PDA

Vis full versjon : Nærlys fungerer ikkje, Volvo s80 1999



Nemoklev
25/10/16, 05:53
Har eit problem med ein s80 1999mod, nærlys fungerer ikkje (alt anna fungerer feilfritt) og får opp feilmelding. Eg har sjekket pærer og sikringer, eg har og målt spenning ved: Pærene, sikring i motorrom og begge sikringer i kupè uten resultat. Har relativt god peiling på elektro og koplingsjema, men koplingsjemaet i haynesboka stemmer ikkje overeins med min bil (viser berre ei sikring i kupe, feil farge på ledera osv) så eg skyter litt i blinde.

Det er lurer på er om nokon veit kva neste steg kan vere? Snakka med ein på volvo og han lurte på om det ikkje kunne vere styringseinheiten som hadde tatt kvelden. Eg lurer på om det evt kan vere det, eller muligens eit rele? Men om nokon med litt peiling på elsystemet i desse bilane kunne komt med nokre forslag hadde det vert til stor hjelp.

Og litt offtopic, kunne nokom forklart korleis dei forsjellige elmodulane i denne bilen er oppkopla (og lokalisert). Er det egne modular for lys, abs, osv. Eller er det ecu-en som styrer alt? Tenker då i anledning viss det er styringseinheiten som må byttes.

Takker for alle svar.

mrstfu
25/10/16, 08:47
Meg bekjent er det en styringsenhet for hver bit av bilen, bortimot. Lys går sannsynligvis via CEM (Central Electronics Module) eller tilsvarende. Det beste du kan gjøre er å få feilkodene lest ut hos ditt Volvoverksted, med VIDA/DiCE. Denne vil også gi en ca oversikt over hvilke moduler som sitter hvor.

Å lese ut feilkoder er uansett første prioritet.

4x4vinge
25/10/16, 11:46
Jeg vil tro at det er shunten som er brent i cem. Lett og bytte. Du kan låne fra en anna plass i cem. Tror det er minimun 3 shunter i cem

jerognal
26/10/16, 10:31
Defekt hovedlysbryter? Har måttet skifte både på vår gamle V70 98' og vår xc70 03', så dette er tydeligvis en gjenganger.
Begge mistet hovedlysene....

Svirre
26/10/16, 11:21
Her er det lurt å spandere på seg en feilkodeutlesning/kjapp feilsøkning! Det kan være 1 eller flere alternativer, og VIDA kan svare på mye.
Det kan være alt i fra defekte komponenter til kabelbrudd.

Holder en knapp på lysbryteren eller en shunt. Tror det er separate reléer til hver hovedlampe i CEM, og høyst tvilsomt at disse feiler samtidig.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

4x4vinge
26/10/16, 16:19
Vist hovedlys brytern er gåen er det lagt inn sikkerhet at nærlys lyser uansett kordan stiling brytern står

FroBe
26/10/16, 18:14
Lysbrytermodulen har kun 4 ledere: +12V, jord og CAN-buss.
Den kommuniserer med CEM der også releene står.

Her er et bilde, pilen viser bryteren som aktiviseres når man vrir lyset på parklys.

5899

locked
26/10/16, 18:52
Lysbrytermodulen har kun 4 ledere: +12V, jord og CAN-buss.
Den kommuniserer med CEM der også releene står.
Nesten, 3 ledarar. +12v, jord og ein grønn/kvit kabel for LINbus kommunikasjon med CEM.

FroBe
28/10/16, 13:33
Jeg har sendt noen nye tips på PM i dag.

Daniel V
28/10/16, 14:45
Fint om du deler det her også, så flere kan dra nytte av kunnskapen din, FroBe :)

FroBe
28/10/16, 20:40
Litt usikkert om det er lurt å dele komplette koblingsskjema her, derfor tok jeg det på PM.

locked
28/10/16, 23:03
Litt usikkert om det er lurt å dele komplette koblingsskjema her, derfor tok jeg det på PM.

Dei ligge jo til fri nedlasting på http://volvowiringdiagrams.com så dit kan du linke.

Nemoklev
05/11/16, 01:36
Takker for mange gode svar, har vert i utlandet så har ikkje hatt tid til å svare.

Problemet var en brent "shunt" (noen som kan forklare hva dette faktisk er). Eg la inn ei bestilling hos volvo for shunten (nr.9442190).

Når eg fekk shunten så fekk eg løsna CEM-en og der var det tydlige brennmerker rundt 2 av "pinnene" på shunten. Prøvde å dra den ut med fingrene men hadde ikkje nubbesjans, satt bom fast. Så eg fann ei svær tang og på tross av den mildt sagt ubekvemme arbeidstillinga så klarte eg til slutt å nappe ut shunten.

Eg fikk satt inn den nye og montert alt på plass. Etter det startet eg bilen og vipps så funket nærlysene. Tok en kjøretur og i det eg parkerte i oppkjørselen så dukket en ny varselampe opp... Viser seg å være eine reflex posisjonlyset fremme (noen som veit hvordan man får ut denne lykta?).

Men alt i alt så gjekk dette relativt smertefritt og var fort gjort. Har bilde på mobilen av den brente shunten i CEM-en viss noen vil se.

Takker igjen for alle de gode svarene og ser på dette som en god start i dette forumet.

locked
05/11/16, 11:05
Det er ikkje varsel på parklys/posisjonslys/markeringslys foran. Sjekk baklysa dine! Det skal vere to lyspærer som lyser på kvar side bak...

mrstfu
05/11/16, 11:33
En shunt er en kobling, en lask om du vil, som kan styre en større eller mindre del av strømmen i en krets til en annen del av kretsen.