PDA

Vis full versjon : 300 Hk oppsett



hokoff
10/07/10, 15:17
noen som veit hvor jeg kan få tak i 300oppsettet til min B230ET?

Eller så jeg får 300hk ut av kjerra,bare og komme med forslag :)

mcnugget
10/07/10, 15:20
Får en god del inn på turbotrimming.no, står riktignok at det er til FK/FT, men er mye det samme du trenger.. Eg tenkte å gå for det 300-350 oppsette som blir solgt der, men har kjøpt turbo og kam utenom, da det viste seg å vere mer gunstig.. :)

hokoff
10/07/10, 15:27
Tusen takk for svar :)

mcnugget
10/07/10, 15:33
Men kommer jo litt utenom det som står der og da, som f.eks clutsh, eksos, slanger, evt. girkasse som tåler litt mer... Mangen som anbefaler å bruke grenrør fra 940 eller noko anna uorginalt på et motoren. har ikkje erfaring med detta sjølv, men har en kompis som har gjort dette, å han er fornøgd med dette så vidt eg veit.. :)

gasgasboy
10/07/10, 19:09
Kan legge til at 200 hester er billige hester, når man skal ha ett 300-350 hesters oppsett så begynner det å koste mye penger ! Også er det en liten jobb når man blir stoppa, som man mest sannsynlig blir når man har 300 hester :p

Men annbefaler turbotrimming.no, de vet hva de snakker om, å gir deg svar på alt du trenger å burde gjøre ! :)

mcnugget
10/07/10, 20:13
På b230et kan du bikke 200 og ganske billig, bare å stille opp trykket litt, chippe og 3" eksos så gjør det mykje med en gammal stakkar.. :)

hokoff
10/07/10, 20:16
hehe ja det er det jeg har nå :) men vil ha ut litt eksta for banebruk

microplex
11/07/10, 14:55
gir kasse bytte uten tvil.
skal bilen brukes på bane holder det ikke med m46/47,
må enten over til m90 med for. 3.gir eller noe annet som er kjent for å holde.
som for eks ZF

men på ET motorene er det som regel rådene som pleier å ryke. så og eventuelt bytte til noen andre råder er jo en billig forsikring.
kan jo chipe sprutet ditt så det passer til 300 oppsettet evt datasprut.
du trenger også andre dyser
alu cooler
012 luft mengdemåler hvis du ikke bruker datasprut
en turbo som holder til dine mål
et grenrør med mere FLOW en org.

sikkert mere som jeg har glemt :P eller ikke kommer på

gasgasboy
11/07/10, 15:41
Hva med denne temec kassa ? Syntes m90 kassene ryker 3.giret i hytt og pine jeg, om de ikke er forsterka ..

Fikk akkurat dette svaret av turbotrimming.no, så du har nok huska det meste microplex :). De nevnte også at bensinpumpa må byttes ..

microplex
11/07/10, 16:48
Hva med denne temec kassa ? Syntes m90 kassene ryker 3.giret i hytt og pine jeg, om de ikke er forsterka ..

Fikk akkurat dette svaret av turbotrimming.no, så du har nok huska det meste microplex :). De nevnte også at bensinpumpa må byttes ..

hehe sant nok. men m90 med for. 3 gir holder kanksje til 300 hk. med moderat kjøring.
men jeg hadde nok gått for enten ZF kassa eller getrage 265 eller lignende.
da tremec koster 27000 + MVA!

haugen kjører med 265 kasse nå. kjørte med ZF men den røyk på fredag.

Shaiko
11/07/10, 17:12
for et 300-350 hk oppsett så er det bortkasta og bytte innsug.?! Folk bruker jo org innsugene på 8v motorene oppimot 500 hk.

Autotech
11/07/10, 17:21
gir kasse bytte uten tvil.
skal bilen brukes på bane holder det ikke med m46/47,
må enten over til m90 med for. 3.gir eller noe annet som er kjent for å holde.
som for eks ZF

men på ET motorene er det som regel rådene som pleier å ryke. så og eventuelt bytte til noen andre råder er jo en billig forsikring.
kan jo chipe sprutet ditt så det passer til 300 oppsettet evt datasprut.
du trenger også andre dyser
alu cooler
012 luft mengdemåler hvis du ikke bruker datasprut
en turbo som holder til dine mål
et grenrør med mere FLOW en org.

sikkert mere som jeg har glemt :P eller ikke kommer på

940 grenrør holder,

microplex
11/07/10, 18:58
940 grenrør holder,

Det er jo greit nok, men får jo litt bedre spool up med et annet grenrør.

microplex
11/07/10, 19:03
for et 300-350 hk oppsett så er det bortkasta og bytte innsug.?! Folk bruker jo org innsugene på 8v motorene oppimot 500 hk.

org holder lenge til 300 hk, men kan jo hente mye mere NM med lengere trakter så det er jo bare en vurderingsak for hva man har bruk for

turb00le
11/07/10, 21:07
940 grenrøret og std innsuget holder.
På Et motoren din har du jo 531 topp så det er bra, denne sitter det vel også a kam i.
Rådene dine må du bytte enten til nyere b230 råder eller h råder.
Ang sprutet så har du motronic, her er det noe møkk med luftmengdemåleren. Jeg ser oppskrifter på bmw hus med volvo's elektronikk for å få større dia på den så den henger med lengre.
Det beste er nok å bytte til megasquirt på denne.
En mann som kan motronic og har vist hva det går for er mattsson, firmaet heter mattssons motorteknik (finner ikke url). Han har mappa motorer bygd på søppel til respektable effekter.

Mogwai
17/07/10, 11:20
Jeg har kasta bort mye penger, tid og energi på å trimme med Motronic og har ETT godt råd: Hiv det ut av bilen og bruk enten MegaSquirt eller noe lignende. Jeg mappet sprutet mitt selv og bremset 265hk/399,5nm på hjula før jeg bytta fra K-kam til v15 turbo kam fra Enem og nå har den blitt en hel del sprekere på topp, kan tenke meg 290hk på hjula +/-

Motorrecept:

B21ET bunn
portet 531 topp med større eksosvent
3" eksos
Stor ic
Portet 940 rør
T3/4 (Turbonetics e46) med intern WG.
Megasquirt m/wastespark (fordelerløst)
Siemens Deka 650cc dyser
Walbro 255lph-HP i tanken.

http://www.youtube.com/watch?v=6JCaCf-fqwQ
http://www.youtube.com/watch?v=6JCaCf-fqwQ
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1475.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/1476.jpg

s4nd3r
19/07/10, 08:16
komt deg inn her og nå Mogwai? :) velkommen...

Motronic sprutet er noe dritt!! får max 220 hk ut av det...
og det bruker mye bensin i forhold til efekten. heile sprute er så groft mappa for og få driten til og funke, gjør som mogwai seier..

eller gå for 200hk opsettet... :) da kan du kjøre med m46 kassa og...

volvoRsport
19/07/10, 10:55
Motronic sprutet er noe dritt!! får max 220 hk ut av det...

Rart at det har blitt bremset 399hk med Motronic sprut siden det kun holder til 220hk...

turb00le
19/07/10, 11:04
Ja, men å få mappa motronic til å prestere så bra koster en god del.
Mattsson gjør det, men da må en langt nedi sverige og betale ganske mye for å få gjort det. Utstyret han har (mapper i "real life" under kjøring) koster en grei formue.
Sendte han en mail en gang og han hadde ikke ferdige chips eller noe, lagde kun special.

s4nd3r
19/07/10, 15:41
åh? den var ny, noen prosjekt tråd om den bilen?

rogern
19/07/10, 15:56
org holder lenge til 300 hk, men kan jo hente mye mere NM med lengere trakter så det er jo bare en vurderingsak for hva man har bruk for

titta på en bremsing av en 8v rødblokk. den hadde en syk spoolup/respons og lagde 480hk og nesten 700nm med org innsug. så det funker greit. men ett custom innsug er nok kjekt når motora begyner og bli såpass gromme.

emilhetty
20/07/10, 12:40
Ja, men å få mappa motronic til å prestere så bra koster en god del.
Mattsson gjør det, men da må en langt nedi sverige og betale ganske mye for å få gjort det. Utstyret han har (mapper i "real life" under kjøring) koster en grei formue.
Sendte han en mail en gang og han hadde ikke ferdige chips eller noe, lagde kun special.
Er mange i sverige som har henta masse hester med motronic, dem bruker luftmassemåler fra BMW av noe slag.


Er ikke noe stort problem å mape motronic og lh 2.2 og 2.4 i real time, jeg gjør det selv på lh 2.4.

s4nd3r
20/07/10, 13:18
litt meir info om det.. :) prosjekt tråd, og lignende...

ChrML
20/07/10, 15:07
hehe sant nok. men m90 med for. 3 gir holder kanksje til 300 hk. med moderat kjøring.
men jeg hadde nok gått for enten ZF kassa eller getrage 265 eller lignende.
da tremec koster 27000 + MVA!

haugen kjører med 265 kasse nå. kjørte med ZF men den røyk på fredag.
Forsterket 3. gir er ikke nødvendig hvis man girer normalt. Går an å bruke 1 sekund på å la kassa synkronisere i tredjegir selv om man ligger på 6000 rpm og i sladd. Prøver man å dog gire med M90 så er det klart at det ryker, den klarer ikke å synkronisere så fort og du flytter synkringene.

Tror ikke 3. giret tåler mindre med 300 hk enn med original effekt, men man blir kanskje litt mer ivrig på å få den i tredjegir når man har effekt nok til å fortsette sladden i det på tørt :).

microplex
20/07/10, 16:51
Tror ikke 3. giret tåler mindre med 300 hk enn med original effekt, men man blir kanskje litt mer ivrig på å få den i tredjegir når man har effekt nok til å fortsette sladden i det på tørt :).

var det som er tanken;) kjenner gutten fra før av så han blir for ivrig han :p

ChrML
20/07/10, 18:22
var det som er tanken;) kjenner gutten fra før av så han blir for ivrig han :p
Gjelder å beholde roen såpass at man bare holder litt press på tredjegiret og vente på at det skal gli inn :). Og ikke tvinge det inn. Bare legge opp sladden sånn at man kan skli litt mens den synkroniserer uten å miste sladden. Så holder tredjegiret lenge ;).

microplex
20/07/10, 23:30
Gjelder å beholde roen såpass at man bare holder litt press på tredjegiret og vente på at det skal gli inn :). Og ikke tvinge det inn. Bare legge opp sladden sånn at man kan skli litt mens den synkroniserer uten å miste sladden. Så holder tredjegiret lenge ;).

sant så sant ;)

Daruu
20/07/10, 23:42
Men såpass mye man må betale for m90 mange steder i dag hadde jeg heller kjøpt noe "ordentlig" med engang...

microplex
20/07/10, 23:50
Men såpass mye man må betale for m90 mange steder i dag hadde jeg heller kjøpt noe "ordentlig" med engang...

hadde nok blitt en ZF kasse da ja

Lundberg Performance
21/07/10, 01:09
Forsterket 3. gir er ikke nødvendig hvis man girer normalt. Går an å bruke 1 sekund på å la kassa synkronisere i tredjegir selv om man ligger på 6000 rpm og i sladd. Prøver man å dog gire med M90 så er det klart at det ryker, den klarer ikke å synkronisere så fort og du flytter synkringene.

Tror ikke 3. giret tåler mindre med 300 hk enn med original effekt, men man blir kanskje litt mer ivrig på å få den i tredjegir når man har effekt nok til å fortsette sladden i det på tørt :).

En kompis som tok 3. gir på pådrag med en lat 16t og..tror det har mye og si hvordan tilstand kassen er i og hvordan den har blitt brukt tidligere..

gull pilen
21/07/10, 09:10
m90 tåler ikke en drit i forhold til en m46 i god stand... bare å borre opp olje tilførselen på od enheten så henger den med lengre enn 3 giret i m46 kassen...
m90 sliter med dårlige synk. ringer uansett gir... neste problem er jo at man ikke får tak i deler til m90 som man gjør til m46...

asdf
21/07/10, 13:50
En kompis som tok 3. gir på pådrag med en lat 16t og..tror det har mye og si hvordan tilstand kassen er i og hvordan den har blitt brukt tidligere..

Stasjonsvogna til Håvard? Tredjegiret var like helt i den kassa når vi plukka den i småbiter iallefall... Stoppringen var litt herpa, og det er egentlig godt gjort siden den kassa var såpass ny at den hadde den ekstra kanten rundt stoppringen.

Lundberg Performance
21/07/10, 16:15
Stasjonsvogna til Håvard? Tredjegiret var like helt i den kassa når vi plukka den i småbiter iallefall... Stoppringen var litt herpa, og det er egentlig godt gjort siden den kassa var såpass ny at den hadde den ekstra kanten rundt stoppringen.

ja, hørt han rasa kassa på pådrag jeg.

gasgasboy
21/07/10, 17:38
Om dere ser på prosjektet til ChrML så ser dere åssen en M90 kasse skal brukes ! Legg merke til at han aldri legger inn 3. giret før han har god nok tid til det :)

Jeg har selv planer om ombygging til manuell, men det som holder igjen er at nesten ALLE m90 kasser er herja med, å tåler sjeldent mye om man kjøper brukt .. Girkasse bytte er vel ikke så sinnsykt gøy at det gjør noe :p

gull pilen
22/07/10, 09:59
putt på en m46 så slipper du å vente på at 3 giret skal bli klart....

Kalsn
22/07/10, 10:20
Om dere ser på prosjektet til ChrML så ser dere åssen en M90 kasse skal brukes ! Legg merke til at han aldri legger inn 3. giret før han har god nok tid til det :)

Jeg har selv planer om ombygging til manuell, men det som holder igjen er at nesten ALLE m90 kasser er herja med, å tåler sjeldent mye om man kjøper brukt .. Girkasse bytte er vel ikke så sinnsykt gøy at det gjør noe :p
finnes svæært mange m90er som er gubbekjørt, bare man leiter godt nok på huggeri ect i sverige/norge, men selvfølgelig, handler man her eller på et annet forum av noe slag er sjansen tilstede for at den har blitt rævkjørt ;)

microplex
22/07/10, 10:31
putt på en m46 så slipper du å vente på at 3 giret skal bli klart....

putt i en ZF kasse du så slipper du og vente på at kassa skal bli klar:D

s4nd3r
22/07/10, 15:17
Men var det ingen som viste om er prosjekt tråd om motronic 300Hk prosjekt??

session
22/07/10, 17:08
Vil jeg kunen nå 300 på hjula med det her på en fk? :)

3"lmm
558 dyser
T3T4 63A/R eksos - 70A/R kompressor
3"rørgate
alucooler
3" eksos med racekat og 2 dempere
litt bearbeida 531 topp
omslipt t5 kam
progresiv btr
oljekjøler
org bunndel.

Kjører på 1,5bar, men vil ikke si at den sopler opp så kjapt, stiger veldig med turtallet helt til den passerer 0,7, kan henne det er no eksoslekk et sted, får sjekke litt

Lundberg Performance
22/07/10, 17:32
Vil jeg kunen nå 300 på hjula med det her på en fk? :)

3"lmm
558 dyser
T3T4 63A/R eksos - 70A/R kompressor
3"rørgate
alucooler
3" eksos med racekat og 2 dempere
litt bearbeida 531 topp
omslipt t5 kam
progresiv btr
oljekjøler
org bunndel.

Kjører på 1,5bar, men vil ikke si at den sopler opp så kjapt, stiger veldig med turtallet helt til den passerer 0,7, kan henne det er no eksoslekk et sted, får sjekke litt
300 i motor vis du er heldig.

Kalsn
22/07/10, 17:32
Vil jeg kunen nå 300 på hjula med det her på en fk? :)

3"lmm
558 dyser
T3T4 63A/R eksos - 70A/R kompressor
3"rørgate
alucooler
3" eksos med racekat og 2 dempere
litt bearbeida 531 topp
omslipt t5 kam
progresiv btr
oljekjøler
org bunndel.

Kjører på 1,5bar, men vil ikke si at den sopler opp så kjapt, stiger veldig med turtallet helt til den passerer 0,7, kan henne det er no eksoslekk et sted, får sjekke litt
solid størrelse på kompressorhuset da! (vis du ikke har blinksa med tallene der da) men 300 burde vell ikke være noen hindring :)

session
22/07/10, 18:27
kompressoren er en go del større enn eksosen, er bygd om til større :) men 300 håper jeg da på, er jo gjort litt mere enn 300oppsettet vil jeg da påstå :)

asdf
22/07/10, 21:36
hvor mye bensin spytter de dysene egentlig? Er vel det som blir begrensninga. Og hvorfor skal alle kjøre med progressiv btr??

session
23/07/10, 19:06
dysene er noe av det samme som 968 dysene sa han jeg kjøpte dem av, btr'n følgte med custom innsuget og fuelrailen derfor det er prog, tenkte jeg sku ha linjær :)

Jobbe88
24/07/10, 00:28
558 dysene flower det samme på 3.0bar bensintrykk som 968 dysene flower på 3.8bar. Derfor kan du bruke orginal bensintrykksregulator.

EDIT : om du har 558 dysene såklart..

metrakit
13/11/10, 00:13
noen som har linke eller veit om kor ein får tak i den Turbonetics turboen som var laget til volvo motorer med tanke på størrelse på eksoshus vs kompressorhus osv..`?

The Rev
15/11/10, 23:40
Er mange i sverige som har henta masse hester med motronic, dem bruker luftmassemåler fra BMW av noe slag.


Er ikke noe stort problem å mape motronic og lh 2.2 og 2.4 i real time, jeg gjør det selv på lh 2.4.


får du gjort dette med motronic og?

s4nd3r
17/11/10, 17:20
Sitat:
Opprinnelig postet av emilhetty
Er mange i sverige som har henta masse hester med motronic, dem bruker luftmassemåler fra BMW av noe slag.


Er ikke noe stort problem å mape motronic og lh 2.2 og 2.4 i real time, jeg gjør det selv på lh 2.4.




får du gjort dette med motronic og?


lurer litt på dette sjøl... på og få meir en 220hk ut av motronic....