PDA

Vis full versjon : 'ABS' kobler inn på tørt føre



Senjatroll1
10/10/16, 22:23
Jeg har en 2007 v50 2,0 D. Av og til ved bremsing kommer det en lyd tilsvarende den som når et hjul låser seg på glatt føre. Typisk ABS - lyd når den jobber.
Har noen tilsvarende erfaringer?
Det har de siste årene vært byttet bl.a støtdemper og oppheng etter slagskade (hull i veien)

Takk for alle tips.

Lasse R
11/10/16, 06:36
Får du feilkoder på ABS når dette skjer?

Senjatroll1
11/10/16, 07:05
Nei ingen feilkoder på kun dette (det var vært slik noen måneder nå). For en uke siden fikk jeg derimot plutselig mange varsellamper og beskjed om å stanse umiddelbart. Bilen ble tauet til verksted og de lastet inn en ny software på en styreenhet (vet ikke helt hvilken) og de etterfylte ADD væske. Lyden kommer nå vel så ofte. Verkstedet har ikke besvart min henvendelse på hva dette (lyden) er.

Svirre
11/10/16, 14:33
Det er helt sikkert en sprukket abs-ring. Du får svært sjelden feilkoder på dette, men abs-hjernen responderer på signalgivningen fra ringene. Det er slik den er programmert.

I VIDA kan du lese ut i sanntid på signalene via ABS-hjernen, også har BCM. Hvis alle kurvene er jevne, bortsett fra en som hakker litt, så ville jeg startet med å sjekke opp abs-ringen på angitte plassering.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Senjatroll1
11/10/16, 14:37
Takk for vurdering tips. Skal oppdatere verksted når jeg har time til uken.

hgnubel
11/10/16, 15:18
Det er helt sikkert en sprukket abs-ring.

X2, hadde samme på min for ikke lenge siden. Heldigvis ganske lett å sjekke, bare jekke opp hvert hjørne og kikke under mens du snurrer hjulet.

Senjatroll1
11/10/16, 16:45
Takk for innspill

Svirre
11/10/16, 18:29
X2, hadde samme på min for ikke lenge siden. Heldigvis ganske lett å sjekke, bare jekke opp hvert hjørne og kikke under mens du snurrer hjulet.

Såfremst sprekken er synlig :) Har opplevd at sprekken ikke var synlig før du slo på ringen. Når man så rett ned på ringen, var det svært vanskelig å se at ringen hadde delt seg. Var snakk om kanskje 0,5mm, og det så ikke jeg, ikke før sensoren avslørte det. Uansett er bra forslag.

Senjatroll1
11/10/16, 18:39
Ja, tror jeg nærmer meg en løsning og kan gå vinteren trygt i møte. :)