PDA

Vis full versjon : Oppgradering av basselement i org sub?



GMV
21/11/16, 06:52
Som overskriften tilsier.
Går det å bytte ut basselementet slik at man får litt fyldigere lyd?
Gjelder altså den som sitter over reservehjulet i V70.

Per Turbo
21/11/16, 06:53
Det har det vært noen som har gjort, husker bare ikke hvem her inne.




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

GMV
21/11/16, 06:55
Må bytte to i fremdørene uansett så da kan det hende denne blir med i dragsuget.

FroBe
21/11/16, 20:45
Det er bortkastet tid og penger å bytte ut basselementet i original sub.
Slike små subkasser er tunet til å få korrekt resonans med originalt element, bytter man til et uoriginalt element så blir resonansene feil og lyden dårligere enn originalt.

Det er selvfølgelig mulig å designe en ny basskasse for det nye elementet hvis man kjenner parametrene for dette:
http://www.micka.de/en/

Morgis
21/11/16, 23:35
Er ikke dette elementet litt ukurant størrelsesmessig?
11" ?

GMV
22/11/16, 06:07
Da får det bli det orginale. Blir ikke snakk om å bytte ut hele greia. Er ikke mye plass der om reservehjul osv skal være intakt.

mrstfu
22/11/16, 10:16
TheStig har et svært element i originale subwoofer-ramma med ekstern forsterker, dog med dårlig plass til reservehjul.

Hadde heller satset på noe grommere i dørene, de originale høyttalerene har ikke den beste levetida. Selvfølgelig, man blir litt begrenset av forsterkeren på 4x75W, skal man over det bør man tenke på en større 4-kanals for å få utbytte av de. Jeg monterte Focal ISS200 nå for et par uker sida, og har mye bass å ta av. Kunne skru ned gain-hjulet på basseren betraktelig, og fremdeles ha bass som fyller kupeen deilig.

http://forum.vccn.no/showthread.php?74715-Premium-Sound-Fiks-p%C3%A5-defekte-basselementer-i-fremd%C3%B8rene

Alternativ er Pioneer TS-A2013, de er også 8" i riktig effektområde, men de er kjent for å ha litt mer punchy russebilbass, så jeg valgte Focalene selv om de ligger noen kroner over i pris. Kan jo gjøre samme i bakdørene, spvidt jeg veit er det 6.5" her?

Jimbojama
22/11/16, 10:26
Litt jobb, men er vel det du er ute etter. =)
http://forums.swedespeed.com/showthread.php?105017#/topics/105017?_k=n56179

GMV
22/11/16, 11:20
Har sett på de to alternativene til fremdørene. Pioneer er adskillig billigere men de er vel ikke komponentsett som Focal?

mrstfu
22/11/16, 11:24
Nei, Pioneerene er treveiselementer, der Focalene har dedikert diskant. Jeg savnet ikke diskant og monterte ikke de medfølgende elementene, kun midwooferne.

TheStig
22/11/16, 11:41
Jeg har riktignok ikke fått montert og testa spetakkelet enda, men om jeg rekker å få det gjort før jeg reiser sørover om etpar uker så kan du få høre selv hvordan det blir GMV. Jeg er på Meråker akkurat nå, og kjører forbi Hegra minst 1-2 ganger i uka så det burde være mulig å få svingt over den brua en gang. [emoji4] [emoji14]

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/722.jpg

Sendt fra en tøttsjtelefon

GMV
22/11/16, 11:50
Aha. Ja det høres bra ut. Kjekt å fått hørt før man bestemmer seg. Men nå er ikke jeg hjemme før onsdag i neste uke da så du har litt tid [emoji14]

Morgis
22/11/16, 21:23
Å bytte ut de originale premium høyttalerene gir vel lite gevinst dersom dem ikke er ødelagte. Dette er faktisk skikkelig påkostede kevelarelementer. Det er som regel fukt og vann som tar knekken på dem desverre.

Angående subben, så har vel denne en aktiv 150watts forsterker.
Trøkker faktisk imponerende bra, så neppe noe juksewatt.
Ser man får ganske heftige mini-digitalforsterkere rundtforbi. Som subwoofer fungerer visst disse ypperlig. Kanskje en enkel oppgradering som er tilnærmet plug&play på original ledningsmatten ? :)

GMV
23/11/16, 07:44
Bassen er ikke ødelagt men bass elementer i begge fremdørene er ødelagte. Finns det andre 8" alternativer jeg kan gå for? Trenger jo ikke kjøpe komponentsystwm når jeg kun skal bruke 8" elementene. Men her er det vel dybden som er problemet?

mrstfu
23/11/16, 08:25
Dybden i seg selv er ikke noe problem om du monterer elementene i brakettene de originale høyttalerene sitter i, men o m du har en bred magnet kan det fort bli verre, eller feil vinkel på koninga i huset på elementet. Skal du bruke originalforsterler er det lite andre elementer jeg har funnet, og ingen av merker og kvalitet vi har hørt om. Skal du bruke de originale mellomtonene er det enda verre, siden de to høyttalerene (bass +melllmtone) er 8ohm hver for seg, og 4ohm samlet. Altså er du da på utkikk etter et shallow build 8" 8ohm basselement på ca 75W RMS. Det er veldig spesifikt, fant ingenting etter flere måneders googling, vanskelig nok å finne 8" på under 200W RMS uten for stor magnet.

TheStig
03/12/16, 20:20
Aha. Ja det høres bra ut. Kjekt å fått hørt før man bestemmer seg. Men nå er ikke jeg hjemme før onsdag i neste uke da så du har litt tid [emoji14]
Har fått montert sub nå, men har vært litt travelt de siste dagene med EU kontroll ++.
Men skal til Forradal i morgen for å få montert nytt eksosanlegg + ledbar, kan se an hvor sent det blir. Kanskje jeg kan se om du er hjemme utpå kveldinga GMV?

Jeg reiser til Fredrikstad på tirsdagsmorgen, så Mandag går vel med til pakking av bil og tilhenger.

Sendt fra en tøttsjtelefon

GMV
03/12/16, 20:23
Flott. Gi en lyd du. Er nok hjemme på kveldinga jeg. Kanskje best å sende mld? Iallefall er nr mitt 45218269 :-)

TheStig
03/12/16, 20:24
Men lyden ble absolutt mye bedre med sub ja, selv om den er altfor stor for selve kassa. Med rett justering av forsterkeren så drønner det godt i bilen nå, uten at den skrangler istykker. [emoji4]

Sendt fra en tøttsjtelefon

Morgis
08/12/16, 21:30
Hvilken tomme var elementet?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

TheStig
08/12/16, 21:51
Hvilken tomme var elementet?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
12"

Sendt fra en tøttsjtelefon