PDA

Vis full versjon : Hjelp til bytte av høyttaler og kabler til dør



Tauright
21/10/16, 12:29
Postet dette inlegget i multimedia topicen men har ikke fått svar enda så prøver her også.

Jeg skal bytte ut høyttalerne i døren, samt trekke nye kabler som skal gå fra forsterker til høyttalerne.

Bilen er en Volvo V70 2005 mod

Det som jeg lurer på er at de orginale høyttalerne er poppet fast med popnagler, er det bare å bore de ut, kjøpe noen adapteringer til bilen og skru fast med selvborende skruer?

Jeg lurer også på hvordan jeg skal få trekt kabler inn i døren ettersom det ikke er noen form for gummi gjennomføring der men i stedet er det en kontakt?

Takker for all hjelp

ksandseter
21/10/16, 12:31
Kan du ikke bare bruke de kablene som ligger der?
Og hvor skal du ha forsterkeren?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Per Turbo
21/10/16, 13:57
Det enkleste er å bruke de originale kablene selv om de kanskje ikke er optimale eller noe sånt.

Jeg kjøpte adaptere og naglet de fast så skrudde jeg høytallerne i adapterramma. Funka fjell det [emoji1362]




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

aarnes
21/10/16, 21:47
Postet dette inlegget i multimedia topicen men har ikke fått svar enda så prøver her også.

Jeg skal bytte ut høyttalerne i døren, samt trekke nye kabler som skal gå fra forsterker til høyttalerne.

Bilen er en Volvo V70 2005 mod

Det som jeg lurer på er at de orginale høyttalerne er poppet fast med popnagler, er det bare å bore de ut, kjøpe noen adapteringer til bilen og skru fast med selvborende skruer?

Jeg lurer også på hvordan jeg skal få trekt kabler inn i døren ettersom det ikke er noen form for gummi gjennomføring der men i stedet er det en kontakt?

Takker for all hjelp

Kjøp et 5,5mm HSS-bor så borres de ut som smør.
Ang. kabler så ville jeg brukt de originale. ellers er det bare å følge de originale, men det blir en stor jobb å bytte de ut :-)

Tauright
21/10/16, 23:09
Okei takker for alle svar! Så da er det ikke farlig på noen som helst måte og bruke de originale kablene?

Per Turbo
21/10/16, 23:13
Niks..




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Tauright
22/10/16, 17:11
Da skal det bli lyd i volvoen

Svirre
22/10/16, 18:29
Jeg har brukt de orginale høyttalerbrakettene foran og bak i dørene og dyttet inn 6,5" element. Det sklidde inn uten problemer!
Bruker de orginale ledningene og den største orginale forstereken (PA300). Det er krystallklar lyd, og ikke minst godt med trøkk :)

EDIT: Du kan kikke igjennom tråden på bilen min, så ser du der hva som er gjort :)



Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Tauright
23/10/16, 22:23
Takker for svar, ser at det er mye bra du har gjort med bilen og du har tydelig peiling på det du driver med.

Men har du noen tips til å få festet diskantene i den originale tweeter plassen i dørene foran? De som fulgte med komponentsettet mitt er for store :/ eventuelt hvis du har tips om en god løsning for å få de montert et annet sted?

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/hoyttalere/ps165v

Svirre
23/10/16, 22:34
Selve diskantelementet passer nok inn hvis du tør å modifisere litt. Jeg var heldig og fikk plass i den orginale braketten da mine var ordinært flate.
Et annet sted er f.eks. på det lille trekant-dekslet på døra hvis speilene sitter. Det er bare å la fantasien rulle og mulighetene komme!
Et tips er å bruke litt tid på å se alternativer og ikke henge seg opp i en bestemt måte. Vær gjerne åpen under monteringen. Jeg fant ikke ut av den løsningem før jeg hadde sprettet opp dørtrekket ;)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Tauright
23/10/16, 22:56
Selve diskantelementet passer nok inn hvis du tør å modifisere litt. Jeg var heldig og fikk plass i den orginale braketten da mine var ordinært flate.
Et annet sted er f.eks. på det lille trekant-dekslet på døra hvis speilene sitter. Det er bare å la fantasien rulle og mulighetene komme!
Et tips er å bruke litt tid på å se alternativer og ikke henge seg opp i en bestemt måte. Vær gjerne åpen under monteringen. Jeg fant ikke ut av den løsningem før jeg hadde sprettet opp dørtrekket ;)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Aha, da får jeg poppe dørtrekket en gang til og se etter løsninger,litt skeptisk på å modifisere for mye på den orginale tweeter plassen ettersom festene til dekselet er såpass tett oppi, men kan sjekke etter andre løsninger og eventuelt kanskje det trekant dekselet