PDA

Vis full versjon : Har noen installert en Volvotech VBB7?



Mastiff
06/11/16, 10:18
Jeg vurderer å ettermontere ryggekamera fra Volvotech, fordi jeg da også får en inngang for video som jeg kan bruke til en bil-pc, som det ser ut til at jeg må bruke for å få hele musikksamlingen min tilgjengelig. Jeg har problemer med å finne en monteringsanvisning for å se hvor mye som egentlig må plukkes fra hverandre. Jeg vet at VBB6 er mye enklere, de monteres alt i bagasjerommet. Men min 2013 har vel et annet navigasjonssystem, så jeg tror jeg må demontere dashbordet. Og kanskje til og med delvis splitte skjermen, og det har jeg ikke så veldig lyst til... Men har noen her montert denne greia og kan fortelle om hvor vanskelig/enkelt det egentlig er?

Holern
06/11/16, 23:41
Jeg har ikke montert noe slikt, men det spørs litt på hvor stor skjerm du har...har du 5" kan det hende du må bytte den (kan mangle en inngang). Har du 7" kan det være plankekjøring. En god del demontering osv.
Det skal sies at jeg ikke vet om det var VBB6-7 eller hva det var jeg så på....:rolleyes:
Prinsippet er nok det samme...

Edit: Jeg kikka på ettermontering av originalt ryggekamera...ikke Volvotech.

Mastiff
07/11/16, 09:37
Jeg har en 7", men det blir nok ikke det samme. Det følger med noe som ser ut som et kretskort til skjermen (jeg er iallfall redd for at det er det), og da er det litt skummelt å gå på det uten å vite hva jeg har med å gjøre... Lurer på om det går an å betale Frydenbø for å montere den greia.

Holern
07/11/16, 13:14
Jeg har en 7", men det blir nok ikke det samme. Det følger med noe som ser ut som et kretskort til skjermen (jeg er iallfall redd for at det er det), og da er det litt skummelt å gå på det uten å vite hva jeg har med å gjøre... Lurer på om det går an å betale Frydenbø for å montere den greia.

Har du 7" skjerm har du en ledig inngang for ryggekamera. Det burde vel være unødvendig å montere noe ekstra kretskort da..??
I følge Volvotech skal det jo være "plug-and-play" det de selger.

Mastiff
07/11/16, 13:28
Ja, jeg ser det står det, men jeg har lest om deling av skjermen tidligere, og det er jo bilde av et kretskort der. Men det er mulig at det er for 5"-skjermen. Sikkert like greit å sende en mail til Volvotech og høre hva som må gjøres på den. :)

Mastiff
27/11/16, 20:54
Da kan jeg svare: Skjermen måtte deles, og så måtte et ekstra kretskort monteres. Det var ikke så veldig vanskelig. Det verste var det siste, store dekselet som måtte av for å få skjermen ut. Da mener jeg det som danner rommet bak konsollen, og som går helt fra over skjermen og ned til rundt girspaken, under det blanke dekselet som alle knappene sitter på. Til slutt fant jeg ut at ved å løsne rammen til muffen (hvis det heter det...) rundt girspaken og vri den 90 grader, så fikk jeg akkurat de 2-3 centimeterne ekstra som måtte til for å få greiene på plass igjen. Jeg var 2-3 centimeter fra å kjøre bilen halvveis montert ned til Volvo, gå inn på verkstedet, fortelle hva som var problemet og få satt det på igjen der...etter å ha ventet 25 minutter til mekanikerne hadde fått pusten igjen etter latterkrampen! Men jeg klarte det iallfall uten å ødelegge noe. Heldigvis, ellers ville nok fru Mastiff ødelagt meg...

Men jeg har iallfall fått montert senterkonsollen igjen og testet greiene, og det funker som det skal. Så til uka skal jeg sette på to kameraer bak. Volvotech-kameraet på den vanlige ryggekameraplassen, og så et Pioneer ND-BC6 som jeg tilfeldigvis hadde liggende to stykker fra før av (vel, ikke tilfeldigvis, jeg fikk det på kjøpet med to Pioneer dobbelt-DIN-spillere til fruens Golf Plus og min Touran, to biler som jeg nå prøver å selge). Og hvorfor? Vel, det er tre videoinnganger på boksen til Volvotech. En for vanlig ryggekamera, koblet til giret, så den slår seg på ved rygging. Og så er det to til. Den ene skal jeg bruke til en bil-pc (foreløpig blir det en Raspberry Pi som skal stå der), og den andre skal brukes til Pioneer-kameraet. Det setter jeg øverst i bakvinduet, så jeg kan bruke det til å holde øye med med lasten på tilhengeren når jeg trekker en. Jeg hadde det på en Chevy Suburban jeg hadde inntil for 5-6 år siden, og det var en fordømt hendig funksjon! Den ene Gaupen-tilhengeren min er faktisk så liten at jeg ikke kan se den i speilet når jeg kjører med den bak, hvis den ikke har høy last.