PDA

Vis full versjon : TCM-P074100 - Noen som har hatt denne feilkoden?



eab
02/10/16, 19:28
Hei

2009 d5 awd, girkassen har gått ca 18000km (ikke et år gammel) og har ved to anledninger fått denne feilkoden. Felles for begge gangene er lange oppoverbakker med cruisecontrol (rundt 80km/t) og girspaken i D. Girkassen ligger da i 6. gir, og lockup er aktivert, tilsynelatende 100%. Det som skjer er at plutselig slipper lockupsolenoiden og "girkasse service erfodras" kommer opp i instrumentpanelet. Starter man bilen på nytt forsvinner beskjeden og girkassen fungerer som vanlig igjen, men feilkoden ligger såklart lagret. Dette problemet har kun kommet med girspaken i D, låser jeg den manuelt i 6.gir har jeg aldri opplevd dette problemet. Oljenivå er korrekt, og både lukten og fargen er slik det skal være.

TCM-P074100 Momentomvandlare koppling solenoidkrets prestanda eller fastnat i läge av

*edit: etter å ha sett litt mer på dataene så er lockup i "slirande läge", 6.gir, oljetemp kasse 73 grader, motormoment 360Nm, og farten var 78,8 km/t. Feilkoden settes dersom tcm oppdager avvik i turtall/hasatighet av hva den forventer (aka lockupclutchen ikke klarer å holde igjen). Spørs om dette er mat for volvoforhandleren..


http://www.sonnax.com/articles/36-mystery-po741-code En liten artikkel som beskriver et veldig likt problem i en annen kasse. Har også merket at lockupfunksjonen kjennes veldig "myk" ut.

aarnes
02/10/16, 20:35
Ref. OT-tråden;
dette kan jo rett og slett være software-problemer. at problemet løser seg med oppdatering av styreenhet.

Edit: er du sikker på at bilen ikke har vært trimmet tidligere?
Jeg hadde problemer med lockupen på C70en fra dag1. den var trimmet når jeg kjøpte den, byttet programvare til polestar men problemet vedvarte.
Snakket med de og det var kjent. fikk beskjed om å ignorere det.
Det jeg skal frem til er at problemet kan skyldes trim.

Stig-Arne
02/10/16, 20:37
Slik jeg tolker feilkoden, så er lockup klutsjen som ikke klarer momentet.

Men det spørsmålet som dukker opp i mitt hode da er:
Er det forskjell på lock up i manuell og automat modus?
Låser den mer ved lock up i manuell?

Slik jeg har forstått det, så har gikassen 2 nivåer av lockup, hvoran den ene er en svakere som tillater litt mer sliring enn den andre. Men om dette er korrekt er jeg usikker på.
Men om det skulle være korrekt, kan det jo tyde på at i automat modus, så brukes først og fremst den svakere lock upen, men girkassen forventer ikke at den skal slire, så når den gjør det så settes feilkode.

eab
02/10/16, 20:38
Bilen har vært trimmet tidligere ja, det er morgis' gamle bil. Men den har aldri vært trimmet med denne converteren eller girkassen

aarnes
02/10/16, 20:40
Bilen har vært trimmet tidligere ja, det er morgis' gamle bil. Men den har aldri vært trimmet med denne converteren eller girkassen. Og feilen kom første gang lenge før jeg fikk den trimmet. Så nei, problemet skyldes ikke trimming.

Men ble styreenheten til girkasse byttet også?
Dra innom forhandler, få ny programvare på alt som er, la de fikse feilen og trim på nytt = problem løst. (Forhåpentligvis)

eab
02/10/16, 20:48
Slik jeg tolker feilkoden, så er lockup klutsjen som ikke klarer momentet.

Men det spørsmålet som dukker opp i mitt hode da er:
Er det forskjell på lock up i manuell og automat modus?
Låser den mer ved lock up i manuell?

Slik jeg har forstått det, så har gikassen 2 nivåer av lockup, hvoran den ene er en svakere som tillater litt mer sliring enn den andre. Men om dette er korrekt er jeg usikker på.
Men om det skulle være korrekt, kan det jo tyde på at i automat modus, så brukes først og fremst den svakere lock upen, men girkassen forventer ikke at den skal slire, så når den gjør det så settes feilkode.

Det stemmer at det er to modus ja, ett som er 100% låst og ett som tillater rundt 100-150rpm hastighetsforskjell på inngående aksling i forhold til motorturtall. Generellt sett er kassen bedre på å låse 100% ved manuell-kjøring, og det virker som om lockupfunksjonen går litt av og på og veksler mellom låst og halvveis låst i D, når turtallet er rundt 14-1500rpm. I tillegg har kassen en stygg "lugging" ved trilling ned bakker, hvor den slipper opp og låser litt vilkårlig. En shift-flare mellom 3. og 4. gir finnes også av og til. Inne på sonnax.com sine nettsider står det en del om tf-80sc kassene og dette er forsåvidt kjente problemer. Mine problemer har ikke forsvunnet ved å resette adapsjonen eller å kjøre adapsjonsprosessen.


*edit:
Men ble styreenheten til girkasse byttet også?
Dra innom forhandler, få ny programvare på alt som er, la de fikse feilen og trim på nytt = problem løst. (Forhåpentligvis)
Om styreenheten ble byttet vet jeg ikke, men jeg kan ikke komme på å ha sett noe om styreenhet i kvitteringene. Første steg blir vel å dra innom forhandler og høre hva de tror, så får vi håpe det finnes nyere programvare og at det løser problemet

Morgis
02/10/16, 21:58
Jeg opplevde dette symptomet du beskriver etter trimming av bilen.
Tuningfirmaet mente dette var kunne være utslitt girkassesymtom (converter som ikke klarer å holde igjen moment)..
Etter girkasseskifte ble ECU oppdatert med ny software så tuningen forsvant.
Opplevde ikke dette etter, men hadde bilen så kort tid før den ble solgt.

Jeg hadde selv ikke troa på at dette var et converterproblem da det skjedde som du sier i gjevn hastighet med lite effekt på girkasse..

Om TCM ble skiftet samtidig med kassen vet jeg ikke, men ville nesten tippet det ettersom den er montert på girkasse?

eab
17/10/16, 19:16
Limer inn en del av eposten jeg sendte forhandleren, i håp om at noen her kan komme med nyttig info eller bare sammenligne med oppførselen i sin egen bil:


I mitt eie har jeg også oppdaget andre uregelmessigheter i forbindelse med girkassen, som ikke har løst seg ved hjelp av nullstilling og ny adapsjon. Problemene jeg har registrert er som følger:

1) Såkalt "shift flare" mellom 3. og 4. gir og forsiktig gasspådrag (under 25% tps). Dette problemet oppstår ikke bestandig, men de gangene det oppstår er det mellom 3. og 4. gir. Ikke i noen av de andre girskiftene.

2) Harde nedgiringer ved utrulling f.eks i nedoverbakke. Her gjelder det skiftet fra 4. til 3. gir, og merkes ved at girkassen "kliper til" skikkelig og det rykker merkbart i hele drivverket. Det kan nesten virke som om lockupsolenoiden ikke "slipper" slik den skal ved girskift. Av og til oppleves samme fenomen hvis bilen triller i 2.gir og farten øker såpass (pga nedoverbakke) at girkassen skifter opp til 3.gir.

3) Ved jevn hastighet (og jevn belastning/flat vei) i 80-90 km/t med girvelger i posisjon D (girkassen ligger da i 6.gir) begynner turtallet å pendle mellom ca 1500 og 18-1900rpm. Dette er et problem som oppstår omtrent på hver kjøretur, og er derfor lett å reprodusere. Ved å logge spenningen inn på SLU i vida ser man at strømmen her vandrer mellom 500mA og 700-750mA, og at lockup-clutchen tydligvis er i det som kalles "slirande läge". Flytter man girvelgeren i manuell-posisojn ser man umiddelbart at strømmen går til 1A og lockup-clutchen låser 100%. Tar man så girspaken tilbake til D forblir girkassen i 6.gir, men havner tilbake i slirande läge og turtallet begynner på nytt å pendle. Etter å ha logget en lengre kjøretur viser det seg at lockup ikke noen gang låser 100% men kun ligger i slirande läge når 6.gir benyttes og girvelger er i D. Jeg legger ved bildet "lockup.jpg" som illustrer dette. Om ønskelig kan jeg logge andre verdier enn strømmen inn til de forskjellige solenoidene dersom det vil være til hjelp når det kommer til å diagnosere problemet.

4) Ved jevn hastighet og jevn belastning vil turtallet variere selv om strømmen inn på SLU knapt varierer. Det kjennes ut som lockupclutchen låses, selv om strømmen over SLU skulle tilsi at den var i slirande läge. Som i pkt.3 svinger da turtallet, men uten den store variasjonen i strøm som vises på bildet "lockup.jpg". Det virker som om slu solenoiden rett og slett ikke klarer å kontrollere lockupclutchen (eller oljetrykket inn på den).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18246351/lockup.JPG

Stig-Arne
17/10/16, 20:36
Interessante data.

Men jeg undres over en ting.
SLU er jo styrt av styreenheten, og det er styreenheten som bestemmer hvor mye låsing det skal på lock up, altså hvor mange Ampere SLU skal få.
Men denne gir jo tydeligvis aldri full låsing, altså 1 A.
Men tydeligvis er jo noen ting iorden, da den faktisk låser på maks ved å kjøre den i manuell 6.

Så kommer jo tusenkronerspørsmålet: Hvorfor gir ikke styreenheten beskjed om full låsing i D ?
Da tenker jeg som det første, rett og slett en programvare feil ?
Evt. styreenhetfeil ?

Jeg ser på det som lite trolig at det er feil i girkassen eller converter, i all den tid at den faktisk kan og klarer å låse 100%, mens den i D derimot, rett og slett ikke vil låse 100%

Men skulle vært interssant å hatt motorturtall i samme grafen, da kunne man sett sliringen i mot motorturtall.

Cosworth
18/10/16, 16:43
Få lagt inn ny sw på tcm, og utført adaption etter instrukser i vida!

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk

eab
31/10/16, 22:57
Klarte faktisk å framprovosere feilen i dag. Denne gang med girvelgeren i "manuell" og 4.gir valgt, Før det hadde jeg kjørt i ca 20 minutter i hastigheter mellom 30 og 50km/t, og merket at noe i drivverket vibrerte ved pådrag i 3.gir (omtrent som en clutch det har vært varmgang i eller oljesøl på, altså en litt av og på følelse). Holdt igjen bilen med bremsen og ga gass i 4.gir fra 1500rpm og oppover og plutselig slapp lockup (lenge før gasspedalen gikk i gulvet) og tcm-p074100 ble satt.. 3-400rpm hastighetsforskjell på motor og inngående i girkasse med lockup i "slirande läge" er altså nok til å sette feilkoden. Såvidt jeg husker var det 37% gasspådrag, motormomentet sto oppført som 301Nm. Girkassetempen var 71grader da feilkoden ble satt.

Vibrasjonen kan nok være det som nevnes i denne tråden: http://www.volvo-forums.com/t44465-torque-converter-lockup.htm

eab
07/11/16, 11:32
Fikk svar fra RATS i dag og i korte trekk så er det ventilhuset som blir utslitt og det oppstår blødninger og indre lekasjer som gjør girksiftene funky og sørger for at lockupsolenoiden ikke klarer å kontrollere lockupclutchen. Dette fører til at denne slurer og tilslutt vil man miste framdrift. Omtrent akkurat hva som skjedde med Morgis før automaten ble byttet.

De nevner også at det er ekstremt viktig å rengjøre kjøleren, da mesteparten av clutchmaterialet blir liggende igjen her etter en slik feil, gjøres ikke det vil man få problemer etterpå også. Omtrent akkurat hva som har skjedd med meg. Så da kan man bare spekulere i hvor nøye de rengjorde oljekjøleren og rørene da girkassen ble byttet.

For å utbedre problemet må man til med nytt ventilhus (det var mer øknomisk enn å fikse det gamle) og en ny converter. I tillegg til grundig rengjøring av alle komponenter såklart.

Børge Vikebø
07/11/16, 22:22
Vel, her er det vel bare å reklamere på jobben som ble utført i Morgis sitt eie? Det er vel han kanskje behjelpelig med? Uansett så er vel håndtverket her som ikke har vært 100% utført, så da har man igrunn mulighet til å klage på jobben i 2 år. Om kassen var ny eller en overhalt så skal vel man ha 5 år med reklamasjonsrett på den.

eab
07/11/16, 22:44
Jeg har allerede vært i kontakt med forhandleren som byttet girkassen, så det skal ikke være noe problem. Bilen skal til en forhandler her i Trondheim på fredag for feilsøking, så det blir spennende å høre hva de finner ut. Ser for meg at de skal gjennom ny sw, adapsjon og kanskje til og med oljeskift til å begynne med. Ikke noe som vil løse problemet, med andre ord :)

Børge Vikebø
14/11/16, 21:56
Og det gikk??

eab
14/11/16, 22:10
Jo, mekanikeren ringte meg da han tok inn bilen på fredag. Dessverre så var det litt vanskelig å forstå hva han mente, men han fikk iallefall lest ut feilkoden. Han hadde nok ikke fått all informasjonen jeg har gitt de, for han begynte å spørre om de hadde byttet olje på girkassen i Kristiansand. Jeg svarte at "ja, det har de sikkert gjort. De har jo tross alt byttet girkassen". Da får jeg til svar at man skal ikke bytte oljen, man skal flushe girkassen. Det ble mye fram og tilbake, men jeg tror jeg nådde fram med at girkassen kun er et år gammel. Han sa han kunne kontrollere oljenivået, hvorpå jeg da ba han se nøye på hvordan oljen ser ut samtidig. Dette måtte han fakturere litt over en time for, noe jeg påpekte at jeg ikke ville betale. Det skulle gå innunder garantikravet. Hva som egentlig ble gjort med bilen (bortsett fra å lese ut feilkoden) aner jeg ikke, det eneste jeg fikk vite var at noen fra verkstedet skulle ringe meg i dag (mandag) med mer informasjon. Jeg har ikke hørt noe, og skal innom en tur i morgen.

Når det gjelder oppførselen på girkassen så merkes det at problemet blir verre. Enten kjennes lockupfunksjonen veldig "myk" ut, eller så hugger lockupclutchen skikkelig tak eller så rister det i hele drivverket når den forsøker å låse.

eab
14/12/16, 19:31
Da har har Nardo Bil feilsøkt mer og en verksmester har brukt bilen til og fra arbeid. De er enige med meg om at det er noe muffens med lockupen. Så da blir girkasse og converter byttet på garantien, så fort forhandlerene og Volvo sentralt blir enige om kostnadene.

Morgis
23/01/17, 09:06
Noe nytt her ? :)

eab
23/01/17, 09:42
Ja, leverte bilen i dag tidlig. Blir godt å få igjen en bil som fungerer slik den skal :)

eab
24/01/17, 18:33
Da har jeg fått tilbake bilen, og endelig oppfører den seg som en bil med tf80-sc skal gjøre :)

Morgis
25/01/17, 14:37
det ble ny girkasse ?

eab
25/01/17, 20:33
Jepp:)