PDA

Vis full versjon : Bytte startkrans på D5, automat, 2002 mod. Tips?



Torsen67
26/09/16, 18:17
Da må denne byttes også. Regner med at motor må ut? Hvor kjøper jeg startkrans og hvordan skal denne festes? Begynner å bli en del med kjerra nå, men jeg trenger bil, så det er bare å få ting gjort før vinteren setter inn:-(

Ola Hagen
27/09/16, 10:57
Da må denne byttes også. Regner med at motor må ut? Hvor kjøper jeg startkrans og hvordan skal denne festes? Begynner å bli en del med kjerra nå, men jeg trenger bil, så det er bare å få ting gjort før vinteren setter inn:-(

Motor må ikke ut nei, men girkassa må nok det ja.

Løsne drivaksler på begge sider ( ta ut i allefall på venstre side) , og løsne tannstanga og andre ting som er i fare sone for å ble skadet eller trukket ned i det motorramma løsnes på venstre side. Fjern bærebru og spindel på venstre side for å gjøre det lettere med girkasse jekk og spesial laget arm som kan ta imot girkassa over motorramma som henger sideveis. så du løsner motorramme festene litt på høyre side og helt løst på venstre side.

Dette var kort forklart og ikke detaljert. For å løsne skruene til startkransen så tar du ut starter og skrur ut dom en og en.

Mener det ligger flere bedre forklaringer inne her på forumet. har selv skrevet en lang beskrivelse på åssen jeg gjorde det her inne. Men er så lenge siden nå.

Torsen67
27/09/16, 21:02
Ok, og det var på en med automat? Søkte på startkrans men fant ingen forklaring.

Torsen67
30/09/16, 11:11
Ingen som har byttet startkrans på en D5 automat tidligere?
Vil gjerne vite hvordan det er å bytte selve startkransen. Sveises fast? Skrus fast? Etc..

geirhs
30/09/16, 23:35
Har akkurat bytta på min D5 xc90. Å bytte selve startkransen er den enkleste delen av jobben. Den er skrudd fast.

Torsen67
03/10/16, 10:54
Ok, den satt vel da med 10 bolter? Hvilke moment brukte du?

Svirre
03/10/16, 11:16
Ok, den satt vel da med 10 bolter? Hvilke moment brukte du?
10 bolter med innvendig 12-kant mistenker jeg. Moment på 30-45nm syns jeg høres logisk ut.

Skal du bytte, HUSK loctite, evt. kjøp nye bolter.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Torsen67
18/10/16, 00:11
Da er startkrans byttet. Høres ut som startermå byttes ut også.
Tok simring på veivaksel og "proppen" samtidig. Sistnevnte poppet bare ut når vi satte skrutrekkeren på den.