PDA

Vis full versjon : 850 2,5 10V starter ikke og stopper av og til



Martin M
17/09/16, 16:10
Her hatt en del problemer med min 10V i det siste. Kort fortalt vil den av og til ikke starte og noen ganger kan den stoppe på tomgang. Et par ganger de siste månedene har den, etter jeg har kjørt til en kollektivparkering, ikke startet når jeg har kommet tilbake. Kan nevnes at begge disse gangene har bilen stått i solsteik. Da har starteren gått rundt, men uten antydning til tenning. Bensin fikk den, men mest sannsynlig ikke gnist. Den første gangen hadde jeg av fordelerlokket og skrapet kontaktene i det, og da startet den. Neste gang dette skjedde, her om dagen, gjorde jeg det samme samt hadde ute pluggene og rengjorde de for sot o.l. men det var fortsatt ikke antydning til tenning. Leste ut feilkoder og fikk 1-2-2, intake air temperature sensor. Nappet ut den og prøvde å starte uten samt blåse på den og sette den inn igjen. Startet fortsatt ikke, men var borti uten sensoren. Fikk etterhvert hjelp med startkabler da det begynte å bli lite strøm. Etter flere forsøk startet den helt plutselig og gikk greit.

En annen gang stod bilen på tomgang en stund og var varm når jeg kjørte et stykke før jeg stoppet på en busslomme. Her stod bilen på tomgang noen sekunder før den bare døde og ikke startet igjen. Etter noen minutter prøvde jeg på nytt og da startet den.

Spørsmålet mitt er om denne sensoren kan lage all ugangen? Eller kan det være verdt å sjekke etter vakumlekasjer, rengjøre tomgangsregulator, bytte pluggledninger osv? Bilen har gått 322 000 og har nytt fordelerlokk samt plugger. Veivhusventilasjonen er nok noe tett og skal skiftes om ikke lenge. Mistenker også dårlige ventiltetninger på sylinder 4 og 5 da disse pluggene ofte er full av sot og oljerester.
Kan tett veivhusventilasjon føre til lekkasje i ventiltetningene og andre tenningsproblemer? :confused:

Håper noen vil ta seg tid til å komme med noen ideer eller hva dere eventuelt ville forsøkt for å få motoren til å gå bra igjen. :)

regeli
17/09/16, 22:58
Står ikke noe om rotor, denne bør og byttes når fordeler byttes. Er pluggledninger original Volvo, så skal dem holde lenge vet jeg, bare det ikke står Biltema på dem!

Den feilkoden har ikke noe å si, har samme på min, er utetemp sensoren som står i frontfanger mener jeg.

Bensinpumpe kan og skape dette problem, da en kompis hadde samme symptom og neste gang var det game over.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Martin M
17/09/16, 23:50
Hei, rotor ble også byttet samtidig med fordelerlokk. Pluggledningene er jeg usikre på, men er ikke Biltema.

På min er det ikke tempmåler i instrumenthuset så vil tro tempen på innluften har noe å si? (Sensoren på luffilterslangen/boksen)

Når det gjelder bensinpumpen så kan jeg høre den gå så vil nå tro den leverer bensin? Men har hørt den er en svakhet på disse bilene så kanskje den kan fjuske innimellom?

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Grant
18/09/16, 11:59
Ja vis luftmengdemålern (sensoren på lufftfilterboksen) ikke fungerer så vil bilen fjuske den må være i orden. Andre ting kan vær tomgangsregulatoren eller fordelerlokket å fordelerarmen er slitt.
Vis du hører bensinpumpen når du setter bilen på trinn 2 så lever pumpen bensin.

Svirre
18/09/16, 12:21
Hvis bilen kun dør når gasspedalen ikke berøres, så høres det litt ut som tomgangsregulatoren.
Ellers ville jeg forsøkt å bytte svingshjulssensor og kamakselsensoren. Dette er posisjonsgiverene fra motoren til ECM.

Utover dette kan det forsøkes å bytte bensinpumperelé hvis du ikke hører at bensinpumpa slår inn når tenningen vris til hakk 'II'.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

gswede
18/09/16, 18:44
Hadde noe lignende på min sånn ut av det blå. Med 2 år gamle pluggkabler ble jeg mildt sagt overrasket over å finne irr på coil/fordeler ledningen, i coilenden.
Messingdelen som knepper seg på coilpolen var brukket tvers av nedi hetta. Så det ikke før jeg prøvde å rengjøre den for irr. Ny coilkabel fra huggern, fra en bil med nye kabler tilfeldigvis, ble fixen.

Martin M
19/09/16, 09:18
Takk for svar og gode tips. Skal begynne og gå igjennom det dere nevner og se om jeg får noe bedring på problemet.
Vil prøve å holde kostnadene nede siden jeg fortsatt er en fattig student :)
Motoren begynner nok også etterhvert å bli slitt med dertil høyt oljeforbruk. Poster svar når jeg har funnet ut eventuelt ikke funnet ut noe. :)

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Svirre
19/09/16, 09:31
Oljeforbruket skyldes garantert ventiltetningene. Disse blir stive og harde over tid, og begynner dermed å slippe igjennom olje ;)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Martin M
19/09/16, 09:52
Ja tror nok også det er ventiltetningene. Mine skru-kunnskaper tror jeg begrenser seg til slike motorreparasjoner. :rolleyes: Bytte av slitedeler, vedlikehold, registerskifte osv. gjør jeg selv, men hva vil det koste å få andre (Eventuelt verksted) til å ta ventiltetningene og eventuelt andre tetninger? Og er dette verdt å koste på etter din/deres mening? :confused:
Sikter på å ha bilen hvertfall 2 år til jeg er ferdig på skole. Blir EU godkjent i løpet av oktober når jeg får byttet frontrute, hjullager og bærearm.

Svirre
19/09/16, 11:52
Et verksted kan nok kanskje ta 7-12 000kr bare i jobb for å bytte disse.
Om du har tilgang på trykkluft og rett verktøy, så kan du fint gjøre denne jobben selv :) Finnes sikkert noen veiledninger på YouTube.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

gswede
19/09/16, 19:29
Fikk pris på 14k for bytte av ventiltetninger, i Sverige!!

Svirre
19/09/16, 20:17
Fikk pris på 14k for bytte av ventiltetninger, i Sverige!!

Dette medfører vel at de demonterer toppen?

gswede
19/09/16, 20:34
Aner ikke, Helmia bil eller hva de heter. Sendte forespørsel et par år tilbake. Tror jeg heller lever med å etterfylle 1 liter hver 1500-2000km en stund til.
Ser ikke tegn til oljeforbrenning på eksosen hverken på tomgang eller ved pådrag.

Martin M
19/09/16, 20:41
På min er det nærmere 2 liter per 1500 - 2000 km

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Svirre
19/09/16, 21:06
På min er det nærmere 2 liter per 1500 - 2000 km

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Oj...da anbefales det å gjøre noe, ja :)

Martin M
19/09/16, 21:13
Tja, hele tiden en vurdering om hvor mye jeg skal gidde å koste på en 22 år gammel bil. Er jo penger jeg aldri får igjen og bilen er gammel og slitt ellers også.
Men utrolig hvor glad man kan bli i en gammel Volvo :)

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

Martin M
20/09/16, 09:14
Den sensoren på slangen fra luftfilterboksen og til innsuget, intake air temperature sensor (IAT), finnes den i nettbutikker her i landet? Har liksom ikke klart å finne på Skruvat, Eurodel osv. Må jeg til Volvo forhandler og betale blodpris?

regeli
20/09/16, 09:22
Mener jeg har en slik liggende som jeg vet fungerer i en boks i garasjen, kan sjekke når kommer hjem ;)

Martin M
20/09/16, 10:57
Mener jeg har en slik liggende som jeg vet fungerer i en boks i garasjen, kan sjekke når kommer hjem ;)

Supert hvis du gidder :)

regeli
20/09/16, 21:02
Her er bilder av den jeg har liggende:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/468.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/469.jpg

Hvis er lik, så send meg en PM med addresse og sender som brevpost free of charge [emoji16]