført av NAF så jeg har rent mel i posen.

lars otto skiftesvik
26/11/16, 17:57
Helt enig med deg.
Det hadde neppe gått med en Toyota Corolla.

Christian
26/11/16, 21:34
Min fra 89 gikk også rett igjennom, har man regelmessig service på bilene sine så er man i forkant og får ingen overraskelser. :)
Når det er sagt vil jeg fraråde å bruke NAF til eu-kontroll da min erfaring viser at kontrollseddelen sjeldent stemmer med bilens faktiske tilstand.

locked
27/11/16, 00:05
Min snart 10år gamle V70 med 360 000km var på PKK i høst, den fekk en 2'er feil: solfilm på framrutene. Ellers tipp topp :-)

lars otto skiftesvik
27/11/16, 18:31
Min fra 89 gikk også rett igjennom, har man regelmessig service på bilene sine så er man i forkant og får ingen overraskelser. :)
Når det er sagt vil jeg fraråde å bruke NAF til eu-kontroll da min erfaring viser at kontrollseddelen sjeldent stemmer med bilens faktiske tilstand.

Jeg har gått en del til NAF på EU min tanke var at NAF er uhildet de har ikke noen grunner til å trekke noe fra eller legge noe til på seddelen. Hva er dine erfaringer som gjør deg skeptisk til NAF sine EU kontroller?
Årsaken til at jeg fikk bilen gjennom uten feil er selvfølgelig at jeg holder bilen godt og kan gjøre ting selv slik som mange andre her på forumet. Mange andre bileiere kan ingenting om biler og har liten interesse av å holde bilen. De venter bare på hva EU kontrollen viser.

Svirre
27/11/16, 19:06
NAF er overiverige, både på tilstandsrapporter og EU-kontroller. 850'n jeg hadde ble kjøpt med tilstandsrapport, og girkassa var utslitt på grunnlag av km-stand bilen hadde. Til å være en bil som hadde gått 615 000km, så hadde denne tidenes friskeste kasse jeg hadde kjørt da.
De uorginale felgene var bemerket som "potensiell fare" da de ikke var orginale.

Jeg sier ikke at alle på NAF er tullete, men systemet deres er laget for å være ekstremt kritiske til alt.
I de aller fleste tilfeller føler jeg ikke at de rapportene de leverer fra seg er realitiske, men eu-kontrollene er hakket mer moderate.

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk

dag otto
27/11/16, 19:54
Å ta vedlikehold og service er en veldig god måte å bli kjent med bilens tilstand.
Jeg synes tilstandsrapportene til NAF er greie. Men selfølgelig er de til tider meeeget pirkete. Ofte på helt unødvendige og ubetydelige ting. På EU-kontroll synes jeg de er helt unødvendig strenge og jeg bruker de derfor ikke til det.

Christian
27/11/16, 21:33
Jeg har gått en del til NAF på EU min tanke var at NAF er uhildet de har ikke noen grunner til å trekke noe fra eller legge noe til på seddelen. Hva er dine erfaringer som gjør deg skeptisk til NAF sine EU kontroller?
Årsaken til at jeg fikk bilen gjennom uten feil er selvfølgelig at jeg holder bilen godt og kan gjøre ting selv slik som mange andre her på forumet. Mange andre bileiere kan ingenting om biler og har liten interesse av å holde bilen. De venter bare på hva EU kontrollen viser.

Jobber som bilmekaniker som både tar eukontroller og reparerer biler som har vært på eukontroll, og de bilene som har vært hos naf har i 90% av tilfellene enten grove feil som ikke står på lappen (altså direkte fare), eller feil som står på lappen som ikke er en mangel. Gjerne da også begge deler, slik at man blir "tvunget" til å reparere en ting som er i orden mens en graverende feil blir godkjent. Jeg liker aller best å ta eukontroll på merkeverksted, da vet man at de som tar kontrollen er godt kjent med akkurat den biltypen, både når det gjelder å sjekke ting som er kjente feil, og det at de vet hvor mye slakk det normalt skal være i et ledd f.eks. uten at det er mangel.

locked
27/11/16, 21:43
Jeg liker aller best å ta eukontroll på merkeverksted, da vet man at de som tar kontrollen er godt kjent med akkurat den biltypen, både når det gjelder å sjekke ting som er kjente feil, og det at de vet hvor mye slakk det normalt skal være i et ledd f.eks. uten at det er mangel.
Godt poeng!

Nokon verkstadar hevdar jo å vere verdensmestra på alle merker og modellar, det seier seg sjølv at det går ikkje.

mrstfu
27/11/16, 22:37
Både på ren service, EU-kontroll og feilsøking foretrekker jeg merkeverksted. Beviselig nok, hadde bilen inne for feilsøking nå på tirsdag, etter en servolekkasje - mekanikeren gikk rett til feilstedet uten å leite, da det tilsynelatende ikke er en ukjent sak. Spesielt ved EU-kontroll, som ikkr koster noe mer uansett hvor du tar den, ser jeg ikke poenget ved å ta kontrollen hos noen som ikke er kjent med din biltype. Å få bilen godkjent er greit nok, men å få bilen trygg og i god stand må jo være første prioritet.