PDA

Vis full versjon : Volvo S60 2001 2.0T - bilen rykker litt når jeg slipper gassen og ved lave hastigheter



danhan2
25/09/16, 09:53
Hei,

Jeg har en Volvo S60 2001 2.0T som har gått ca 240.000 km. Når jeg kjører i hastigheter opp mot 65 km/t og slipper gassen opplever jeg ofte at bilen rykker litt. Spesielt hvis jeg kjører i 1. og 2. gir. Kjører en del i kø til og fra jobben og det er vanskelig å kunne kjøre jevnt i lav fart. Opplever da at bilen rykker når jeg slipper gassen, og at den rykker hvis jeg har lavt og jevnt trykk på gassen. Ved rolig gasspådrag kan det også oppstå. Merker ikke noe til det hvis jeg har et hardt gasspådrag. Kan også nevne at turtallet på tomgang i blant går 200-300 rpm over normalt.

Problemet har vedvart ganske mange måneder nå. Har byttet tennplugger, luftfilter og olje i forbindelse med min vanlige sommerservice, men det har ikke hatt noen hjulpet på problemet. Jeg mistenker da falskluftlekkasje, LMM, spjeldhus men aner ikke om det er riktig eller ikke. Noen innspill?

Svirre
25/09/16, 09:59
Heisann!

Første prioritet -> få lest ut feilkoder! Da får du en pekepinn på hva som kan ligge til grunn. Om du har byttet tennplugger, er det nærliggende å tro at du har problemer med ETM eller LMM pga. årsmodellen på din bil.

danhan2
10/10/16, 16:41
En liten oppdatering siden sist. Litt kjøring frem og tilbake fra jobb med samme symptomer. Så 600 km tur/retur i høstferien. På denne langturen merket jeg at bilen begynte å vibrere ved hastigheter 70+. Har opplevd dette en gang tidligere på E6. I tillegg til vibrasjonen var det en dyp lyd fra motorrommet jeg ikke helt klarer å identifisere. Kan slå fast at hjulene er balansert, bare så det er sagt.

Er dette også et symptom på ETM/LMM, eller enda en "feil"?