PDA

Vis full versjon : Bensinpumpe?



xcrookie
18/09/16, 10:29
Hei, jeg har en V70XC fra 2002 som plutselig stoppet under kjøring. Ingen feilmelding, fikk startet igjen, men dør ved pådrag. Fikk startet og kjørt et par km hjem. Nå starter den men stopper fort.
Jeg tenker at det sannsynligvis er bensinpumpen eller releet som styrer den. Er det noen som har erfaring med sjekk og skifting av dette på en 02 modell?

xcrookie
18/09/16, 10:53
Det er vel mest sannsynlig at det er releet siden den starter, men stopper ved pådrag? Den går altså fint på tomgang foreløpig.

Svirre
18/09/16, 12:25
Få lest ut feilkoder! Det er første bud på så nye biler. Selv om DIM ikke viser noe feil, så betyr ikke det at det ikke er satt noen feilkoder i ECM.
Det kan være alt i fra tom tank til en defekt komponent.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

xcrookie
18/09/16, 14:27
Få lest ut feilkoder! Det er første bud på så nye biler. Selv om DIM ikke viser noe feil, så betyr ikke det at det ikke er satt noen feilkoder i ECM.
Det kan være alt i fra tom tank til en defekt komponent.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Jeg har prøvd, men det kom opp en kode som ikke står i boka (feilkodeleser fra Biltema). Skal forske videre på dette.
Det fulgte med en CD, så kanskje den inneholder flere feilkoder.

Svirre
18/09/16, 14:28
Jeg har prøvd, men det kom opp en kode som ikke står i boka (feilkodeleser fra Biltema). Skal forske videre på dette.
Det fulgte med en CD, så kanskje den inneholder flere feilkoder.
Du må ha Volvo's feilkodeutstyr (VIDA) for å kommunisere fullstendig med bilen din. En liten tur på et Volvo-verksted gjør nytten sin :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

lars otto skiftesvik
18/09/16, 14:54
Hvilken motor?Har du prøvet bensintrykket i ventilen på innsuget.
Da min bensinpumpe tok kvelden var det ikke liv i bilen.Sjekk sikringer og releet.Dersom du har fått opp en feilkode google denne da vil du få frem hva koden betyr.

xcrookie
18/09/16, 15:00
OK, den går på tomgang så det er kanskje ikke feil på pumpa. Jeg har fått frem en feilkode "P2097" Som sier "Post Catalyst Fuel Trim Sys Too Rich Bank1".
Noen som har vært borti den?

Svirre
18/09/16, 15:54
Hvilken motor?Har du prøvet bensintrykket i ventilen på innsuget.
Da min bensinpumpe tok kvelden var det ikke liv i bilen.Sjekk sikringer og releet.Dersom du har fått opp en feilkode google denne da vil du få frem hva koden betyr.
Er nok en 2.4T siden det er bensinmotor og en XC70 fra '02.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

lars otto skiftesvik
18/09/16, 17:11
Tipper at det ikke er bensinpumpen men feil på LMM luftmengdemåleren.
Prøv først å koble fra LMM om bilen da går bedre.Feil på LMM kan føre til for mye bensin.

xcrookie
18/09/16, 17:27
Tipper at det ikke er bensinpumpen men feil på LMM luftmengdemåleren.
Prøv først å koble fra LMM om bilen da går bedre.Feil på LMM kan føre til for mye bensin.

Ok, men hvis det er feil på den, er det da vanlig at motoren stopper helt? For å beskytte motoren?
Jeg skal se om jeg finner den og koble fra. Jeg kan jo levere den på verksted hvis jeg kommer frem, men regner med at de skal ha noen tusen for feilsøking. Men må jeg så må jeg

lars otto skiftesvik
18/09/16, 17:32
Luftmengdemåleren sitter på luftfilterboksen,koble fra kontakten på denne.
Feil på luftmengdemåleren fører til at gange i motoren kan bli umulig på flere måter.

Daniel V
18/09/16, 17:53
Om bensinpumpa virker er lett å se, sett tenninga i hakk 2 og sjekk ventilen på fuelrailen. :) Trykker du inn den, og det ikke kommer suppe ut, så får du ikke trykk.

xcrookie
18/09/16, 17:56
Luftmengdemåleren sitter på luftfilterboksen,koble fra kontakten på denne.
Feil på luftmengdemåleren fører til at gange i motoren kan bli umulig på flere måter.

TAKK! Det var den. Går fint når jeg kobler fra og stopper når jeg kobler til. Jeg regner med at det bare er å kjøpe ny?
En annen ting jeg la merke til når jeg kjørte med den frakoblet er at kjølevifta går etter bare en km. Kan det ha sammenheng med LMM?

lars otto skiftesvik
18/09/16, 18:15
Kjøleviften tror jeg ikke har noe med LMM å gjøre.Sjekk temperatur og kjøleveskenivå.
Noen her på forumet har renset LMM men jeg har ikke lykkes med dette.Kanskje noen andre her har tips å komme med.
Ny LMM kan kjøpes på biltema kr 1000 men da må du sjekke nummerne på LMM at disse samsvarer.

xcrookie
18/09/16, 18:25
Kjøleviften tror jeg ikke har noe med LMM å gjøre.Sjekk temperatur og kjøleveskenivå.
Noen her på forumet har renset LMM men jeg har ikke lykkes med dette.Kanskje noen andre her har tips å komme med.
Ny LMM kan kjøpes på biltema kr 1000 men da må du sjekke nummerne på LMM at disse samsvarer.

Ok, jeg ser at det er flere leverandører og varierende pris (1000 - 3000,-) Men uansett, takk igjen! Jeg sparte nok noen kroner på ditt tips 🙂

lars otto skiftesvik
18/09/16, 18:30
Fint dersom det løser seg, det er derfor vi har forumet,for å hjelpe hverandre.

xcrookie
19/09/16, 12:29
Jeg er visst ikke helt ferdig enda. Ny LMM er installert, men samme skjer. I tillegg lyser motorlampa også har det dukket opp en ny melding "P 0102 - MAF or VAF a circuit lov input".
Den går fortsatt fint når jeg kobler fra LMM, men stopper når den kobles til. Også starter kjølevifta før motoren er varm.
Det blir nok verksted neste.

Svirre
19/09/16, 12:36
Som sagt; uorginal feilkodeleser kan desverre ikke gi nøyaktig nok info. Derfor er VIDA det aller beste. Oppsøk derfor et Volvo-verksted. Ikke dermed sagt at det kan bli billigere om du setter bilen inn hos noen "billigere" steder.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

xcrookie
19/09/16, 14:57
Feilen funnet, jeg er idiot, ikke bilen. Dagen før hadde jeg koblet fra liftinntaksrøret som går over motoren for å skifte noen coiler. Dette røret ser jeg nå at jeg ikke har koblet sammen igjen. Da har jeg brukt mesteparten av dagen til å lese, kjøpe/skifte LMM og filter, kødde med feilkoder og tilslutt bestille time på verksted.
Skulle tilslutt bare ta en siste titt da jeg ser koblinga. Volvo'n er ikke så værst allikevel 🙂

xcrookie
19/09/16, 14:58
Biltema LMM tatt ut igjen og inn med den originale.;)

Svirre
19/09/16, 15:18
Man blir skadet av klokskap [emoji85] Godt det ikke var værre! Har selv gjort samme blemma, så du er ikke alene i denne båten ;)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

lars otto skiftesvik
19/09/16, 16:34
Det er av feilene man lærer.Godt det ordnet seg.

Daniel V
20/09/16, 23:13
Godt du fikk ut Biltema LMMen. Det er dårlige greier det, så dårlig at Biltema selv er klar over det og tar dem i retur selv om de egentlig ikke gjør det med elektroniske komponenter. :)

Til neste gang kan du jo legge 2-300,- til på bordet og få en original fra Bosch når du først er i gang. :)

xcrookie
21/09/16, 18:44
Takk for alle tips! Er det forresten noen som har hørt hvor langt pensinpumpen går før den tar kvelden?
Og er det samme pumpe i alle modeller fra 2000-2007?

lars otto skiftesvik
21/09/16, 21:16
Har skiftet en gang på en drosje da var den gått ca320000km.Bensinpumpe var ikke noe vi skiftet ofte på drosjer så jeg tror disse kan ha temmelig lang levetid.
S80 1999-2003-2004 og 2005 har jeg sett har samme bensinpumpe i allfall av prinsipp,men jeg vet ikke om det kan være detaljer som skiller.

Daniel V
21/09/16, 21:20
noen som har hørt hvor langt pensinpumpen går

Skal ikke si høyt hva jeg først leste den setningen som [emoji14]