PDA

Vis full versjon : Bruk av flushmiddel/rens eller ikke?



Øyvind G
30/09/16, 08:00
Ved flush av girkasse er det da lurt å kjøre en rens eller risikerer jeg at "store" partikler kan tett kanalene i kassen/ventiler ved å løsne skitt som ikke løsner ved hjelp av oljen?

De som er for rens, kom gjerne med anbefaling av produkt til dette.



Info om bil:
- 2004 V70N
- Motor: 2,0t (bensin)
- Girkasse: AW55-50

Daniel V
30/09/16, 08:55
Jeg skal flushe min nå om en uke eller to. Jeg har jo samme specs som deg på motor og gir. Min har gått 245 000, og olje har vært skiftet på den før, men jeg kommer ikke til å kjøre i rensemiddel, da jeg er redd for å tette kanalene i ventilpakka om det er noe gammel gufs der.

jerognal
30/09/16, 08:59
Junior har overtatt vår gamle 1998 V70 TDI automat. 490.000 km. Renset og flushet både motor og gir på rundt 220.000 første gang med QMI. Girer som ny enda.
XC70 2003 gått 300.000. Renset og flushet med QMI både motor og gir på 270.000. Girer så fint at.....

Begge har fått rensemiddel først, så flush, så ny olje med QMI oljetilsetning. Både motor og gir.

Bruker QMI på alt eg har.

Torsen67
30/09/16, 11:05
Hmm, er både for og mot dette. Er redd driten som løsner kan sette seg som en propp ett eller annet sted.
Hvordan brukes dette flush-middelet til QMI?

MadAss
30/09/16, 15:51
Kjørte flush uten rensemiddel på min for 1,5 år siden, da bilen var gått 140 000 uten tidligere oljeskift. Tok ny flush i sommer etter kjøring med campingvogn. Oljen var fortsatt fin, men denne gangen hadde vi også på rensemiddel.
Så tydelig at det drog med seg mye dritt ut.
Men var tryggere på å kjøre rens denne gangen, siden kassa ble flushet i fjor og en fikk ut en del dritt da.

Sent frå S7 Edge

otello
07/10/16, 14:22
Jeg har dårlig erfaring med QMI motorrens.
Fulgte bruksanvisningen nøye og brukte det på en XC70 02 2,4t 127 000Km
Etter rens, fylte jeg på biltema 5-40 olje for å skylle og kjørte med det en times tid før jeg fylte på 0-30 olje.
Det endte med motor-ras på grunn av at det hadde løsnet koks og satt seg i ojekanalene til veiva som medførte at rådene gikk fløyta.
Her er link til tråden jeg startet den gangen http://forum.vccn.no/showthread.php?64427-XC70-Marerittet&p=881100#post881100
Derfor er jeg skeptisk til motorskylling på bensinbiler.
Ble fortalt av en mekaniker en gang at det er mindre sjangs for at det går galt på en dieselmotor... Men er skeptisk. Ble en dyr lærepenge.

Daniel V
07/10/16, 14:56
Nå er det flushmiddel på automatkasse trådstarter spør om, og ikke på motor :)

Liland
07/10/16, 16:31
Nå er det flushmiddel på automatkasse trådstarter spør om, og ikke på motor :)
Prinsippet er vel at det samme kan skje på en girkasse. Jeg ville ikke kjørt rensemiddel på noe som ikke har blitt flushet på 200k km.

Daniel V
07/10/16, 17:49
Ser nå at kun halve innlegget mitt ble postet.

Det var akkurat det jeg skrev, at en automatkasse med supertrange kanaler i ventilpakka har enda lettere for å gå tett hvis mye drit løsner enn en motor.

På en annen side så er det mye mer forurensning i motorolje enn i girkasseolje, pågrunn av sotpartikler og drivstoff som går forbi stempelringene og ned i bunnpanna.

På en annen side så skiftes jo motorolje MYE oftere enn kasseolja, så det kan jo samle seg mye, og bli mye avleiringer i en girkasse også :)

Svirre
07/10/16, 19:14
Er bare å kjøre på med flushing på automatkassen. Tåler den ikke flushingen, så tåler den ikke kjørestilsendring heller.

Så hvis kassen er full av skit, så vil den før eller siden lage problemer.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Daniel V
07/10/16, 19:23
Det er forskjell på å flushe en kasse med olje, og på å kjøre gjennom med rensemiddel. Flushing med olje gjør bare at kassen lever en stund til, mens rens med rensemiddel ofte gjør at all drit løsner samtidig, som lager problemer for kanalene i ventilpakka :)

Svirre
07/10/16, 19:26
Det er forskjell på å flushe en kasse med olje, og på å kjøre gjennom med rensemiddel. Flushing med olje gjør bare at kassen lever en stund til, mens rens med rensemiddel ofte gjør at all drit løsner samtidig, som lager problemer for kanalene i ventilpakka :)
Ny olje vil også løsne gammelt rusk, men ikke på samme måte som rensemiddel.
Jeg mente egentlig at det er bare å kjøre på med rensemiddel! Skiten vil før eller siden påvirke kassen i negativ retning.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Daniel V
07/10/16, 19:30
Det vil det, men på så gamle biler som dette begynner å bli, så ville jeg heller flushet to ganger med et år/20k km mellomrom, enn å fyre på med rensemiddel som kan gi deg et totalhavari med det samme.

Svirre
07/10/16, 19:33
Det vil det, men på så gamle biler som dette begynner å bli, så ville jeg heller flushet to ganger med et år/20k km mellomrom, enn å fyre på med rensemiddel som kan gi deg et totalhavari med det samme.
Folk har fylt rensemiddel på 4-5 år gamle biler uten at det ble en suksess, så alder er bare et tall.
Altså; hvis du bare skal flushe ei kasse som er så gammel, og det ikke er noen problemer med den, så la like gjerne være.
Skal du da bytte oljen, så kan du like gjerne forsøke å rense den. Det er min mening, og hva jeg ville gjort.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Daniel V
07/10/16, 19:38
Da er vi uenige der :) Mitt poeng er at det ofte er mer suksess å få ut avleiringene i to omganger, og at ventilpakka da ikke går tett, enn å prøve å få alt ut i en fei, med tett ventolpakke og havari som resultat.