PDA

Vis full versjon : Hjelp! Merkelig feil med varmen i kupéen.



LarsPetter
09/11/16, 22:06
Hei.

Jeg vet dette er tatt opp flere ganger her men klarer ikke å bli enig at jeg har noen av de feilene.

Bil:
v70 2005 d5. Med parkvarmer.

Case:
Varmen i bilen tuller. Må gi gjernet på temp reguleringa skal jeg få varme. Under 1minus så fryser vi når vi kjører bilen.

Symptomer:
Motortemp er stabil og fin som den alltid har vært.
Eneste gangen jeg får varme i bilen er når parkvarmern står på direktestart.
Setter jeg på tidsinstilling så blir den lunket/kald.
Kan kjøre i en time og bilen er Kald inni, setter jeg på direktestart på varmeren og går inn å handler. Når jeg da kommer ut igjen er bilen skikkelig varm i kupeen. Og når jeg begynner å kjøre igjen så blir den kald.
Kjenner forskjell på temperaturen fra dysene ved bena kontra oppe på dashbordet. Bena er kaldt og dashbordet er lunket. (Ikke varmt).
Vannpumpe er byttet.
Slangene inn og ut av torpedoveggen/varmeapparatregisteret blir skikkelig varme.

Har kjørt test i vida og finner ingen feil på dette. Bare aqs sensoren..

Beklager roterte fremstilling men er ikke så lett å få til bra på telefonen.

Jeg blir veldig glad for om noen har en løsning på dette, eller forslag.

Har lenge tenkt varmeapparatregisteret men får det ikke til å stemme at det blir godt å varmt av direktestarten på varmeren..

Hjelp?!

Lars Petter

olepeder
10/11/16, 02:04
Hei.

Jeg vet dette er tatt opp flere ganger her men klarer ikke å bli enig at jeg har noen av de feilene.

Bil:
v70 2005 d5. Med parkvarmer.

Case:
Varmen i bilen tuller. Må gi gjernet på temp reguleringa skal jeg få varme. Under 1minus så fryser vi når vi kjører bilen.

Symptomer:
Motortemp er stabil og fin som den alltid har vært.
Eneste gangen jeg får varme i bilen er når parkvarmern står på direktestart.
Setter jeg på tidsinstilling så blir den lunket/kald.
Kan kjøre i en time og bilen er Kald inni, setter jeg på direktestart på varmeren og går inn å handler. Når jeg da kommer ut igjen er bilen skikkelig varm i kupeen. Og når jeg begynner å kjøre igjen så blir den kald.
Kjenner forskjell på temperaturen fra dysene ved bena kontra oppe på dashbordet. Bena er kaldt og dashbordet er lunket. (Ikke varmt).
Vannpumpe er byttet.
Slangene inn og ut av torpedoveggen/varmeapparatregisteret blir skikkelig varme.

Har kjørt test i vida og finner ingen feil på dette. Bare aqs sensoren..

Beklager roterte fremstilling men er ikke så lett å få til bra på telefonen.

Jeg blir veldig glad for om noen har en løsning på dette, eller forslag.

Har lenge tenkt varmeapparatregisteret men får det ikke til å stemme at det blir godt å varmt av direktestarten på varmeren..

Hjelp?!

Lars Petter

Det startet slik hos meg og til slutt var registeret tett. Jeg koblet meg på begge rørene inn til varmeapparatet og brukte en sirkulasjonspumpe på drillen. Kjørte gjennom kaustisk soda i varmt vann en halvtimes tid, og det ble VARME.
Bare pass på å koble ifra slangene rett så du ikke knekker klipsene......

LarsPetter
10/11/16, 06:44
Jeg og har trudd det kan være dette.
Men hvorfor blir det da veldig varmt med direktestart på varmeren?

Hvis jeg kjører og bilen er kald. Også Hvis jeg da setter på direktestart så hjelper det ikke så mye...

LarsPetter
13/11/16, 10:11
Hvor koblet du i fra slangene? Har ikke tatt opp min å sett men på YouTube klipp så er jo registeret kun med 2 hull inn. Ikke noe stusser. Må koble på i motorrommet da eller?

RexRonny
22/11/16, 11:15
Jeg hadde feil på min AQS sensor, da slet jeg med at jeg hadde forskjellig varme på begge sider.
Veldig lite kjekt å ha full varme på en side og full kjøl på den andre.
Fikk ikke det til å virke før den sensoren ble byttet. Etter utskifting av AQS sensor var alt OK igjen.
Den er forøvrig lokalisert bak de tre hullene i stereoen, kan jo teste med å rengjøre med trykkluft om det muligens hjelper.

LarsPetter
22/11/16, 11:36
Vurderer kanskje å rengjøre denne for fikk feil på den. Bare for å ha gjort det.
Meeeen! I går så gjorde jeg rent varmeregisteret med kaustisk soda! Og det hjalp noe vanvittig! Det kom varme igjen som fy! Skylde gjennom med sirkulasjonspumpe en halvtime ene veien og 15 min andre veien.. det ble forskjell.
Vurderer å kjøre igjennom en gang til også la sodaen stå i registeret over natten bare for å ha gjort rent enda litt

Jimbojama
22/11/16, 11:41
Aqs sitter på friskluftinntaket før vifte, altså i motorrommet. Sensoren du snakker om er vel temperatur tror jeg.

Svirre
24/11/16, 12:53
Jeg syns dette høres litt ut som om temp.sensoren er på tur. Jeg ville nok ha tatt en feilkodeutlesning for å bare ha gjort det, men også sjekket hva kjølevannstemp. viser via obd-porten kontra hvor varmt det egentlig er.

AQS har jeg svært liten tro på at vil løse dette problemet. Den måler bare luftkvaliteten inn til kupéen utenifra. Jeg har feil på min (jeg tror samtlige har det) og det påvirker ikke varmen i bilen.

Kan også være termostaten som er sliten. Selv om nåla peker rett opp, så har motoren en temp. mellom 75 og 115 grader. Om den aktuelle tempen ligger på ca. 70 grader da, så merker du den.

Sent fra min SM-N7505 via Tapatalk

mrstfu
24/11/16, 21:16
Jeg og har trudd det kan være dette.
Men hvorfor blir det da veldig varmt med direktestart på varmeren?

Hvis jeg kjører og bilen er kald. Også Hvis jeg da setter på direktestart så hjelper det ikke så mye...

Bare en tanke - bilen har et enormt varmetap i bevegelse kontra stillestående, dette kan nok være en bidragende faktor. All lufta som beveger seg over bilen plukker med seg mye varmeenergi i ruter, taket og gummilister. Dette er også grunnen til at radiatorene fungerer som de gjør, så det kan også være en idé å teste termostaten. Som det nevnes kan det høres sånn ut, om du har kontinuerlig sirkulasjon av vann i radiatoren kjøles temperaturen ned mange grader. Kanskje nok til å varme opp bilen godt ved stillestående, men ikke nok til å holde den varm i bevegelse.


Jeg har feil på min (jeg tror samtlige har det)

Sier det igjen, jeg har ikke det:D:D:D:D