PDA

Vis full versjon : Montering av brebandslambda sensor i eksosrøret



DRømmevovo
12/09/16, 18:24
Jeg tittet under bilen i stad får å se hvor jeg kunne sveise på mutteren til sensoren på bredbåndslambdan. Der jeg hadde tenkt å sette den før jeg tittet under bilen er presis det stedet den orginale lambdasonden sitter. I bruksanvisningen står det ingen ting om hvor den skal plasseres i forhold til orginal lambda.
Så hvor sveiser jeg den nye mutteren ? Hvor nære kan den sitte den orginale uten at det blir noe feil ?

rønnes
14/09/16, 09:41
Hvilken bil/motor er det snakk om? Og hvilken bredbåndslambda er du har?

I fleste tilfeller så kan man erstatte den originale lambdasensoren med bredbåndslambda. Dette sjer ved at "hjernen" til bredbåndslambda kan simulere et smalbåndslambdasignal til motorstyringen i bilen din. Jeg har det satt opp slik på min B230FK med standard LH 2.4 ledningsnett. Jeg bruker Innovate LC-2 bredbåndslambda.

HansOla
15/09/16, 07:49
Sett den en halv meter ned på downpipen. De kan sitte nærme hverandre, uten problemer :)

DRømmevovo
15/09/16, 20:01
Sett den en halv meter ned på downpipen. De kan sitte nærme hverandre, uten problemer :)

Så jeg kan sveise bredbandslambda mutteren bare ca 4 cm fra den orginale ? uten at det har noe innvirkning på verdiene den måler?
Takker får alle svar :)

DRømmevovo
15/09/16, 20:04
Hvilken bil/motor er det snakk om? Og hvilken bredbåndslambda er du har?

I fleste tilfeller så kan man erstatte den originale lambdasensoren med bredbåndslambda. Dette sjer ved at "hjernen" til bredbåndslambda kan simulere et smalbåndslambdasignal til motorstyringen i bilen din. Jeg har det satt opp slik på min B230FK med standard LH 2.4 ledningsnett. Jeg bruker Innovate LC-2 bredbåndslambda.

Det er en 850 T5 , og jeg skal montere AEM Uego bredbåndskit. Jeg vill ikke blande den med den orginale , den skal stå får seg selv.

Frigstad Racing
16/09/16, 07:28
Vil tro at det står i monteringsanvisningen hvor mange cm fra utløpet på eksoshuset mutteren skal sveises inn.
Men de jeg har erfaring med (Bosch sensor for det meste) har jeg pleid å sette alt fra 20 til 40 cm fra turboen uten problem.
Viktigste er at den ikke er montert slik at fukt og kondens samler seg på den, dvs ikke undermontert.

vangsfreaken
16/09/16, 07:38
Vil tro at det står i monteringsanvisningen hvor mange cm fra utløpet på eksoshuset mutteren skal sveises inn.
Men de jeg har erfaring med (Bosch sensor for det meste) har jeg pleid å sette alt fra 20 til 40 cm fra turboen uten problem.
Viktigste er at den ikke er montert slik at fukt og kondens samler seg på den, dvs ikke undermontert.

det der har jeg stussa litt på... den originale bosch-sonda sitter da som regel på undersiden? :p

Frigstad Racing
16/09/16, 07:44
det der har jeg stussa litt på... den originale bosch-sonda sitter da som regel på undersiden? :p

Jeg hadde en montert slik for noen år siden, for jeg ville ha den skjult, men den sensoren døde etterhvert.
Fikk tipset av en bekjent og flytta den så ledningen stakk opp, aldri hatt problemer siden.
Kan jo selvfølgelig hende at jeg var uheldig, eller at det var noe annet galt med akkurat den sensoren (selv om den virket i 2 år før den ble kaputt)

Etter dette har jeg hvertfall alltid pleid å montere de enten så de peker oppover eller ut til siden, bare for å være sikker :D

vangsfreaken
16/09/16, 07:59
Den originale sitter jo på undersiden, å holder gjerne 20 år, men det hjelper så klart at downpipe har såpass god helling... Monterer man det i et rett rør derimot, under bilen for eksempel, så er det sikkert lurt å montere den i siden eller oppover ja :)

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

DRømmevovo
16/09/16, 20:31
det der har jeg stussa litt på... den originale bosch-sonda sitter da som regel på undersiden? :p

Vis den orginale skal sitte på under siden er det noen som har drevet med noe rart på bilen min, der sitter den inn fra siden, på det perfekte punktet får meg å sveise på mutter får bredbåndslambdasonden. vis jeg kjøper ny downpipe er det da sveiset på en mutter på undersiden får montering av orginal sonden? Slik at jeg kan sveise på en ny mutter inn fra siden til bredbåndslambdan?

DRømmevovo
16/09/16, 20:38
Skal orginal lamdasonden sitte på undersiden? det gjør den ikke på min , der sitter den på det stedet jeg har målt meg frem til er det riktige stedet å montere bredbåndslambdasonden, , jeg vurderer å kjøpe ny downpipe får å få dette riktig montert.

vangsfreaken
17/09/16, 03:05
Åssen den sitter på 850 aner jeg ikke, jeg siktet mer til eldre rwd... Men det er vel stort sett bare plassert der det var plass, å hvis du får satt den på sia er det jo bare fint.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

DRømmevovo
17/09/16, 15:53
Jeg skal ta meg en tur under bilen å ta et bilde av downpipen med den orginale sonden som sitter der nå , så skjønner dere problemet mitt. Orginal sonden sitter der jeg i følge bruksanvisningen og mine målinger skal sveise på bredbåndslambda mutteren. Orginal sonden sitter i veien får meg. Jeg får ikke sveiset på mutteren på rett plass pga orginal sonden . på motsatt side sitter det en mutte som er blendet med en bolt. Det er sikkert tidligere eiere av bilen som har drevet med noe jalla mek, det er ikke det eneste stedet det er tuklet med bilen av tidligere eiere, jeg kommer stadig over arbeid som er utført på bilen som ikke burde vært gjort, fordi det er gjort på så amatør nivå at det er helt sykt. Vet man ikke hva man driver med, så er det vell greit å sette bort jobben til noen som kan det? Det er iallefall på den måten jeg fikser ting på ! Jeg tror det blir ny downpipe på meg skal dette bli bra! Bilde kommer snart! Kanskje noen her på forumet har en løsning på problemet?

Svirre
17/09/16, 16:57
Åssen den sitter på 850 aner jeg ikke, jeg siktet mer til eldre rwd... Men det er vel stort sett bare plassert der det var plass, å hvis du får satt den på sia er det jo bare fint.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk
Den originale sitter skrått opp mot vinduskanten på passasjersiden og flukter med torpedoveggen.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

DRømmevovo
17/09/16, 18:18
Det samme gjør min . Hvor ville du/dere sveiset på bredbånbdslambda mutteren? Kan jeg sveise på mutteren 5 cm før i downpipen, på samme vinkel uten at den forstyrrer den orginale lambabdasonden?

DRømmevovo
17/09/16, 18:27
Her sitter den orginale lambdasonden på min 850 . kan jeg sveise på mutteren til bredbåndslambdasonden 5 cm før i downpipen , i samme vinkel som den orginale , eller vill den forstyrre den orginale da? Jeg tenker på eksos strømmen i downpipen. Bilde av downpipe og orginal sonde. Det dere ser til høyre på bilde er varmeskjoldet, så jeg kan ikke plassere den lenger bak da butter den i varmeskjoldet!5843

DRømmevovo
20/09/16, 18:52
Kan jeg sveise på en mutter rett på motsatt side av orginal lambdasonden og montere brebåndslambdasonden der? eller vill det bli får nærme hverandre inne i eksos røret? er 3" rør. Takker får alle som har noe mening om dette:)

ArneR
20/09/16, 19:51
Ja, sveis inn mutteren hvor du vil. Blir ikke noen komplikasjoner med det.

DRømmevovo
21/09/16, 18:15
Ja, sveis inn mutteren hvor du vil. Blir ikke noen komplikasjoner med det.

Takker får svaret, da blir det til at jeg sveiser mutteren akkurat på motsatt side av orginal sonden, med en helling på 10 grader oppover i følge bruksanvisningen . må vel kanskje modifisere varmeskjoldet noe så jeg er sikker på at toppen på bredbåndslambdasonden med ledningene ikke har mulighet til å slå borti varmeskjoldet , får det kan vell bli noe bevegelse i eksos anlegget ved kjøring.

DRømmevovo
21/09/16, 18:24
Har ikke helt bestemt meg hvilken krets jeg skal hente strøm fra, må jo være en som slår inn med en gang jeg vrir om tenningslåsen. Leste om montering av en annen type bredbåndlambdasonde en den jeg skal montere AEM, der stod det at man ikke burde bruke , bensinpumpekretsen, ecukretsen, osv . Kan vell ikke ha noe å si hvem krets jeg bruker , den bruker jo bare 1,3 amper? å den er vell ikke så ekstremt følsom? ledningen måtte ikke ligge i nærheten av radio osv. På AEM UEGO sitt bredbåndslambdakit står det ikke noe om dette i bruksanvisningen , står bare at den ene ledningen må kobles til en krets som slår seg på i det man starter bilen.:confused:

HansOla
21/09/16, 18:57
Kan jo ta fra f.eks sigarettenner da, eller hvilkensomhelst annen kurs som gir 12v når du vrir om nøkkelen

ArneR
21/09/16, 21:15
Grunnen til at du ikke skal koble den til samme krets som bensinpumpen er jo at denne kun går så lenge motoren går. Få en venn som kan multimeter til å finne tak i et ledig stikk i sikringsboksen som gir +12v på tenning hakk 2 (og 3) og du er good to go.

vangsfreaken
21/09/16, 22:56
På bilen til en kamerat kobla vi bbl (innovate lc2) på dynamoen. Da fikk den bare strøm i hakk 2 og 3 på tenningslåsen. Dette fordi den visst nok ikke kunne få strøm uten at motor gikk, på grunn av oppvarming og fare for å ødelegge den.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

DRømmevovo
23/09/16, 18:54
Hvorfor i hakk 3 ?

DRømmevovo
23/09/16, 18:57
Grunnen til at du ikke skal koble den til samme krets som bensinpumpen er jo at denne kun går så lenge motoren går. Få en venn som kan multimeter til å finne tak i et ledig stikk i sikringsboksen som gir +12v på tenning hakk 2 (og 3) og du er good to go.
Takker får svaret! Men trenger den strøm i hakk 3 da? Har ikke noe problemer med å bruke multimeter jeg?

Svirre
23/09/16, 19:06
Takker får svaret! Men trenger den strøm i hakk 3 da? Har ikke noe problemer med å bruke multimeter jeg?

Det er i grunn ganske logisk at alle sensorer er med og gir signaler i oppstartssekvensen. I tillegg mener nok Arne at du ikke klarer å måle både på kablene nede i motorrommet samtidig som du skal vri på tenningen ;)

ArneR
23/09/16, 19:27
Bredbåndslambdaen vil nok oppføre seg nokså merkelig når du bryter spenningen til den i startøyeblikket, derfor skal du koble den til en kilde som gir 12v både på hakk to og tre.

DRømmevovo
24/09/16, 09:38
Takker får alle svar! Kan jeg koble den på dynamoen ? Gir den strøm 12 v i både posisjon 2 og 3 på nøkkelen i tenningen?

DRømmevovo
24/09/16, 09:44
Jeg skal koble en bredbåndslambda , den må ha en 12 v + ledning som går på når jeg vrir om tenningslåsen med nøkkelen i posisjon 2 og 3, vil det funger å koble den + ledningen på dynamo da? Sigarett tenneren gir den 12v + i posisjon 2 og 3 i tenningslåsen når jeg vrir om nøkkelen?

Christian
24/09/16, 10:28
Jeg skal koble en bredbåndslambda , den må ha en 12 v + ledning som går på når jeg vrir om tenningslåsen med nøkkelen i posisjon 2 og 3, vil det funger å koble den + ledningen på dynamo da? Sigarett tenneren gir den 12v + i posisjon 2 og 3 i tenningslåsen når jeg vrir om nøkkelen?

B+ på dynamoen er jo koblet til batteriet, og det gir alltid strøm så det burde gå fint.

mrstfu
24/09/16, 10:49
Sigarettenneren får 12V ved nøkkel i hakk 2, ja. Altså der nøkkelen står når motor er i gang.

DRømmevovo
24/09/16, 12:01
Det er i grunn ganske logisk at alle sensorer er med og gir signaler i oppstartssekvensen. I tillegg mener nok Arne at du ikke klarer å måle både på kablene nede i motorrommet samtidig som du skal vri på tenningen ;)

Hei! Det er snakk om en 850 , kan jeg bruke kretsen til sikring nr 1 som er til ecu kontroll unit, eller hva det var det står , den vet jeg er med på hakk 2 og 3 ?
Jeg får hjelp av brodern senere i dag til å sitte i bilen å vri om tenningen mens jeg er i motorrommet og måler.

Svirre
24/09/16, 12:04
Jeg aner ikke, for å være erlig. Aldri satt meg så mye inn i 850 at det gjør noe.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

DRømmevovo
24/09/16, 12:06
Det er i grunn ganske logisk at alle sensorer er med og gir signaler i oppstartssekvensen. I tillegg mener nok Arne at du ikke klarer å måle både på kablene nede i motorrommet samtidig som du skal vri på tenningen ;)

Jeg får hjelp av brodern senere i dag til å sitte i bilen å vri på tenningen mens jeg er i motorrommet å måler. Men rent teoretisk kan jeg bruke kretsen til sikring nr 1 på en 850 , den vet jeg er med på posisjon 2 og 3 får det er sikringen til selve ecu , control unit eller hva det nå står på denne sikringen?

DRømmevovo
24/09/16, 12:16
Sigarettenneren får 12V ved nøkkel i hakk 2, ja. Altså der nøkkelen står når motor er i gang.

Jeg kan ikke bruke sigaretttenneren fordi jeg må ha en krets som er med i posisjon 3 på tenningen, vis ikke vill sensoren jeg skal koble til oppføre seg unormalt.
Men kretsen sikring nr 1 på 850 som er til selve ECU/ controll unit eller hva det står på denne sikringen vet jeg er med i alle posisjoner. kan jeg bruke den uten at dt blir noe problemer? Jeg får hjelp av brodern senere i dag til å sitte i bilen å vri på tenningen mens jeg er i motorrommet å måler.

DRømmevovo
24/09/16, 12:22
Jeg skal montere bredbåndslambda å trenger en 12v + krets som går på når jeg vrir om tenningen .den må være med i posisjon 2 og 3 . Det er en 850 og jeg vet kretsen til sikring nr 1 er med i alle posisjoner den er til selve ECU contoll unit eller hva det nå heter, kan jeg bruke denne kretsen ?

DRømmevovo
24/09/16, 15:01
Da har jeg å brodern vært å mål litt strømkreser fra sikringsboksen , brodern har sitte i bilen å vridd om tenningen mens jeg har målt etter 12v + signal ved alle posisjoner på tenningslåsen . fra ikke nøkkel i tenningslås til posisjon 3 i tenningslåsen , da blir det kretsen til sikring nr 17 som er første valg den gir strøm i alle posisjoner med nøkkel i tenning, posisjon 3 også , det key reminder kretsen som er nr 17 på 850 min , den må jo være helt flott å bruke til å koble seg inn på får å få et fint 12v + svitsjet signnal ved alle nøkkel posisjoner med di sensitive komponentene som følger med et bra bredbåndslambda kit.

DRømmevovo
25/09/16, 16:51
Det som er noe dritt ved å koble den til krets 17 fra sikringsboksen er at da må jeg være veldig våken når jeg driver med noe med bilen , Jeg kan ikke la nøkkelen stå i tenningen, fordi da får bredbåndslambdasonden strøm uten at motor er i gang det samme gjelder posisjon 1. Men dette er er jo noe jeg bare skal montere får å sjekke at den får nok bensin ved innstilling av turbotrykk etter chipping . Trenger jo bare å bruke denne en gang å det er når jeg regulerer turbotrykket. Er jo ulovlig å kjøre med slikt utstyr etter hva jeg har skjønt ? blir bare til å bruke den hos Autotech når dem chipper den å justerer turbotrykket så høyt som mulig , uten at den går magert med bensin.

VolvoR-Sport
26/09/16, 19:59
monter sensor fra klokka 10 og 2 :)

DRømmevovo
27/09/16, 18:18
monter sensor fra klokka 10 og 2 :)

Monterer sensor i følge bruksanvisning minst 10 grader vinklet oppover sett fra siden på røret.

DRømmevovo
01/10/16, 18:48
Grunnen til at du ikke skal koble den til samme krets som bensinpumpen er jo at denne kun går så lenge motoren går. Få en venn som kan multimeter til å finne tak i et ledig stikk i sikringsboksen som gir +12v på tenning hakk 2 (og 3) og du er good to go.

Da har jeg tatt meg nok en tur under panseret med brodern sittende i bilen å vri om nøkkelen, Jeg skjønner ikke hvordan jeg har tenkt da jeg har grublet over hvor jeg skal ta 12 v +som gir 12v + i hakk 2 og 3 . Det er bare å bruke sikring nr 4 i 850 t5n som er en reserve sikring , den gir 12v + i hakk 2 og 3 så det er jo bare å bruke den . Hva jeg har drevet å grublet om før skjønner jeg ikke. Dette er jo lett som bare F !:)

DRømmevovo
02/10/16, 17:34
Det har alltid kommet mye røyk ut av potta på bilen, spesiselt på tomgang etter kjøring , Jeg har tenkt slitt motor /topp. Nå ryker det , samme F på tomgang ; varm som kald, å det stinker bensin , så jeg 99 prosent sikker på at den får for mye bensin , har blitt mer nå en da jeg kjøpte den , å har ikke kjørt mange km, så jeg lurer på om lambdasonden har takket for seg? Jeg har jo vært borti selve sonden på utsiden av eksosen , når jeg lå under bile får å sjekke etter plass til bredbåndslambdasonde, jeg har bare forsiktig tatt på den kan det hende det har blitt noe dårlig kontakt? Er den noen som vet om det er motronic 4.3 som sitter i bilen min? Tenkte jeg skulle prøve å feilsøke litt med OBD 1 systemet.