PDA

Vis full versjon : XC70 2001 hjuloppheng foran



seilkongen
11/11/16, 15:37
Hei.
Når jeg har fullt utslag på rattet på min XC70 2001 og bilen er i bevegelse så "rykker" det i rattet og det kommer ugreie lyder, nesten så man skulle tro at noe er i ferd med å løsne. Noen som har tips?

griffin
11/11/16, 23:21
Er ikke hjulet som subber i innerskjermen da? For å finne ut om noe er løst må du jekke opp bilen å kjenne over bevegelige deler med et brekkjern eller lignende..

Sent fra min S30 via Tapatalk

Jazzy
12/11/16, 11:36
Er det litt metalliske "knekkelyder" så er det nok ei drivknute som er dårlig.

jerognal
16/11/16, 11:05
Hadde det samme på vår xc. Navbolten var løsnet samt defekt bærekule. Sjekk det opp!

seilkongen
17/11/16, 14:50
Jeg ser på nett diverse instruksjonsvideoer, og i en av dem løsnet man fjærben og en hel masse annet. Må man det for å bytte drivknute? Eller holder det å ta av bremsecalipper og skivene? Er newbie når det gjelder Volvo så all hjelp og tips mottas med takknemlighet.

lars otto skiftesvik
17/11/16, 21:34
Dersom du skal skifte drivknute må du løsne bremseskiven og navbolten. Navet og navhuset må du løsne fra støtdemper stabstag og det ytre styreleddet. Så må du løsne hele stasen fra bærekulen.
Dersom drivleddet sitter fast i hjullageret kan du sette en passende pipehylse mot akslingen i drivleddet og slå litt med en håndslegge for å løsne drivleddet fra lageret.
Etter dette kan du prøve å slå drivknuten fra den indre drivakslingen.
Skifte av drivknute er omtalt annet sted på forumet.