PDA

Vis full versjon : Hjelp, D5 motorstyringsfeil. Haster...



Thor-Egil
23/09/16, 20:11
Hei. Har en Volvo XC70 2007 D5. Alle servicer fulgt på merkeverksted senest i juni. Byttet på mandag luftfilter til KN innsatsfilter, på vei til Trysil nå hørte jeg en "hvinelyd" når jeg gasset på litt, forsvant når jeg slapp opp igjen. Etter noen mil til fikk jeg melding, motorstyringsfeil service erfordras. Ok tenkte jeg, kanskje sette inn orginalfilter når jeg kommer hjem. 2 mil til så kom sotfilter fullt, se bruksanvisning. Ringte en kompis dom googlet det og han fant kjør landeveisfart og brenn rent filteret 10-20 min. Har nå kjørt 40 min og ikke hjulpet noe. Motor drar dårlig i oppoverbakker men øker litt igjen på flatene. Selvsagt ikke noe som et åpent i området her i morgen, ikke Volvo på Elverum heller. Noen som har tips??? Må jo kjøre hjem igjen på søndag, håper noen kan prøve å hjelpe meg. Kan jeg feks kjøre hjem med feilen eller bør jeg ringe NAF. Aldri hatt dieselbil før og dette et ukjent for meg. Pls hjelp, mvh Thor-Egil Andersen
PS er ca 20 min hjem til Lørenskog

holter
23/09/16, 20:34
Du kan ha en turbo slange som har hoppet av , den som går under bilen ? det gir slike symptomer mener jeg og ha lest på forumet - mrstfu vet nok mer om det eller svirre . Ja du kan kjøre med det om det er dette , om du tar av plata under motoren ser du det fort .

Svirre
23/09/16, 20:34
Heisann!

Har samme motor som deg, men med mindre gamp i min. At du har fått mld. om at sotfilter (eller partikkelfilter) er fullt, tyder på at det kan ha kollapset. Du får redusert effekt, men ikke noe farlig å kjøre med. Du bør få utbedret dette ved å bytte det ut. Det går an å banke ut innmaten, men det krever at du må kunne skru litt selv, ha tilgang til VIDA og være kreativ. Anbefaler deg å bytte om en av disse tingene frafaller.

Det beste er å få lest ut feilkoder hos Volvo, og skulle det vise seg at det kan ha kollapset eller tettet seg, så bytt. Siden du har AWD, så vil det kreve at du må fjerne mellomakslingen for å komme til. Totalt ser jeg for meg en verkstedregning på totalt 8-12 000kr for å bytte denne inkl. jobb på et verksted. Hvis du er heldig, så kan det hende det hjelper å brenne det rent med pc tilkoblet. Da vil motoren ruse seg på ca. 2200rpm og spyr ut diesel i eksosen slik at temp. passerer 450 grader. Da brenner det meste rent. Hvis dette ikke lar seg gjøre, eller at feilen dukker kjapt opp igjen, så er det bare å anskaffe seg et nytt (snakker av erfaring).
Hørt mye positivt om 'Gustavsson og Sønner' i Oslo, så ville anbefalt deg en tur dit på mandag :) Evt. en tlf.

Ang. luftfilter så vil jeg si at orginalt filter er det beste. Det du oppnår med KN-filter, er litt lyd og større mulighet for å kvelde LMM ganske tidlig. Siden filteret er satt inn med et slags fett/olje, så vil dette legge seg på LMM over tid og feilmld. kan komme.
Jeg har 230hk i bilen pr.nå, og kjører pappfilter. Har riktignok fjernet skumgummimatta som er limt på den, og får litt mer turbosus og motorlyd av det. Ellers fungerer det nydelig til bilen.

Hva 'motorservice erfordras' innebærer, kan jeg ikke svare på. Det bør (må) VIDA gjøre :)

holter
23/09/16, 20:44
Men blir det noe vine lyd p.g.a dpf ? så nå at han hadde fått meld sotfilter fult .

Svirre
23/09/16, 20:53
Men blir det noe vine lyd p.g.a dpf ? så nå at han hadde fått meld sotfilter fult .

Mest sannsynligvis fått lyder via KN-filteret :)

holter
23/09/16, 21:01
Ja dem skal vist gi lyder sies det for dem som skifter til slikt , og med et filter satt inn med olje så liker jo lmm seg godt også :)

MadAss
23/09/16, 21:37
Om alle servicer er fulgt på merkeverksted kan jo du evt ringe Volvo Veihjelp som er gratis. De vil dog kun kjøre bileb til nærmeste verksted, men du kan også få gratis leiebil opp til en uke til bilen er reparert.

Sent frå S7 Edge

Thor-Egil
23/09/16, 21:40
Tusen takk for svar her. Kjører hjem på søndag, setter inn orginalfilter og ringer Volvo veihjelp på mandag.

Svirre
23/09/16, 23:26
Om alle servicer er fulgt på merkeverksted kan jo du evt ringe Volvo Veihjelp som er gratis. De vil dog kun kjøre bileb til nærmeste verksted, men du kan også få gratis leiebil opp til en uke til bilen er reparert.

Sent frå S7 Edge
Dette gjelder vel kun om siste service er tatt med 'service 2.0'?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Thor-Egil
23/09/16, 23:29
Det er gjort. Alle servicer på bilia...

holter
24/09/16, 00:02
Kommer med leiebil til en også om en får stopp etter veien så en kan fortsette turen - annet en det en får som naf medlem -da blir det buss billet en må betale selv - ikke rart en altid har med diagnose utstyr og mye verktøy i bilen :)

Thor-Egil
26/09/16, 16:23
Hei og takk for tips og råd. Leverte bilen på Bilia åråsen i dag tidlig. Fikk leiebil med engang. De fikk opp feilmelding på luftmassemeter og turboregulering. Defekt pakning mellom ladeluftkjøler og turbo. Bilen går nå som ei kule igjen. KN filter er tatt ut og erstattet med orginalfilter selv om det nok var ganske tilfeldig at dette trøbbelet kom 4 dager etter at jeg satt inn KN.

holter
26/09/16, 17:21
Luftmassemåler lmm liker dårlig disse uorginale filtrene , men kan være tilfeldig også . Bra det ordnet seg -er sjelden noe problem det på bilia lillestrøm .