PDA

Vis full versjon : DAB Countdown: Hva slags original eller ettermontert DAB-løsning har du valgt i bilen din?



SagaPer
12/11/16, 12:30
Det nærmer seg slukking av FM-nettet i Norge og nå er det på tide å sjekke ut hva du kan gjøre for å kunne lytte til DAB-radio i bilen din.

I denne tråden inviteres du til å fortelle andre brukere i forumet om hvordan du har løst utfordringen i din bil. Husk å fortelle hva slags bil du har og hva slags produkt du har installert eller planlegger å installere. Husk at skikkelig antenne er avgjørende for godt mottak i bilen. Vis gjerne til egen tråd dersom du har behov for å detaljere opplegget ditt i din bil.

Har du allerede DAB-radio i bilen men lurer på om det er DAB eller DAB+ så søk opp NRK P13. Får du inn kanalen så har du DAB+


Her er tidligere DAB-tråder knyttet til original ettermontering og bruk av USB-tilkopling av DAB-radio:

- Original ettermontering uten DAB-prep i V70/XC70 2009-2011: http://forum.vccn.no/showthread.php?41232-L%C3%98SNING-Oppgradering-til-DAB-radio-i-XC70-2008-2009-modeller-uten-prep-kabel

- Status for vellykkede installasjoner av original DAB-radio i V70/XC70: http://forum.vccn.no/showthread.php?73031-Status-for-vellykkede-installasjoner-av-original-DAB-radio-i-V70-XC70

- Ettermontering med Dension DAB+U: http://forum.vccn.no/showthread.php?69177-L%C3%98SNING-DAB-radio-i-Volvo-V70-XC70-S80-XC90-via-USB-med-Dension-DAB-U-Gen3

- Ettermontering av DAB i V60 2011: http://forum.vccn.no/showthread.php?72503-Ettermontering-av-DAB-radio-i-Volvo-V60-2011-uten-DAB-prep


Her kan du lese mer om DAB-radio i bilen med spørsmål og svar:

- http://radio.no/userguide/i-bilen/

- http://radio.no/countdown/ (slukkedatoer)

- http://dabmyter.no/

- https://www.worlddab.org/country-information

SagaPer
12/11/16, 12:30
Siste nytt om DAB-ettermontering i Volvo fra kilde hos Bilia-konsernet (desember 2016):

Da er pakke for DAB-montering for biler lagt inn i systemene og info har blitt sendt ut til forhandlerne. Pris blir kr 8.000 med uoriginal antenne og kr 12.000 med original antenne. Så alt er klart for montering for de som ønsker det. Eneste er at V60 får ikke brukt original antenne fordi de mangler trådene i høyre sideruta bak.

Dette er en pakke Bilia i Norge har laget. Volvo i Göteborg jobber med å ta frem en tilsvarende løsning de også, men det kommer nok til å ta litt tid.

Denne pakken inkluderer alt som trengs inkl montering. I utgangspunktet med uoriginal glassantenne, men med mulighet til å oppgradere til original antenne.

Det er flere som har holdt på med dette, blant annet ansatte hos Volvo Norge og de som sitter på ettermarked her i Bilia er de som har ordnet dette. Jeg og en annen mekaniker i Bilia har vært med litt og tipset om hva som trengs og hvordan det kan gjøres.

Regner med at flere forhandlere kommer til å gjøre noe av det samme.

ojacobs1
12/11/16, 13:37
Tråd kun for dab-løsninger? Jeg for min del kommer til å bruke nettradio på mobil via aux

Sendt fra min Sony XP via Tapatalk

SagaPer
12/11/16, 14:28
Tråd kun for dab-løsninger? Jeg for min del kommer til å bruke nettradio på mobil via aux

Sendt fra min Sony XP via Tapatalk

Det blir i grunnen en annen diskusjon for lytting på nettradio i bil i Norge (streaming fra mobil). Diskusjonen går da gjerne på dekning i mobilnettet, kostnad for streaming (datakvoter, abonnement, telefonileverandører etc). Jeg tror at det er greit å kjøre en DAB-diskusjon for de som planlegger å installere DAB-radio i bilen.

Start gjerne en egen tråd for dette temaet slik at vi også får frem gode argument for det ene eller det andre alternativet for radiolytting i bil.

Mann med hatt
13/11/16, 11:24
På min V70 2011 D3 Summum som var foreberedt for DAB har jeg på et Volvo service verksted fått installert DAB / DAB+. Dette ble utført til en fastpris kr 2490,- DAB radio fungerer helt fint (har hatt det kun en ukes tid) og for meg mange nye radiokanaler.

holter
13/11/16, 17:26
Hadde dab i begge biler , men hjelper lite når det bare er dab og ikke dab + så måtte ut med 3550 kr pr bil hos volvo -mange kommer til og få en overraskelse der som tror dem har dab klart og da ikke bare på volvo .. men fungerer utmerket - og mister aldri signal bortsett fra tunneler . Så om jeg ikke hadde hatt dab fra før ville prisen blitt 2450 kr , men når en har dab men mangler dab + noe som iflg bilia er ganske vanlig opp til 2012 koster det 3550 -så ingen tror at dem har hatt prisoppgang - dette da på v70 -xc60 av 08-09 mod .

kospaang
14/11/16, 20:45
Min XC70 MY2012 D3 Summum var foreberedt for DAB+ fra fabrikk, selv om DAB+ modulen ikke var tilgjengelig i 2012. Fikk installert DAB+ til en fastpris kr. 2490,- og det er en fin original løsning.
DAB+ er foretrukket modus pga. kanalutvalget og grei informasjon om musikk som spilles.
Mottak her er stort sett grei, med noe overraskende 'sorte hull' som f.eks. litt innenfor i tettstedet Etne.

eab
14/11/16, 21:13
Hvordan kan jeg finne ut om min 2009modell har dab-prep?

SagaPer
14/11/16, 22:37
Hvordan kan jeg finne ut om min 2009modell har dab-prep?

Be din forhandler om å sjekke dette med DAB-prep basert på VIN-nummer (chassisnummer).

Bil med DAB-prep har en spesiell kode i produksjonsspesifikasjonene.

Du kan også sjekke i dørken under bagasjeromsgolvet midt bak bakseteryggen. Der skal det monteres en brakett for DAB-modul. Rundt dette brakettfestet skal det da ligge antennekabel, fiberkabel og strømkabel. Finner du ikke noe av dette i området jeg viser til så har du nok ikke DAB-prep fra fabrikk.

Ofi
15/11/16, 19:00
Jeg har en XC60 2012 modell med High Performance Multimedia der jeg vurderer 2 ulike alternativ for DAB+:

http://accessories.volvocars.com/no-no/XC60/Accessories/Document/VCC-491014/2012/all/Automatic

https://www.bilia.no/tilbehor/tilbud-i-delebutikken/ettermontering-av-dab-adapter/

Noen som har erfaring på noe av dette?

Texascom
15/11/16, 19:14
Volvo kommer om kort tid til å lansere en løsning for biler uten DAB prep for helt original ettermontering. Dette er rett rundt hjørnet [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel V
15/11/16, 19:46
Er det noe tilsvarende på vei for eldre biler typ P2 osv? :)

holter
15/11/16, 20:26
Jeg har løsningen i første linken din -fungerer utmerket ... om du da har dab prep i bilen men det kan volvo / bilia fortelle deg. Var til Ofi .

Texascom
15/11/16, 20:29
Kommer samme løsning for biler uten prep snart, men litt dyrere da ny most kabel, strøm og antenne må legges opp. Ikke tilgjengelig i P2.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ofi
15/11/16, 20:48
Jeg har ikke greie på det tekniske her.. - hva er dab prep..?

Texascom
15/11/16, 21:01
DAB prep er klargjorte kabler for den originale satsen Bilia har til kr 2499,-. Mens den tiny saken som er ikke original og etterlater et adapter som er synlig i førerkabinen.

Uansett vil det komme en ombygging om bilen ikke har prep sånn at alt kan bli som det originale DAB+ kittet fra Volvo.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Børge Vikebø
15/11/16, 23:21
Da får vi satse på at det ikke koster skjorten. Vil det være mulig å kjøpe kitet for å montere selv, mens programmering utføres hos nærmeste forhandler? Liker best å pirke selv.

Texascom
16/11/16, 07:54
Prep kittet vil nok være mulig å montere selv. DAB satsen kostet fast 2499 uansett om du eller verkstedet monterer :)
Men til prep kittet trengs ei spesiell most tang for å forlenge fiberen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

MrX
16/11/16, 20:50
Men om Volvo jobber med en løsning. Hvorfor sier de at det ikke er planlagt noe DAB løsning for biler uten prep. Kontaktet Volvo Norge, fikk svar om at det ikke var noe planlagt. De anbefalte ettermarkedsvarianter... Fysj. Men om det stemmer at Volvo kommer med en brukbar løsning selv, så skal jeg ennå avvente litt til.

Texascom
16/11/16, 20:57
Det jeg prater om er ikke lansert enda, men kommer snart. Dette er nyheter jeg fikk i forigårs.

Biler uten prep blir preppet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Børge Vikebø
16/11/16, 22:28
Siden kanalene jeg bruker lokalt ikke stenger før om 10 mnd, så kan jeg vente litt. Vet du om det er noe anslag for ekstrakostnaden for utviding av most/ledningsnett?


Sent from my iPad using Tapatalk

SagaPer
16/11/16, 22:34
Det jeg prater om er ikke lansert enda, men kommer snart. Dette er nyheter jeg fikk i forigårs.

Biler uten prep blir preppet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dette var noe jeg diskuterte med AUTOHIFI i fjor. Jeg sa at de burde kunne levere kabelkit med nødvendige komponenter til de ulike modellene. Det ville de vurdere.

Mulig at det er dette som kommer opp nå som aftermarket-kit til flere Volvo-modeller. AUTOHIFI samarbeider med VCN om denne type produkter. Gode greier!

eab
01/12/16, 14:55
Jeg var nettopp innom Kverneland i Trondheim. Der fant de ut at bilen min hadde Premium Sound ved å se i Vida (noe jeg også opplyste om før de sjekket). Noe mer ble ikke sjekket på pc'n (såvidt jeg kunne se) og jeg fikk klart svar at "nei, når bilen er så gammel så har den ikke dab prep. Jeg spurte så om hva det ville koste å ettermontere dab, og fikk "hvertfall 40.000" til svar...

De kunne nå hvertfall ha sjekket i systemene sine før de svarer ut av løse lufta. Jeg spurte hvor han fikk 40000kr fra, og da fikk jeg til svar at det var jo styreenheter som skulle monteres, programvare som skulle lastes og kabler som skulle legge opp. Det var bedre om jeg bare kjøpte en ny bil av de, spøkte de med.

mrstfu
01/12/16, 19:43
Har ikke montert noe, har heller ingen planer om det, før det finnes noe som er kostnadseffektivt, usynlig og som på magisk vis gir DAB+ god lydkvalitet sammenlignet med FM. Forslag om å utsette hele greia foreligger jo, så hadde ikke overrasket meg om de fremdeles kjører FM ut 2017.

SagaPer
01/12/16, 20:33
Jeg var nettopp innom Kverneland i Trondheim. Der fant de ut at bilen min hadde Premium Sound ved å se i Vida (noe jeg også opplyste om før de sjekket). Noe mer ble ikke sjekket på pc'n (såvidt jeg kunne se) og jeg fikk klart svar at "nei, når bilen er så gammel så har den ikke dab prep. Jeg spurte så om hva det ville koste å ettermontere dab, og fikk "hvertfall 40.000" til svar...

De kunne nå hvertfall ha sjekket i systemene sine før de svarer ut av løse lufta. Jeg spurte hvor han fikk 40000kr fra, og da fikk jeg til svar at det var jo styreenheter som skulle monteres, programvare som skulle lastes og kabler som skulle legge opp. Det var bedre om jeg bare kjøpte en ny bil av de, spøkte de med.

Her er et av flere alternativ fra Bilia: https://www.bilia.no/tilbehor/tilbud-i-delebutikken/ettermontering-av-dab-adapter.

Det ryktes også at både Bilia og Volvo Car Norway kommer opp med ettermonteringskit for biler uten DAB-prep komplett med fiberkabel, strømkabel, antennekabel, DAB-modul, glassantenne, montering og software. Dette skal visstnok koste rundt kr 8.000. Mer info kommer når dette blir offisiell informasjon fra nevnte parter.

Mastiff
05/12/16, 21:55
Jeg byttet fra V60 uten DAB prep til XC60 med DAB+ (ikke bare pga. DAB-en, fruen ville ha en litt høyere bil etter omtrent to måneder i V60, og jeg ville ha litt mer motor enn D3). Jeg har nå kjørt med den i noen måneder, og jeg må si at jeg faktisk skulle ønsket meg en hakket bedre antenne. Jeg mister signalet på steder der jeg ikke mistet det med den uoriginale jallaløsningen i V60-en, med en aktiv glassantenne. Lurer på hvordan det ville fungere å smekke en Funke glassantenne i en av siderutene bak og bruke den istedenfor den originale. Jeg mener denne:

http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbeh%C3%B8r/Antenne---DAB/Glassant--invendig/FUNKE-DAB-antenne-SMB-Aktiv-vindusantenneADSC600-p0000016894

For den ene av de to FACRA-ene på baksiden av hovedenheten til stereoanlegget (bak knappepanelet i midtkonsollen) er vel til den innebygde DAB-antennen?

Fins det eventuelt en løsning som for eksempel bruker haifinna til noe fornuftig? Den er vel bare til en DAB-frekvens som ikke brukes i Norge, så vidt jeg har forstått.

SagaPer
08/12/16, 14:54
Se siste nytt om original ettermontering av DAB-radio i Volvo fra Bilia-konsernet i post 2 i denne tråden.

Link: http://forum.vccn.no/showthread.php?74752-DAB-Countdown-Hva-slags-original-eller-ettermontert-DAB-l%C3%B8sning-har-du-valgt-i-bilen-din&p=1027185&viewfull=1#post1027185.

eab
08/12/16, 16:57
Se siste nytt om original ettermontering av DAB-radio i Volvo fra Bilia-konsernet i post 2 i denne tråden.

Link: http://forum.vccn.no/showthread.php?74752-DAB-Countdown-Hva-slags-original-eller-ettermontert-DAB-l%C3%B8sning-har-du-valgt-i-bilen-din&p=1027185&viewfull=1#post1027185.

Dette er for biler uten dab-prep regner jeg med? Noen liste over hva som trengs (både av software og deler)?

8000 kroner er jo litt mindre enn de 40000 kronene kundebehandleren fra kverneland i trondheim mente det ville koste...

SagaPer
08/12/16, 17:12
Dette er for biler uten dab-prep regner jeg med? Noen liste over hva som trengs (både av software og deler)?

8000 kroner er jo litt mindre enn de 40000 kronene kundebehandleren fra kverneland i trondheim mente det ville koste...

Ja, dette er for biler uten DAB-prep komplett med fiberkabel, strømkabel, antenne, DAB-modul, software og installasjon.

Om denne pakken kan kjøpes for egen montering vites ikke i øyeblikket. Jeg regner med at vi får vite mer om dette etterhvert.

svima
09/12/16, 07:14
Dette er for biler uten dab-prep regner jeg med? Noen liste over hva som trengs (både av software og deler)?

8000 kroner er jo litt mindre enn de 40000 kronene kundebehandleren fra kverneland i trondheim mente det ville koste...


Har hørt at nardo bil i Trondheim også bygger om biler uten prep. Hør med de.
Eller ta en liten tur ned til det sentrale Østlandet og en Bilia-forhandler :)

Widar
14/12/16, 19:31
Siste nytt om DAB-ettermontering i Volvo fra kilde hos Bilia-konsernet (desember 2016):

Da er pakke for DAB-montering for biler lagt inn i systemene og info har blitt sendt ut til forhandlerne. Pris blir kr 8.000 med uoriginal antenne og kr 12.000 med original antenne. Så alt er klart for montering for de som ønsker det. Eneste er at V60 får ikke brukt original antenne fordi de mangler trådene i høyre sideruta bak.

Dette er en pakke Bilia i Norge har laget. Volvo i Göteborg jobber med å ta frem en tilsvarende løsning de også, men det kommer nok til å ta litt tid.

Denne pakken inkluderer alt som trengs inkl montering. I utgangspunktet med uoriginal glassantenne, men med mulighet til å oppgradere til original antenne.

Det er flere som har holdt på med dette, blant annet ansatte hos Volvo Norge og de som sitter på ettermarked her i Bilia er de som har ordnet dette. Jeg og en annen mekaniker i Bilia har vært med litt og tipset om hva som trengs og hvordan det kan gjøres.

Regner med at flere forhandlere kommer til å gjøre noe av det samme.

Vet ikke om dette er riktig sted og spørre , men prøver :-)

Vet du vilket delenummer det er på DAB modulen i den satsen? Jeg har ettermontert DAB modul (31409951) i min V70 08 produsert uke26, 2007 (ikke dab prep). Var hos Volvo forhandler i dag for programering. Hadde da en feilmelding på "Digital Audio Control Modul A" intern system feil. Lastet da Itp bort, feilmelding borte. Forsøker da laste ny SW iht DAB, VIDA klarer ikke laste DAB SW på bilen. Ser også i vida at ikke "DABM" vises i MOST nettet. Må bilens ICM oppgraderes/byttes for at dette skal virke, tenker jeg da? Hjelper vel ikke med DAB SW hvis ikke ICM har DABM i MOST nettet, eller er jeg helt på tur. (forhandler tror kanskje jeg har feil DAB modul)

SagaPer
14/12/16, 22:59
Vet ikke om dette er riktig sted og spørre , men prøver :-)

Vet du vilket delenummer det er på DAB modulen i den satsen? Jeg har ettermontert DAB modul (31409951) i min V70 08 produsert uke26, 2007 (ikke dab prep). Var hos Volvo forhandler i dag for programering. Hadde da en feilmelding på "Digital Audio Control Modul A" intern system feil. Lastet da Itp bort, feilmelding borte. Forsøker da laste ny SW iht DAB, VIDA klarer ikke laste DAB SW på bilen. Ser også i vida at ikke "DABM" vises i MOST nettet. Må bilens ICM oppgraderes/byttes for at dette skal virke, tenker jeg da? Hjelper vel ikke med DAB SW hvis ikke ICM har DABM i MOST nettet, eller er jeg helt på tur. (forhandler tror kanskje jeg har feil DAB modul)

Widar, det ligger en annen tråd fra en bruker med 2008-modell som ga opp forsøk på å ettermontere original DAB-radio. Han støtte på akkurat samme problem som deg med at DAB-modul ikke kom opp i MOST-nettet og at programvare ikke kunne lastes til bil. Søk i dette forumet etter nevnte tråd.

Fra 2009-modell V70/XC70 fungerer denne type DAB-ettermontering fint (ref min lange DAB-tråd om dette).

eab
15/12/16, 14:44
Har hørt at nardo bil i Trondheim også bygger om biler uten prep. Hør med de.
Eller ta en liten tur ned til det sentrale Østlandet og en Bilia-forhandler :)

Har hørt at dab-kittet (sannsynligvis det SagaPer snakker om) kommer fra Nardo Bil, som forøvrig skulle ha 4995 for å ettermontere dab i min bil uten dab-prep ;)

SagaPer
15/12/16, 17:03
Har hørt at dab-kittet (sannsynligvis det SagaPer snakker om) kommer fra Nardo Bil, som forøvrig skulle ha 4995 for å ettermontere dab i min bil uten dab-prep ;)

Hei, fint om du kan presentere flere detaljer her om dette DAB-kitet fra Nardo Bil slik at vi blir klar over hvilke deler som inngår i pakken. Oppgi gjerne bilmodeller etc.

eab
15/12/16, 20:01
Jeg har ingen flere detaljer pdd., men de på Nardo Bil ville presisere at de var først ute og solgte sin løsning til VCN/Bilia. Dette sa de helt uoppfordret da jeg spurte om ettermontering i biler uten dab-prep og at bilia hadde satt sammen en pakke for ettermontering i biler uten dab-prep.

SÃ¥ jeg regner med det de selger er rimelig identisk med det du allerede har listet opp :)

Mastiff
16/12/16, 16:21
Denne pakken inkluderer alt som trengs inkl montering. I utgangspunktet med uoriginal glassantenne, men med mulighet til å oppgradere til original antenne.


SagaPer, Vet du hva slags glassantenne det er som brukes, og om det brukes en injektor for strøm til den? Altså om det er Phantomstrøm ut fra DAB-enheten i Volvoer?

SagaPer
16/12/16, 17:09
SagaPer, Vet du hva slags glassantenne det er som brukes, og om det brukes en injektor for strøm til den? Altså om det er Phantomstrøm ut fra DAB-enheten i Volvoer?

Info fra person hos Bilia nevner Funke ADSC700: http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbeh%C3%B8r/Antenne---DAB/Glassant--invendig/FUNKE-DAB-antenne-SMB-Aktiv-vindusantenneADSC700-p0000017537.

Når det gjelder Volvo DABM og Phantomstrøm så fikk vi egentlig aldri bekreftet eller avkreftet om denne modulen har dette. Jeg antar at DABM ikke har dette da alle Volvo-modellene har egen antenneforsterker mellom antenne og radio. Men som sagt så har jeg aldri fått dette opplyst fra noen hos Volvo eller i diskusjoner.

Mastiff
16/12/16, 17:13
Greit, takk! Jeg slåss nemlig litt med en akkurat sånn antenne. Min XC60 har for dårlig DAB-inntak med den originale antennen så jeg kjøpte en Funke. Den fungerer sånn omtrent like greit som den originale når den er koblet til uten ekstra strøm (det er likevel et svakt oransje lys i den da), og så slutter den helt å fungere når jeg gir strøm til injektoren. Men fremdeles har den også bare et svakt, oransje lys, og ifølge importøren skal den antennen ha et rødt lys med god styrke på. Så det kan vel være at antennen er feilvare.

Edit: Hva slags antenne var det du brukte i XC70-prosjektet ditt? Jeg har lest tråden din, og du hadde jo veldig godt inntak.

SagaPer
16/12/16, 18:02
Greit, takk! Jeg slåss nemlig litt med en akkurat sånn antenne. Min XC60 har for dårlig DAB-inntak med den originale antennen så jeg kjøpte en Funke. Den fungerer sånn omtrent like greit som den originale når den er koblet til uten ekstra strøm (det er likevel et svakt oransje lys i den da), og så slutter den helt å fungere når jeg gir strøm til injektoren. Men fremdeles har den også bare et svakt, oransje lys, og ifølge importøren skal den antennen ha et rødt lys med god styrke på. Så det kan vel være at antennen er feilvare.

Edit: Hva slags antenne var det du brukte i XC70-prosjektet ditt? Jeg har lest tråden din, og du hadde jo veldig godt inntak.

Jeg hadde original DAB-antenne i høyre bakrute og byttet også antenne-forsterker til DAB-versjon.

Har aldri hatt problem med mottak av DAB-sendinger i den bilen (XC70 2009).

Mastiff
16/12/16, 18:04
Greit, takk. Det tyder på at du enten kjørte på lettere steder enn meg (noe som er lite sannsynlig ut fra de kjørekartene du la ut) eller at det er bedre antenne i sideruta på 2009 XC70 enn på 2013 XC60. Snålt, egentlig.

Stig-Arne
16/12/16, 20:23
Greit, takk. Det tyder på at du enten kjørte på lettere steder enn meg (noe som er lite sannsynlig ut fra de kjørekartene du la ut) eller at det er bedre antenne i sideruta på 2009 XC70 enn på 2013 XC60. Snålt, egentlig.


En ting skal være veldig sikkert, og det er at det er veldig stor forskjell på programvare og biler.
Selv hadde jeg en V40, hvor DAB var så som så, men i min XC70 2013, så hadde jeg ingen problemer med DAB dekning.

Men dette opplever jeg i forhold til andre V70er av nyere årsklasser også, en kollega på jobb har en 2015 V70, og har dårligere dekning enn hva jeg har i min XC70.

Må så skal det også sies at, jeg slet MYE med DAB når jeg fikk min bil i 2013, og det endte opp med at Volvo la inn en testprogramvare i bilen, for å se om det hjalp. Noe det tydeligvis har gjort, da jeg har dekning omentrent overalt, også hvor andre har større problemer.

Mens jeg også for noen uker tilbake siden testet en V90, hvor den faktisk hadde store problemer med DAB programvaren ;(

Mastiff
17/12/16, 08:37
Stig-Arne, kan du finne ut hva som er betegnelsen på det testprogrammet? For i så fall skal jeg få Volvo her i sør til å legge det inn i min bil!

For øvrig er ikke Harstad langt fra der min familie kommer fra, Hundstad-slekten fra Kvæfjord! Kanskje det gjør deg mildere innstilt til å hjelpe en søring? ;)

Stig-Arne
17/12/16, 09:37
Stig-Arne, kan du finne ut hva som er betegnelsen på det testprogrammet? For i så fall skal jeg få Volvo her i sør til å legge det inn i min bil!

For øvrig er ikke Harstad langt fra der min familie kommer fra, Hundstad-slekten fra Kvæfjord! Kanskje det gjør deg mildere innstilt til å hjelpe en søring? ;)

Ikke godt å si hva den programvaren heter egentlig, jeg var i mye kontakt med Volvo Norge i den tiden, ( 3 år siden ), da verkstedet påstod at DAB nettet ikke var godt nok utbygd her i området og at det var det som var feil... noe det ikke var ;)

Så vet jeg Volvo kom opp med en programvare for å teste på min bil. Mer enn det vet jeg rett og slett ikke desverre

Mastiff
17/12/16, 09:40
OK, takk! Da får jeg snakke med Volvo. Jeg ba om å få noe info om DAB fra supporten i går, men han som satt der, sa at de hadde dataproblemer, så han måtte ringe meg over helga. Har en anelse om det var "dette trenger vi litt tid til å finne ut av" istedenfor, men samme det.

SagaPer
30/12/16, 11:51
Siste nytt om DAB-ettermontering i Volvo fra kilde hos Bilia-konsernet (desember 2016):

Da er pakke for DAB-montering for biler lagt inn i systemene og info har blitt sendt ut til forhandlerne. Pris blir kr 8.000 med uoriginal antenne og kr 12.000 med original antenne. Så alt er klart for montering for de som ønsker det. Eneste er at V60 får ikke brukt original antenne fordi de mangler trådene i høyre sideruta bak.

Dette er en pakke Bilia i Norge har laget. Volvo i Göteborg jobber med å ta frem en tilsvarende løsning de også, men det kommer nok til å ta litt tid.

Denne pakken inkluderer alt som trengs inkl montering. I utgangspunktet med uoriginal glassantenne, men med mulighet til å oppgradere til original antenne.

Det er flere som har holdt på med dette, blant annet ansatte hos Volvo Norge og de som sitter på ettermarked her i Bilia er de som har ordnet dette. Jeg og en annen mekaniker i Bilia har vært med litt og tipset om hva som trengs og hvordan det kan gjøres.

Regner med at flere forhandlere kommer til å gjøre noe av det samme.

Samtale med Bilia på chat 30.12.2016:

Bilia: Hei, og velkommen til Bilia kontakt. Du prater nå med xxxxx. Hva kan jeg hjelpe deg med?

Jeg: Hei, jeg ser etter det nye tilbudet på ettermontering av original DAB-radio i Volvo for biler uten DAB-prep fra fabrikk. Ligger dette ute på nett?

Bilia: hei, du kan sende en mail til Magnus.Winger@bilia.no på ny året. han kan gi deg svar på dette og hva det evnt. vill koste

Jeg: ok, takk.

Bilia: ha en god dag

Jeg prøvde å legge til denne kommentaren til slutt men da var økten avsluttet fra Bilia sin side:

Pakken som dere har satt sammen koster kr 8.200 inkl montering og den er klar for markedet iflg flere kilder hos Bilia. Jeg bare lurte på hvorfor dere ikke har info liggende ute nå rett før slukking av FM (slukking starter i januar 2017).

Texascom
30/12/16, 15:05
Grunnen til at det ikke ligger særlig mye info om pakken Bilia har for biler uten DAB prep er at dette er helt ferskt sammensatt.
Prisen du skriver er riktig.

peodudn
28/01/17, 00:12
Noe nytt om dette? NÃ¥n som har montert dette?

Viking80
28/01/17, 07:03
Har biler med DAB+ og FM mulighet for å ta inn trafikkmeldinger på noe vis når man hører på DAB-radio eller andre digitale kilder?

Har ikke eid bil med DAB før.

SagaPer
28/01/17, 11:55
Har biler med DAB+ og FM mulighet for å ta inn trafikkmeldinger på noe vis når man hører på DAB-radio eller andre digitale kilder?

Har ikke eid bil med DAB før.

Det kommer an på hva slags bil og modell du har. Fra V70/XC70 2009-2011 så mottar du kun trafikkmeldinger i selve sendingen (lyd).

Med Sensus (fra 2012) og Sensus Connect så vises trafikkmeldinger i tekst i skjerm over midtkonsoll. Nødmeldinger i DAB-nettet går ut i alle DAB-kanaler samtidig.

Jeg kjenner ikke løsningen i de andre Volvo-modellene med Sensus eller nyere system men vil tro at det går mye på det samme som beskrevet ovenfor.

Alfs80
28/01/17, 19:23
Saga Per har du erfaringer med adaptere kanskje?

SagaPer
28/01/17, 20:32
Saga Per har du erfaringer med adaptere kanskje?

Du får lese tråden min om Dension DAB+U som fungerer i de fleste Volvo-modeller med USB-inngang til audioanlegget.

SagaPer
06/02/17, 20:30
Da er slukking av FM i Møre og Romsdal (slukkeregion 2) neste steg for digitalisering av radionettet i Norge.

Slukkeregion 2 består av Trøndelag og Møre og Romsdal. Første slukking av FM-kanaler skjer onsdag 08.02.2017 kl 11.11.11.

Les mer om slukkeregionene og tidspunkt for slukking her: https://radio.no/countdown/

Det er nå enormt trykk på alle distribusjonsledd for DAB-radioer i Norge og enkelte produkter har en del leveringstid.

Mr-Piano
06/02/17, 22:34
Har ikke dab i bilen. Tenkte jeg skulle prøve nettradio i bilen med eget SIM-kort. Ønsker ikke å bruke mobilen som modem, er redd dette tar tid å koble opp.
Har bestilt ekstra kort.

Noen andre som har prøvd dette?

Mastiff
07/02/17, 08:22
SagaPer. er det ikke typisk at nordmenn skal være ute i siste øyeblikk med alt? ;) Min første bil med DAB hadde jeg for godt over ti år siden, og jeg har montert det i alle biler siden. Jeg har ikke bildebevis på det, for jeg fotograferte den ikke da. Men jeg har iallfall bildebevis på at jeg hadde den i oktober 2007! Det er en Sony DAB (ikke DAB+) som sitter i dashbordet der.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/294.jpg

Holern
07/02/17, 11:31
Jeg har valgt å ikke hive meg på DAB-hysteriet, og kommer til å benytte meg av nettradio på mobilen.
Den kobles via en bluetooth-mottaker og inn til AUX.
Jeg kommer også til å montere en 4G-router i bilen, slik at jeg har fast nett i bilen. Burde holde til mitt bruk.

Mastiff
07/02/17, 11:35
Holern, det kommer an på hvor du skal kjøre. Jeg har kjørt veldig mye mellom Mandal og Risør (der jeg bodde før), og DAB dropper ut 2-3 ganger på veien etter at de fikk satt opp DAB i tunnelene. Mobilnettet dropper ut et tosifret antall ganger. Men alt kommer jo an på hva man skal høre på. Jeg hører selv 90 % på Alltid Nyheter når jeg kjører.

eab
07/02/17, 23:55
Jeg kommer nok til å "kule'n" litt framover, vente til det verste rushet har passert. Greit å ha litt tid til å vurdere andre løsninger enn dab også, selv om jeg tror det blir orginal dab i v70'n etterhvert. 740'n har allerede en billig dabradio fra clas

Holern
08/02/17, 11:27
Holern, det kommer an på hvor du skal kjøre. Jeg har kjørt veldig mye mellom Mandal og Risør (der jeg bodde før), og DAB dropper ut 2-3 ganger på veien etter at de fikk satt opp DAB i tunnelene. Mobilnettet dropper ut et tosifret antall ganger. Men alt kommer jo an på hva man skal høre på. Jeg hører selv 90 % på Alltid Nyheter når jeg kjører.

Det er vel litt avhengig av hvilken mobiloperatør man har. Jeg har Telenor på mobilen og Telia på 4G-routeren.
Vi får høste litt erfaringer utover våren, og gjøre opp status etterhvert. Foreløpig har jeg ikke hatt trøbbel.
Er jo litt kjekt å faktisk kunne høre norsk radio når jeg kjører til/fra hytta i "øst-trøndelag" (Sverige)

Mastiff
08/02/17, 11:36
Det har vært samme resultat med Telenor, Telia og Ice.Net når jeg har prøvd. Jeg hadde Telenor før, nå har jeg Ice.Net, og datteren min har hatt Telia, og alle tre abonnementene har sviktet. Men blant de "vise" menn i Østen er det nok bedre med mobilstrømming, ja.

Jrperformance
15/02/17, 21:18
Siste nytt om DAB-ettermontering i Volvo fra kilde hos Bilia-konsernet (desember 2016):

Da er pakke for DAB-montering for biler lagt inn i systemene og info har blitt sendt ut til forhandlerne. Pris blir kr 8.000 med uoriginal antenne og kr 12.000 med original antenne. Så alt er klart for montering for de som ønsker det. Eneste er at V60 får ikke brukt original antenne fordi de mangler trådene i høyre sideruta bak.

Dette er en pakke Bilia i Norge har laget. Volvo i Göteborg jobber med å ta frem en tilsvarende løsning de også, men det kommer nok til å ta litt tid.

Denne pakken inkluderer alt som trengs inkl montering. I utgangspunktet med uoriginal glassantenne, men med mulighet til å oppgradere til original antenne.

Det er flere som har holdt på med dette, blant annet ansatte hos Volvo Norge og de som sitter på ettermarked her i Bilia er de som har ordnet dette. Jeg og en annen mekaniker i Bilia har vært med litt og tipset om hva som trengs og hvordan det kan gjøres.

Regner med at flere forhandlere kommer til å gjøre noe av det samme.


Jeg snakket med volvo norge på mandag 13.02.17 angående orginal ettermontering av dab i en 2014 v70 uten dab-prep.
De kunne informere om at det ikke fantes noen som helst måte å ettermontere dab i min bil, og henviste til bruk at eksternt dab adapter. Så det er jo helt tydelig av volvo selv ikke er informert om denne muligheten til ombygging??

8000kr for en orginal løsning hadde vert topp.

Mvh JR

MadAss
15/02/17, 21:43
Volvo Norge er informert og har også sent ut info om dette til alle forhandlere.
Det er ikke Volvo selv som har kommet med denne løsningen, men forhandlere og brukere her på forumet.

Sent frå S7 Edge

Jrperformance
16/02/17, 10:36
Min forhandler, frydenbø, kunne heller ikke hjelpe meg. Men hadde jeg hatt dab-prep, så kunne de montert for 3500 inkl arbeid.

Så da er dette kun en jobb som Bilia-forhandlere påtar seg?
Burde ikke Volvo Norge vert så seriøse at de ordnet opp slik at alle deres underforhandlere kan tilby samme service?
Synes godt Volvo Norge kunne engasjert seg mer, da dette er en stor byll for alle oss som har såpass ny bil uten dab prep.
(Jeg visste ikke at min var svenskimportert før etter jeg hadde hatt bilen en stund) 🙈

MadAss
16/02/17, 11:59
Frydenbø Sandane og Frydenbø Minde har nylig montert i biler uten dab prep

Sent frå S7 Edge

Jrperformance
16/02/17, 12:37
Hmm, da får jeg ringe igjen å spørre en gang til!
:D

Jrperformance
16/02/17, 13:15
Da har jeg fått bekreftet at frydenbø minde kan oppgradere til orginalt dab.! :cool: Men såg i tilbudet at det låg inne connects2 dab antenne. Noen som har erfaring med at dette gir et tilfredstillende resultat mtp. signaldekning?

Mastiff
16/02/17, 15:05
Jeg kan anbefale denne istedenfor: http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbeh%C3%B8r/Antenne---DAB/Glassant--invendig/FUNKE-DAB-antenne-SMB-Aktiv-vindusantenneADSC700-p0000017537

Etter en del fram og tilbake har jeg funnet ut at det bare er marginale forskjeller fra Volvos originalløsning hvis den plasseres riktig. Volvos DAB ser ut til å ha innebygd Phantom 12V, så det holder med den jeg lenket til, som bare er selve antennen.

SagaPer
16/02/17, 15:29
Jeg kan anbefale denne istedenfor: http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbeh%C3%B8r/Antenne---DAB/Glassant--invendig/FUNKE-DAB-antenne-SMB-Aktiv-vindusantenneADSC700-p0000017537

Etter en del fram og tilbake har jeg funnet ut at det bare er marginale forskjeller fra Volvos originalløsning hvis den plasseres riktig. Volvos DAB ser ut til å ha innebygd Phantom 12V, så det holder med den jeg lenket til, som bare er selve antennen.

Denne antenne er ifølge AutoHifi den klart beste DAB-antennen for bil. Den gir meget godt mottak. Må monteres stående.

PS: Vet du sikkert at DABM i Volvo har 12 volt phantomstrøm? Jeg/vi fikk aldri noe klart svar på dette under mitt DAB-prosjekt.

Mastiff
16/02/17, 15:32
Jeg er omtrent 95 % sikker fordi signalet forsvant på den originale DAB-en i min XC60 da jeg koblet inn en 12V Phantom injector på den, men signalet var der uten injectoren.

MadAss
16/02/17, 16:53
Er ganske sikker på at det er SAD5 Minde bruker. Skal være en grei erstatning til Funke. SAD5 fungerer ihvertfall utrolig godt sammen med AutoDab Connect.

http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Tilbeh%C3%B8r/Antenne---DAB/Glassant--invendig/CONNECTS2-DAB-antenne-SMB-Diskret-aktiv-vindusantenneSAD5-p0000017852

Greit om noen kan bekrefte/avkrefte 100% om Volvo sin Dab sender ut phantomstrøm. Vi monterte med 12v adapter på Sandane.

Vil også nevne at vår erfaring med Funke gir bedre signal enn originalt.

Sent frå S7 Edge

Mastiff
16/02/17, 17:01
De kaller jo Funke problemløseren. :) MadAss, mistet dere ikke signalet med 12V injector? For det forsvant øyeblikkelig hos meg.

MadAss
16/02/17, 17:28
De kaller jo Funke problemløseren. :) MadAss, mistet dere ikke signalet med 12V injector? For det forsvant øyeblikkelig hos meg.
Ingen problem med signal med 12v adapter. Den bilen vi monterte i, får vi inn signal inne på verkstedet, noe vi ikke gjør med original antenne. Men har ikke prøvd uten 12v.
Dersom dabmodulen ikke sender ut phantomstrøm, vil nok en kunne ta inn signal likevel uten 12v adapter - men signalet blir veldig dårlig.

Har du godt signal i bilen din uten 12v?
Er der lys i antenna? Om det er det, så kan jo en bekrefte at modulen sender ut phantomstrøm.

Vi har vært bort i en del dårlig kvalitet på disse 12v adapterene (brudd o.l.).

Sent frå S7 Edge

Mastiff
16/02/17, 17:33
Jeg har ikke den antennen på nå (jeg prøvde å få bedre inntak med den fordi jeg var misfornøyd med inntaket på radioen, men det viste seg at en DAB-sender i distriktet hadde en feil på Norgeskanalen - bare NRK funket ordentlig), men ja. Det er samme lys i dioden på den når den kobles til Volvo-modulen min som når jeg kobler den til en FIAMM jeg skal bruke på motorsykkelen og da bruker en 12V injector. Signalet ble omtrent som med originalantennen, kanskje litt dårligere. Men da satte jeg den i den ene sideruta bak, ikke i frontruta, som de egentlig skal settes. Jeg vet ikke om de mørkeste sotete rutene inneholder noe som blokkerer signalet, men jeg tviler på det.

stv4ever
17/02/17, 13:04
Jeg har satt inn en Tiny C6-adapter i konebilen. DAB-dekningen er omtrent like bra/dårlig som FM var før slukking, bortsett fra endel tunneler som ennå ikke ha DAB. Adaptere som dette er lite intuitive. Erfaringen etter to uker er dårlig.

Så her om dagen fikk jeg tips om appen Bilradio. Den er ribbet for menyer og dill, kun store knapper for selvvalgte radiokanaler. Kobler seg rett på blåtann etter et par sekunder. Enklere blir det ikke. Har ikke blitt brutt av dekning en eneste gang. Er strålende fornøyd, kommer aldri til å savne DAB.

Føler for å komme med en tirade om mitt syn på innføringen av det grenseløst unødvendige DAB-nettet, men skal avstå. Streaming har kommet for å bli, for å si det sånn.

Mastiff
17/02/17, 18:25
Jeg skulle ønske jeg også kunne det. Men i mitt område er det for det første et godt hakk bedre og mer stabil DAB-dekning enn mobildekning (uansett om man bruker Telenors eller Netcoms nett) og ikke minst har jeg ikke dataplan fra jobben (eller prioritert store mengder data i abonnementet fordi jeg 95 % av tiden er innenfor rekkevidde av det trådløse nettet mitt), så jeg nøyer meg med 1 gig i månden.

MadAss
17/02/17, 20:55
Jeg har satt inn en Tiny C6-adapter i konebilen. DAB-dekningen er omtrent like bra/dårlig som FM var før slukking, bortsett fra endel tunneler som ennå ikke ha DAB. Adaptere som dette er lite intuitive. Erfaringen etter to uker er dårlig.

Så her om dagen fikk jeg tips om appen Bilradio. Den er ribbet for menyer og dill, kun store knapper for selvvalgte radiokanaler. Kobler seg rett på blåtann etter et par sekunder. Enklere blir det ikke. Har ikke blitt brutt av dekning en eneste gang. Er strålende fornøyd, kommer aldri til å savne DAB.

Føler for å komme med en tirade om mitt syn på innføringen av det grenseløst unødvendige DAB-nettet, men skal avstå. Streaming har kommet for å bli, for å si det sånn.
Regner med du har montert antennen rett [emoji6]
Ser ufattelig mange biler med feilmonterte antenner for tiden. Veldig mange som monterer de horisontalt og med jordingen inn mot senter av frontruta. Og så klager de på dårlig signal.

Sent frå S7 Edge

stv4ever
17/02/17, 21:29
Regner med du har montert antennen rett

Joda, antenna er montert rett.

Nå er det heller ikke slik at jeg klager på DAB-dekningen, den er ikke dårligere enn det FM var, bortsett fra i et titalls tunneler i nærområdet. Det som imidlertid blir for dumt er at titusenvis av biler i den norske bilparken nå møbleres med lite intuitive (og til dels trafikkfarlige) eksterne adaptere, og ikke minst selve ideen om å etablere et helt nytt system for kringkasting av radiosignaler, til mrd av kroner. Et helt unødvendig mellomsteg mellom FM og streaming.

Beklager politisk miks her, men det er vanskelig å holde igjen.

Fin fredag alle...


Sent from my iPhone using Tapatalk

SagaPer
22/02/17, 19:19
Har antennekabel for bil (metervare) samt en del Fakraplugger og kabelsko for sikringsboks etter eget DAB-prosjekt.

Send evt PM med spørsmål om produkt/pris. Se annonse her: http://forum.vccn.no/showthread.php?75451-Antennekabel-for-bil-i-metervare-samt-Fakraplugger-til-salgs-etter-DAB-prosjekt&p=1040587#post1040587

Mr-Piano
26/02/17, 09:39
Har ikke dab i bilen. Tenkte jeg skulle prøve nettradio i bilen med eget SIM-kort. Ønsker ikke å bruke mobilen som modem, er redd dette tar tid å koble opp.
Har bestilt ekstra kort.

Noen andre som har prøvd dette?

Har nå prøvd dette en liten stund.
Bruker innebygget app for nettradio. Denne bruker langt tid på starte opp. Såpass treig at man skulle tro software'n var 10-15 år gammel. Radioen faller ut med jevne mellomrom, spesielt i vestlandstunnellene. Lyden er dog OK når den er der. Dataforbruk ser ikke ut til å være noe stort problem. Har kjøpt 1 Gb ekstra, og med min beskjedne bilbruk skulle det holde bra.
Men problemet er altså meget treg respons. Ikke til å leve med i lengden.

SagaPer
26/02/17, 12:19
Har nå prøvd dette en liten stund.
Bruker innebygget app for nettradio. Denne bruker langt tid på starte opp. Såpass treig at man skulle tro software'n var 10-15 år gammel. Radioen faller ut med jevne mellomrom, spesielt i vestlandstunnellene. Lyden er dog OK når den er der. Dataforbruk ser ikke ut til å være noe stort problem. Har kjøpt 1 Gb ekstra, og med min beskjedne bilbruk skulle det holde bra.
Men problemet er altså meget treg respons. Ikke til å leve med i lengden.

Hva slags bil og årsmodell har du? Er det USB-tilkopling i bilen? I tilfelle du har USB-tilkopling så kan du se nærmere på løsning med Dension DAB+U.

Link tråd Dension DAB+U: http://forum.vccn.no/showthread.php?69177-L%C3%98SNING-DAB-radio-i-Volvo-V70-XC70-S80-XC90-via-USB-med-Dension-DAB-U-Gen3&highlight=Dension

Link produkt Dension DAB+U Gen3: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/usb-til-dab-adapter-dbu3gen

Husk at antenne er viktig. Anbefalt antenne for denne løsningen er Funke ADSC700 med ekstra adapter for 12 volt phantomstrøm.

Link antenne Funke ADSC700: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/funke-dab-vindusantenne-adsc700

Link strømadapter Connects2 CT27AA111: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/splittere-forsterkere/ct27aa111

MadAss
26/02/17, 14:50
Har nå prøvd dette en liten stund.
Bruker innebygget app for nettradio. Denne bruker langt tid på starte opp. Såpass treig at man skulle tro software'n var 10-15 år gammel. Radioen faller ut med jevne mellomrom, spesielt i vestlandstunnellene. Lyden er dog OK når den er der. Dataforbruk ser ikke ut til å være noe stort problem. Har kjøpt 1 Gb ekstra, og med min beskjedne bilbruk skulle det holde bra.
Men problemet er altså meget treg respons. Ikke til å leve med i lengden.
TuneIn sin app kan stilles opp til at du automatisk bufrer 30 sekund før du begynner å lytte. Den lagrer også opp til 30 min, slik at du evt kan pause appen før du setter deg i bilen.
Har testet litt selv og vurdere å sette inn eget modem i bilen med eksterne antenner i siderutene.
Ved å få bufre opp ca 2 min, er det ikke noe problem å kjøre igjennom tunneler på vestlandet.

I TuneIn appen kan du også velge lydkvalitet. Opp mot 192k MP3/AAC på de fleste kanalene.

Dette gjelder da TuneIn app via mobil.

Sent frå S7 Edge

Mr-Piano
26/02/17, 15:39
Hva slags bil og årsmodell har du? Er det USB-tilkopling i bilen? I tilfelle du har USB-tilkopling så kan du se nærmere på løsning med Dension DAB+U.

Link tråd Dension DAB+U: http://forum.vccn.no/showthread.php?69177-L%C3%98SNING-DAB-radio-i-Volvo-V70-XC70-S80-XC90-via-USB-med-Dension-DAB-U-Gen3&highlight=Dension

Link produkt Dension DAB+U Gen3: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/spillere-dab-radio/usb-til-dab-adapter-dbu3gen

Husk at antenne er viktig. Anbefalt antenne for denne løsningen er Funke ADSC700 med ekstra adapter for 12 volt phantomstrøm.

Link antenne Funke ADSC700: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/funke-dab-vindusantenne-adsc700

Link strømadapter Connects2 CT27AA111: https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/splittere-forsterkere/ct27aa111

Hei Saga Per, takker for svar.
Jeg har en V60 2015 hybrid (se fotnote) med sensus connect. Full pupp med Harmon Kardon og greier. USB kobling er det. Bilen er importert fra Sverige, altså ikke klargjort for DAB. Er dog skeptisk til USB kobler enheter, med mindre de kan styres helt fra ratt / betjening etc. Skal sjekke ut linjene dine.

SagaPer
26/02/17, 16:20
Hei Saga Per, takker for svar.
Jeg har en V60 2015 hybrid (se fotnote) med sensus connect. Full pupp med Harmon Kardon og greier. USB kobling er det. Bilen er importert fra Sverige, altså ikke klargjort for DAB. Er dog skeptisk til USB kobler enheter, med mindre de kan styres helt fra ratt / betjening etc. Skal sjekke ut linjene dine.

Dension DAB+U koples til som en mP3-spiller via USB-kontakten i bilen og viser radiostasjonene med øvrig info i radiodisplay. Du veksler mellom stasjonene med kontroller på radio og på ratt.

På din bil er optimal konfigurasjon av Dension DAB+U ved bruk av konfigfil k26 med buffertid (bytte av kanal) på 13-14 sekunder. Det kan godt hende at de nyeste konfigfilene fra Dension også gir raskere buffertid. Det kan forhandler hjelpe deg med (f.eks. Bilradiospesialisten eller BassBrothers i Fosnavåg).

Den eneste forskjellen på original DAB-radio i bilen og denne løsningen er at du ikke kan lagre radiokanalene på faste knapper på radioen. Merk også at du må ha skikkelig antenne.

Mr-Piano
26/02/17, 17:01
Dension DAB+U koples til som en mP3-spiller via USB-kontakten i bilen og viser radiostasjonene med øvrig info i radiodisplay. Du veksler mellom stasjonene med kontroller på radio og på ratt.

På din bil er optimal konfigurasjon av Dension DAB+U ved bruk av konfigfil k26 med buffertid (bytte av kanal) på 13-14 sekunder. Det kan godt hende at de nyeste konfigfilene fra Dension også gir raskere buffertid. Det kan forhandler hjelpe deg med (f.eks. Bilradiospesialisten eller BassBrothers i Fosnavåg).

Den eneste forskjellen på original DAB-radio i bilen og denne løsningen er at du ikke kan lagre radiokanalene på faste knapper på radioen. Merk også at du må ha skikkelig antenne.

Hei igjen.
13-14 sekunder bufring har jeg nok ikke tålmodighet til. Det er det samme som i dag med nettradio'n. Men der skal det legges til at ved oppstart sjekket app'en etter oppdateringer og kan dermed bruke en del tid på å fyre i gang.
Jeg har henvendt meg til Frydenbø Minde for eventuell ettermontering av DAB (som jeg har lest andre har gjort her på forumet). Får høre hva de kommer frem til og vurdere dette opp mot dagens løsning.
Takker for meget bra innspill. All honnør til dere som har brukt så mye tid på å finne løsninger på DAB problematikken. Dette burde selvfølgelig Volvo ha løst selv.
Men sånn er det når lille Norge skal være først ute med ny (gammel) teknologi uten å ha den minste kontroll på industrien som skal bruke dette.

svima
27/02/17, 08:17
Hei igjen.
13-14 sekunder bufring har jeg nok ikke tålmodighet til. Det er det samme som i dag med nettradio'n. Men der skal det legges til at ved oppstart sjekket app'en etter oppdateringer og kan dermed bruke en del tid på å fyre i gang.
Jeg har henvendt meg til Frydenbø Minde for eventuell ettermontering av DAB (som jeg har lest andre har gjort her på forumet). Får høre hva de kommer frem til og vurdere dette opp mot dagens løsning.
Takker for meget bra innspill. All honnør til dere som har brukt så mye tid på å finne løsninger på DAB problematikken. Dette burde selvfølgelig Volvo ha løst selv.
Men sånn er det når lille Norge skal være først ute med ny (gammel) teknologi uten å ha den minste kontroll på industrien som skal bruke dette.

Ikke noe problem å ettermontere org DAB i den. Hvis de ikke får det til på Vestlandet så gjør alle bilia-forhandlere det for 9000kr

jeniv
27/02/17, 19:23
Har hørt at nardo bil i Trondheim også bygger om biler uten prep. Hør med de.
Eller ta en liten tur ned til det sentrale Østlandet og en Bilia-forhandler :)

Jeg har nylig vært i kontakt med Nardo bil i trondheim angående ettermontering av dab+ i en V70 (2010) uten prep. Det stemmer at de har en løsning for dette. De installerer den orginale dab+ modulen, monterer glassantenne i frontruten og laster inn software for DAB. Dette koster 5200kr (fastpris etter det jeg forsto). Dette blir en fullintegrert løsning, det eneste som synes etter installasjonen er glassantenna i frontruten.

PS
Gjelder hvis du har V70II (2008-2016 modell)

SagaPer
27/02/17, 19:45
Jeg har nylig vært i kontakt med Nardo bil i trondheim angående ettermontering av dab+ i en V70 (2010) uten prep. Det stemmer at de har en løsning for dette. De installerer den orginale dab+ modulen, monterer glassantenne i frontruten og laster inn software for DAB. Dette koster 5200kr (fastpris etter det jeg forsto). Dette blir en fullintegrert løsning, det eneste som synes etter installasjonen er glassantenna i frontruten.

PS
Gjelder hvis du har V70II (2008-2016 modell)

Det er en meget akseptabel pris for denne jobben som også innebærer opplegg av fiberkabel fra forsterker under passasjersetet foran og bak til DABM. Har man original SUB så ligger det allerede fiber bak til området ved DABM.

Det har tidligere vært omtalt en ettermonteringsløsning hos Bilia tilsvarende denne løsningen til ca kr 8.000.

svima
28/02/17, 09:49
Det er en meget akseptabel pris for denne jobben som også innebærer opplegg av fiberkabel fra forsterker under passasjersetet foran og bak til DABM. Har man original SUB så ligger det allerede fiber bak til området ved DABM.

Det har tidligere vært omtalt en ettermonteringsløsning hos Bilia tilsvarende denne løsningen til ca kr 8.000.

Har blitt en prisjustering der. Koster 9000kr nå.

Mr-Piano
16/12/17, 18:54
Har nå fått ettermontert DAB. Det kom på kr 8000 hos Frydenbø i Bergen.

Når de la kablene fant de en vannlekkasje, så da måtte de bytte en audio enhet som ligger under setet (tror jeg). Fikk da løst en del problemer med sensus systemet også.

DAB fungerer utmerket. Kommer umiddelbart på, maks 1-2 sekund når man bytter stasjon. Knall lyd.

Angrer ikke et sekund. Alle andre løsninger virker ikke like sømløst (etter det jeg har prøvd og lest). Anbefales.

SagaPer
16/12/17, 20:53
Har nå fått ettermontert DAB. Det kom på kr 8000 hos Frydenbø i Bergen.

Når de la kablene fant de en vannlekkasje, så da måtte de bytte en audio enhet som ligger under setet (tror jeg). Fikk da løst en del problemer med sensus systemet også.

DAB fungerer utmerket. Kommer umiddelbart på, maks 1-2 sekund når man bytter stasjon. Knall lyd.

Angrer ikke et sekund. Alle andre løsninger virker ikke like sømløst (etter det jeg har prøvd og lest). Anbefales.

Kjekt å høre at du har fått skikkelig radioløsning i bilen.

Jeg gleder meg over radiolytting på hver eneste kjøretur med min XC60.

Radio med enkel betjening. Og super lyd i Premium-anlegget. Helmaks.

Holern
17/12/17, 15:28
Skjønner ikke det der med "super lyd" og "kanon lyd" all den tid Dab-signalene sendes ut med en elendig bit-rate.....typisk 40-80 kb/s. Dette er jo laaangt unna det FM-signalene ble sendt ut med, og laaangt i fra det en CD leverer.
Er det "kanon lyd" bare fordi det ikke er noe støy i bakgrunnen?
Lydmessig er Dab ren søppel sammenlignet med det vi hadde før, eller sammenlignet med CD/Nettradio f.eks.
Folk har blitt misledet til å tro at radio-Norge har gjort et fremskritt, mens det i realiteten er et kvantesprang bakover i lytteopplevelsen....

Sorry om jeg tråkker på noen Dab-tær, men jeg er ingen tilhenger av dette medie-skiftet, snarere tvert om.

Børge Vikebø
17/12/17, 17:35
Har montert inn «pappegøye» i min (Pure Highway400) utelukkende fordi jeg vil ha en bedre løsning med flere ben på. Til min V70 kan jeg montere inn løsningen til BluePower. Bare spent på hvordan den faktisk er før bestilling..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mastiff
17/12/17, 19:41
Holern, jeg er redd for at du taper i et samfunn som syns Spotify-streaming på 96 kbit/s er greit nok, fordi da bruker de ikke så mye data... DAB er jo for øvrig veldig langt fra nytt, jeg har hatt det i bil siden 2006 eller 2007. Allerede da var det mye bedre inntak de fleste steder enn FM (selvsagt krevde det da en antenne av mye bedre kvalitet enn man klarer seg med nå, en vindusantenne var bare en spøk, det måtte stikke 20-30 cm opp over taket). Da jeg kjørte fra Mandal til Lillehammer og tilbake igjen for noen uker siden, tror jeg at jeg mistet DAB et par ganger i tunneler, ellers funket det ypperlig, mens mobiloholikeren i baksetetet stadig klagde på at mobilnettet forsvant. Så jeg tror ikke nettradio er noe veldig aktuelt alternativ med det første.

Selv hører jeg aldri musikk på radioen (hvis jeg ikke blir tvunget til det - det er ingen kanaler som spiller noe jeg liker, bortsett fra et par programmer på P13 og en låt eller to innimellom alt det liksom-opprørske kommersmølet til Nirvana og Metallica på Radio Rock), og kvaliteten på DAB funker ypperlig til Alltid Nyheter og NRK Sport. Det er ellers samme kvalitet på nettradio Alltid Nyheter og DAB, og det virker som om det gjelder alle NRKs kanaler, så det hjelper ikke med nettradio kontra DAB i lydkvalitet der. Det er mulig at noen av barnekanalene (Topp 40, Kiss osv.) har bedre lydkvalitet, det har jeg av helsemessige grunner (kraftig allergi for musikk som ikke omfatter fuzzgitarer og helst growling) ikke testet. Hjemme kjører jeg nå mest lossless FLAC i surroundanlegget med Yamaha RX-A3070, 11.4 (2 12" og 2 15" subber) (eller 7.4.4 når jeg ser Atmos-film).

Holern
17/12/17, 20:03
Holern, jeg er redd for at du taper i et samfunn som syns Spotify-streaming på 96 kbit/s er greit nok, fordi da bruker de ikke så mye data... DAB er jo for øvrig veldig langt fra nytt, jeg har hatt det i bil siden 2006 eller 2007. Allerede da var det mye bedre inntak de fleste steder enn FM (selvsagt krevde det da en antenne av mye bedre kvalitet enn man klarer seg med nå, en vindusantenne var bare en spøk, det måtte stikke 20-30 cm opp over taket). Da jeg kjørte fra Mandal til Lillehammer og tilbake igjen for noen uker siden, tror jeg at jeg mistet DAB et par ganger i tunneler, ellers funket det ypperlig, mens mobiloholikeren i baksetetet stadig klagde på at mobilnettet forsvant. Så jeg tror ikke nettradio er noe veldig aktuelt alternativ med det første.

Selv hører jeg aldri musikk på radioen (hvis jeg ikke blir tvunget til det - det er ingen kanaler som spiller noe jeg liker, bortsett fra et par programmer på P13 og en låt eller to innimellom alt det liksom-opprørske kommersmølet til Nirvana og Metallica på Radio Rock), og kvaliteten på DAB funker ypperlig til Alltid Nyheter og NRK Sport. Det er ellers samme kvalitet på nettradio Alltid Nyheter og DAB, og det virker som om det gjelder alle NRKs kanaler, så det hjelper ikke med nettradio kontra DAB i lydkvalitet der. Det er mulig at noen av barnekanalene (Topp 40, Kiss osv.) har bedre lydkvalitet, det har jeg av helsemessige grunner (kraftig allergi for musikk som ikke omfatter fuzzgitarer og helst growling) ikke testet. Hjemme kjører jeg nå mest lossless FLAC i surroundanlegget med Yamaha RX-A3070, 11.4 (2 12" og 2 15" subber) (eller 7.4.4 når jeg ser Atmos-film).

Tror du må sjekke Spotify-kontoen din. Jeg streamer musikk med 320 kb/s, så det knuser Dab så det suser etter. Det samme med nettradio, det overgår Dab så det synger....Dab er en gammel teknologi, som du selv sier, og pga at de skal presse inn alle nisjekanalene må de gå ned på bit-rate, og dermed blir lydkvaliteten deretter.

Hva gjelder dekning har jeg ikke uttalt meg om, det har jeg ingen erfaring med. Bortsett fra at jeg har lånt min brors gamle Passat, mens jeg venter på T8'en, og den har en ettermontert Kenwood med Dab.
Jeg har kun kjørt i Trondheimsområdet, og en tur til Sverige, og har ikke hatt nevneverdige utfall.

Det er ikke for musikken jeg hører radio (A-lista til NRK suger virkelig, i tillegg til repetisjonslista på reklamekanalene), kun for innholdet i radioprogrammene.
Musikk kommer fra Spotify og CD'er, men CD faller bort når nybilen kommer (kan ikke levere CD-spiller i T8).
Men jeg tror det skal bli greit å høre musikken min i B&W-anlegget.

Folk får høre på hva de vil, men jeg blir bare så oppgitt over alle som synes lydkvaliteten på Dab er så bra...derfor mitt "oppgulp" om Dab.
Dere får ha meg unnskyldt.

Mastiff
17/12/17, 20:06
Dette blir vel snart slaktet av en ivrig moderator, men jeg sa ikke at man ikke kan få bedre lyd i Spotify (jeg finner omtrent ingenting jeg liker der, så jeg har det ikke selv, de er dårlige på nekro black og funeral doom), men at de fleste ungdommer syns det er grei nok lyd av å kjøre på dårligste kvalitet. Og ikke noe å unnskylde, det ville vært dritkjedelig hvis alle syntes det samme! ;)

René Fredriksen
04/01/18, 23:41
Har blitt en prisjustering der. Koster 9000kr nå.


Koster 7000,- for montering uten prep og 4990,- for montering med prep hos oss på Kvernelandbil Volvo i Stavanger :)

mrstfu
09/05/18, 14:06
Hadde innstilt meg på å klare meg uten DAB inntil ny firmabil lander, da jeg uansett Ikke hører særlig på radio i Volvoen. Men, ble bedt om å svinge innom NetOnNet på Alnabru og plukke med meg en DAB-radio til fattern, og da fant jeg en sak til 199,- som er utgående vare. Den utgående har kun utgang på AUX, den erstattende har også FM-sender, og koster 499,-. Felles for begge er at de er litt større enn en kortstokk, og styres av app på telefon, via Bluetooth. Ekstremt plassvennlig sak uten masse dingser på dashbord, spesielt om man velger FM-sender og legger 12V skjult. Jeg har AUX-input i hanskerommet, så jrg stappa den der.

Med FM-sender til NOK499: https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/bilstereo/tilbehor-til-bilstereo/dabadapter/autodab-smartdab-fm/240440.8096/

Kun via AUX til 199,-, utgående vare og kan kun kjøped i butikk: https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/bilstereo/tilbehor-til-bilstereo/dabadapter/autodab-smartdab-aux/240438.8096/

For moro skyld, før jeg la kabling permanent, gjennomførte jeg den mest jalla DAB-installasjonen på lenge, trur jeg. Plugga i og slang antenna på dashbordet - funker som faen.

7082

Akkurat så klar og kald lyd jeg forventer at DAB skal ha, og har god dekning nedi Oslosuppa, også på steder jeg har opplevd at DAB detter ut tidligere. Knall løsning om man er som meg, setter på P3 og rører sjelden kanalen.

Mastiff
09/05/18, 14:12
Jeg har modellen før den uten FM-sender i den ene sidekofferten på min Honda Blackbird (med bluetooth-sendere til Sena håndfrisettet i hjelmen), og den funker absolutt. Men jeg liker ikke lyden på min, jeg måtte sette equalizer på den. Altfor hard og skarp for min smak. Mobilen gir mye mer behagelig lyd, faktisk. Selv setter jeg på Alltid nyheter og lar den står der. ;)

mrstfu
09/05/18, 14:19
Synes all DAB låter litt bæsj, men nå har jeg gått så lei det masete kvinnfolk på The Beat at jeg måtte ha variasjon

Mastiff
09/05/18, 14:25
Jeg tar heller litt skarp lyd som kan justeres framfor FM-sus, men så hører jeg jo ikke musikk på radio. Det er ingen stasjoner som spiller det jeg liker. Hvis ikke det har dukket opp en "Alltid ekstremmetal" i det siste, da? Karmøygeddon, here I come! En viss svart volvo XC60 med personlig skilt MASTIFF skal vestover i morgen! ;)

Jrperformance
17/10/18, 09:22
God dag! Jeg har en 2014 V70, sverigeimport uten dab prep. Var innom hos Frydenbø i Bergen nylig og fikk de til å ettermontere orginal DAB. (7999kr august 2018).
Jeg merket umiddelbart på vei hjem fra verkstedet at det var noe muffens med radioen, for hver gang jeg trykket på bremsepedalen så mister bilen dab signal.
Dette skjer kun når motoren går, ingen problem hvis bare tenninga er på.
Leverte bilen tilbake og ba de sjekke systemet. Fikk bilen igjen og da hadde de sjekket kabler og montert ny antenne, og skrevet testet ok i rapport. Men jeg har fremdeles problemer med at signal forsvinner ved bremsing. Har selv sjekket antennekabel og routet denne utenom bilens kabelnett, og pusset av lakk der anntennejording skal til karosseri, da dette ikke var gjort hos Frydenbø.

Det er hovedsaklig NRK-kanalene som forsvinner, men hvis det er generell dårlig dekning så forsvinner alle kanaler ved bremsing.
Og her en dag satt jeg med DAB-hørselvern inni bilen, og tilogmed de mister signal når jeg bremser. Så alt tyder vel på massivt el-støy fra bremsesystem?

Lurer på om noen andre har vert borti tlsvarende problem?? Litt frustrerende å bruke 8k på dab anlegg som ikke virker, og som Frydenbø mener virker helt ok...

Mvh JR

Holern
17/10/18, 09:34
God dag! Jeg har en 2014 V70, sverigeimport uten dab prep. Var innom hos Frydenbø i Bergen nylig og fikk de til å ettermontere orginal DAB. (7999kr august 2018).
Jeg merket umiddelbart på vei hjem fra verkstedet at det var noe muffens med radioen, for hver gang jeg trykket på bremsepedalen så mister bilen dab signal.
Dette skjer kun når motoren går, ingen problem hvis bare tenninga er på.
Leverte bilen tilbake og ba de sjekke systemet. Fikk bilen igjen og da hadde de sjekket kabler og montert ny antenne, og skrevet testet ok i rapport. Men jeg har fremdeles problemer med at signal forsvinner ved bremsing. Har selv sjekket antennekabel og routet denne utenom bilens kabelnett, og pusset av lakk der anntennejording skal til karosseri, da dette ikke var gjort hos Frydenbø.

Det er hovedsaklig NRK-kanalene som forsvinner, men hvis det er generell dårlig dekning så forsvinner alle kanaler ved bremsing.
Og her en dag satt jeg med DAB-hørselvern inni bilen, og tilogmed de mister signal når jeg bremser. Så alt tyder vel på massivt el-støy fra bremsesystem?

Lurer på om noen andre har vert borti tlsvarende problem?? Litt frustrerende å bruke 8k på dab anlegg som ikke virker, og som Frydenbø mener virker helt ok...

Mvh JR

Nå skyter jeg med litt løskrutt i mørket, men det hevdes at LED-lys påvirker Dab-mottak. Når du bremser aktiverer du endel ekstra LEDs utover de normale baklysene....KAN det være noe der?
Ellers ville jeg nok gått for en annen løsning enn et 8000-kroners (møkka-) system som Dab jo er.
Du har sannsynligvis Bluetooth i bilen, og kunne ha streamet nettradio fra mobilen...noe rimeligere.

Beklager om noen føler seg beintråkka av mitt negative Dab-syn, men dette er et uønsket system Radio-mafiaen har påført oss.....:mad:

mrstfu
17/10/18, 12:06
DÅRLIGE LED-lys kan påvirke DAB, ja, siden uskjermet og shitty utførte LED-komponenter introduserer en del støy. Tviler på at det er tilfelle med baklyktene her, finner som regel de feilene på billige ledbarer fra Wish osv, men er vel ganske enkelt å finne ut.

Morgis
17/10/18, 16:41
250kr fra asia. Rett i sigarettuttaket med innebygd 2.4A USB, FM sender og aktiv antenne.
Tam lyd, men til gjengjeld bedre mottak enn fars Tiny Audio C5

7277
7278

Alfs80
17/10/18, 18:12
Ja dette måtte jo være frydenbø ????????

Jrperformance
17/10/18, 20:39
Har BT,aux og usb ja. Brukte nettradio via mobil en periode, men det blir alt for tungvindt. Unødvendig mye fikling med mobil.
Bremselys var min første tanke også, men som sagt så funker det fint med tenninga på, og da virker også bremselys. Så motoren må altså være igang, eneste forskjell jeg kan se er at spenningen stiger et par volt pga lading/dynamo. men skulle ikke tro det gjorde det helt store utslaget.

Ingen på forumet som har fått ettermontert DAB i siste gen v70?