PDA

Vis full versjon : JK91: '09 S60 2.4D Limited Edition



JK91
14/11/16, 15:11
Da har jeg endelig fått skaffet med en Volvo igjen, - jaggu på tide! :D

Fikk nyss om denne fra fatter'n, da det var kollega av han som skulle selge denne. Kollegaen går for å være veldig nøye med sine biler (bare Volvo'er), så ble fort interessert i denne. Etter første inspeksjon av bilen, var det lite tvil. 2 uker senere var denne i mitt eie (05.45) på en fredag! Tviler på at det er så mange bilkjøp som skjer så tidlig på mårran! :p

Bilen hadde rulla ca 160. km, og jeg blei 3. eier på den. Volvo på Mastemyr hadde den i ca. et halvt år, før kollegaen til fatter'n kjøpte den. Alle servicer er fulgt, samt at den har blitt tectylbehandlet jevnlig.

Utstyr:
- 3-eiket ratt
- cruisekontroll
- regnsensor
- skinnseter m/toscana-sømmer
- HU-650
- bixenon m/halogen
- ryggesensor
- webasto parkvarmer m/timer
- defa-pakke (usikker på hvilke pakke, men er batterilader, kupèvarmer....regner med at det er motorvarmer også)
- fabrikksenk

Planer/utbedringer:
- justere lysene
- få festet skvettlappene foran, da noen av plastnaglene har takket for seg
- finne ut hva som forårsaker en klunkelyd i nærheten av venstre framhjul ved skifte mellom Drive og Revers, forslag??
- få tak i VCCN-skiltplater, og sette på disse.
- vurderer å sette på VCCN-dekal.....usikker på plassering, forslag??
- montere originalt fjernlyskit med bryter og 7-rader
- bytte gamle skiltplater (plast med stygge oblater), til nye aluminiumsplater
- Sette på "alu"-ringer på CMM og originalradioen
- Bytte "dørpinene" til aluminiumspinner fra Vparts
- Bytte/teste ryggelyspærer i LED
- Bytte til LED i skiltlysene
- Montere HEKO vindavvisere på vinduene foran og bak
- Montere ISOFIX-fester i baksetet

Det som står i grønn skrift er utført.



Så noen bilder av doningen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/520.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2016-10-28%2016.31.07_zpskdxrsc8t.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/521.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2016-10-28%2016.30.54_zpsumnosfgz.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/522.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2016-10-28%2016.31.35_zpswqsysnfc.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/523.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2016-10-28%2016.31.19_zpsuaz4vnzt.jpg.html)

Dessverre rakk jeg ikke å ta noen bilder av bilen, der den var nyvasket. Neste dag så det nemlig slik ut her.....
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/524.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2016-11-05%2007.29.34_zpsnjrvxd5j.jpg.html)

JK91
16/11/16, 22:26
Oppdatert førstepost litt...
Skiltrammer er "på vei", dvs at de kommer med resten av klubbpakka mot slutten av desember. Blir en grei liten "upgrade" på bilen :)

Svirre
16/11/16, 23:41
Grattis med feeeet bil :) Si i fra hvis du skal selge de felga! Ble litt småkåt på de :rolleyes:

konso
17/11/16, 00:45
Ang lyd ved girskifte, sjekk motorfester under og på topp av motor. Og evt sjekk for slakke i splines på drivaksel ute i navet. Utbedres med bolt fra xc90

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

JK91
17/11/16, 06:29
Grattis med feeeet bil :) Si i fra hvis du skal selge de felga! Ble litt småkåt på de :rolleyes:
Takker så mye! Fornøyd selv [emoji2]
Felga blir nok ikke solgt med det første! Synes dem var gromme selv [emoji12]

Sent fra min E6853 via Tapatalk

JK91
17/11/16, 06:35
Ang lyd ved girskifte, sjekk motorfester under og på topp av motor. Og evt sjekk for slakke i splines på drivaksel ute i navet. Utbedres med bolt fra xc90

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Hmm...gode tips! Takker så meget!! [emoji2] Har vel egentlig mest trua på slakk i splines. Høres ihvertfall ut som det kan komme fra området nede ved ventre fremhjul, når jeg sitter inne i bilen.
Så bolt fra xc90 er alt som skal til? Så for meg bytte av noe "større" jeg!?

Sent fra min E6853 via Tapatalk

konso
18/11/16, 01:40
Bolten fra xc90 har en gummiforing i tillegg, ingen andre har den. Montert på flere biler med slikt problem.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Svirre
18/11/16, 11:58
Bolten fra xc90 har en gummiforing i tillegg, ingen andre har den. Montert på flere biler med slikt problem.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Sitter denne på inner- eller yttersiden av hjullageret? Vurderer et par alike bolter selv.

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk

Daniel V
18/11/16, 17:27
Det er senterbolten som sitter bak navkoppen på felgen :)

Svirre
18/11/16, 17:28
Det er senterbolten som sitter bak navkoppen på felgen :)
Kanskje formulere meg litt bedre; foringen som XC90 bruker, hvilken side sotter den på? ;)

Bolten er jeg klar over hvor sitter :)

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk

JK91
30/11/16, 08:28
Har ikke skjedd stort med bilen den siste tiden, annet enn at den har blitt vaska et par ganger, og rulla mange mil. Angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte denne ;)
Var innom Bilia en tur, i går, for å høre om lyden om dem kunne sjekke opp lyden fra venstre fremhjul/nav ved skifte mellom D og R. Det ble med en veldig erfaren mekaniker ut for høre etter. Han var 99% sikker på at det var slark i navet, akkurat som tidligere nevnt av konso. Dette skal i følge han, ikke være noe man må gjøre noe med, så sant man ikke irriterer seg veldig over lyden.
Dermed blir det ikke en pri-sak for mitt vedkommende.

Noen som har forslag til hva morsomt en kan endre/"åpne" av funksjoner ved hjelp av VIDA?

mrstfu
30/11/16, 09:23
Kanskje formulere meg litt bedre; foringen som XC90 bruker, hvilken side sotter den på? ;)

Bolten er jeg klar over hvor sitter :)

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk

Såvidt jeg har skjønt dreier det seg om en pakning mellom skiva på bolten og anleggsflata i navet. Vært litt uenigheter om den da den visstnok stenger inne evt vann, som da kun kan gå inn i ytre drivknute og gjøre ugagn.

Per Turbo
30/11/16, 10:02
Ser slik ut: https://www.ipdusa.com/products/8847/120113-axle-bolt-xc90

Grattis med fin fin bil også! :D

konso
30/11/16, 10:08
Ha litt fett på navet før man setter dit en slik bolt så blir ikke fukta stående der.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Per Turbo
30/11/16, 10:09
Noen mener loctite på splinesene til drivakselen er greia og gjøre også


Sent from my iPhone using Tapatalk

JK91
30/11/16, 11:37
Ser slik ut: https://www.ipdusa.com/products/8847/120113-axle-bolt-xc90

Grattis med fin fin bil også! :D

Sånn den ser ut ja!

Takk for det! Fornøyd selv! Er noe helt annet en VAG :rolleyes: hehe


Det blir nok gjort en utbedring på dette med tiden, men prioriterer det ikke i første omgang, selv om det er IRRITERENDE.... Skjønte det dit hen at det var ikke få Volvoer som gikk rundt med denne feilen, og han hadde ikke vært borti at det utviklet seg til noe verre enn selve lyden.
Blir nok å prioritere originalt kit for ekstralys og ISOFIX :o

Svirre, hadde ikke du montert originalt lyskit selv? Trenger nok mest sannsynlig hjelp med dette, enten fra verksted eller en med kunnskap nok. Er ikke noe dreven på å skru bil selv, spes ikke når det kommer til elektronikk! :p

mrstfu
30/11/16, 11:48
Ekstralyskitet fra Volvo? Det er så plug&play som det får blitt. Av med batteri, plugge inn ledningsmatte, sett i bryter, tut og kjør.

JK91
30/11/16, 11:51
Ekstralyskitet fra Volvo? Det er så plug&play som det får blitt. Av med batteri, plugge inn ledningsmatte, sett i bryter, tut og kjør.

What?! Er det ikke mer? hmm....kanskje noe jeg klarer tilogmed da!? :D

mrstfu
30/11/16, 12:13
Det er vanskeligere å bytte parklyspære.

Svirre
30/11/16, 12:14
Vi kan ta det en kveld, JK ;)

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

vangsfreaken
30/11/16, 13:21
Det er vanskeligere å bytte parklyspære.

det tviler jeg på... fjernlys derimot :rolleyes:

mrstfu
30/11/16, 13:30
det tviler jeg på... fjernlys derimot :rolleyes:

Prøvd å bytte parklyspære foran? De fleste ender opp med å ta av frontfanger og lykta første gangen.

Svirre
30/11/16, 13:44
Prøvd å bytte parklyspære foran? De fleste ender opp med å ta av frontfanger og lykta første gangen.
Kjenner jeg er bortskjemt med '07 mod og manuell [emoji106]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Per Turbo
30/11/16, 13:46
Er jo null stress å bytte parklyspære, litt mer knot med sidemarkeringene.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Per Turbo
30/11/16, 13:47
What?! Er det ikke mer? hmm....kanskje noe jeg klarer tilogmed da!? :D

Er litt borring og tilpassing i fangeren og da, om du skal ha braketten på men absolutt noe man kan klare selv hele greia. Følger med bruksanvisning, ellers ligger den på nettet også


Sent from my iPhone using Tapatalk

mrstfu
30/11/16, 13:48
Kjenner jeg er bortskjemt med '07 mod og manuell [emoji106]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Hæh? Har du lukta på Hønefossbluss igjen? Er jo samma plassering av parklys på automst og manuell, med unntak av ABL.

Svirre
30/11/16, 13:49
Hæh? Har du lukta på Hønefossbluss igjen? Er jo samma plassering av parklys på automst og manuell, med unntak av ABL.
Det sitter vel en ekstra hjerne i motorrommet til dere med pensjoniststav. Uansett er det en drøm å bytte alle pærene på '07-('09 S60).

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

mrstfu
30/11/16, 13:52
Er ikke noe problem med tilgang inn til lykta hos meg, er plassen til å få tak på sokkelen til pæra jeg sliter med. Fått dreisen på det nå, men leste om flere som tok av fangeren for å bytte parklyspæra.

Per Turbo
30/11/16, 13:53
Er bare å skru av påfyllingsrøret om man har hulkhender..

Er likt på 05-> og ja det er knot første gangen som med så mye annet.

For å vri det andre veien, har man av fangeren av en grunn, bytt alt av halogenpærer i lyktene! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
30/11/16, 13:54
Er bare å skru av påfyllingsrøret om man har hulkhender..

Er likt på 05-> og ja det er knot første gangen som med så mye annet.

For å vri det andre veien, har man av fangeren av en grunn, bytt alt av halogenpærer i lyktene! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
'07 diesel med Euro4 motor har annen plassering av ECM enn Euro3 har ;)

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

vangsfreaken
30/11/16, 19:08
Prøvd å bytte parklyspære foran? De fleste ender opp med å ta av frontfanger og lykta første gangen.
Parklyset på S60'n tar jeg i søvne snart (nå har jeg riktig nok ikke pære der lenger da, men...), fjernlyset derimot, spesielt på førersiden, det er fæle greier [emoji14] litt forskjell på de forskjellige lampene da, og eventuelt det som sitter rundt.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

JK91
01/12/16, 10:57
Er litt borring og tilpassing i fangeren og da, om du skal ha braketten på men absolutt noe man kan klare selv hele greia. Følger med bruksanvisning, ellers ligger den på nettet også


Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt borring burde jeg få til! Jobber jo med å frese, borre og dreie ;)


Sendte en liten bestilling til Bilia i går:
5933

Borret var relativt dyrt! :eek: Over 500kr....før rabatt

Svirre
01/12/16, 10:58
Hvorfor bestille bor derifra? Trenger bare et bor i den dimensjonen [emoji14]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Per Turbo
01/12/16, 10:58
Det meste av "spesial" verktøyet er dyrt å kjøpe dessverre [emoji85]


Sent from my iPhone using Tapatalk

JK91
01/12/16, 11:05
Hvorfor bestille bor derifra? Trenger bare et bor i den dimensjonen [emoji14]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Fikk beskjed om at det var spesialbor, så turte ikke noe anna :P Går vel sikkert å levere tilbake om det ikke blir brukt!?

Svirre
01/12/16, 11:06
Tror ikke spesialbestilte varer kan returneres.
Alt som ikke passer til mer enn en oppgave, har spesial foran seg [emoji14] Jeg tror jeg brukte et helt vanlig 4.8mm bor. Jeg hadde i allefall bor som passet bra ;)

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

JK91
01/12/16, 11:12
Hmm...krysse fingra for at det lar seg gjøre. I verste fall er det et "bomkjøp" :rolleyes:

mrstfu
01/12/16, 11:57
Helt vanlig spiralbor her og;)

JK91
01/12/16, 12:01
Personen som hjalp meg hadde kanskje ikke helt kunnskapen rundt dette, skjønner jeg, evt misforstått meg. Jeg spurte om det gikk fint med vanlig spiralbor (nevnte at jeg hadde tilgang til bor på jobben), men fikk negativt svar i retur.
Jaja, ikke verdens undergang :p

JK91
01/12/16, 12:21
Tok kontakt med Bilia jeg, og spurte hvordan det var med retur av borret. Fikk i svar at det var null problem! :D Penger spart..... *kremt* penger som kan brukes på andre ting til bilen! :cool:

Per Turbo
01/12/16, 13:32
Hadde jo uansett ikke vært noe stress, bare sagt at jeg ikke trenger den allikevel så hadde du ikke måttet betale for den


Sent from my iPhone using Tapatalk

JK91
05/12/16, 17:15
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/106.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/DSC_0629_zpskpl0gqy4.jpg.html)
Fikk henta det jeg bestilte forrige uke, så nå blir det å finne tid til montering så fort som mulig.
Fortsatt litt usikker på hva jeg skal ha av lys der. Har sett litt på Proline 70w LED spot, eller evt Lazer Led triple -r 1000 bjelke. Tror bjelka blir magnet for blålys , da denne bjelka lyser noe hinsides til å være så liten. Denne bjelka brukes på mange rallybiler, har jeg sett.
Proline bøttene vil jeg tro blir litt mindre tiltrekkende utseendemessig, mtp tekniske kontoller langs veien. Kjører gjennom slike i snitt ca 1 gang i uka, så greit om det ikke tiltrekker unødvendig oppmerksomhet! :rolleyes:

Sent fra min E6853 via Tapatalk

JK91
08/12/16, 17:21
Da jeg kjørte til jobb i dag, så oppdaga jeg at jeg har AUX-inngang i midtkonsollen. Prøvde å koble telefonen i den, og satt spilleren (source) over på AUX. Fikk ikke lyden til å gå via bilens høyttalere, kun via telefonen som vanlig. Hva er trikset her, egentlig? Kan nevnes at jeg har testa med Andriod-telefon.

Hva har de av dere som har noenlunde lik motor i gjennomsnittsforbruk? Da jeg tok over bilen viste snittmåler 0.64 liter på mila, nå viser den 0.60 :) Har målt ved fylling at den ligger fra 0.65-0.78 på mila. Regner med at den differansen skyldes hyppig bruk av parkeringsvarmer :rolleyes:

Per Turbo
08/12/16, 17:25
Hatt 2.0T automat ned i 0,73 ved pen kjøring. Så ikke avskrekkende det der



Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
08/12/16, 17:27
Da jeg kjørte til jobb i dag, så oppdaga jeg at jeg har AUX-inngang i midtkonsollen. Prøvde å koble telefonen i den, og satt spilleren (source) over på AUX. Fikk ikke lyden til å gå via bilens høyttalere, kun via telefonen som vanlig. Hva er trikset her, egentlig? Kan nevnes at jeg har testa med Andriod-telefon.

Hva har de av dere som har noenlunde lik motor i gjennomsnittsforbruk? Da jeg tok over bilen viste snittmåler 0.64 liter på mila, nå viser den 0.60 :) Har målt ved fylling at den ligger fra 0.65-0.78 på mila. Regner med at den differansen skyldes hyppig bruk av parkeringsvarmer :rolleyes:
Hvis du får lyd på telefonen når du kobler til kabel, så har du ikke fått kabelen skikkelig tilkoblet i telefonen ;)

Kjørekomputeren viser sånn ca. forbruk de siste 100km? og da er det rom for litt forskjeller.
Min ligger på 0.55 på MEGET pen langkjøring, men nå er div. komponenter ikke helt som de skal være.
I tillegg har du automatisk start av varmeren, så den drar litt uten forbruket :) 0.7/mila er helt normalt forbruk på vinterstid.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

JK91
08/12/16, 17:37
Hvis du får lyd på telefonen når du kobler til kabel, så har du ikke fått kabelen skikkelig tilkoblet i telefonen ;)

Sjekka at det satt skikkelig i begge ender. Prøvde med to forskjellige ledninger. Som sagt så fant jeg dette ut på vei til jobb, så litt begrensa med hva jeg har fått testa ut. Skal prøve litt mer i løpet av helga.


Når det gjelder forbruket, så er jeg absolutt ikke misfornøyd. Tipper den kryper litt lengre ned med tiden.
Tenkte det var artig å høre hvor i landet andre ligger.
De som har tunet bilen. Merka dere nedgang på forbruket etter tuning? :)

Svirre
08/12/16, 17:53
Siden lyden kom på tlf. din, så mistenker jeg at det er en latterlig enkel feil ;)

Ikke direkte noen endring i forbruket etter chipping. Kort og greit fordi du jeg fikk 100hk ekstra å kose meg med [emoji23]

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

JK91
08/12/16, 18:45
Vil vel tro det samme som du sier, at feilen er rimelig simpel :)

Ok. Frister med en liten bestilling hos BSR i fremtiden! :p Er vel kanskje like greit å bestille med PPC-boksen da? Kjekt å ha programvaren selv, om det en eller annen gang skulle være behov for å legge det inn på nytt (f.eks etter service).

Mag142
08/12/16, 19:42
Har en 05 s60 2.4D 126hk manuell, med BSR PPC. På kjørecomputeren min ligger den på 4,8 pr 100km.

vangsfreaken
08/12/16, 21:03
Forbruk vil jo variere veldig fra fører til fører og bil til bil, chippet eller ei... Jeg får min '08 S60 2.4D ned i 0.45 på langkjøring (E6, høy hastighet), og 0.5 på hverdagslig kjøring. Likevel ligger den som regel på 0.65 til vanlig på kjørecomputer, bare fordi det er kjedelig å kjøre økonomisk [emoji14] forbruk målt på pumpe på vintertid derimot kan være så høyt at det virker lønnsomt å kjøre 940 turbo... Bare fordi jeg er glad i dieselvarmeren [emoji14] har målt snitt på over literen på det verste...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

JK91
08/12/16, 21:49
Selvfølgelig vil det variere fra fører til fører, og ikke minst geografisk beliggenhet har jo litt å si. Merker det er kjedelig å kjøre veldig økonomisk, men samtidig er det litt artig å se hvor langt ned den kommer. Tipper det blir mer testet til sommeren :)
Uansett, artig å høre andres erfaring rundt dette temaet! :)

JK91
19/12/16, 17:09
Var på en liten Volvo-date med Svirre på fredag. Fikk da endelig montert lyskitet og satt på Proline 70w LED Spot. Ble egentlig veldig overasket over hvor bra lys det ble! :D
Angrer ikke en sekund på at jeg investerte i det originale kitet, da jeg var så "heldig" at det skiftet mellom passe tykk tåke, til SYKT tykk tåke på vei hjem fra Svirre. Kjekt å kunne skru av bøttene da. Gull verdt, etter min mening! :)

Tok et kjapt (dårlig) bilde av hvordan fronten ble med lyktene, samt en liten video som forhåpentligvis viser forskjellen mellom nær-, fjern- og fjernlys m/bøtter.

Beklager møkkete bil....vanskelig å unngå for tiden! :mad:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/84333678/S60/2016-12-16%2021.17.03.jpg


Håper denne linken funker for dere... Sliter med å få frem video på photobucket....tips??

https://dl.dropboxusercontent.com/u/84333678/S60/2016-12-16%2020.15.08.mp4

Ikke beste kvalitet, dessverre, da jeg har en "knallgod" lånetelefon nå for tiden...

AUX-problemet mitt som jeg har nevnt tidligere, skyldes defekt AUX-port på telefonen - dermed lånetelefon nå! :p

mrstfu
19/12/16, 17:26
Youtube-pluginet forumsoftwaren har er ganske smertefri, og kan laste opp så mye du vil;)

JK91
19/12/16, 18:34
Youtube-pluginet forumsoftwaren har er ganske smertefri, og kan laste opp så mye du vil;)

hmm....prøvde å gjøre en endring nå. Var vel kanskje ikke sånn du tenkte? :p

mrstfu
19/12/16, 18:39
http://forum.vccn.no/showthread.php?33518-Hvordan-gjøre-grunnleggende-ting-her-på-forumet!

Les denne, mye fine tips der. Om du er på mobil får du tak i den biten av Youtube-koden du må ha ved å åpne filmen i nettleser, ikke i Youtube-appen. Lim inn den i [YOUTUBE]-taggen, så blir det bra;)

JK91
19/12/16, 18:50
Takker. Skal ta en titt! Sitter på jobben, så er begrensa hva jeg får sett og gjort. Morsomt når dem sperrer alt av fornuftige ting på nett, som f.eks Youtube.

Svirre
19/12/16, 19:33
Blei bra dette. Godt lys var det fra lyktene å :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

JK91
19/12/16, 19:35
Synes det selv også. Håper på litt klarvær hjemover i kveld, slik at jeg kan få se hvordan dem kaster fremover og til sidene UTEN tåke! :rolleyes:

JK91
26/12/16, 11:52
Blitt dårlig med oppdateringer nå. Har ikke skjedd altfor mye siden jeg var hos Svirre.

En liten forandring har det blitt, etter at klubbpakka kom :-)

Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/784.jpg

Etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/785.jpg

Slenger ut noen flerr bilder av en nogenlunde ren bil, - noe som er mangelvare om dagen! [emoji13]

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/786.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/787.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/788.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/789.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/790.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/791.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/792.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/793.jpg

Desverre er jeg ikke den beste fotografen, så bildene blir som dem blir [emoji85]

Ha en fortsatt trivlig jul, folkens! [emoji2]

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Svirre
26/12/16, 12:49
Ble bra når du fikk vaska bilen [emoji106] Vært heldig med kjøpet på denne!

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

JK91
26/12/16, 13:00
Bare synd vaskinga ikke holder i mer enn maks 100m [emoji85]
Tipper det blir en tur på biltilsynet for å bestille aluminiumsskilt. Liker ikke plastskiltene, samtidig som de stygge oblatene forsvinner med plastskiltene!

Handla inn et såkalt vidundermiddel (wetcoat) nå før jul. GYEON q2m. Blir spennende å prøve ut. Noen som har erfaring med det produktet?

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Svirre
26/12/16, 13:32
Bare synd vaskinga ikke holder i mer enn maks 100m [emoji85]
Tipper det blir en tur på biltilsynet for å bestille aluminiumsskilt. Liker ikke plastskiltene, samtidig som de stygge oblatene forsvinner med plastskiltene!

Handla inn et såkalt vidundermiddel (wetcoat) nå før jul. GYEON q2m. Blir spennende å prøve ut. Noen som har erfaring med det produktet?

Sent fra min E6853 via Tapatalk
mrstfu

sandal
26/12/16, 13:58
Bare synd vaskinga ikke holder i mer enn maks 100m [emoji85]
Tipper det blir en tur på biltilsynet for å bestille aluminiumsskilt. Liker ikke plastskiltene, samtidig som de stygge oblatene forsvinner med plastskiltene!

Handla inn et såkalt vidundermiddel (wetcoat) nå før jul. GYEON q2m. Blir spennende å prøve ut. Noen som har erfaring med det produktet?

Sent fra min E6853 via Tapatalk

det er helt rått produkt! bruker det på min, :) så der har du noe og se frem til, bare bruk det riktig

JK91
26/12/16, 14:31
det er helt rått produkt! bruker det på min, :) så der har du noe og se frem til, bare bruk det riktig
Hmm...ble ikke mindre spent på produktet nå :-D
Har du tips til å hvordan bruke det riktig? :-) kanskje jeg slipper å lære på den vanskelige måten [emoji85]

Sent fra min E6853 via Tapatalk

mrstfu
26/12/16, 14:42
Bare tanken på Q2m gir meg kiling bak venstre kne, våt øyekrok og en betydelig ereksjon. Svar godt nok?

Står bruksanvisning på flaska.

JK91
26/12/16, 15:08
Bare tanken på Q2m gir meg kiling bak venstre kne, våt øyekrok og en betydelig ereksjon. Svar godt nok?

Står bruksanvisning på flaska.
Svar mer enn godkjent!

Supert. Har bare såvidt fått sett oppi esken som kom, så da blir det å lese litt på flaska når jeg kommer hjem igjen [emoji2]

Sent fra min E6853 via Tapatalk

JK91
01/01/17, 22:07
Godt nytt år, folkens! [emoji2]

Skjer ikke altfor mye med bilen nå om dagen, bortsett fra at den blir brukt.
Har tenkt tanken på å få ordna LED i skiltlysa. Synes at baken får seg et freshere utseende med det.
Er det noen som kan anbefale gode pærer, som ikke gir feilmelding?

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Svirre
01/01/17, 22:09
Bare å smelle inn hva du vil. Ingen pærevarsler i skiltlysene.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Daniel V
01/01/17, 22:25
Jeg kjører på de fra Biltema. Fin farge, samt god holdbarhet. Satte i fra Biltema da jeg kjøpte den, og de lyste like fint da jeg solgte den tre år senere :) Har de på S80en og V70en jeg har nå også. Null problem. Koster 90,- for to stk hvite. Du trenger ikke de med Canbusadapter.

mrstfu
01/01/17, 22:25
Look at this on eBay http://www.ebay.com/itm/172412051416

Svirre
01/01/17, 22:27
Eller så har jeg 30-40pærer om du har tid en dag [emoji106]

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

JK91
01/01/17, 23:01
Takker for kjappe svar!
Visste ikke at det ikke var overvåking på skiltlysa.[emoji85] Da er det jo mer eller mindre fritt frem [emoji2] me like much!

Ray, har du prøvd de på Ebay? Kjøpte noe lignende til Touranen jeg har. Fikk de aldri helt tette, så samla seg mye salt og drit der.

Svirre, høres ut som en unnskyldning for en liten date!? [emoji6]


Sent fra min E6853 via Tapatalk

Svirre
01/01/17, 23:02
Eg lika deit [emoji173]

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

Daniel V
01/01/17, 23:05
Takker for kjappe svar!
Visste ikke at det ikke var overvåking på skiltlysa.[emoji85] Da er det jo mer eller mindre fritt frem [emoji2] me like much!

Ray, har du prøvd de på Ebay? Kjøpte noe lignende til Touranen jeg har. Fikk de aldri helt tette, så samla seg mye salt og drit der.

Svirre, høres ut som en unnskyldning for en liten date!? [emoji6]


Sent fra min E6853 via Tapatalk
Prøvde de på eBay på V70en i sommer. Det ble ingen suksess. Lyste opp noe helt villt, og halve plata sluttet å virke etter tre uker.

JK91
01/01/17, 23:16
Prøvde de på eBay på V70en i sommer. Det ble ingen suksess. Lyste opp noe helt villt, og halve plata sluttet å virke etter tre uker.
De platene jeg hadde på Touranen lyste også altfor mye. Lyste nesten bedre enn de originale ryggelysa, men dem var ikke noe å skryte av, uansett [emoji85]
Prøver nok "vanlige" led-pærer i første omgang.

Sent fra min E6853 via Tapatalk

mrstfu
01/01/17, 23:18
Takker for kjappe svar!
Visste ikke at det ikke var overvåking på skiltlysa.[emoji85] Da er det jo mer eller mindre fritt frem [emoji2] me like much!

Ray, har du prøvd de på Ebay? Kjøpte noe lignende til Touranen jeg har. Fikk de aldri helt tette, så samla seg mye salt og drit der.

Svirre, høres ut som en unnskyldning for en liten date!? [emoji6]


Sent fra min E6853 via Tapatalk

Jeg har prøvd de, og prøver de daglig. Null stress med pakninger her, lyser fremdeles etter nesten ett års bruk, men det lyser absolutt godt.

Daniel V
01/01/17, 23:26
De platene jeg hadde på Touranen lyste også altfor mye. Lyste nesten bedre enn de originale ryggelysa, men dem var ikke noe å skryte av, uansett [emoji85]
Prøver nok "vanlige" led-pærer i første omgang.

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Husker fruen kjørte gamle Ren min bak meg på vei hjem en kveld i sommer, og hun sa at hun omtrent ble blendet av skiltlyset :p Tok jo også fire uker fra jeg bestilte til de kom i posten. :p

Nei, da var det lettere å legge 90,- på bordet for diodepærer på den lokale Racetemaen ;)

JK91
01/01/17, 23:33
Jeg har prøvd de, og prøver de daglig. Null stress med pakninger her, lyser fremdeles etter nesten ett års bruk, men det lyser absolutt godt.
Kjekt å vite. Ufint å få masse salt oppi der. Prøver med å bare skifte pærene først. Skulle jeg ikke bli fornøyd blir det nok en tur innom ebay!

Sent fra min E6853 via Tapatalk

JK91
01/01/17, 23:37
Hvordan er det med LED i interiør belysningen? Veit mange har det, men forsvinner fadinga/dimminga når en slår lyset av og på?
Mulig jeg er rar, men liker den fadinga [emoji13]

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Daniel V
01/01/17, 23:41
Hvordan er det med LED i interiør belysningen? Veit mange har det, men forsvinner fadinga/dimminga når en slår lyset av og på?
Mulig jeg er rar, men liker den fadinga [emoji13]

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Der kan du også spørre mrstfu. Husker han hadde det i Dunfrid da vi kjørte til Alvdal romjula 15 for å hente gamle Ren min. Det var en salig disco i noen av de billige LED-pærene som satt i taket! :D

Svirre
01/01/17, 23:42
Hvordan er det med LED i interiør belysningen? Veit mange har det, men forsvinner fadinga/dimminga når en slår lyset av og på?
Mulig jeg er rar, men liker den fadinga [emoji13]

Sent fra min E6853 via Tapatalk
Dimmingen vil være der, men du kan oppleve mer hakking. Hatt "baderomsvelysning" selv, og syns det er helt greit, men du må ha kraftig ledpærer/plater for å oppnå samme lysmengde.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

mrstfu
01/01/17, 23:55
Der kan du også spørre mrstfu. Husker han hadde det i Dunfrid da vi kjørte til Alvdal romjula 15 for å hente gamle Ren min. Det var en salig disco i noen av de billige LED-pærene som satt i taket! :D

Billige var de ikke akkurat, men de ville ikke slå seg helt av grunnet for lav motstand over diodene som helhet. Funker helt fjell hos meg nå, dimmer pent ned, kutter når de skal, og lyser som faen, etter en veldig kjapp og billig fiks.

http://forum.vccn.no/showthread.php?71946-mrstfu-Dunfrid%E2%84%A2-07-V70-AWD-Vintermodus&p=1010629&viewfull=1#post1010629

JK91
02/01/17, 21:11
Lovte at det skulle komme en litt bedre film av forskjellen på fjernlys, -med og uten bøttene. Så her er den :)

RlBezyuHazs

mrstfu
02/01/17, 21:14
Videoen er privat, må gjøre den public.

JK91
02/01/17, 21:16
Videoen er privat, må gjøre den public.

*kremt* sånn....tror jeg! :rolleyes:

Per Turbo
03/01/17, 10:00
Man kjenner at man har telys originalt etter man har kjørt med litt kraftigere saker ja :p

JK91
05/01/17, 17:31
Man kjenner at man har telys originalt etter man har kjørt med litt kraftigere saker ja :p

Uten tvil! Har allerede gjort nytta si ved å lyse opp et par rådyr som skulle over veien. Hadde ikke sett dem med originale fjernlys alene! Så sånn sett er lyktene spart inn allerede! ;)


Driver å titter litt på vparts sin nettbutikk nå. Blei litt inspirert av Per Turbo mtp alu-ringer til ECC og spiller. Vurderer å ta med de alu-dørpinnene også, for å gjøre helhetsinntrykket mer komplett. Har jo alu-detaljer, i resten av interiøret, originalt! :)

Ser også litt på vindavvisere. Synes Heko sine ser smarte ut, da de festes i vinduets spor, - om jeg ikke har misforstått helt nå. Noen som har testet disse? http://vparts.se/no/s60/volvo-s60-2000-2009/volvo-s60-styling/vindavvisare/vindavvisare-volvo-s60-00-09-4-dorrar.html

mrstfu
05/01/17, 18:50
Eventuelt er aluringene mine rundt HU og ECC fremdeles til salgs. Ubrukte i prinsipp, tok de av etter noen få dager.

JK91
05/01/17, 18:52
Eventuelt er aluringene mine rundt HU og ECC fremdeles til salgs. Ubrukte i prinsipp, tok de av etter noen få dager.

Sender deg PM :)

JK91
12/01/17, 23:10
Var å henta de nye skiltene på trafikkstasjonen i dag. Godt å få bort de gamle fæle oblatmerkene, og ikke minst bli kvitt plastskiltene :-)

Stakk innom etter en pakke på vei hjem...
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/461.jpg
Tror dette holder en god stund [emoji85]

Sent fra min E6853 via Tapatalk

JK91
31/01/17, 17:32
Oppdatert "planer/utbedringer" i førsteposten.

Ikke skjedd så mye fysisk på bilen den siste tiden, annet et litt vask. Har derimot ordnet litt småtteri til den, i form av:
- HEKO vindavvisere
- "alu"-ringer til ECC og HU (kjøpt av mrstfu etterfulgt av en liten Volvo-date :p )
- alu-pinner til dørpinnene foran og bak
- ryggelyspærer i LED
- LED-pærer til skiltlysa (takker og bukker Svirre)
- ISOFIX-fester til baksetene.

Håper på å få montert alt dette i nærmeste fremtid. Skjedd litt mye i det siste, så tida strekker ikke helt til, dessverre. :(

mrstfu
31/01/17, 18:42
Je puler itte på første deit, berre så det er klart.

JK91
31/01/17, 19:08
haha! Jeg blei litt skuffa! :rolleyes:

JK91
31/01/17, 19:46
Noen som har forslag til hvem en skal kontakte for å få flusha girkassa til en ålreit pris? Veit ikke hva en sånn jobb normalt ligger på rundt omkring, - har ikke fått gjort noe research der. Tenkte det var god nok kompetanse her inne! ;)

mrstfu
31/01/17, 19:50
G. Gustavsson & Sønner i Oslo. Servicen er verdt penga på egenhånd, og medlemmer har litt prosenter.

Svirre
31/01/17, 20:22
Noen som har forslag til hvem en skal kontakte for å få flusha girkassa til en ålreit pris? Veit ikke hva en sånn jobb normalt ligger på rundt omkring, - har ikke fått gjort noe research der. Tenkte det var god nok kompetanse her inne! ;)

Tror jeg nevnte til deg om en vi begge kjenner, uten at jeg skal si det sikkert ;)

JK91
31/01/17, 20:29
Tror jeg nevnte til deg om en vi begge kjenner, uten at jeg skal si det sikkert ;)

Stemmer! Har prøvd å kontakte han, uten hell. :confused:

JK91
24/02/17, 12:04
Ikke skjedd altfor mye siden sist. Har fått gjort noen småting med bilen, som f.eks montert ISOFIX på begge sider bak, montert aluringer rundt låsepinnene på alle 4 dørene (alu-pinnene har jeg foreløpig ikke turt å montere, da jeg syntes dem sitter litt for dårlig. Pinnene har kun en plastslangebit inni seg, som igjen skal tres nedpå gjengestanga som orginalpinnene er skrudd ned på. Redd for at alt sklir i fra hverandre, forså å fucke opp låsinga. Mulig Locktite blir en fin kompanjong her.)
Litt skeptisk til ISOFIX-festene, ble jeg da jeg fikk montert alt igjen. Syntes det var veldig trangt å komme til festene med guidene jeg har. Er det normalt at det er veldig tight rundt disse festene?

Ellers har jeg bestilt olje til motor og kasse, av merke Castrol. Bestilte ifra billigbilpleie.no Kurante priser :D


Fikk vasket bilen, og tatt et par bilder i går. Godt å få en nogenlunde ren bil igjen :p

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1084.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2017-02-23%2017.09.57_zpsqkgz5nf6.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1085.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2017-02-23%2017.08.47_zpshpj91yvy.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1086.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2017-02-23%2017.08.34_zpsjurvcv9y.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1087.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2017-02-23%2017.09.17_zpskmlnm077.jpg.html)

Da jeg monterte ISOFIX-brakettene fikk jeg et aldri så lite bevis på at denne bilen så og si aldri har hatt passasjerer baki. Da jeg fjerna setet og isolasjonsmatta under, så var dette alt som var av møkk under :o
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1088.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2017-02-19%2015.24.19_zpso5rnsxmj.jpg.html)


Fikk også bytta ut ryggelyspærene med led-pærene jeg hadde på forrige bilen. Ble stor forskjell, selv om det ikke er lett å se stor forskjell på bildene.

Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1089.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2017-02-19%2018.32.26_zpspcugolo2.jpg.html)

Etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1090.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/2017-02-19%2018.38.01_zpslejggsi1.jpg.html)

JK91
27/02/17, 16:57
Driver å undersøker litt rundt for å finne regreimsett med vannpumpe, til ålreit pris. Har undersøkt på Mekonomen og Bilia Hønefoss, begge steder med gode rabatter. Hvor har dere kjøpt??

mrstfu
27/02/17, 16:59
Fcpeuro.com.

JK91
27/02/17, 17:07
Fcpeuro.com.

Har fint lite peiling på det meste når det kommer til motor osv.... prøvde å legge inn bilinfo, og da var det kun bensinutgaver som var tilgjengelige? Regreimsett er kanskje noe som går om hverandre (bensin/diesel)?

mrstfu
27/02/17, 17:12
Sorry, glemte den, har bare bestilt til bensinmotorer derfrs selv. Autodoc.co.no, prøv der.

JK91
27/02/17, 17:21
Takker! :) Absolutt interessant side det der! Bestilt derifra selv? Må en regne toll osv på de prisene som oppgis?

Ble plutselig mange regreimsett som gikk innenfor budsjett på den siden der! :p

Svirre
27/02/17, 17:24
Audodoc.co.no fungerer fint å bestille fra! Kjøpt flere ganger selv derifra, men reg.reimssats tror jeg ville ha kjøpt hos Volvo. Minimalt å tjene alene ved kjøp over nett med rabattene vi har på Bilia :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

JK91
27/02/17, 17:31
Audodoc.co.no fungerer fint å bestille fra! Kjøpt flere ganger selv derifra, men reg.reimssats tror jeg ville ha kjøpt hos Volvo. Minimalt å tjene alene ved kjøp over nett med rabattene vi har på Bilia :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Da må du ha andre rabatter enn meg! :P Tror alt kom på nesten 6k. Husker ikke alt som var inn i den prisen, men mener å huske at jeg tok med vifte/multireima + strammer

Svirre
27/02/17, 17:34
Da må du ha andre rabatter enn meg! [emoji14] Tror alt kom på nesten 6k. Husker ikke alt som var inn i den prisen, men mener å huske at jeg tok med vifte/multireima + strammer
Jeg tror jeg betalte noe rundt 3000kr for reg.reim, løpe-/strammehjul og vannpumpe.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

JK91
27/02/17, 17:35
Tror du må stikke bort å kjøpe for meg!! :rolleyes:

Martin M
27/02/17, 17:39
Jeg kjøpte sett med løperhjul, vannpumpe osv. + multireim til min 850 på eurodel.no.

Har også kjøpt andre deler der og synes de har greie priser og god service. Tast inn reg. nummeret ditt der og sjekk [emoji2]

Jimbojama
28/02/17, 10:47
Enig med eurodel.no
Kosta vel noe rundt 1500 for settet med vannpumpa. Bare husk at man egentlig skal bytte mutter og bolter på hjulet man tar av fra veivakslingen.

Svirre
28/02/17, 11:11
Enig med eurodel.no
Kosta vel noe rundt 1500 for settet med vannpumpa. Bare husk at man egentlig skal bytte mutter og bolter på hjulet man tar av fra veivakslingen.
Sånn i teorien, men blir aldri utført i praksis. Tviler på at det kan gi så store konsekvenser da jeg aldri har vært borti eller hørt om havari pga. at mutter/bolter ikke har vært byttet.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Martin M
28/02/17, 11:21
Ja det er mye bolter og muttere som på papiret skal skiftes ut med nye. Selv har jeg sjeldent kjøpt nye med mindre det har fulgt med. Eneste er låsemutteren på drivakselen på min 850, den blir ødelagt hver gang jeg løsner den.

Etter 7 år og ulike reperasjoner/bytter, så har jeg enda tilgode at noe har blitt skadet/ødelagt eller falt av på bakgrunn av overnevnte.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Jimbojama
28/02/17, 11:34
Neida, enig i det som sies, men jeg bare nevner det. Så alt er på stell. =p Skal bytte selv nå, har ikke kjøpt muttere eller bolter jeg heller.

mrstfu
28/02/17, 14:01
36mm-mutteren på akselen? Hvordan klarer du å ødelegge den?

Jimbojama
28/02/17, 14:12
Er den ikke 30mm? Og jeg sier ikke at man klarer å ødelegge den, men siden den skal trekkes til med 180nm, vil jeg anta at de mener den bør byttes pga belastninga.

Edit: Du refererte kanskje til drivakselmutteren på 850? =p

Martin M
28/02/17, 14:12
36mm-mutteren på akselen? Hvordan klarer du å ødelegge den?

Pre 95 modeller har 36mm M20 mutter med en kant/hette som stukes/slås ned i et spor ytterst på akslingen for låsing. Når denne da skal av igjen så prøvde jeg første gang å bøye den opp for så å skru av mutteren, men hadde ikke noe hell med det og kanten så ikke helt bra ut. Forrige gang varmet jeg bare mutteren opp med blåselampe og dro til med latmannsarm slik at kanten gav etter og mutteren løsnet.

Modeller fra 95 har M22 selvlåsende mutter som fint kan brukes om igjen. Hadde jeg løsnet min mutter på en fornuftig måte så kunne nok den også blitt brukt på nytt, vet om andre som har gjort det.

mrstfu
28/02/17, 16:45
Hadde av drivakslene på '93-modellen min flere ganger, aldri hatt noe problem med de. Virka merkelig, that's all.

Martin M
28/02/17, 17:39
Hadde av drivakslene på '93-modellen min flere ganger, aldri hatt noe problem med de. Virka merkelig, that's all.

Fikk du opp den kanten på mutteren som låser ned i akslingen uten at den ble ødelagt?

Mulig jeg hadde fått det til selv uten å ødelegge den, men var litt utålmodig og hadde et par nye muttere liggende :p

JK91
14/03/17, 12:10
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/525.jpg
Fikk en ålreit pakke levert på døra nå nettopp! Så nå blir det flushing og oljebytte etterhvert :-D

Sent fra min E6853 via Tapatalk

mrstfu
14/03/17, 20:02
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/525.jpg
Fikk en ålreit pakke levert på døra nå nettopp! Så nå blir det flushing og oljebytte etterhvert :-D

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Det er 3309-olje?

JK91
14/03/17, 20:58
Det er 3309-olje?

Skal være olje som dekker Aisin Warner JWS 3309 ja. Ihvertfall det jeg bestilte :) Har ikke lest så nøye på etiketten ennå. Burde vel stå der?!

mrstfu
14/03/17, 21:18
Ja, jeg bestilte samma dunken, mente det sto ganske tydelig og stort på fronten.

JK91
14/03/17, 21:33
Satser på at det er riktig. Er på jobb akkurat nå, så får ikke sjekka. Ligner ihvertfall veldig på etiketten på dunken som Daniel V har brukt.

Daniel V
14/03/17, 21:35
Mrstfu og jeg har brukt akkurat samme :)

JK91
14/03/17, 21:47
http://www.billigbilpleie.no/pi/Castrol-ATF-Multivehicle-20-ltr_2642686_146101.aspx

Sånn ca denne, tipper jeg? :)

mrstfu
14/03/17, 22:07
Stemmer.

JK91
24/03/17, 12:30
Siden siste oppdatering har det skjedd litt småtteri, på godt og vondt!
Har fått bytta regreim (takker så mye Svirre ), så nå kan den rulle maaaange mil til uten den bekymringa. Skal sies at gamle reima så veldig bra ut, så hadde nok holdt en stund til, men ville ikke ta sjansen.
På vei til Svirre, så kjørte jeg på veldig humpete veier (surprise her i Norge! :P). La merke til at det føltes ekstra humpete, men tenkte at det bare fordi jeg tenkte på det, dermed la bedre merke til det. Glemte det da jeg kom frem til Svirre. Rett før jeg skulle dra, så begynte Svirre å gynge litt foran på bilen......og joda....ny demper(e) må til! Så nå har jeg på følelsen av at jeg kjører en gyngehest så fort jeg treffer noen humper :( Hvor bestiller folket dempere av kvalitet?

Skal vel sies at bilen er "senket fra fabrikk", noe som jeg har begynt å tvile litt på, etter at jeg har vært i kontakt med Bilia Hønefoss. Det står det at bilen skal være levert med normale fjærer og dempere. Derimot så har forrige eier bestilt originale senkefjærer (15mm??) da den ene fjæra knakk i fjor. Vil 15mm senk på originale dempere skape unødvendig stress på dempere?

Tilslutt, - nå har et sidemarkeringslys og ei parkpære foran kvelda. Selvfølgelig på hver sin lykt :rolleyes: Er det like greit å skru ut hele lykta? Stor operasjon? Hvordan blir det med justeringa på lyktene, burde de justeres på nytt?

Daniel V
24/03/17, 12:34
15mm vil ikke skape noe stress. På disse bilene kjører jo mange 40-60mm senk uten problemer. Gamlebilen min gikk 150 000 med 60mm senk på gamle originaldempere før de takket for seg :)

Svirre
24/03/17, 12:37
Jo, bare hyggelig det! Så mye sjitsnakk har jeg ikke hatt på lenge [emoji85]

15mm kan jeg neppe tenke meg påvirker oljefylte dempere. Usikker på om gassfylte dempere kan bli påvirket av det, men har mine tvil.

Demontering av lykt krever demontering av frontfanger. Sitter i noen skruer ved hjulbuen, 2 bolter foran i fangeren og noen klips på toppen og under på hver side.
Du gjør alt det på 1t, så er ikke så voldsomt stor jobb.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

JK91
24/03/17, 12:37
15mm vil ikke skape noe stress. På disse bilene kjører jo mange 40-60mm senk uten problemer. Gamlebilen min gikk 150 000 med 60mm senk på gamle originaldempere før de takket for seg :)

Takker for svar! Regnet vel med at det ikke var noe problem, men tenkte å høre med folk som har mer erfaring enn meg selv der! :D

JK91
24/03/17, 12:41
Jo, bare hyggelig det! Så mye sjitsnakk har jeg ikke hatt på lenge [emoji85]

15mm kan jeg neppe tenke meg påvirker oljefylte dempere. Usikker på om gassfylte dempere kan bli påvirket av det, men har mine tvil.

Demontering av lykt krever demontering av frontfanger. Sitter i noen skruer ved hjulbuen, 2 bolter foran i fangeren og noen klips på toppen og under på hver side.
Du gjør alt det på 1t, så er ikke så voldsomt stor jobb.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Blei mye shitsnakk ja! :P Hører med! :rolleyes:

Ok, skulle ønske det var like lett å bytte pærer foran, som det er bak! :o

vangsfreaken
24/03/17, 13:28
frontfanger er av på omtrent 5 minutter, så det er null stress :D trenger vel egentlig ikke å plukke ut lampene, men du kan så klart spare deg for noe frustrasjon da det er litt trangt...
angående dempere; fin anledning til for eksempel bilstein og senkefjærer kanskje? får jo mange alternativer der å, så man står ganske fritt til å velge både stivhet og høyde... regner med det er like godt utvalg av bilstein til s60 som 940, hvor det varierer fra originalt til korta og d**tharde :p

JK91
24/03/17, 14:41
Regner med at det går litt lengre tid de første gangene! Ihvertfall for en som skrur med ti tommeltotter! :p
Frustrasjonen har allerede vært innom! Prøvd å få hånda inn mot parkpæra. Eneste jeg klarer å få tak på er ledningene. Lite lyst til å nappe i dem.

Hadde vært fristende å senke den mer enn slik den er i dag, men "problemet" mitt, er at jeg driver med leirdueskyting, som fører til at jeg kjører rundt på diverse grus/skogsbilveier av ymse kvalitet. Tror nok at bilen er lav nok som den er mtp slik kjøring (dvs at jeg har subba/slått neddi nok allerede nå :eek: ) Ellers har tanken streifa innom mer enn en gang!! ;)

vangsfreaken
24/03/17, 15:56
Jeg gjorde det hvert fall på omtrent 5 minutter første (og eneste) gangen jeg gjorde det, så burde ikke by på problemer [emoji14]
har du halogenlamper? Altså de med parklys i nærlyset? I så fall er det bare å dra i ledningene til parklyset, sitter bare dytta inni...

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Svirre
24/03/17, 16:40
Han har xenon, ellers hadde de blitt bytta sammen med reg.reima :)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

JK91
24/03/17, 17:02
Har xenon ja, så er ekstra trangt.

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Per Turbo
24/03/17, 18:11
Ikke noe stress å bytte pærer for min del mens lykta og fanger er på bil, men nå har jeg ikke jeg bjørnelabber heller da så :p

JK91
24/03/17, 20:29
Uten å fjerne noe som helst? har kanskje halogen?

Sent fra min E6853 via Tapatalk

mrstfu
24/03/17, 20:44
Uten å fjerne noe som helst? har kanskje halogen?

Sent fra min E6853 via Tapatalk

Det er mulig med xenonlamper, men du bør være godt kjent bakpå lampa, gjør det basically i blinde. Jeg bytter parklyspærer i blinde, må bare nappe i de to ledningene og håpe på det beste.

Per Turbo
24/03/17, 23:41
Xenon ja, napper av kontakten til tenneren før en spretter av bøyla og drar ut pæra. Går veldig greit egentlig


| Per Turbo |
| '05 V70 2,0T Police Edition | Gatebil Rescue |
| Ferno Norden | Whelen | VisionX | Gatebil |
| Fifteen52 | TØRST Energidrikk |
Instagram: perturbo

JK91
08/05/17, 22:52
Blitt dårlig med oppdateringer her i det siste, dessverre! Har gyldig grunn, les nyfødt kid i heimen! :D
Det har skjedd litt mer bilen siden forrige oppdatering..... :rolleyes:
Fant jo ut at begge demperne foran hadde tatt kvelden. Har fått bytta de, og nå er bilen en drøm å kjøre! No more boat on the road!!!! Bytta likesågodt begge fjærbeinslagrene samt fjærsetene.
Bilen hadde også et skikkelig illebefinnende etter en tur til Moss tidligere i vår. 2 mil før jeg var hjemme, bestemte den seg for å gå over i nødmodus, samtidig som den plutselig bare fikk på 4 av sylindrene. Heldigvis skjedde dette i nærheten av en som har hjulpet meg å skru på flere av mine biler, så han fikk kobla på VIDA. Fant ut at det var noe tull i forbindelse med sylinder 3. Vi gikk for billigste og enkleste fiks vi kom på der og da, som var å bytte kabelskoa i kontakta på injektoren. Tro det eller ei....feilen var fiksa! ;)Tilfeldigvis hadde han også et nytt stag til virvelspjeldet liggende, så vi fikk klikka på det, i stedet for mitt som hoppa av stadigvekk. Etter dette har bilen gått som en drøm!

Vanskelig å se, men kabelskoa var brune og fæle inne i denne kontakta.
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/322.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/DSC_0083_zpstlqlv58o.jpg.html)

Kurant jobb :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/323.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/DSC_0086_zpslylojwvm.jpg.html)

I samme tidsperiode fikk jeg tatt en skikkelig intervallservice også. Bytta motorolje, samt alt av filtre. Skulle egentlig bytte olje på automatkassa også, men olja på kassa var like rød og fin som den nye! Endte bare med å bytte ut de literne som vi kunne tappe av.

Fant også en veldig fin overraskelse da jeg titta under her! (nesten litt flaut at det tok så lang tid før jeg oppdaga dette!!!) :rolleyes:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/324.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/DSC_0087_zpsb7duj8kl.jpg.html)

Sammenligning av høyde med en kompis sin S60. Er en liten forskjell!

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/325.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/IMG_20170327_132940_079_zpsbndbqcnw.jpg.html)

I går dukka plutselig denne V70'n opp på gårdsplassen....hvem kan det være???:p
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/05/326.jpg (http://s1285.photobucket.com/user/Jon_Kristoffer/media/Volvo%20S60/20170507_205241_zpsalnbsct0.jpg.html)


Har forøvrig endelig fått på sommerskoa igjen! Har dessverre ingen bilder av det akkurat nå :(

Svirre
08/05/17, 22:56
Nå kan du lure [emoji8]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

JK91
10/05/17, 15:01
Noen her inne som har testa LED-innstatsene til grøftelysa, som Vparts selger? Kom med erfaringer isåfall! :D

Hadde en liten episode i dag... skulle gi på i fra stillestående, på våt asfalt...følgelig spant det noe, med litt "hopping" på framhjula. Usikker på hvordan jeg skal forklare det bedre! :P Problemet var at under denne hoppinga, så kom det noen skikkelige dunk fra rundt motor/forstilling. Dette har jeg opplevd 1 gang tidligere i vinter. Kan dette være ett dårlig motorfeste? Mistankene mine går i den retning pga at når jeg parkerte etter denne kjøreturen, så synes jeg at det var blitt mer vibrasjoner i bilen på tomgang.
Tviler på at det er noe problemer med selve motoren ihverfall, da den gikk fint, med normal respons etter at dette skjedde.
Tips mottas med stor takk!! :D

Svirre
10/05/17, 15:08
Som sagt, jeg ble litt mistenksom da jeg bemerket meg at din hadde mer vibrasjoner enn min. Jeg tror jeg uansett ville satset på det motorfestet Kim pratet om på søndag, da det er synderen til mye vibrasjoner. Samt momentfestet under i skjøte mellom girkasse og motor.

Edit:
Jeg har dyttet inn det øvre motorfestet med Tec7, og det gir mye vibrasjoner enn det som det egentlig skal (merker det i kupéen nå da der har begynt å skrangle) [emoji85]
Så tatt det i betraktning, så begynn med det som sitter under veivhjulet på passasjersiden.


Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

JK91
10/05/17, 15:21
Ja, tenkte litt på det festet han viste. https://www.skruvat.no/Lagring-motor-P10022.aspx Denne, ikke sant? Hvordan er dette festet å bytte? Typ jekk under motor, et par bolter - så ferdig? :p (selvfølgelig veldig forenkla) :rolleyes:

Svirre
10/05/17, 15:27
Ja, tenkte litt på det festet han viste. https://www.skruvat.no/Lagring-motor-P10022.aspx Denne, ikke sant? Hvordan er dette festet å bytte? Typ jekk under motor, et par bolter - så ferdig? :p

Så og si :) Du må jekke opp bilen på en bukk, av med motorplata under for du må støtte oppunder med en jekk når du løsner denne. Bruk en plankebit som har en stor overflate og som dekker hele bredden på bunnpannen. Løsne de to boltene som sitter i blokka, løft opp motor 5-10mm og løsne de to andre boltene som er skrudd fast i rammen. That's it!

Vil heller anbefale Bilstein-feste da Skruvat har litt ymse kvalitet etter min erfaring. Evt. kjøp hos Volvo :)
https://www.autodoc.co.no/febi-bilstein/1880320

JK91
10/05/17, 15:38
Takker! Ganske lik fremgangsmåten jeg så for meg ja!

Slapp av, skal ikke bestille fra skruvat! Brukte det mest for illustrasjon. Sitter inne på autodoc "as we speak...*kremt*.. write!" :P Lønner seg kanskje å ta med de andre festene på samme bestilling?? :confused:

Svirre
10/05/17, 15:46
Det er ikke dumt, men de to runde festene er ikke nødvendig å bytte enda. Det hadde du merka [emoji4]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

JK91
03/07/17, 14:45
Rask liten oppdatering
- har nå fått bytta hjullager h.s foran. Det var virkelig på tide nå, da det begynte å bli noen skumle lyder uansett hvem vei man svingte :rolleyes:
I samme slengen byttet jeg det øvre motorfestet, da det var det enkleste og forholdsvis billigste stedet å begynne, mtp vibrasjoner i bilen. Det viste seg at det var det festet som var "litt" dårlig. Foringa gjorde ihvertfall ikke jobben sin lengre! :p
Så nå går bilen stille og fint, nesten litt uvant! Motoren snerrer også fint, da det nå ikke er så mye vibrasjonsstøy, når man bruker 5'ern til det den er laget for! ;)

- har i en periode nå irritert meg litt over den kjedelige eksosstussen på bilen. Har sterkt vurdert å få sveisa på en litt freshere stuss. Hvordan er det å sveise på eksosanlegget når det fortsatt står på bilen? Tenker da spesielt på det elektriske. Holder det å koble fra batteriet??

JK91
17/08/17, 14:43
Bilen ruller og ruller uten noen store problemer nå fortiden, så bestemte meg for at den skulle få litt ekstra stell utvendig. Har en kompis som jobber med bilpleie, så han fikk oppgaven. Satte den igjen hos han, og 2 dager senere var dette resultatet [emoji16]http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/437.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/438.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/439.jpg

Det ble lagt coating i fra Gtecniq. Lakken har rimelig bra vannskrekk nå! Gleder meg nesten til neste regnvær :rolleyes:
Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Svirre
17/08/17, 16:17
Nydelig, rett og slett [emoji108]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk