PDA

Vis full versjon : Cruisecontrol, uvjen gange.



Pappa
27/09/16, 11:03
Volvo V70 2007/2008 D5 Limited Edition 126HK Manuell gir.
Ved f.eks. 80 km/t, cruisecontrol innkoblet og veien er flat og fin så føles det som om bilen "jager" litt, finner liksom ikke helt riktig gange (gir på/slakker av), men veldig forsiktig. normal ved belastning. Uten cruisecontrol innkoblet så går den silkemykt.......Noen som har gode råd..?

sandal
27/09/16, 12:46
Volvo V70 2007/2008 D5 Limited Edition 126HK Manuell gir.
Ved f.eks. 80 km/t, cruisecontrol innkoblet og veien er flat og fin så føles det som om bilen "jager" litt, finner liksom ikke helt riktig gange (gir på/slakker av), men veldig forsiktig. normal ved belastning. Uten cruisecontrol innkoblet så går den silkemykt.......Noen som har gode råd..?

Eg hadde det samme på min, eg byttet luftfilter og luftmengdemåler, då ble problemet mitt vekke hvertfall..

Evt ville eg fått skaffet meg en diagnose på bilen, og lest av om evt noe feil som ligger :D

Svirre
27/09/16, 13:15
Ville startet med en feilkodeutlesning her, ja. Det kan være alt i fra en bug i SW, til dårlige filtre.
Hvis luftfilter ikke er byttet på en stund, skader det ikke å fornye seg der :)



Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Pappa
27/09/16, 14:25
Hei og takk for svar. Har fått diagnosert på Volvo verksted uten at de fant noe, og luftfilteret er nytt, men luftmengemåler skal jeg få sjekket...:-)

Svirre
27/09/16, 14:41
Hvor langt har bilen gått? Tenker på om det kan være kjekt med en liten rens av innsug/EGR systemet.
Har samme type motor som deg, og den var litt 'hakkete' en periode. Hos meg hjalp det å bytte partikkelfilteret, men uten pc blir det bare rene gjetninger.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Pappa
27/09/16, 14:48
Hei Svirre...Bilen er gått 200 000km akkurat, men som sagt så går bilen helt kjempefint utenom når jeg bruker cruise.....Men kanskje kan det være lurt å rense litt ja.....Takk for tips...

Svirre
27/09/16, 14:53
Hei Svirre...Bilen er gått 200 000km akkurat, men som sagt så går bilen helt kjempefint utenom når jeg bruker cruise.....Men kanskje kan det være lurt å rense litt ja.....Takk for tips...
Du opplever forresten ikke noen "sparking" fra bremsepedalen nå om dagen?
Forskjellen på bruk av CC og pedalen, er at signalene blir hentet fra abs-systemet. Hvis du f.eks. har en dårlig abs-ring, så kan det påvirke CC under bruk.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Pappa
27/09/16, 15:01
Takk igjen, Svirre... Nei, har ikke merket noe spesielt med bremsesystem eller pedal, men skjønner hva du tenker på....Igjen en ting jeg skal sjekke opp.....:)

sandal
27/09/16, 15:51
Hei og takk for svar. Har fått diagnosert på Volvo verksted uten at de fant noe, og luftfilteret er nytt, men luftmengemåler skal jeg få sjekket...:-)

Ta ut luftmengemåleren og evt prøv å gjøre den rein du Pappa :D he he..

Har du henger feste på den e det bare å henkte på noke og dra til det ikkje går mere i en opp overbakke då får motor jobbet litt :D

Pappa
27/09/16, 15:57
Takk for svar Sandal....Ja, det kan jeg prøve og det å henge på noe "tungt" i motbakker er en godt brukt "kjerringråd" jeg har brukt mang en gang, og det virker neste alltid.....Får nok låne ei vogn å kjøre i vei mot Gaustatoppen...hehe...Takker for alle gode råd, skal nok si fra når "skavanken" er borte.....:-)

sandal
27/09/16, 17:40
Takk for svar Sandal....Ja, det kan jeg prøve og det å henge på noe "tungt" i motbakker er en godt brukt "kjerringråd" jeg har brukt mang en gang, og det virker neste alltid.....Får nok låne ei vogn å kjøre i vei mot Gaustatoppen...hehe...Takker for alle gode råd, skal nok si fra når "skavanken" er borte.....:-)

Haha, bare å får e ville 126 hk dine rive seg løs opp Gaustatoppen :D

Pappa
10/01/17, 15:41
Hei igjen. Da er problemet med ujevn gange på cruisecontrol på min V70 løst. Veldig enkelt egentlig.... Har alltid brukt Statoil fram til i sommer (2016), men begynte med Uno-X da og etter hvert kom problemet....Startet opp igjen sent på høsten med Statoil diesel igjen og problemet forsvant.... Så nå har jeg lært at det er faktisk stor forskjell på dieselkvaliteten på forskjellige leverandører. Nå går bilen som ei god klokke både på cruisecontrol og uten......Takk til alle som hjalp med løsninger.....:-)

Svirre
10/01/17, 15:57
Så bra det løste seg! Er forskjell på drivstoffskvaliteten, men jeg opplever motsatt effekt jos de stasjonene du nevner.

Ville uansett tatt en kikk unnvendig i egr-ventilen samt komponenter etter denne. Du kan ta en titt i tråden min på hvordan det har sett ut hos meg. Sikkert ikke like ille hos deg, men alle monner drar. Hvertfall på en 126hk.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk