PDA

Vis full versjon : Lekkasje servo-olje.



Torsen67
25/09/16, 23:28
Da har jeg fått lekkasje i styringa. Er litt gris rundt beholderen og ser også at det er vått på dekslet under motoren. Kan jeg ha lekkasje to steder?! Olja har også blitt som sølevann/rustbrun. Hva skjer?

lars otto skiftesvik
26/09/16, 10:12
Har det blitt skiftet servoolje på denne tidligere? Bruken den mye servoolje? Bremseveske og servoolje var tidligere brunlig på farge og kunne se rustbrun ut.Nå brukes i hovedsak grønn sevoolje.Dersom det er gris rundt beholder er dette ofte grunnet for mye olje i beholderen.
Først bør du gjøre godt rent og sjekke slanger og beholder for lekkasje.Deretter bør du sjekke rørene på tannstangen disse kan ofte lekke i niplene på eldre biler.
På forumet er det flere tråder om tetting av lekkasjer i styringen.

Torsen67
26/09/16, 11:09
Jeg har ikke byttet servoolje på den i mitt eie, ca 3 år. Men har etterfylt litt. Beholderen var så og si tom i går, så da snakker vi nok om lekkasje. Hvor kjøper man ny beholder? Har hørt disse i utgangspunktet er dårlige.

lars otto skiftesvik
26/09/16, 11:48
Hvor langt har bilen gått? Er det gris på slangene som går inn og ut fra beholderen? Prøv først å finne lekkasjen ingen grunn til å skifte beholder dersom den ikke lekker.Ny beholder kan kjøpes på Mekonomen og en del andre nettbutikker som selger deler til Volvo.

Torsen67
26/09/16, 13:50
Bilen har gått 260.000
Skal gå ut å sjekke beholderen nå.

Torsen67
26/09/16, 14:35
Beholderen ser hel ut. Ikke noe gris på slangene som går ut fra den heller. Da må nok dette ha kommet ut igjennom lokket.
Har fylt riktig nivå nå. Får se hvor fort det forsvinner igjen.

mrstfu
26/09/16, 14:37
Har du sett ned bak motor, mot tannstanga? Stapp en lommelykt ned der, så ser du under tannstanga. Min har lekkasje, og det ser ut som at det er ved slangekoblinga inn på tannstanga.

Torsen67
26/09/16, 18:06
Ja, der er det vått mellom motor og tannstanga. Er nok der lekkasjen sitter.
Hva gjør du da? Ikke lett å se hvor selve lekkasjen sitter. Må vel da ha bilen på bukk?

mrstfu
26/09/16, 18:21
Har ikke kommet så langt ennå, lekkasjen er fremdeles kontrollerbar. Etterhvert regner jeg med å bytte enten slangepakka eller tannstanga. Hassel har kanskje noe å bidra med her.

Torsen67
26/09/16, 20:43
Ok, hold oss oppdatert. Du kan gjerne bruke denne tråden;-)

Hassel
27/09/16, 10:35
Ligger noen bilder i tråden min av lekkasje på balanserør på tannstanga. Mulig å skifte de her utenom tannstang. Må ha hjulstillingskontroll etterpå!
Er jo fortsatt mulig at det er tannstanga som er blitt dårlig, da den kan bli litt rom der hvor røra går inn!

mrstfu
27/09/16, 11:33
Ligger noen bilder i tråden min av lekkasje på balanserør på tannstanga. Mulig å skifte de her utenom tannstang. Må ha hjulstillingskontroll etterpå!
Er jo fortsatt mulig at det er tannstanga som er blitt dårlig, da den kan bli litt rom der hvor røra går inn!

Å bytte de balanserøra (er det samme som tur/retur fra tanken?) krever altså at man dropper subframe for å komme til?

Hassel
29/09/16, 10:33
Må droppe subframe ja og løsne tannstang fra den i tillegg pga røra går mellom.. Krever hjulstillingskontrolle etterpå

xcrookie
29/09/16, 15:32
Jeg måtte også bytte beholderen på min XC70 som da var gått rundt 200.000. De sa at det var vanlig å bytte pga at det var en plast dings inni beholderen som knakk.

Torsen67
29/09/16, 22:09
Den plastdingsen kan du kjenne ved å stikke en finger ned i påfyllingshullet. Min har ikke knukket.

matsS
30/09/16, 16:38
Jeg hadde lekkasje på returrøret som går i fra ekspansjonstanken og til tannstanga.

Det kom av at plastfestet til begge rørene hadde løsnet så de lå da å gnisset inn på tannstanga når jeg kjørte, til det tilslutt ble et hull som bare ble større og større [emoji12]

Da samlet det seg olje på tannstanga, plata under motor og ei stor stripe bakover under bilen. Det lakk KUN når motoren gikk eller under kjøring [emoji4]

Dette var da på min 2005 XC70 D5


Sent from my iPhone using Tapatalk