PDA

Vis full versjon : Vurderer kjøp av S60 R AWD manuell



renegade
15/09/16, 12:13
Jeg vurderer sterkt å importere en S60 R med manuell kasse fra Sverige(er klar over at det vli bli litt avgifter på den...). I den forbindelse hadde det vært interessant å visst hvilket forbruk folket her inne har på sine S60/V70N R ved "normal" kjøring. Gjerne med manuell om det er noen som har det.

sekse
15/09/16, 18:29
Jeg har en V70 R 2005 med manuell kasse, samme ulla ;)

Ligger på ca literen på blanda kjøring.

Det skal sies at bensinforbruk er den minste bekymring ved å eie slik bil. Forbered deg på endel påkost :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tom K
15/09/16, 18:59
Forsikringen er vel heller ikke av de billigste vil jeg tro

sekse
15/09/16, 19:36
Forsikringen er vel heller ikke av de billigste vil jeg tro

Jeg betaler rundt 5000 i året for fullkasko med 20 k i kjørelengde, synes ikke der er så ille. Hør med Volvia.

Tom K
15/09/16, 19:52
Det var slett ikke verst, det er mindre enn jeg betaler på min 07 XC70 med 75% bonus på femte året, jeg har Volvia forsikring, å jeg er eldre enn de fleste her inne ;)

sekse
15/09/16, 20:08
Det var slett ikke verst, det er mindre enn jeg betaler på min 07 XC70 med 75% bonus på femte året, jeg har Volvia forsikring, å jeg er eldre enn de fleste her inne ;)

Mulig det er opp mot 6k når jeg tenker meg om :p Men fortsatt ikke ille :)

renegade
15/09/16, 20:25
Takker for svar. Det er vel det jeg regner med at de går på på blandet kjøring. Men hva mener du, sekse, med at jeg må regne med en del påkost. Disse bilene er vel ikke noe dårligere enn andre Volvoer? Jeg har hatt mange Volvoer opp gjennom åra og de har nesten uten unntak fungert bra. Minimalt av påkost. Stort sett bare slitedeler. Er det fordi disse bilene blir brukt hardere di mener jeg må regne med påkost? Vet at deleprisene på mye av slitedelene vil være høyere. Har du hatt dårlig erfaring med din?:)

Tom K
15/09/16, 20:35
Deleprisene er vel noe høyere ja, for eksempel bremsedeler

sekse
15/09/16, 20:59
Takker for svar. Det er vel det jeg regner med at de går på på blandet kjøring. Men hva mener du, sekse, med at jeg må regne med en del påkost. Disse bilene er vel ikke noe dårligere enn andre Volvoer? Jeg har hatt mange Volvoer opp gjennom åra og de har nesten uten unntak fungert bra. Minimalt av påkost. Stort sett bare slitedeler. Er det fordi disse bilene blir brukt hardere di mener jeg må regne med påkost? Vet at deleprisene på mye av slitedelene vil være høyere. Har du hatt dårlig erfaring med din?:)

Svaret er ja, jeg har kostet på min veldig mye med motorbytte som et "høydepunkt" :)

Disse bilene begynner å bli noen år og har ofte levd et hardt liv. Dermed blir det høye vedlikeholdskostnader. Hvertfall hvis man til enhver tid vil ha bilen i topp stand og ligge i forkant med vedlikehold.

De R-spesifikke delene som motor, bremser, dempere, interiør og diverse eksteriørdeler er dyrere en på standardmodellene.

Daniel V
15/09/16, 21:02
Nå er Sekse en av de mer perfeksjonistiske her inne og fikser alt som er galt, men det er vel ikke til å stikke under en stol at han har hatt mye påkost på den. Typ motorbytte til en flett ny motor osv.

Dette begynner tross alt å bli gamle biler. Nå til våren er jo den siste produserte 10 år gammel, så det er jo ikke akkurat nytt.

Å tenke fueleconomy og billig bilhold så er det feil bil, kort og godt. Om man driter litt i forbruk og dyre servicedeler så er dette biler som gir vannvittig glede.

Bare dempere, bremsedeler osv er fort 5-10 ganger prisen av normale V70er.

Jimbojama
16/09/16, 02:48
Dempere som blir nevnt her koster vel omtrent 20k pr stk hos volvo mener jeg å huske? Ebay gir deg til ca 3k pr stk.

Tom K
16/09/16, 05:13
80 000 for 4 støtdempere ?

renegade
16/09/16, 05:40
4 c er det vel flere av modellene som har og det har vel vært en dyr fornøyelse for flere eiere. Ser på nettet at det er flere steder de ligger ute til ca 4000 NOK pluss frakt, og toll. Det er sikkert som ellers at det er viktig å sjekke historikk og ta en grundig sjekk av bil før kjøp. Men nå har jeg hatt lyst på en ekte R helt siden de kom rundt 2003 så nå må jeg bare gjennomføre det.

hgnubel
16/09/16, 06:14
La for all del "grundig sjekk" inkludere utlysing av feilkoder på merkeverksted eller noen med tilsvarende utstyr.

Hvis disse nyere R-bilene er som min (og det er jeg temmelig sikker på) så får generiske feilkodelesere oftest kun se motorstyring-feilkoder, ikke de spesifikke for f.eks. abs, ac, alarm, 4c, m.m.

Når det gjelder priser på 4c dempere så er de produsert av Monroe og mulig å finne utenom volvosystemet. Virker drøyt om volvo tar 20.000kr/stk når jeg leser på amerikanske forum at de kan finne komplett sett for $1000. Har ikke sett akkurat de prisene til R-bilene selv, men har sett tilsvarende priser i nettbutikker på 4c til nyere volvo, 2007-.

Jimbojama
16/09/16, 06:33
Skal sies at jeg ikke har sjekket den prisen selv, bare blitt fortalt. Kjøpte selv fra ebay.

renegade
16/09/16, 08:03
Har ViDA:), eller tilgang til må man kanskje si her inne....

sekse
16/09/16, 08:59
Dempere som blir nevnt her koster vel omtrent 20k pr stk hos volvo mener jeg å huske? Ebay gir deg til ca 3k pr stk.

Mer 7-8 mener jeg å huske pr. stykk. Kjøp fra Eurodel.no i stedet. Da får man samme Monroe demper som fra Volvo men til en brøkdel av prisen.


Jeg anbefaler varmt å kjøpe en R men ønsker samtidig å opplyse om at ting fort kan bli dyrt :)
Bruk god tid på å lete opp et eksemplar med lav kilometerstand, få eiere og bra historie. Betal heller litt ekstra for et godt eksemplar. Det lønner seg.

Jimbojama
16/09/16, 09:31
Skulle kjøpe derfra da de kostet 2900,- men så skulle de ha kampanje på støtdempere og de skrudde opp prisen til nærmere de prisene du snakker om, 6500?- pr stk. Så de er nok dyrere på volvo.

renegade
16/09/16, 09:35
Mange takk for tipset, sekse. Tror nok jeg styrer unna den jeg nå har hatt i sikte. Ser vannvittig fin ut, men er USA import til Sverige med 10 eiere i Sverige. Har vært innom Autotech en tur også....

sekse
16/09/16, 10:31
Mange takk for tipset, sekse. Tror nok jeg styrer unna den jeg nå har hatt i sikte. Ser vannvittig fin ut, men er USA import til Sverige med 10 eiere i Sverige. Har vært innom Autotech en tur også....

God vurdering ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tom K
16/09/16, 12:30
Kjøp en som er så original som mulig, det pleier å bety at eieren har tatt godt vare på den , en bil med chip tuning, senkesett, fete dekk og felger og kanskje et klistremerke av "nordshleife" i bakruta er ting som i hvert fall vil få meg til å tvile litt :)

Texascom
16/09/16, 13:47
Min gamle er vel mulig å få kjøpt, den er i særdeles god stand!


Sent from my iPhone using Tapatalk

renegade
16/09/16, 14:33
Er det en manuell en og hvem eier den nå?

Daniel V
16/09/16, 15:59
Den er manuell ja. Fint for de som liker det diskret. Sølv utvendig og svart og beige inni :)

Daniel V
17/09/16, 07:58
Hvis du først skal importere er jo flashgrønn S60R en mulighet. Er ingen sånne i registrert på norske skilter så vidt meg bekjent.

renegade
17/09/16, 11:09
Det er absolutt en mulighet ja. Det er ett eller annet ved den fargen på en S60:) Jeg får bruke litt tid på å finne den rette:)

ksandseter
17/09/16, 12:23
Jeg har en 06 s60R med automat, ligger på rundt literen ved blandet kjøring. En del mer ved tung skosåle [emoji16] men er ikke sånn bil man kjøper for å spare penger på drivstoff heller. Som sagt før her, gleden av å kjøre overgår de fleste driftskostnadene [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

ksandseter
17/09/16, 12:24
Jeg har en 06 s60R med automat, ligger på rundt literen ved blandet kjøring. En del mer ved tung skosåle [emoji16] men er ikke sånn bil man kjøper for å spare penger på drivstoff heller. Som sagt før her, gleden av å kjøre overgår de fleste driftskostnadene [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk





Sent from my iPhone using Tapatalk

Daniel V
17/09/16, 12:44
Det er absolutt en mulighet ja. Det er ett eller annet ved den fargen på en S60:) Jeg får bruke litt tid på å finne den rette:)

Er ikke så gale priser på de heller i Sverige. Var ikke så lenge siden det lå en 05 (altså facelift) flashgrønn med Atacama og manuell med 110 000km på meteret for 118 000 SEK. Det er ikke gale priser :)

hgnubel
17/09/16, 15:38
Men '05 flashgreen med atacama er vel bare nesten like vanlig som '00 laserblå V70R med lys alcantara... eller høne med tenner om du vil :)

renegade
17/09/16, 19:21
Prisene i Sverige er absolutt til å leve med, men så var det disse avgiftene da... Blir så vidt jeg se ca 125000,-i avgifter på de før de er på norske skilter. Avhengig av hvor mye mva man må ut med.

Når jeg startet tråden og spurte om forbruk så var det kun av ren nysgjerrighet. Det er ikke det som avgjør om jeg går til innkjøp av en R eller ikke. Er helt enig i at gleden ved å ha og kjøre en slik bil overskygger bensinregningene:)

Jeg kommer til å følge rådene jeg har fått her og bruke mye tid på å finne en som jeg har en god følelse for. Og er det noen som vet om noen med manuell kasse i bra stand som kan være til salgs å er det bare å tipse meg om det på pm:)