PDA

Vis full versjon : Blinklys, fulltlys, multifunksjonsratt funker ikke V70 2006



KRBergmann
11/10/16, 06:33
Har en V70 2006 2.0T
Med cruisecontrol og DSTC
Har et problem med at blinklys arm, ikke har noen funksjon, ingen ting der som virker, det gjør heller ikke noen av knappene i rattet, til cruise og stereo.
Lest av feilkode, med feil i rattstyreenhet, skiftet denne, uten resultater.
Den trengte ikke programmering i følge Volvo, men måtte kanskje kalibreres opp?
Har også uoriginal CD spiller, denne er forsøkt koblet av og på med orginal.
Har også prøvd med blinklys arm fra en 2007 mod, uten at dette virket.

Har noen et eller flere tips til dette problemet, mottas det med stor takk.

Svirre
11/10/16, 14:36
Ble feilkodene slettet med VIDA? Ikke alle koder som lar seg sletter med 3. parts diagnoseverktøy.
Du må også koble fra batteriet når du foretar inngrep på det elektriske. Hvis ikke får du en saftig smørbrødliste med feilkoder.
Det er viktig at den orginale HU-enheten er tilkoblet og feilkoder blir slettet etter dette. Hvis ikke vil de fortsatt ligge der og evt. forhindre kommunikasjon.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

KRBergmann
11/10/16, 18:27
Det ble bare avlest feilkode med tester hos Bilia.
Ikke forsøkt å slette feilkodene. Men det lå en lang liste med div koder, men i følge bilia så var det hoved feilen som var styreenhet bak rattet.
Den kom opp som rød, men det gjorde også på CD spiller og motorstyringsenhet (bilen er chippet med rica tuning)
Har jo ikke koblet av batteri den gangen jeg satte inn uorginal spiller for ca 1 år siden, men ikke hatt noe problem med dette før blinklys bryter og ratt funksjonen er ute av drift.
Er koblet med canbus styring på CD spiller sånn at knappene på rattet har funger til nå.
Men den orginale HU enheten må sitte i bilen, for at koder skal kunne bli slettet?
Å må evt feilkodene slettes for at den nye styreenheten skal kunne virke?

Svirre
11/10/16, 18:39
Det ble bare avlest feilkode med tester hos Bilia.
Ikke forsøkt å slette feilkodene. Men det lå en lang liste med div koder, men i følge bilia så var det hoved feilen som var styreenhet bak rattet.
Den kom opp som rød, men det gjorde også på CD spiller og motorstyringsenhet (bilen er chippet med rica tuning)
Har jo ikke koblet av batteri den gangen jeg satte inn uorginal spiller for ca 1 år siden, men ikke hatt noe problem med dette før blinklys bryter og ratt funksjonen er ute av drift.
Er koblet med canbus styring på CD spiller sånn at knappene på rattet har funger til nå.
Men den orginale HU enheten må sitte i bilen, for at koder skal kunne bli slettet?
Å må evt feilkodene slettes for at den nye styreenheten skal kunne virke?

- Å ikke slette feilkoder, løser ingen problemer. Hvis man sletter feilkoder, så ser man fort hva som kommer tilbake. Det holder lenge med at batteriet er dårlig før flere styreenheter burde blitt byttet da ;)

- Om bilen er chippet, har nok liten innvirkning på din feil.

- I VIDA kan bryterene/knappene funksjonstestes opp mot BCM og SAS. Da vil du fort se om det er kommunikasjonsfeil.

Jeg ville fjernet alt som var uorginalt, altså CANbusenheten og spilleren, montert tilbake den orginale HU-enheten og fått slettet feilkodene. Da kan du fastslå om det er kommunikasjonsproblemer på styreenheter. Om ting fungerte for 1 år siden, fritar dem ikke for evt. feil i ettertid.

Om alle feilkodene blir borte hvis du ikke monterer inn HU-enheten, vet jeg ikke, men i teorien skal du kunne ha null feil ved CANbus-adapter. Men igjen; det er for å utelukke evt. feil. Hvis problemene blir borte med orginal spiller, men dukker opp igjen hvis du monterer tilbake den uorginale m/CANbus-adapteren, så kan det være feil på denne.
Utover dette, så kan det være feil i SAS-modulen. Det er det som er montert i rattstammen rundt, bak rattet (ikke "smultringen" som er direkte tilkoblet Airbagen). Denne kan nok kjøpes brukt og montere inn, men usikker på om du trenger å omprogrammere i VIDA.

Uansett; husk ALLTID på å koble fra batteriet (- polen) før du kobler om. Ved påkobling, skal nøkkel settes inn og vris til pos. II FØR batteriet tilkobles.

KRBergmann
11/10/16, 19:13
Takk for svar. :)
Er vel den SAS modulen eller spaksentrum med dele nr 31318973 som jeg har skiftet.
Dem mente at den ikke trengte programmering, men om det kanskje måtte kalibereres opp igjen?!
Så din anbefaling er å sette inn igjen orginale HU enheten å få slettet feilkoder hos Volvo?
Kan også et dårlig batteri være med å påvirke at sånne ting kan skje?

Nøkkel må stå i pos II når - pol kobles på igjen, dette gjelder uansett eller?

Svirre
11/10/16, 20:30
Takk for svar. :)
Er vel den SAS modulen eller spaksentrum med dele nr 31318973 som jeg har skiftet.
Dem mente at den ikke trengte programmering, men om det kanskje måtte kalibereres opp igjen?!
Den må nok kalibreres opp igjen til kontaktrullen (smultringen). Dette gjøres i VIDA og tar 2 min. Dette gjøres for å fortelle SAS hvor rattet står iht informasjonen fra kontaktrullen. Hvis kalibreringen gjøres feil, eller at du har skjevt ratt pga. et eller annet, så kan BCM tro at bilen krenger, uten at bilen gjør det. Derfor skal den kalibreres.

Så din anbefaling er å sette inn igjen orginale HU enheten å få slettet feilkoder hos Volvo?
Jepp. Å fjerne alt som ikke er orginalt, er alltid en god start. Spesielt når det kommer til datakommuniserte enheter.

Kan også et dårlig batteri være med å påvirke at sånne ting kan skje?
Det er flere som har opplevd ei smørbrødliste av feilkoder pga. et dårlig batteri. Årsaken er at batteriet har tapt seg i den grad at den ikke holder spenningen høy nok øyeblikket starteren slår inn. Da kan enkelte moduler kobles ut/ikke registreres og føre til feil, startproblemer eller andre artige feil. Samme kan feilkoder som har kommet pga. demontering uten frakoblet batteri.
Batteriet er også en kondensator for dynamoen, som jevner ut spenningstoppene dynamoen generer. Dårlig batteri har også dårlig kondensatoreffekt som igjen gjør at feil kan oppstå.
Hvis batteriet er gammelt, så skader det aldri å ta en test for å sjekke tilstanden på det. Er det dårlig, så spandér på deg et nytt. Selv om det ikke direkte løser problemene, så er det gull verdt for bilen. Spesielt nå som vi går en kald tid i møte! :)

Nøkkel må stå i pos II når - pol kobles på igjen, dette gjelder uansett eller?
Jepp. Det er for at frakoblede/nytilkoblede enheter skal registreres, og det gjøres på denne måten. Hvis en komponent ikke trenger SW eller annet VIDA-relatert arbeid, så løses det på denne måten. Derav skal ALLTID batteri frakobles hvis noe elektrisk skal frakobles, selv om de reinnstalleres etterpå uten endringer.

:)

KRBergmann
11/10/16, 21:39
Takker for mange gode svar #Svirre (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=Svirre)
Da skal jeg prøve disse tipsene og trolig bytte et batteri uansett, da det er 10 år gammelt.

Svirre
11/10/16, 22:01
Takker for mange gode svar #Svirre (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=Svirre)
Da skal jeg prøve disse tipsene og trolig bytte et batteri uansett, da det er 10 år gammelt.

Tips: batteri fra biltema er ganske bra ift prisen :)