PDA

Vis full versjon : Volvo 240 el-problem



anders1997
01/10/16, 19:29
Heisann

Har eit problem med min volvo 240 gl 1989 med b230f og lh.2.4 ledningnett. Bilen var helt original og eigd av en gammel mann. Motor og alt virket helt topp.
Men det har seg slik at hver gang jeg kobler fra polene til batteriet f.eks vist jeg skal koble på ekstralys og slikt, så føkker den seg helt opp når jeg har koblet til igjen. Hver gang jeg fjerner noe som kan kutte kretsen altså, det kan vere hovudsikringa i motoren, eller kjølevanntempsensor-kontakta som jeg tar ut.

Når jeg da har koblet til igjen og skal starte, så står den å hoster og harker noe voldsomt, den vil ikkje opp i turtall når jeg gir gass, bensinpumpereleet står og tikker og det virker som om alt på motoren er helt håpløst.

Det jeg har prøvd å bytte ut av deler er:
lmm(2stk for å vere sikker), plugger, pluggledninger, bensinpumperele, bensinfilter, fordelerlok, kjølevanntempsensor.
Dette har jeg prøvd å byttet uten resultat.

For å få bilen til å gå ordentlig igjen har jeg funnet ut at når motoren har blitt kald, så kobler jeg fra kontakten til kjølevanntempsensoren og da starter bilen menst jeg gir full gass, da kommer den seg igjen, så løper jeg frem og kobler inn igjen kontakta. Da virker bilen som den skal, uten noe problem. Helt til neste gang jeg har behov for å fjerne strømtilførselen.
Har hørt med titals personer og hatt den på flere bilverksted uten at de kan forstå hva problemet kan vere. Har også lest av feilkoder, men kommer kun opp på bankesensor (som er skiftet).

Håper noen her inne kan hjelpe meg.

Terje1
01/10/16, 21:51
Sjekka flatsikringen som henger alene rett ved batteriet? Dårlig kontakt der er en vanlig feil på disse.

anders1997
01/10/16, 22:34
Hei, ja har sjekket denne, men motoren skal vel ikkje reagere slik selv om der er dårlig kontakt?

Terje1
02/10/16, 05:41
Har vært ute for at lh 2.4 har gått amok et par ganger og da pulserte releet samt at den fyllte opp sylindrene med bensin.
Den gang var det manglende/ødelagt jording samt dårlig kontakt i den sikringen som var synderen.

Edit,du har ikke vært av med kontaktene til bankesensor og kjølevann samtidig og klart å bytta de om? En bekjent klarte nå det engang på en slik motor iallefall..

anders1997
02/10/16, 12:14
Hei, nei er ganske sikker på at de kontaktene ikke er bytta om ;)

men det er som sagt ikke noe som skjer med mindre jeg fjerner minus eller plusspolen fra batteriet, så da skulle vel den sikringen vere i orden?
Virker som om alt som er koblet til hjernen blir nullstilt og jeg må vente til motoren blir kald slik at den kommer på stille som hjernen.... hørest veldi rart ut, men er vertfall slik det er.

anders1997
05/10/16, 20:23
Noken fleire som har noko forslag? :)