PDA

Vis full versjon : Turtall ved start og etter kjøring - Volvo 240 92'mod



Biturbo
26/09/16, 17:06
Som alle vet er det blitt endel kaldere i luften ute nå, men har oppdaget noe nytt med bilen som jeg ikke har registrert ved bruk tidligere.

Når jeg startet opp bilen tidligere i dag, brukte den endel tid for å hente seg opp turtall til motoren gikk normalt. Ved start har den et lavere turtall, som høres noe ut som en sjark når den går, ikke den "rene" motorlyden som vanligvis kommer fra en bilmotor.
Lamda-lampen tente også under en annen anledning når jeg startet motoren, men hender ikke ellers, og den lyser ikke under kjøring.

En annen ting som skjer, er at etter kjøring, bruker motoren å henge litt igjen. Det vil si at den ligger på litt over 1000-omdreininger når bilen står i ro, ruser jeg motoren går turtallet ned, og ligger på normalt turtall ved tomgang.

Er det noen som har en Idè på hva dette kan være? Har lest litt på nett om diverse ting, der det kan være både lambda, tenn-plugger, coil og diverse.
Håper derfor at det er noen der ute som har vært borti noe av det samme :rolleyes:

Takker for svar :cool:

EDIT: Lambdalampen lyser nå konstant, og motoren går på høyt turtall ved start.

Dersom jeg kjører på 1.giret, holder motoren 1500-1600 omdreininger uten noe gass.
Motoren "lugger" også en del ved kjøring. Er det lambda sonden som er gåen? Eller kan det være noe annet?

Øygard
26/09/16, 17:39
Har hatt liknande problem med 940en min. Eg tok ut tomgongsregulatoren og reingjorde inni, og nå går han opp på nesten 2000 rpm ved kaldstart, går ned på vanleg tomgong etter eit par minutt.

Biturbo
26/09/16, 18:13
Ble det værre etter du rengjorde tomgangsregulatoren?

Dette problemet varer som regel ikke lenge, men det er unormalt i forhold til slik bilen har oppført seg tidligere.
Tror ikke motoren trives på så lavt turtall under start, vil derfor unngå å få motorslitasje vis det er et problem som er fort gjort å fikse:p