PDA

Vis full versjon : Volvo V60 clutsh problem



white_volvo
09/11/16, 23:09
Hei.

Da er første skade skjedd etter at nybilsgaranti og bruktbilgaranti er utløpt:(

Bilen det gjelder: 2012 Volvo V60 D2 Drive. Registrert sent i 2011.

Oppdaget da jeg skulle kjøre hjem fra jobb at det var veldig tungt å få den i gir. Kjente ikke noe til å begynne med, det var når jeg skulle gire til 5'e gir at jeg merket at noe var galt. Måtte nærmest bryte den i gir. Kom meg heldigvis hjem og fikk presset den i andre gir opp grusveien her hjemme. Så prøvde jeg å stå bare på tomgang for å prøve å få den i gir, men da var det ikke sjangs å få den i gir i det hele tatt. Stoppet så bilen å da funket hvertfall girene. Så det må være noe med clutchpedalen tror jeg, er ikke noe motstand i den heller.
Var på eu kontroll på Nardo bil for ei uke siden med 0 feil.

Noen som vet hva det er for noe??

Morten Hendseth

white_volvo
09/11/16, 23:13
Har fått den på verksted nå da på samme sted som eu kontrollen ble tatt :)

white_volvo
10/11/16, 15:02
Ingen som har opplevd dette før??

Stig-Arne
10/11/16, 15:58
Kan være flere ting.
Utslitt klutsj, slik at den ikke kobler girkassen helt i fri.
Ustlitte synkroniseringer (disse sørger for at drevene i girkassa har samme hastighet, slik at det er mulig å gire.)
Utslitt overføring til girkassa.
Defekt sylindere (hoved eller sekundærsylinder) til koblingen. Dette tror jeg mer er årsaken til feilen som du opplever, siden pedalen er veldig lett.

Børge Vikebø
10/11/16, 20:00
Om det er hydraulisk utløserlager så kan det være lekkasje på dette. Alternativt kan selve trykkplaten være defekt. Clutchlamellen er nok ok siden du må "bryte" den i gir under kjøring. Må vel regne med +-15k utfra hvor reparasjon blir utført

white_volvo
10/11/16, 21:27
Passer veldig dålig dette nå før jul :( :(
Må bare nevne at bilen er gått litt under 74.000km

Stig-Arne
10/11/16, 22:28
Hvor sent i 2011 er den registrert?

white_volvo
11/11/16, 12:00
Tror det var på Juli. Men den ble importert til norge og registrert for første gang her 09.07.2012

white_volvo
11/11/16, 12:04
Fikk telefon fra Nardo Bil i dag.
Det måtte byttes clutch og kanskje svinghjul, men det med svinghjulet viste dem ikke helt enda.
Hvis de måtte bytte begge delene ble den nette summen 37.000,- :( Og for bare clutch så ble det 24.000,-

Dekker maskinskadeforsikringen dette? Hvis det gjør det så slipper jeg unna med 8000,- i egenandel

Stig-Arne
11/11/16, 13:40
Ja. Det er maskinskadedel
Men mener du bør klare å få Volvo med på å dekke en del, bilen har jo ikke mange km på seg.

white_volvo
12/11/16, 15:25
Trenger bare å bytte clutch fikk jeg beskjed om. 24.000,- :(

Men syns dette er rart siden jeg ikke fikk noe forvarsel på slitt clutch, har ikke merket noe sluring eller noe slik. Ble plutselig tung å få i gir.
Var inne på service på Mai i år uten noe anmerkninger og var på Eu kontroll og firehjulskontroll med justering den 2 november, altså for litt under 2 uker siden. Gikk gjennom kontrollen med 0 feil.

Texascom
12/11/16, 15:29
Null forvarsel på disse da det er en fjær som ryker i trykkplaten.


Sent from my iPhone using Tapatalk

white_volvo
12/11/16, 15:33
Ok. Takk for svar

Børge Vikebø
12/11/16, 17:15
Hør med forsikringen. Clutchen er ikke utslitt, det er trykkplaten som havarerer. Ford har samme utfordring på 2011-2012 på tilsvarende motor.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stig-Arne
12/11/16, 18:21
Synes nå dette er en sak forhandler bør klare å ta en goodwill på (deling på 3 parter, importør - forhandler - kunde)
Bilen er hverken gammel eller mye brukt, og om det er en feil som er kjent bør saken være ennå enklere