PDA

Vis full versjon : Serviceprogram



Stig
20/09/16, 20:57
I en normal 20000km/1år service, nevnes multifilter i faktura, siden det står oljefilter og kupefilter regner jeg med multifilter=luftfilter til motor?

Her er egentlig bakgrunnen for spørsmålet: begynt å dugge litt på frontruta, tenkte på kupefilteret, men service er tatt for en mnd siden. Tok da luftfilteret til motor løs bare for moro skyld, siden jeg vet hvor mye plunder det er å ta ut kupefilter. Joda, mistanken ble bekreftet. Der sto samme uoriginale filter som jeg satt i selv i fjor. Lurer på hva mer som er "gjort". Tør nesten banne på at det er mer ugler i mosen her.

Daniel V
20/09/16, 23:04
Hvor hadde du service? :)

Mener du at kupefilter ikke er byttet, eller at luftfilteret ikke er byttet? Luftfilter skal jo skiftes en gang i året, så det var jo sløvt.

Texascom
21/09/16, 05:06
Avhengig av bilmodell skal luftfilter skiftes på km intervall 40 eller 60 k km. Multifilter er kupefilter og skal skiftes pr. 20 k km. Dette på biler med 20 k km intervall. På 30 k km intervall skal luftfilter skiftes på 60 k km. Dette på biler etter 05.


Sent from my iPhone using Tapatalk

volvoRsport
21/09/16, 10:26
Saken her er vel at han har betalt for både kupefilter og multifilter (som er det samme), og i tillegg har det ikke blitt byttet.

Texascom
21/09/16, 10:37
Står begge deler som artikkel på fakturaen? Eller ligger det pakke og derunder nytt på artikkel?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel V
21/09/16, 11:56
Jeg hadde aldri kjørt 60 000(!) Km på et luftfilter. Det er jo en del alle kan skifte selv, til noen ussle 100-lapper.

Texascom
21/09/16, 17:55
Jeg bare siterer Volvos serviceskjema, ikke hva jeg selv ville gjort.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel V
21/09/16, 21:29
Nei, jeg vet det. Du som knaptnok kjører 5 000km på et oljeskift kjører nok neppe 60 000 på et luftfilter :)

Morgis
22/09/16, 16:42
Kan garantere deg at kupefilteret er noe som "glemmes" svært ofte.
Har skiftet kupefiltre på biler med fullt servicehefte hvor kupefilteret kan minne om en halvsprengt støvsugerpose

Daniel V
23/09/16, 11:51
Det kan fort være at det "glemmes", men kupefilter blir jo også ekstremt fort stygt.

Jeg skiftet kupefilter på Ren min i januar. Hadde det ute i forbindelse med reparasjon i begynnelsen av juli, og det så HELT forferdelig ut. Så er det nesten et år siden forrige skift, så har jeg ingen problem med å se for meg at det kan se sånn ut. Spesielt om man kjører ofte på grusvei.