PDA

Vis full versjon : Dieseldyser D5, skal ikke de programmeres inn?



Torsen67
15/09/16, 13:33
Har bilen inne for å bytte 4 dyser på Ødegården Auto, Kolbotn. De tar 22500,- for jobben. Dyrt!!
Men de sier at de ikke skal programmeres inn!? Sånn jeg har forstått det, så skal alle D5 motorer programmeres inn. Hva er rett?

jerognal
15/09/16, 15:20
Skiftet på vår i fjor og da var det noe kalibrering som måtte gjøres.
Og ja de er svindyre de dysene.
Jeg fikk 5 nye for rett under 20.000,-.... uorginale og de gamle i inbytte.

Jan Olav
15/09/16, 15:53
Hvilken årsmodell er bilen din? Eg måtte programmere på min 07 v70...

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Torsen67
15/09/16, 16:11
2002 modell.

4x4vinge
15/09/16, 17:31
Ikke programering på motorer med alu toppdeksel. Gjelder da 2002 til 2005. Noen få 2006 mod har gamel motorn

Torsen67
15/09/16, 17:56
Ok!? Kun fra 2006 og opp?

MadAss
15/09/16, 19:04
Om det er byttet klasse på dysene skal dette legges inn. Du kan ha opp til to dyser av annen klasse før det skal programmeres inn.
Men stemmer at det kun er 06 og oppover som skal lastes SW på. Da skal det legges inn et eget nr per dyse.

Sent frå S7 Edge

Torsen67
15/09/16, 23:55
Ok, dette tror jeg ikke det verkstedet har peiling på.

Svirre
18/09/16, 12:50
Hadde denne diskusjonen seinest i natt med en som jobber med dette.
Bosch dyser trengs ikke å programmeres inn. Trenger bare en kalibrering via ECM.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

aarnes
18/09/16, 22:40
Euro3 trengs kun _parameterendring_ om du bytter 3 eller flere til en annen klasse. Det er ikke software som i at man må laste ned.
Euro4 har jeg blitt fortalt av mekaniker at det ikke er nødvendig med noe som helst EDB-tasting på i det hele tatt. (Her er det bare klasse 1 dyser)

Texascom kan helt sikkert gi en riktig forklaring her.

jeg byttet dyse på min forrige V70, som var 07 og Euro4 - niks nada forskjell fra gammel til ny.
Har byttet to på min 05 med Euro3 nå, ingen forskjell annet enn at det ikke lekker diesel lenger.
Går like bra, like billig og uten feilkoder.

MadAss
19/09/16, 11:04
Euro 4 skal lastes spridarnonfirmering og tastes inn nr på dysa ja.

Når jeg skrev programmeres på Euro3, må mener jeg parameterendring eller kalibrering som andre skriver også. Ingen SW. Men det gjelder som sagt ved skifte av 3 dyser eller flere på Euro3.

Hvor mye en faktisk merker med parameterendring og programvare vet jeg ikke, siden jeg har alltid lastet programvare på Euro4 og endret klasse på Euro3 før oppstart etter skifte.

Sent frå S7 Edge

Torsen67
26/09/16, 18:13
Ok, jeg har nå byttet 4 dyser. Har jeg euro3 motor? Og hvordan vet jeg hvilke klasse som er riktig for min bil?
Tas det hensyn til dette når et uavhengig verksted kjøper inn nye dyser?

Altså, jeg kunne godt tenkt meg å vite hvilke klasse min bil faktisk skal ha. Hva de har satt inn burde jeg vel kunne se ut ifra nr på de nye? Er det klasseforskjell, så vil jeg høre med de om de har gjort noe kalibrering.
Høres dette fornuftig ut?

aarnes
26/09/16, 19:56
Ok, jeg har nå byttet 4 dyser. Har jeg euro3 motor? Og hvordan vet jeg hvilke klasse som er riktig for min bil?
Tas det hensyn til dette når et uavhengig verksted kjøper inn nye dyser?

Altså, jeg kunne godt tenkt meg å vite hvilke klasse min bil faktisk skal ha. Hva de har satt inn burde jeg vel kunne se ut ifra nr på de nye? Er det klasseforskjell, så vil jeg høre med de om de har gjort noe kalibrering.
Høres dette fornuftig ut?

Du har Euro3 motor ja.
Både klasse 1 og 2/3 er korrekt for din motor - det står på dysa med en runding rundt. enten 1,2 eller 3.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/595.jpg

Som reservedeler finnes kun 2 klasser. klasse 1 byttes mot klasse 1 og nye klasse 2 erstatter tidligere klasse 2 og 3

Om bilen har (originalt) dyser av klasse tre og tre eller fler er byttet ut til nye klasse 2 så skal det programmeres med optimeringsparameter i VIDA.

Såvidt jeg har lest meg opp til kan du kombinere klasse 1 og nye klasse 2 uten programmering. Hvis du hadde klasse 2 eller 3 og du setter inn en ny klasse 2 så skal det programmeres.

Konklusjon: start med å lese ut hvilken klasse det står på dysene dine.

Torsen67
26/09/16, 20:41
Greit, da skal jeg gjøre det. Kommer tilbake på det i morgen:-)