PDA

Vis full versjon : Veivhusventilasjon PCV gåen slange - kjørbar bil?



Borgar
29/09/16, 10:32
Hei!


Har en V70N 2.0T 2006-modell.

En veivhusventilasjonsslange (Del av PCV-systemet) som går fra venstresiden av oljepåfyllingslokk og ned til et aluminiumsrør, har løsnet helt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/659.jpg

Dette bildet fant jeg på nett. Hvis bildet og motor stemmer, er det gummislangen som er i nedre kant av bildet. Den går ned bak manifolden og kobles til et aluminiumsrør.

Hvis jeg forstår youtube riktig, er hele poenget med PCV-systemet at det skal være vakuum - hvis ikke kan det bygge seg opp trykk i motoren og olje kan presse i stykker pakninger?

Hvis denne gummislangen er helt av - kan jeg fremdeles kjøre bilen til verksted - ca 6 mil?

For øvrig: Bestilt alle slanger og rør som er tilknyttet oljefellen, inkludert ny oljefelle fra Sverige, og får byttet dette, da slangene kjennes morkne ut. Har også lest at PCV-systemet er en typisk feil på V70 om dette tettes/svikter.
Noe jeg må være obs på?

Tusen takk for svar!

Vennlig hilsen


Borgar

Borgar
03/10/16, 19:35
Ingen som vet dette, eller har jeg forklart det dårlig? Spørsmålet er om man kan kjøre noen mil med brudd på PCV-veivhusventilasjon?

TommyG
03/10/16, 21:05
Vil ikke tro det skulle være noe problem å kjøre, men ikke ta mitt ord på det. Kommer du til begge endene? Tror en 8mm drivstoff slange skal passe

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Borgar
03/10/16, 23:10
Takk for svar! Nei, jeg vet ikke hvordan jeg skal få til det uten å av med manifold. Det er meget trangt.

Det jeg greier å finne ut på nett er at trykket i motoren øker om PCV-systemet er tett(clogged up). I dette tilfellet er det vel ikke lengre vakuum, men jeg er veldig redd for at trykket øker og jeg får lekkasje mellom f.eks motor og girkasse.

hgnubel
04/10/16, 06:16
Din bekymring er at det skal bli for tett, men det du beskriver høres ut som om det er for åpent :)

Det at den slangen der er morken og løs sier ingenting om at veivhusventilasjonen er tett, og bekymringer om overtrykk og ødelagte pakninger er litt malplassert. Hvis noe slikt går i stykker er det ikke denne slangebiten sin tilstand som er årsaken.

Ut fra feilbeskrivelsen din risikerer du litt oljesøl, og at det blåses litt oljedamp ut i motorrommet. Jeg hadde i beste fall bekymret meg for oljeforbruk og miljøet, og miljøet vil nok også ta mer skade av om du får en bilberger til å komme og hente bilen...

gswede
04/10/16, 07:44
Bør gå fint å kjøre.. Tviler på PCV er tett men som du sier, slangene lever bare så lenge.. Det gjelder for øvrig også vakumslangene, kanskje en ide å bytte de i samme slengen..?

Borgar
04/10/16, 18:16
Tusen takk for at dere tok dere tid til å skrive! Dette var veldig beroligende, da kan jeg trygt kjøre bilen til verksted. Jeg ringte til Volvo i Sverige og ba om alle slanger/rør tilknyttet Oljefelle og PCV-system. Håper jeg har det jeg trenger. Ha en fortsatt fin kveld!

Per Turbo
04/10/16, 22:05
Den slangen har en tendens til å sprekke og ryke pga litt hard plast/gummi og varme fra motor.

Må dessverre av med manifold for å byttes og da kan man like gjerne bytte hele PCV systemet med felle og resten av rørene og slanger.

Tett oljefelle eller pcv merkes oftest på olje rundt påfyllingslokket da det svetter ut der istedet for i systemet det skal.




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no