PDA

Vis full versjon : Skifte av Styrkule



martho
09/07/10, 20:31
Skiftet i dag venstre ytre styrekule på min V70 2.0 LT, dette gikk fint. Men det jeg lurer på er om det er vanlig med spissingkontroll etter dette?
Hadde bilen på drifttest hos Naf og fikk pålegg på dette å litt knask til. Hadde også et knekt krengestag bak (panhardstag) som han kalte det, som ble sveiset. Noe andre som har hvert borti at det har knekt?

TeamBørnOut
09/07/10, 20:35
hvis du monterte kula likt som før så trenger du ikke det nei. lurt å måle før man løsner det gammle ;)
jeg trukke du har panhardstag på kjærra di :D(det er noe som sentrerer bakakslen på rwd biler) Men krenghemmer har du. men den er det veldig lite lurt å sveise i fordi det er ei fjør..
du har ikke noe bilder av jobben så man kan se hva de har sveiset?
men det er normalt at beina fra hjulopphenget til krenghemmeren knekker av en ellerannen grunn. det skjer mye på vag :)

Tore
09/07/10, 20:41
Skiftet i dag venstre ytre styrekule på min V70 2.0 LT, dette gikk fint. Men det jeg lurer på er om det er vanlig med spissingkontroll etter dette?
Hadde bilen på drifttest hos Naf og fikk pålegg på dette å litt knask til. Hadde også et knekt krengestag bak (panhardstag) som han kalte det, som ble sveiset. Noe andre som har hvert borti at det har knekt?

Ved bytte av parallellstag/styrekule/yttre endeledd osv (kjært barn har mange navn) vil jeg alltid anbefale å sjekke spissinga. Dels fordi det er vanskelig å finne gode punkter å måle mot før man demonterer og dels fordi man før demontering måler mot ei defekt kule med slark slik atman ikke har noe definert "nullpunkt" å måle mot.

Sveising av stag generelt er jeg skeptisk til. At slikt knekker tyder på utmattelse. Når man da skal sveise får man i tillegg feil herding av metallet. Slikt er laget for å byttes...

martho
09/07/10, 20:57
Kjappe svar.. Takker for det! Jeg målte godt før jeg demonterte den, så telte jeg antall runder jeg skrudde den av med og målte avstanden mellom kontramutter og enden av leddet. Løsnet den bare så vidt slik at jeg fikk gjenget kulen/leddet av. På augemål ser det veldig bra ut egentlig, men det kan jo lyge :P
Nei, kansje ikke.. Var han på naf som kalte det for det! Jeg ville kalt det krengestag ja! Er klar over at det ikke er noen god måte og sveise det. Han som hadde bilen før, og som jobbet hos volvo sveiset det også, ikke vet jeg grunnen til det men! Det er nok ikke egnet til og sveise i pga det er fjørstål, og det har jo vist seg at det ikke var godt nok, pga det knakk for andre gang.. Han på naf sa det ikke gikk og demontere pga feste var en del av bakakslingen som jeg synes virket rart i og med at det var skrudd på andre siden. Men tenkte at siden han andre eieren også hadde sveiset det, tenkte jeg at det ikke gikk og få byttet det med et nytt. Så da jeg og en kompis skulle sveise det, viste det seg at det lot seg demontere :) Staget ble sveiset allikevell pga jeg ikke hadde kjøpt nytt, og trengte og ha bilen i orden så gjenstår det og se hvor lenge det holder.. Det blir nytt neste gang :) Skal prøve å få lakt ut et bilde..

TeamBørnOut
09/07/10, 21:02
er nok krenghemmeren som er sveiset da ja :) skal du kjøpe nytt så kan du jo kjøpe et litt grøvre et i samme slenger. bilen blir litt bedre å kjøre da.

det er ikke alltid det fungerer å telle antall runder når man bytter endeledd. de har ofte litt forskjellig design. Jeg pleier å legge om hjulet til en side (rattlås) og måle fra senter av bærekula(under. der blir det ikke slark) og inn til noe annet. ramma eller lignende. da blir det 100% likt som før og man sparer litt penger man kan bruke på andre ting :)

Tore
09/07/10, 21:02
Bestill deg ny krengningshammer du :) Å sveise denne blir bare tull...

TeamBørnOut
09/07/10, 21:07
http://www.ipdusa.com/Volvo-S70V70-1998-2000/Suspension-&-Steering/Anti-Sway-bars/p-128-373-355/

http://www.ipdusa.com/uploads/images_products/100101.jpg

martho
09/07/10, 21:15
Ja, det får jeg gjøre! Tror ikke sveisingen vil holde så lenge heller. Har dere en type og anbefale som kansje er bedre en den orginale?? Merket god når staket var knekt, bilen ble en del vinglete...
Hvordan legger jeg inn bilde? Er ny på forumet :P

TeamBørnOut
09/07/10, 21:18
hvordan årsmodel av v70 er det du har? fra 1998-2000 så er det den linken over som gjelder :)

martho
09/07/10, 21:19
Jeg har en 1998 mod.

TeamBørnOut
09/07/10, 21:21
bestill: 6K5035 så blir du nok fornøyd! endrer karakteren veldig på bilen

martho
09/07/10, 21:28
Det får jeg gjøre :)

martho
09/07/10, 21:30
Prøver og legge ut to bilder, men får det ikke til! Forslag til hvordan det gjøres?

Tore
09/07/10, 21:31
bestill: 6K5035 så blir du nok fornøyd! endrer karakteren veldig på bilen

Alternativt 6K5037 om du har AWD :)

Om du ikke ønsker å bestille hotte saker fra USA så kan volvoforhandleren hjelpe deg også; nye orginale krengningshammere er unansett bedre enn gamle, knekte, sveisa hammere som ikke fungerer som de skal...

940pearl
09/07/10, 21:32
Nettopp dette settet som TBO la ut som gjør en FWD volvo rask(ere) rundt banen, har bestillt det selv:)

andreas y.
09/07/10, 21:33
bcb har ipd sine
http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1809&Category2ID=1810&List=1&Level=2&ProductID=22085

TeamBørnOut
09/07/10, 21:33
Prøver og legge ut to bilder, men får det ikke til! Forslag til hvordan det gjøres?


Lag en konto på photobucket.com.
når du har lastet opp bilder der . så står det noen linker på venstre side en av de starter med [ IMG] . trykk på den (den blir kopiert automatisk) og bare lim den inn her :)

TeamBørnOut
09/07/10, 21:35
Nettopp dette settet som TBO la ut som gjør en FWD volvo rask(ere) rundt banen, har bestillt det selv:)


man velter ikke i svinga lengre heller :) ser bedre ut når du kjører fort :D

martho
09/07/10, 21:39
Alternativt 6K5037 om du har AWD :)

Om du ikke ønsker å bestille hotte saker fra USA så kan volvoforhandleren hjelpe deg også; nye orginale krengningshammere er unansett bedre enn gamle, knekte, sveisa hammere som ikke fungerer som de skal...

Det er helt sikkert at det er :)
Hvet du hva de orginale ligger på i pris?

Tore
09/07/10, 21:42
Det er helt sikkert at det er :)
Hvet du hva de orginale ligger på i pris?

Ny R-hammer bak til min AWD koster 2050 SEK i sverige inkl moms. Norsk pris aner jeg ikke men pleier ikke være så ille mye mer. Ren gjetting: 2500NOK.

Om du ikke har AWD og ikke skal ha R så tipper jeg den er billigere.

940pearl
09/07/10, 21:45
man velter ikke i svinga lengre heller :) ser bedre ut når du kjører fort :D

nettopp, man tar rota på 940ier;)

martho
09/07/10, 21:45
Takker:) Jeg har ikke AWD.

TeamBørnOut
09/07/10, 21:46
kan være fordi de fleste kjører rundt med en 120kg krenghemmer bak :P

martho
09/07/10, 22:00
http://i796.photobucket.com/albums/yy245/martho88/SDC13112.jpg

martho
09/07/10, 22:02
http://i796.photobucket.com/albums/yy245/martho88/SDC13116.jpg

Et bilde av bilen og staget som ble sveiset!

940pearl
09/07/10, 22:02
feks ...