Vis full versjon : Volvo'n går til tider sakte
Hei, har i en periode nå hatt ett problem med min volvo v50 1,6 07 med at motoren vil liksom ikke gi mer, dvs at jeg må gire ned for å komme opp i fart. Bilen har problemer med å komme opp slake bakker så sant jeg ikke girer ned, minner nesten litt om DPF men det skiftet jeg på 120, og nå har bilen gått 173, skal det tette seg så fort?
Det er ingen problemer når bilen er kald, da går den som en kule, når problemer oppstår så har jeg funnet ut at det hjelper å slå av og starte motoren på nytt, det ser ut til å hjelpe.
Noen som har en løsning?
Første bud er å lese ut eventuelle feilkoder.
Første bud er å lese ut eventuelle feilkoder.
Hvordan gjør jeg det? Det kommer ikke opp noen, vanligvis så kommer det opp at det er på tide med service, men denne gangen ingenting.
Volvoverksted med Vida. Ikke alle feilkoder gir beskjed i display.
Volvoverksted med Vida. Ikke alle feilkoder gir beskjed i display.
Men er det ikke mulig for meg å finne ut hva som kan være galt? Har ikke akkuratt lyst til å punge ut mer enn det jeg må.
Man kan selvfølgelig prøve seg frem med forskjellige løsninger, men om det ligger en feilkode lagret, slipper man mest sannsynlig å bruke penger og tid på ting som ikke er feil. Klart, det koster noen slanter å få en utlesing, men det er det i mine øyne verdt. Det at feilen fjernes med en start/stopp av motor gjør også at jeg tenker det er lagret en feilkode.
Noen konkret løsning på problemet har jeg dessverre ikke, men mulig noen andre har mer å bidra med på den fronten. Start med å endre overskriften på tråden. Det vil antagelig hjelpe på trafikken og ikke minst er det et krav. jfr. forumreglene. =)
Du skulle vel ikke vite hva en slik lesing pleier å ligge på?
Kan ikke svare for annet en hva bilia her jeg bor tar for og lese ut feilkoder , da bruker dem oftest og ta rundt 300 kr ... har også endt med og ikke betale noe for det så du får reise på ditt lokale volvo verksted så kan det hende du blir positivt overasket :)
Min erfaring er også rundt 300,-
Takk, da skal jeg ta kontakt, poster svaret her når de finner det.
Da gjorde jeg som Jimbojamba foreslo, og dro for å feilsøke kodene på bilen, betalte ingenting så det var jo veldig snilt av de.
Fant Følgende feilkoder:
CPM-1204
CPM-1308
CPM-4001
Alle disse ble jeg forklart at var dieselvarmer, noe som hos meg aldri har fungert.
ECM-136F Luftmassemåler-For lavt signal
ECM-2520 Bränsletryck - For lavt trykk
ECM-2A40 Partikkelfilter for høyt signal (Byttet den på 120 har nå gått ca 170)
ECM-445D EGR - regulering - Offsett feil
ECM-6630 Glødestift - Feilaktig signal
PAM-E010 Spänningsmatning for stor spenningsforskjell
PDM-8003 Speilvarme avbrutt eller kortslutning til spenning
TRM-E010 Spenningsmater For stor spenningsforskjell
Også i tillegg sa han fyren på verkstedet at motoren lagde lyd
Så, hva kan være galt med bilen min?
Var dette de feilkodene som kom tilbake med en gang etter sletting? Eller ble det bare lest av?
Det er normalt en god ide å lese ut feilkoder, slette alle, kjøre en liten tur og så lese ut igjen. Da ser du gjerne de viktigste problemene og unngår å henge deg veldig opp i feilkoden som kommer ved første kaldstart i motbakke 1. nyttårsdag hvert tredje år...
Motorene skal forøvrig lage lyd... å si det er lyd helt uten mer beskrivelse blir litt vanskelig å forholde seg til :)
Hadde han på verkstedet noen tanker om hva som kunne være galt?
Var dette de feilkodene som kom tilbake med en gang etter sletting? Eller ble det bare lest av?
Det er normalt en god ide å lese ut feilkoder, slette alle, kjøre en liten tur og så lese ut igjen. Da ser du gjerne de viktigste problemene og unngår å henge deg veldig opp i feilkoden som kommer ved første kaldstart i motbakke 1. nyttårsdag hvert tredje år...
Motorene skal forøvrig lage lyd... å si det er lyd helt uten mer beskrivelse blir litt vanskelig å forholde seg til :)
Hadde han på verkstedet noen tanker om hva som kunne være galt?
Dette var de feilkodene som kom etter sletting ja. Bilen var også inne på service i juni i år også, og det verkstedet sletter også feilkoder etter servicen. Nei det at motoren lagde lyd var det mekanikeren som sa. Han sa også at for å vite hva som var årsaken så måtte de ta den inn og se litt nærmere på den.
Jeg ville begynt med å sjekke/rense luftmengdemåler. Om denne gir feil signal vil motoren ikke gå riktig. Det skal komme motorlampe på denne feilen, men vi merker at motoren lugger før lampa kommer. Vår bil trenger rens et par ganger i året. Bør sannsynligvis få skiftet veivhus-ventilasjonsdingsen på toppen av motoren, men den koster jo penger! :rolleyes:
Viser seg at hverken diesel- eller luftfilter ble skiftet på 120. Men nå er det kommet ett nytt problem, viser seg at motoren må skiftes, dette på grunn av at han sa at kostnaden med å feilsøke ville nesten bli like stor?
Så da er spørsmålet, lønner det seg å skifte motor på en 10 år gammel bil eller skaffe en ny?
Det var jo en artig forklaring. :rolleyes:
Kan ikke tenke meg at det lønner seg, dersom du ikke kan gjøre det selv.
Har du renset luftmengdemåleren? Gjør det og kjør motoren hardt en stund etterpå. Kanskje det renser opp i litt sot. :-)
Si fra hvis du trenger instruksjon om rensingen. Det klarer du selv, nesten gratis.
Mekanikeren tilsatte noe greier som vistnok skulle fjerne det som var inne i motoren, uten at det hjalp noe s'rlig, han sa at det ikke hadde noe effekt og at det fortsatt var samme problem med ulyd i motoren.
Da vet jeg ikke om han har renset luftmengdemåleren eller ikke.
tror kanskje jeg ville sjekket over alle jordingspunkt..rengjort batteripoler etc.. Som en begynnelse hvertfall
Heller ikke ukjent med irr på Cem kontaktene på disse
..
Da gjorde jeg som Jimbojamba foreslo, og dro for å feilsøke kodene på bilen, betalte ingenting så det var jo veldig snilt av de.
ECM-136F Luftmassemåler-For lavt signal - OFTE OLJE PÅ LUFTMASSEMÅLER. RENSE.
ECM-2520 Bränsletryck - For lavt trykk - TYDER PÅ TETT DIESELFILTER.
ECM-2A40 Partikkelfilter for høyt signal (Byttet den på 120 har nå gått ca 170) - TROLIG FØLGEFEIL AV DE ANDRE FEILKODENE. Er additiv fylt på 120000? Regener partikkelfilter. når de andre feilene er utbedret
ECM-445D EGR - regulering - Offsett feil - KAN TYDE PÅ AT EGR STÅR FAST SOM FØLGE AV SOT OG ANDRE FEILKODER. MÅ MULIG BYTTES, MULIG RENSES.
ECM-6630 Glødestift - Feilaktig signal - GIR REDUSERT MOTOREFFEKT OG HINDRER REGENERERING, Bytt glødeplugger og evt rele.
Også i tillegg sa han fyren på verkstedet at motoren lagde lyd - Hva slags lyd er det snakk om? Ikke unormalt med lyd fra regreim pga rust på reimhjulene. Ikke farlig.
Bra svar fra MadAss der.
Når du tar av sugeslangen for å rense luftmengdemåler; kjenn på turboakslingen om det er for mye slakk. Dvs. om turboen subber i veggen.
Fyren på verkstedet sa at det var en ulyd i motoren som hørtes ikke helt bra ut, han prøvde og tilsette ett stoff som skulle rense opp i motoren og fjerne olje som hadde blandet seg med sot, videre så sa han det at for å kunne sjekke noe grundigere så måtte han demontere motoren for å se hvor ulyden kommer fra, og det er ikke sikkert at er gjort på en dag. Og hvis han ikke finner noe da så må han fortsette å feilsøke, jeg har fått pris på bytte av motoren og det tilsvarer omtrent det bilen er verdt. Er det bedre å bytte inn bilen eller fortsette å fikse på den gamle
Han sa også at motorene vitsnok ikke er så veldig glad i og gå langt med samme type olje uten å ha blitt skiftet.
Oljen har blitt byttet årlig.
Turboen ble byttet ifjor pga slark.
Du får svært lite for bilen med en gåen motor. At bilen går som en kule innimellom, og etter en restart, tyder på at det ikke er en alvorlig feil - etter mitt syn. Jeg ville forsøkt det som er foreslått her, og så gitt beng i ulyden.
Angående olje; du får like mange meninger som personer du spør. Men god olje er nok nødvendig. Og ikke kjøre for lenge på oljen.
Om turboen ble byttet pga ras, så er det visst helt avgjørende om det ble gjort grundig jobb. Mange har opplevd nytt ras etterpå pga. urenheter fra forrige ras, eller mangel på smøring. Det er en grunn til at den turboen du hadde ble utslitt. Vår 1,6D har nå gått 200k, og turboen kjennes like fin ut. Men vi får hele tiden forurenset luftmengdemåleren pga oljedamp fra veivhusventilasjonen. Må rense hver 4 mnd.
Du får svært lite for bilen med en gåen motor. At bilen går som en kule innimellom, og etter en restart, tyder på at det ikke er en alvorlig feil - etter mitt syn. Jeg ville forsøkt det som er foreslått her, og så gitt beng i ulyden.
Angående olje; du får like mange meninger som personer du spør. Men god olje er nok nødvendig. Og ikke kjøre for lenge på oljen.
Om turboen ble byttet pga ras, så er det visst helt avgjørende om det ble gjort grundig jobb. Mange har opplevd nytt ras etterpå pga. urenheter fra forrige ras, eller mangel på smøring. Det er en grunn til at den turboen du hadde ble utslitt. Vår 1,6D har nå gått 200k, og turboen kjennes like fin ut. Men vi får hele tiden forurenset luftmengdemåleren pga oljedamp fra veivhusventilasjonen. Må rense hver 4 mnd.
Ville byttet ventildekselet som inneholder ventilen til veivhusventilasjonen. Om denne står åpen vil du få for mye olje i innsugsslangen/LMM
Sent frå S7 Edge
Ville byttet ventildekselet som inneholder ventilen til veivhusventilasjonen. Om denne står åpen vil du få for mye olje i innsugsslangen/LMM
Takk. Akkurat det rådet har jeg lett etter. Spurte også hos Volvo, men neeeei... vet ikke. Vi gjør det sammen med service hos grannarna.
Javel, er det noe fare for at motoren kan havarere uten videre? Pga slitasje?
Nå er det det at den er kjørt for lenge på oljen som var 2 år etter hverandre. Og de sier at dette er det som kan ha bidratt til at den har blitt slitasje.
Nå er det det at den er kjørt for lenge på oljen som var 2 år etter hverandre. Og de sier at dette er det som kan ha bidratt til at den har blitt slitasje.
Om bilen har hatt turboras, skal oljesil i bunnpanne, olje og filter byttes. Silen i oljeturrøret skal tas bort.
Men det er også viktig at olje og filter blir skiftet igjen etter kort tid, for å få vekk evt resterende partikler.
Om det er kjørt to år på samme olje etter turbobytte, så er nok mye av dette grunnen til havari på turbo.
Sent frå S7 Edge
Javel, er det noe fare for at motoren kan havarere uten videre? Pga slitasje?
Det er jo ikke godt å vite. Jeg er ikke klarsynt, trangsynt eller hva det heter. hehe
Bare sier hva jeg ville gjort. Hvis du allikevel må "gi" bort bilen, så er det vel en bra ide å bruke den opp selv? Men gjør de enkle tingene først.
Tusen takk for alle gode svar, har bestemt meg for rett og slett og bytte hele motoren. Etter og ha ringt rundt fant jeg ett verksted som er villig til å gjøre jobben for 33.000. Er det billig, snakker da om en halvering i forhold til de andre verkstedene.
Fikk igjen bilen, og det er vel bare snakk om tid før den bryter sammen (motoren altså) den går veldig dårlig.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.