PDA

Vis full versjon : Rullebelte bak sitter fast



Blåmann
24/11/16, 20:39
Det ene bilbeltet/rullebelte bak sitter fast, det vil si at det ikke går å dra det ut fra beltesnella. Har skjedd tidligere, da demonterte jeg og fikk løsnet den. Ser ut til at den er veldig "kilen", drar man den veeeldig langsomt/forsiktig går det bra. Men så snart ungene glemmer seg og drar ut beltet i normalt tempo sitter den fast :mad: Regner med at det har noe å gjøre med de "vektene" som sitter inne i snella. Noen tips? Bytte ut hele dritten? Mener å huske at i den velbrukte 244ń min far hadde for mange år siden var det også noe kluss med det ene rullebeltet bak. Min bil har få km på telleren, og baksetene er svært lite brukt. Så jeg kan ikke tenke meg at beltesnella er utslitt.

larsverm
25/11/16, 09:29
De kan byttes, man får kjøpt nytt. Ellers skal problemene ofte kunne løses hvis man plukker deler av mekanismen fra hverandre og renser opp. Men man skal visst være litt påpasselig - det sies at det bokstavelig talt kan slå tilbake på deg hvis du gjør feil...

Øyvind G
25/11/16, 18:20
Har hørt at det kan fikses ved å bøye/justere en fjær. Har ikke gjort det selv da jeg ikke har hatt problemer med dette.

Blåmann
26/11/16, 13:37
Er vel bare å pelle det fra hverandre igjen, og se om jeg finner den fjæren. Noen som har peiling på hva nytt belte/snelle koster? Går selvsagt an å få tak i brukt, men da kan man jo risikere samme problemet...

Svirre
26/11/16, 14:35
Personlig ville jeg vært meget forsiktig med å tukle med disse. Kan sikkert være en bagatell å montere sammen, men dette er komponenter som er avhengig av 100% korrekt funksjonalitet for å fungerer. Jeg ville tro at det er bedre å få tak i en brukt. Ikke sikkert problemet vil oppstå på nytt heller :)

Blåmann
26/11/16, 16:53
Har klart å løsne den igjen. Får se an om den fungerer normalt nå. Blir det mere kluss bytter jeg det ut med et nytt/evt. brukt. Beltene er sorte, så det bør ikke være vanskelig å få tak i et brukt. Er det forresten forskjell på høyre/venstre belte bak? Forskjell mellom årsmodellene? Min bil er 1981.

kimar
27/11/16, 17:31
Har samme problemet på min 240. Har fått tak i flere brukte belter og kjøpte en universal på bilxtra alle disse sitter bom fast eller bare løsner litt så setebelter er et h....
så har gitt opp så får da bare være uten fungerende belte på den sia bak. fikk ikke mangel lapp på det på eu kontrollen heller.

Blåmann
28/11/16, 12:09
Det er selvfølgelig en mulighet, men da kan man ikke ha flere enn to passasjerer bak :)

kimar
28/11/16, 12:39
Det er selvfølgelig en mulighet, men da kan man ikke ha flere enn to passasjerer bak :)

Lastestropp som erstating for belte:)