PDA

Vis full versjon : Led lys på hovedlys



Viggo J
15/10/16, 15:57
Har noen her inne prøvd led lyspærer på hovedlyset ?

FroBe
15/10/16, 17:24
Jeg har ingen interesse av å prøve LED i hovedlys siden jeg vet det er bortkastet tid og penger.

Hadde det vært enkelt hadde alle kjente bilprodusenter og pæreprodusenter levert dette, i dag er det kun anonyme kinesiske fabrikker som selger dette.
Halogenreflektorer er designet for å reflektere lyset fra en tynn glødetråd med en kontrollert spredning som lyser opp veien langt fremover.
De er ikke designet for å reflektere lyset fra 1mm² LED-chipper som er plassert vilkårlig inne i lykten, og de er ikke egnet til å gi avkjøling av LED slik at junction-temperaturen ikke blir for høy.
Halogenreflektorene sliter selv med å få kontroll på plasmabuen i en xenon-pære som er forsøkt plassert der glødetråden på en halogenpære skal være, derfor brukes det kun spesialdesignede reflektorer for xenon.

Når bilfabrikantene (egentlig underleverandørene som Hella, Valeo, Bosch osv.) designer en moderne LED-lykt så bruker de tid og penger på å designe en komplett lampe som skal tilfredsstille alle tekniske krav til hovedlys. LED bruker normalt TIR-optikk for å få bedre kontroll over lyset enn med reflektorer, og de er montert direkte på store kjølefinner for å slippe vifter som kan gå istykker etter noen år.
De tekniske kravene er blitt til etter mange undersøkelser og doktoravhandlinger rundt om i verden, og er internasjonale (bortsett fra USA med sine egne DOT-regler).

Hovedlysene på bilen er en del av sikkerheten i trafikken, og du bør ikke tukle med dem. Hvor mange ønsker å eksperimentere med å bremseklosser fra Alibaba eller bytte setebeltene til kinesiske skinnbelter eller bambus-belter?

Skal du eksperimentere med LED så gjør det på DRL, parklys og til nøds tåkelys/spredere hvis de kun blir brukt på dagtid. Lykter som kan blende og som skal lyse kontrollert og godt bør man ikke eksperimentere med.
Kinesiske LED-pærer i baklys skal ikke lyse like sterkt som andre bilers bremselys/tåkebaklys, og skiltlys skal ikke lyse opp bakken like sterkt som ryggelys...

Viggo J
16/10/16, 08:22
He he, nei det har du helt rett i. Er nu bare litt nysjerrig på disse nymotens greierne , om de greier å hamle opp med dagens (gårdagens) pære i lysstyrke.

mrstfu
16/10/16, 11:43
FroBe sa alt som trengs å sies her, med et lite unntak i mine øyne. Jeg kjører med anonyme KinaLED i ekstralysa mine (to bøtter montert over skilt) og det lyset er særdeles hyggelig å ha med å gjøre. Ikke optimal spredning av lyset i halogenlamper, men ekstralys blender uansett om man har halogen eller LED. Lyset er ikke for sterkt slik at det reflekterer for mye fra skilt og veiarbeid, men det er momentant og gir god rekkevidde.

FroBe
16/10/16, 15:15
Den kjappe responsen til LED er perfekt til lyshorn, og nye LED-lykter vil nok kjapt utkonkurrere de store bøttene som ekstralys.

Dessverre er det få biler der det ser fint ut å plassere ektralys i panserhøyde, uansett hvor små de er.
Plasserer man ekstralysene under skiltet eller bak grillen får man ikke samme lysutbytte av dem.

mrstfu
16/10/16, 15:37
Nei, det rene og cleane utseendet er det gjerne bildesignere som får til - LEDpærer i original ekstralys er også en gamling, siden varmeutviklinga blir inne i lyktehuset, fremfor inne i reflektor. Disse lyktene er dyre nok til at jeg ikke vil gamble på det. Best lysutbytte blir godt mulig ved takmontering, siden man da kan få fokusert lyset langt fremme, men dette med lovlighet og oppmerksomhet stopper den for de fleste.