PDA

Vis full versjon : Er det noen enighet om hva som er den beste tuningen til D4?



Pallantir
12/09/16, 10:39
Jeg har en 2013 XC60 D4 som nettopp gikk ut på Volvo-garantien (100 000 km), og den vil jeg tune. Jeg kjenner til BSR PPC-tuning og RICA iSoftLoader. Den første er vel den mest kjente, men jeg har sett at mange har fått gode resultater med den siste. Er det noen som helst enighet om hva som egentlig er det beste av dem? Jeg vil ha med egen programmerer for å få fleksibiliteten til å kunne endre program og gå tilbake til originalt før service, EU-kontroller og sånt.

Svirre
12/09/16, 13:30
Har ingen personlig erfaring med noen an firmaene, men hørt mest positivt om RICA. BSR er store, og har mange fornøyde kunde, men hørt mye negativt om disse ved siden av.

Your choice :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Pallantir
13/09/16, 14:55
Det høres bra ut, takk for det! Det var da også RICA jeg håpet svaret skulle være, side man får alle programmene opp til det man har kjøpt. Så jeg kan ta den med Stage 2 og dermed kunne bruke den på for eksempel E-power det meste av tiden og leke litt med Stage 2 en gang iblant når jeg føler for å mobbe kompiser med BMW! :D

Pallantir
07/10/16, 12:54
Da ble det RICA, og jeg klarte selvsagt ikke å la være... Jeg kjøpte Stage 2 med 275 hester. Den går som ei kule, men jeg er litt usikker på om jeg burde gå ned til 245-hestersprogrammet. Bilen vil ikke dra 0-100 på S med denne tuningen, det blir litt for mye dreiemoment for kassa. Det går greit med D, og da kommer jeg ned mot 8 sekunder. Jeg brukte rundt 11,5 sekunder fra 0-100 på S før jeg tunet den. Men 536 Newtonmeter er jo ganske voldsomt. Hvor mye er egentlig sekstrinns Geartronic-kasse fra 2013 (bilen er registrert i 2013, produsert 2013-05-02, jeg tolker det til andre mai, og ikke femte februar).

Vatnehol
08/10/16, 06:27
hva mener du med vil ikke dra ? slurer den eller får du feilkode ? har sett på 275 hk selv

Pallantir
10/10/16, 10:26
Nei, motoren gir bare ikke full kraft før bilen er kommet godt i bevegelse. Jeg mailet faktisk produsenten og fikk svar fra sjefen der. Det er dreiemomentet som blir for kraftig for kassa i første og andre gir, og det er en sikkerhet fra Volovo som skal hindre skader på kassa som gjør at den ikke gir mer før bilen er godt i bevegelse. Man kan eventuelt starte i D og gå over til S etter noen meter, men jeg gidder ikke prøve det mer. Det var uansett ikke 0-100 jeg ville tune denne bilen på grunn av, den vil uansett alltid virke treig i forhold til motorsykkelen min. ;) Det er i området 60-110 det er interessant, for forbikjøringer og sånt, ogdet fungerer ypperlig.

gswede
10/10/16, 11:34
Det er vanlig med momentbegrensning i de lavere gir, så slipper du unødig slitasje.

Pallantir
18/10/16, 09:30
Det er nok noe sånt, ja. Fornuftig, for så vidt. Jeg kunne ikke dy meg og kjørte en akstest ved å starte i D og så gå over i S da jeg var oppe i 20 km/t, sånn omtrent. 7,9 sekunder er slett ikke verst for så mange kilo bil! :D

finsve
10/01/17, 22:39
Det er nok noe sånt, ja. Fornuftig, for så vidt. Jeg kunne ikke dy meg og kjørte en akstest ved å starte i D og så gå over i S da jeg var oppe i 20 km/t, sånn omtrent. 7,9 sekunder er slett ikke verst for så mange kilo bil! :D


Har en s80 2012 D5 auto som originalt har 215 hk og 440 NM og 0-100 tar 7,6 sek.
Oppgraderte til Rica stage II for 1,5 år siden 275hk og 536NM.
I følge Rica så leverer stage II nærmere 280 Hk og 550NM.
Det stemmer at det er momentbegrensning men full gass skal fungere i S modus selv fra start.

Min bil fungerer helt normalt når jeg setter auto i S og gir full gass.
Har kjørt test med pocketdyno+ på min iPhone.
0-25 = 2,03
0-50 = 3,5
0-100 = 6,5
0-150= 12,0

201,6m = 9,89 "137,76"

Pallantir
11/01/17, 08:46
Hm... Den appen burde nok jeg også få tak i. Den høres litt kul ut. Takk for tipset!

peodudn
12/01/17, 07:54
Pocketdyno+ finnes ikke i appstore lengre. Noen som vet av tilsvarende programmer tilgjengelig?


Sent from my iPad using Tapatalk

Pallantir
12/01/17, 09:57
Den fins visst ikke til mobiler for mannfolk heller... :D Men Play Store har diverse andre apper.

Holern
13/01/17, 13:12
Den fins visst ikke til mobiler for mannfolk heller... :D

Eeeh...hva mener du?:rolleyes:

Pallantir
13/01/17, 16:27
Vel, skikkelige mannfolk har jo en tendens til å velge muligheter og teknologi framfor design... :p :D

Holern
16/01/17, 11:21
Vel, skikkelige mannfolk har jo en tendens til å velge muligheter og teknologi framfor design... :p :D

Skjønner fremdeles ikke...... :rolleyes:

Alle mobiler er jo bare etterligninger etter epleproduktet.... :p

SagaPer
16/01/17, 17:15
Blir ikke denne diskusjonen mer og mer OFF TOPIC?

Jeg skal bestille Polestar optimalisering på min XC60 R-Design 190 hk AWD 2017-modell til 220 hk (400 til 420 nm). Skal koste ca kr 8.800 ferdig installert hos Volvo.

Mastiff
17/01/17, 09:01
SagaPer, la nå barna more seg litt! :D Både Android fanboys og epleskrotter tar jo selvsagt helt feil i at deres kjære produsenter gjorde noe som helst nytt. Denne hadde jeg rundt 2005, etter flere PocketPC og et par andre mer eller mindre smarte mobiler:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/720.jpg

Verken Apple eller Google gjorde noe nytt, de finpusset bare på et eksisterende konsept!

Og det blir interessant å høre hvordan du liker Polestar-oppgraderingen. Jeg har selv vurdert chipping, men syns det er litt nifst med de gebyrene man kan få for sånt... Hvor stor del av den oppgraderingen er avgifter?

mrstfu
17/01/17, 09:28
Med den logikken i hodet gjorde ikke de som lagde mursteinen din noe nytt heller. Alexander Graham Bell, han som fant opp telefonen, gjorde heller ikke noe nytt.

Mastiff
17/01/17, 09:34
Vel, det syns jeg blir å trekke det langt. Bell gjorde noe teknologisk helt nytt, det gjorde ikke Apple. La oss heller si (for å komme oss iallfall litt nærmere noe som kan kalles topic) at det kan sammenlignes med at Volvo ikke gjorde noe nytt da de kom med sin første SUV. Det var vel XC90 (jeg regner ikke Valp som SUV). De gjorde nøyaktig det samme som Jeep, Toyota, Lada og diverse andre fabrikkanter hadde gjort før dem, bare på en litt mer elegant og bedre måte.

SagaPer
17/01/17, 09:36
SagaPer, la nå barna more seg litt! :D Både Android fanboys og epleskrotter tar jo selvsagt helt feil i at deres kjære produsenter gjorde noe som helst nytt. Denne hadde jeg rundt 2005, etter flere PocketPC og et par andre mer eller mindre smarte mobiler:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/01/720.jpg

Verken Apple eller Google gjorde noe nytt, de finpusset bare på et eksisterende konsept!

Og det blir interessant å høre hvordan du liker Polestar-oppgraderingen. Jeg har selv vurdert chipping, men syns det er litt nifst med de gebyrene man kan få for sånt... Hvor stor del av den oppgraderingen er avgifter?

Det er ikke avgifter på motoroptimalisering (les hk-trim) etter 1.1.2017. Avgifter på hestekrefter og vekt er fjernet fra 2017. Mulig at leverandør av trim må være typegodkjent da bilens utslipp av C02 ikke må økes (økning = økt avgift).

Så prisen på Polestar-programvaren og opplasting på verkstedet er ca kr 9.000 inkl mva. Du må selv melde inn endringen til Statens Vegvesen (endring vognkort).

Mastiff
17/01/17, 09:39
Å, så det er virkelig sånn? Hm... Lurer på om Rica og sånn tuning blir godkjent, eller om det fremdeles er utenfor...

Svirre
17/01/17, 10:59
Å, så det er virkelig sånn? Hm... Lurer på om Rica og sånn tuning blir godkjent, eller om det fremdeles er utenfor...
Så lenge den er TÜV godkjent og har målepapirer som dokumentasjon, skulle det være nok.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Mastiff
23/01/17, 08:22
Jeg mailet dem, og det er den visst ikke. Det er bare den laveste trimmingsgraden, som ifølge dem bare ga mer dreiemoment, som er TÜV-godkjent. Så da tror jeg at jeg dropper det.

Svirre
23/01/17, 09:19
Hvis du handler hos BSR eller RICA og velger med PPC-leser, så kan du laste inn OEM-software og chip som du selv ønsker. Skulle du bli stoppet eller skal inn på kontroll, er det bare å laste om dette.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Mastiff
23/01/17, 16:36
Jeg er bare litt redd for å bli stoppet på veien, fordi de har sett at bilen er kjempesprek. Men det er kanskje ikke så veldig sannsynlig?

mrstfu
23/01/17, 17:45
Jeg er bare litt redd for å bli stoppet på veien, fordi de har sett at bilen er kjempesprek. Men det er kanskje ikke så veldig sannsynlig?

Absolutt ikke. De er ikle istand til å se forskjell på det ene eller andre effektsteget.

Christian
23/01/17, 21:36
Må ikke glemme dette!!! :D :D :D

http://www.dn.no/privat/dnBil/2010/09/04/vil-ta-biltrimmere-br-med-lytteposter

Svirre
23/01/17, 21:42
Som nevnt; hvis du kjøper med en enhet som du kan laste inn og ut SW på, er det ingenting å være redd for. Da er det bare å laste inn og ut ved en evt. eu-kontroll. Ei heller tror jeg ikke de merker så stor forskjell på så liten effektøkning.

Om du smeller nedi et sneglehus uten like, grove flashy silikonrør og et åpent luftfilter som fyller halve motorrommet, så kan det hende at de vil ha en liten teknisk vurdering. Utover det, er det kun en testbenk som kan fortelle hvor mye motor yter.

Mastiff
24/01/17, 09:18
OK, takkmrstfu og Svirre! Da vet jeg iallfall det, hvis jeg skulle få lyst en gang. Foreløpig drøyer jeg det.

Christian, det ser ut som om det er feil dato på den artikkelen. Det skulle vel være 1.4., iallfall ut fra innholdet...

Holern
24/01/17, 10:11
Må ikke glemme dette!!! :D :D :D

http://www.dn.no/privat/dnBil/2010/09/04/vil-ta-biltrimmere-br-med-lytteposter

HA HA HA!!!!! :D
Glemte å se datoen på den reportasjen, men det måtte da ha vært en aprilspøk ?? :rolleyes:

hobby610
24/01/17, 19:04
Blir ikke denne diskusjonen mer og mer OFF TOPIC?

Jeg skal bestille Polestar optimalisering på min XC60 R-Design 190 hk AWD 2017-modell til 220 hk (400 til 420 nm). Skal koste ca kr 8.800 ferdig installert hos Volvo.

Kom gjerne med tilbake-melding,når Polestar er i box. Blir en oppgradering til våren på min Xc60 også. Står mellom BSR og polestar

SagaPer
24/01/17, 19:15
Kom gjerne med tilbake-melding,når Polestar er i box. Blir en oppgradering til våren på min Xc60 også. Står mellom BSR og polestar

Ok, det skal jeg gjøre.

Jeg venter på at Volvo Car Norway skal lage ferdig pakke med dokumentasjon til myndighetene for Polestar motoroptimalisering slik at godkjenning hos Statens Vegvesen blir enkel prosess.

Jeg kommer tilbake til saken så snart jeg vet noe mer.

Viking80
24/01/17, 20:23
Jeg er bare litt redd for å bli stoppet på veien, fordi de har sett at bilen er kjempesprek. Men det er kanskje ikke så veldig sannsynlig?

Jeg tror at det er korrekt at sjansen for å "bli tatt" av vegvesenet er liten.

Jeg mener at et større og mer reelt problem kan være hvordan forsikringsselskapet vurderer dette ifm en evt ulykke.

Viking80
24/01/17, 20:32
Ok, det skal jeg gjøre.

Jeg venter på at Volvo Car Norway skal lage ferdig pakke med dokumentasjon til myndighetene for Polestar motoroptimalisering slik at godkjenning hos Statens Vegvesen blir enkel prosess.

Jeg kommer tilbake til saken så snart jeg vet noe mer.

Spennende. Blir kjekt å høre mer.

Kan det være noe for en XC70 2014 modell med D5 163 hk, mon tro? [emoji3]

hobby610
24/01/17, 20:50
Spennende. Blir kjekt å høre mer.

Kan det være noe for en XC70 2014 modell med D5 163 hk, mon tro? [emoji3]

Garantert en ny å sprekere bil,og en helt annen kjøreglede. Du får 215 hk med Polestar(230 muligens) BSR gir deg 245hk. Dei har ett steg1+ på 280hk også, men det synest jeg er å ta ut veeel mye.

Du har samme motor som i min 2012 XC60. D5 motoren med twin-Turbo som har 215hk orginalt. 163 hk er den "kipe" norske vesjonen som er betydelig nedtunet.
Jeg hadde BSR på min gamle 2007 V70 . Brukte det i over 6 år uten problem, så dei er og seriøse og bra, men Polestar er nå
Volvo sitt eget tuning produkt

Viking80
24/01/17, 20:54
Takk. Blir nødt å forhøre meg med selgeren hos Frydenbø; bilen har fortsatt 2 års garanti.

Svirre
24/01/17, 21:20
Takk. Blir nødt å forhøre meg med selgeren hos Frydenbø; bilen har fortsatt 2 års garanti.
Polestar skal ikke påvirke garantien da det som nevnt er Volvo sitt tuningsprogram.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

hobby610
24/01/17, 21:30
Polestar skal ikke påvirke garantien da det som nevnt er Volvo sitt tuningsprogram.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Helt riktig, alle nybilgaratier inntakt med Polestar :-) Volvo software dette (Polestar var eget firma før, men ble oppkjøpt av Volvo)

Viking80
24/01/17, 21:37
Polestar skal ikke påvirke garantien da det som nevnt er Volvo sitt tuningsprogram.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

God informasjon. Takk. Skal høre med Frydenbø om dette er noe de tilbyr?

Svirre
24/01/17, 21:57
God informasjon. Takk. Skal høre med Frydenbø om dette er noe de tilbyr?

Om Frydenbø tilbyr dette etterhvert, vet jeg ikke. Vil tro det siden de er Volvoforhandler.

SagaPer
24/01/17, 23:32
God informasjon. Takk. Skal høre med Frydenbø om dette er noe de tilbyr?

Leser du hele tråden så ser du min kommentar om at jeg har fått tilbud på Polestar motoroptimalisering fra 190 til 220 hk på min XC60 2017. Koster ca kr 9.000.

Viking80
25/01/17, 08:08
Leser du hele tråden så ser du min kommentar om at jeg har fått tilbud på Polestar motoroptimalisering fra 190 til 220 hk på min XC60 2017. Koster ca kr 9.000.

Ja jeg så det. "Men det er ikke sikkert det gjelder for min XC70", var min tanke.

Hvilken forhandler har du?

Skal som sagt høre med Frydenbø, og oppdatere her etterkvart.

Pallantir
25/01/17, 08:41
BSR gir deg 245hk. Dei har ett steg1+ på 280hk også, men det synest jeg er å ta ut veeel mye.

Jeg har Rica stage 2 på min D4, og det er merkbar forskjell på 245 og 275, men det meste ligger nok i dreiemomentet. Men ifølge både en mekaniker på Volvo jeg snakket med og Rica er det ikke noe problem å kjlre fast med stage 2, man bruker jo ikke full gass absolutt hele tiden. ;)

Viking80
25/01/17, 10:57
Har fått svar fra Frydenbø om at de ikke tilbyr dette enda, men at de jobber med å skaffe en dato. Stor pågang visstnok.

Viking80
06/02/17, 11:06
Siste info om dette er at det kommer mer info i slutten av februar. :)

SagaPer
09/02/17, 10:48
Mandag 13. februar 2017 åpner Volvo Car Norway for motoroptimering av de modellene som er listet i Polestar web.

Link Polestar: https://www.polestar.com/se/produkter/modelloversikt (velg aktuell bilmodell og årsmodell).

Så da er det bare å ta kontakt med nærmeste Volvo-forhandler og be om pris og bestille time.

VCN har utarbeidet dokumentasjon som kunde skal sende til Statens Vegvesen.

Viking80
09/02/17, 11:19
Herlige nyheter, SagaPer!

Finnes det noe info på nett om dette?

SagaPer
09/02/17, 14:18
Herlige nyheter, SagaPer!

Finnes det noe info på nett om dette?

Har ikke funnet noe annet enn et svar på innlegg fra besøkende på Facebook-siden til Volvo Car Norway. De sier vel det som jeg har sagt.

Har bestilt time hos Frydenbø Sandane på tirsdag 14.02.2017 så etter det besøket kan jeg kanskje by på flere detaljer.

PS: Har noen forslag til hvordan jeg kan måle bilens ytelse før og etter 190 til 220 hester?

Svirre
09/02/17, 14:20
0-100 måling
0-150 f.eks?

Samme strekka på like full tank. Evt. finnes det rullende landeveier hvis man vil ta det helt ut [emoji85]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

SagaPer
09/02/17, 14:23
0-100 måling
0-150 f.eks?

Samme strekka på like full tank. Evt. finnes det rullende landeveier hvis man vil ta det helt ut [emoji85]

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Er ikke spesielt lysten på å teste full gass fra stillestående.

Svirre
09/02/17, 14:24
Er ikke spesielt lysten på å teste full gass fra stillestående.
Du kan evt. starte i 40km/t i stedet. Mange som gjør det.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

SagaPer
09/02/17, 14:26
Du kan evt. starte i 40km/t i stedet. Mange som gjør det.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Takk. Tenkte at det var en mulighet å ta tiden med rullende start. For eksempel 40 til 100 km/t eller noe sånt.

Kommer tilbake med resultater neste uke.

Mastiff
10/02/17, 08:50
Vil ikke en sånn test si mer om dreiemomentet enn hestene? Jeg har hørt at 100-200 skal si mer om hestene. Jeg prøvde det med den forrige Volvoen (V60 D3), men glemte å notere det ned, så nå husker jeg ikke tallet lenger... Men de siste 20 km/t var forholdsvis seige. Jeg håper jeg får sjansen til å teste det med XC60-en i løpet av våren.

mrstfu
10/02/17, 13:40
Er ikke så enkelt, eller vanskelig om du vil. Hestekrefter er et resultat av dreiemoment og turtall, og hestekrefter er mer en folkevennlig måte å benevne effekten på. En akselerasjonstest sier mer om hvor i registeret kreftene ligger, enn hvor mye det er av "hver", siden den ene følger den andre x turtall, enkelt sagt.

SFN
11/02/17, 06:37
PS: Har noen forslag til hvordan jeg kan måle bilens ytelse før og etter 190 til 220 hester?


For min del er målinger av typen 0-100 av liten interesse.

Jeg bruker heller et fast sted på E6 med lang motbakke. Legger meg ned i 60, kjører fram til et bestemt punkt, gir bånn gass og får passasjeren til å ta tiden til bilen er oppe i 100. Jeg synes dette er en mye mer relevant test enn type 0-100 på flystripe. Skal du virkelig få prøvd bilen prøver du med stor henger eller camingvogn på kroken :p

SagaPer
14/02/17, 18:10
Da er Polestar effektoptimering på plass i min Volvo XC60 R-Design D4 AWD Limited Edition Polestar 2017.

Etter at jobben er utført på verkstedet får man utlevert et dokument fra Volvo/Polestar som bekrefter effektoptimeringen. Dette dokumentet skal inneholde registreringsnummer, chassisnummer, modell, utført dato, avkryssing for motormodell og signatur fra verksmester eller annen ansvarlig person.

Man får også utlevert en liten eske fra Polestar (se bildet) som inneholder blått emblem med mal for montering på bakluke, brosjyre med info om optimeringen, nøkkelring og en påminning om å registrere optimeringen på www.polestar.com. Etter denne registreringen får man tilsendt et dokument fra Polestar i posten.

Sammen med dette må man også søke om endring av motoreffekt hos http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/bygge-om-bil/. Der må man fylle ut et skjema og legge ved skannet kopi av vognkortet. Så får man svar etter kort tid om at effektøkningen ikke utløser avgifter.

Etter dette regner jeg med at man mottar nytt vognkort (mulig at man må møte opp på en trafikkstasjon for å få nytt vognkort).

Husk også å kontakte forsikringsselskapet ditt etter godkjenning inkl nytt vognkort slik at forsikring stemmer med motorytelse.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/661.jpg

Måling av ytelse (hastighet) med 190 hk FØR effektoptimering
(D=Drive, S=Sport, M=Manuell, flat vei, 2 personer, piggfrie vinterdekk, startet rullende i 2.gir og giret oppover i M-modus ved 4.000 rpm):

Resultat: 40-100 D, 8.7s / 40-100 S, 7.4s / 40-100 M, 7.0s / 60-120 S , 9.7s / 60-120 M, 9.6s.

Måling av ytelse (hastighet) med 220 hk ETTER effektoptimering
(D=Drive, S=Sport, M=Manuell, flat vei, 2 personer, piggfrie vinterdekk, startet rullende i 2.gir og giret oppover i M-modus ved 4.000 rpm):

Resultat: 40-100 D, 8.1s / 40-100 S, 7.2s / 40-100 M, 6.7s / 60-120 S , 9.4s / 60-120 M, 8.4s.

ehaugsb
14/02/17, 21:47
Da er Polestar effektoptimering på plass i min Volvo XC60 R-Design D4 AWD Limited Edition Polestar 2017.

Etter at jobben er utført på verkstedet får man utlevert et dokument fra Volvo/Polestar som bekrefter effektoptimeringen. Dette dokumentet skal inneholde registreringsnummer, chassisnummer, modell, utført dato, avkryssing for motormodell og signatur fra verksmester eller annen ansvarlig person. Man får også utlevert en boks fra Polestar (se bildet) som inneholder blått emblem med mal for montering på bakluke, brosjyre med info om optimeringen, nøkkelring og en påminning om å registrere optimeringen på www.polestar.com. Etter denne registreringen får man tilsendt et dokument fra Polestar i posten.

Dokumentet som er nevnt ovenfor skal sendes til Statens Vegvesen sammen med et søknadsdokument som beskriver hvilken endring som er utført på kjøretøyet. Du finner dette dokumentet på www.vegvesen.no. Etter dette regner jeg med at man mottar nytt vognkort. Husk også å kontakte forsikringsselskapet ditt etter godkjenning slik at forsikring stemmer med motorytelse.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/661.jpg

Måling av ytelse (hastighet) med 190 hk FØR effektoptimering
(D=Drive, S=Sport, M=Manuell, flat vei, 2 personer, piggfrie vinterdekk, startet rullende i 2.gir og giret oppover i M-modus ved 4.000 rpm):

Resultat: 40-100 D, 8.7s / 40-100 S, 7.4s / 40-100 M, 7.0s / 60-120 S , 9.7s / 60-120 M, 9.6s.

Nye målinger med 220 hk ETTER effektoptimering kommer i løpet av en ukes tid.

Har du også sendt søknad om endring til Skatteetaten, eller har du utelatt dette da avgiften uansett blir 0,-?

SagaPer
14/02/17, 21:55
Har du også sendt søknad om endring til Skatteetaten, eller har du utelatt dette da avgiften uansett blir 0,-?

Jeg har ikke gjort dette da jeg ikke kan se at dette har noen betydning i 2017 etter at avgift på hestekrefter forsvant.

Utslipp etter effektoptimering med Polestar er også uendret på denne bilen.

ehaugsb
14/02/17, 22:06
Dette høres fornuftig ut:)

Fant ikke skjemaet du nevner på vegvesen.no - kan du legge ut url til skjemaet?

Texascom
14/02/17, 22:11
http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/bygge-om-bil/

ehaugsb
14/02/17, 22:14
http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/bygge-om-bil/

Denne finner jeg, og jeg har for så vidt bare igjen å trykke på knappen.

SagaPer skriver at han ikke har gjort dette - bare søkt til SVV direkte med et skjema derfra samt dokumentasjonen på optimeringen.

Texascom
14/02/17, 22:19
Jeg meldte inn via denne linken på altinn, med kopi av papirer. Det eller oppmøte på biltilsynet er å anbefale. Raskeste er vel oppmøte på stasjonen.

ehaugsb
14/02/17, 22:21
Jeg har sendt inn dokumentene nå på lenken på altinn nå, så får vi se hva som skjer.

Texascom
14/02/17, 22:25
Direkte kopiert fra skrivet jeg har fra Polestar:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/668.jpg

SagaPer
14/02/17, 23:03
Direkte kopiert fra skrivet jeg har fra Polestar:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/668.jpg

Takk for tipset. Har nå sendt inn skjema med kopi av vognkort via www.skatteetaten.no. Regner med rask respons på søknaden.

ehaugsb
16/02/17, 16:45
Prøvde meg på en drop in hos biltilsynet i dag, men det fungerte dårlig. Må bestilles time for visning og gjennomgang av dokumentasjon. Så da er det bare å møte opp med godt mot 28. februar...

Texascom
16/02/17, 16:47
Stor forskjell mellom biltilsyn! På Gjøvik holder oppmøte med rett dokumentasjon.

Svirre
16/02/17, 16:50
Prøvde meg på en drop in hos biltilsynet i dag, men det fungerte dårlig. Må bestilles time for visning og gjennomgang av dokumentasjon. Så da er det bare å møte opp med godt mot 28. februar...


Stor forskjell mellom biltilsyn! På Gjøvik holder oppmøte med rett dokumentasjon.
Det er veldig synd at samme instansen skal utføre samme arbeid så forskjellig. Jeg ser egentlig ikke vitsen med å bestille en hel time for dette da du bare overrekker dokumenter over skranken som verifiserer tuningen, og du får et nytt vognkort.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Viking80
16/02/17, 17:11
Det er veldig synd at samme instansen skal utføre samme arbeid så forskjellig. Jeg ser egentlig ikke vitsen med å bestille en hel time for dette da du bare overrekker dokumenter over skranken som verifiserer tuningen, og du får et nytt vognkort.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Hva med sende brev med dokumentasjon vedlagt i kopi?

SagaPer
16/02/17, 17:22
Takk for tipset. Har nå sendt inn skjema med kopi av vognkort via www.skatteetaten.no. Regner med rask respons på søknaden.

Fikk svarbrev fra Skatteetaten dagen etter med bekreftelse på at effektoptimering ikke utløser avgifter såfremt avgass/utslipp ikke øker og at andre funksjoner/godkjenninger ved kjøretøyet ikke berøres.

Har så sendt dette brevet videre til Statens Vegvesen sammen med kopi av dokumentet fra Volvo/Polestar. Venter på respons fra SVV.

Viking80
16/02/17, 17:33
Fikk svarbrev fra Skatteetaten dagen etter med bekreftelse på at effektoptimering ikke utløser avgifter såfremt avgass/utslipp ikke øker og at andre funksjoner/godkjenninger ved kjøretøyet ikke berøres.

Har så sendt dette brevet videre til Statens Vegvesen sammen med kopi av dokumentet fra Volvo/Polestar. Venter på respons fra SVV.

Ja nettopp, det var slik jeg hadde sett for meg dette.

Med det sagt; så burde dette bli likt behandlet landet over.

ehaugsb
16/02/17, 17:35
I Førde var det i alle fall ikke tema å unngå visning av bilen. Skulle kontrolleres opp mot VIN, fotografenes og diverse andre punktet. Siden det er lettere på Gjøvik så skal jeg ta en telefon til biltilsynet i morgen og høre hva som egentlig gjelder.

Mastiff
16/02/17, 17:38
Hmm... Totninger er rundere i kantene enn vestlendinger... Sjokkerende! :D

ehaugsb
16/02/17, 17:38
Til hvilken adresse har du sendt denne dokumentasjonen? Kan jo prøve det samme selv - lite lysten på å måtte ut med 1400,- for timen hos biltilsynet.

SagaPer
16/02/17, 17:46
Til hvilken adresse har du sendt denne dokumentasjonen? Kan jo prøve det samme selv - lite lysten på å måtte ut med 1400,- for timen hos biltilsynet.

firmapost@vegvesen.no

Texascom
16/02/17, 17:54
VCN jobber med saken da det gjelder time for visning, dette er absolutt ikke meningen skal gjennomføres da det kun er papirarbeid som er nødvendig!
Godkjente dokumenter, kvittering og begge deler av vognkort er det som skal til.

Mange biltilsyn liker dessverre å vise sin "makt" sånn at unødig arbeid må utføres.

SagaPer
16/02/17, 18:05
VCN jobber med saken da det gjelder time for visning, dette er absolutt ikke meningen skal gjennomføres da det kun er papirarbeid som er nødvendig!
Godkjente dokumenter, kvittering og begge deler av vognkort er det som skal til.

Mange biltilsyn liker dessverre å vise sin "makt" sånn at unødig arbeid må utføres.

Supert. Så dette betyr at man skal møte på en trafikkstasjon med følgende:

1. Kopi av dokument fra forhandler som bekrefter effektoptimering fra Volvo/Polestar.
2. Kopi av svar fra Skatteetaten med bekreftelse på at effektoptimering ikke utløser avgifter.
3. Vognkort del 1 og del 2.

Viking80
16/02/17, 18:14
Med fare for å øke forvirringen; hvorfor skal man gjøre enda et ting etter punkt 3?

Og biltilsynet finnes ikke lenger, mener du trafikkstasjon?

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/om+organisasjonen/Veghistorie/Bilsakkyndige+og+Biltilsynet

SagaPer
16/02/17, 19:30
Med fare for å øke forvirringen; hvorfor skal man gjøre enda et ting etter punkt 3?

Og biltilsynet finnes ikke lenger, mener du trafikkstasjon?

http://www.vegvesen.no/om+statens+vegvesen/om+organisasjonen/Veghistorie/Bilsakkyndige+og+Biltilsynet

Beklager, det ser ut til at Statens Vegvesen har endret info om dette på sine sider. Nå ligger det kun link til Skatteetaten der.

Link: http://www.skatteetaten.no/no/Person/bil-og-andre-kjoretoy/bygge-om-bil/

Texascom
16/02/17, 19:43
Supert. Så dette betyr at man skal møte på en trafikkstasjon med følgende:

1. Kopi av dokument fra forhandler som bekrefter effektoptimering fra Volvo/Polestar.
2. Kopi av svar fra Skatteetaten med bekreftelse på at effektoptimering ikke utløser avgifter.
3. Vognkort del 1 og del 2.

Det er korrekt!
Og husk kvitteringen fra forhandler som viser VIN nummer og at det er utført.

Texascom
17/02/17, 14:21
Vel, ting er ikke så enkelt og digitalt som først tenkt.
Bil må vises da dette har vært en del av kriteriene for endring av vognkort i all tid.

VCN skal derimot jobbe med en sak for at dette skal kunne løses digitalt eller med papirarbeid uten vising etter hva jeg har forstått.
Når dette kommer vet jeg ikke.

Hva de sjekker på en vising av endring av programvare vet jeg ikke, men vi får ha litt is i magen fremover så kommer det en løsning ganske snart håper jeg!
All dokumentasjon og testing er jo utført ihht. TÜV og Volvos standard, så det er ikke noe der SVV får gjort annerledes.

ehaugsb
17/02/17, 14:30
Har akkurat fått bekreftet dette av Frydenbø Førde også. Per i dag er det ikke mulig å komme unna å vise bilen.

Det er bare dokumentasjon som skal sjekkes, og identiteten til bilen skal verifiseres.

Jeg har bestilt time 28. februar, og denne kommer jeg til å benytte meg av så lenge det ikke er en snarlig løsning i sikte på dette "problemet". Det skal være snakk om mellom 500 - 700 kroner, så det skal jeg klare å stå i.

SagaPer
21/02/17, 10:28
Har akkurat fått bekreftet dette av Frydenbø Førde også. Per i dag er det ikke mulig å komme unna å vise bilen.

Det er bare dokumentasjon som skal sjekkes, og identiteten til bilen skal verifiseres.

Jeg har bestilt time 28. februar, og denne kommer jeg til å benytte meg av så lenge det ikke er en snarlig løsning i sikte på dette "problemet". Det skal være snakk om mellom 500 - 700 kroner, så det skal jeg klare å stå i.

Jeg var på besøk hos trafikkstasjonen i Ørsta i dag og spurte om hvordan denne saken skal behandles videre. De henviste meg til Statens Vegvesen sin tekniske svartelefon på 02030.

Der snakket jeg med en hyggelig kar som informerte meg om at bilen skal vises for såkalt ID-sjekk (bilde, kjennetegn, chassisnummer) og endring av data i vognkort. Dette besøket kan bestilles på www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/bestill-kjoretoykontroll og koster kr 570.

Så da blir det slik i denne omgang. Time er bestilt hos trafikkstasjonen den 28.02.2017. Rapport følger.

SagaPer
22/02/17, 14:11
Jeg tok kontakt med Storebrand i dag den 22.02.2017 og forklarte at min bil, XC60 D4 AWD R-Design 2017, har fått endret ytelse fra 190 hk til 220 hk med original Volvo programvare (Polestar). Bilens motorytelse tilsvarer nå XC60 D5 AWD med 220 hk som selges i markedet i dag.

Kundebehandler sa at denne endringen ikke fikk noen konsekvenser for min forsikring hverken når det gjelder pris eller dekninger fra Storebrand. Vedkommende noterte min informasjon som et notat til forsikringen.

hgnubel
22/02/17, 15:12
Jeg tok kontakt med Storebrand i dag den 22.02.2017 og forklarte at min bil, XC60 D4 AWD R-Design 2017, har fått endret ytelse fra 190 hk til 220 hk med original Volvo programvare (Polestar). Bilens motorytelse tilsvarer nå XC60 D5 AWD med 220 hk som selges i markedet i dag.

Kundebehandler sa at denne endringen ikke fikk noen konsekvenser for min forsikring hverken når det gjelder pris eller dekninger fra Storebrand. Vedkommende noterte min informasjon som et notat til forsikringen.
Veldig bra.

Alle bør igjennom dette med sitt forsikringsselskap individuelt for å være helt sikret mot eventuelle kjipe erfaringer i ettertid. Jeg hadde også insistert på at det som et minimum ble laget en notat på dette slik som SagaPer fikk.

SagaPer
25/02/17, 12:44
Veldig bra.

Alle bør igjennom dette med sitt forsikringsselskap individuelt for å være helt sikret mot eventuelle kjipe erfaringer i ettertid. Jeg hadde også insistert på at det som et minimum ble laget en notat på dette slik som SagaPer fikk.

Slik ser oppsettet av forsikringen ut hos Storebrand etter samtale den 22.02.2017 ang effektøkning til 220 hk:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/02/1147.jpg

SagaPer
28/02/17, 18:33
Jeg var på besøk hos trafikkstasjonen i Ørsta i dag og spurte om hvordan denne saken skal behandles videre. De henviste meg til Statens Vegvesen sin tekniske svartelefon på 02030.

Der snakket jeg med en hyggelig kar som informerte meg om at bilen skal vises for såkalt ID-sjekk (bilde, kjennetegn, chassisnummer) og endring av data i vognkort. Dette besøket kan bestilles på www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Ombygging/bestill-kjoretoykontroll og koster kr 570.

Så da blir det slik i denne omgang. Time er bestilt hos trafikkstasjonen den 28.02.2017. Rapport følger.

Da står det 162 kilowatt (220 hestekrefter) under ytelse i vognkortet!

Rapport fra besøk på trafikkstasjonen i Ørsta 28.02.2017: Kjørte inn i kontrollhall til avtalt tid, ble tatt i mot av ansatt i hallen, han tok bilder av bilen forfra og bakfra, tok bilde av chassisnummer preget i ramme under teppe foran passasjersete foran, tok bilde av vektplate på B-stolpe høyre side. Så gikk vi gjennom papirene. Han ville ha originalt dokument fra Volvoforhandler (bekreftelse på effektoptimalisering) samt kvittering fra Skatteetaten og vognkort del 1 og del 2. Jeg ønsket ikke å levere fra meg originalen fra verkstedet men han insisterte på at de må ha originale dokumenter som underlag for denne type endringer.

Etter gjennomgang av papirene skrev han ut kontrollseddel og ba meg betale kr 570 inne på trafikkstasjonen. Så gikk jeg tilbake til kontoret ved kontrollhallen og der la mannen inn riktig ytelse i datasystemet. Han gjorde oppmerksom på at prosessen måtte godkjennes av en ekstra person og at dette normalt gikk igjennom uten noe mer heft. Han ville eventuelt ringe meg om det skulle være noe som måtte kommenteres i prosessen (noe han ikke trodde at det ville være grunnlag for).

Så var det en tur innom ekspedisjonen igjen der jeg leverte inn vognkort del 1 og del 2 og fikk skrevet ut midlertidig vognkort. Originaler kommer i posten.

Besøket tok en time inkludert litt bilprat. Så håper jeg at alle dere andre som skal gjennom dette får en grei opplevelse hos den lokale trafikkstasjonen.

kospaang
01/03/17, 09:29
Jeg ønsket ikke å levere fra meg originalen fra verkstedet men han insisterte på at de må ha originale dokumenter som underlag for denne type endringer.
Nå får en jo tilsendt "Polestar-certifikat", som det fulgte med informasjon om i Polestar-esken også, dersom en melder inn her: https://www.polestar.com/no/produkter/registrera-din-produkt/

Har kontroll time torsdag om en uke ...

http://www.dropbox.com/s/4vqga32q6mcc1qi/Polestar.jpg

SagaPer
02/03/17, 15:39
Etter besøket mitt på trafikkstasjonen i Ørsta den 28.02.2017 ringte jeg Statens Vegvesen da jeg i januar hadde sendt inn søknad om denne effektoptimeringen fra 190 hk til 220 hk via et skjema i web. Denne søknaden hadde jeg bare fått et midlertidig svar på og jeg var interessert i å høre om det var noe mer å si om saken og om jeg snart fikk endelig svar på brevet mitt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/32.jpg

Saksbehandler kunne opplyse at de hadde en diskusjon gående med Volvo Car Norway angående dokumentet man får utlevert på verkstedet. De (SVV) mente at Volvo/Polestar kunne utformet dokumentet på en bedre måte. Han sa ikke noe om hva dette gikk ut på. Husk at dere andre som skal oppdatere motor trenger ikke å søke på denne måten. Rutine for effektoptimering med Polestar programvare er beskrevet tidligere i denne posten.

Her er svaret som kom i epost fra Statens Vegvesen i dagen den 2.3.2017:

http://forum.vccn.no/img-dump/2017/03/33.jpg

SagaPer
07/03/17, 19:50
Da er måling av ytelse klar med tall for FØR og ETTER effektoptimering fra 190 hk til 220 hk:


Måling av ytelse (hastighet) med 190 hk FØR effektoptimering
(D=Drive, S=Sport, M=Manuell, flat vei, 2 personer, piggfrie vinterdekk, startet rullende i 2.gir og giret oppover i M-modus ved 4.000 rpm):

Resultat: 40-100 D, 8.7s / 40-100 S, 7.4s / 40-100 M, 7.0s / 60-120 S , 9.7s / 60-120 M, 9.6s.

Måling av ytelse (hastighet) med 220 hk ETTER effektoptimering
(D=Drive, S=Sport, M=Manuell, flat vei, 2 personer, piggfrie vinterdekk, startet rullende i 2.gir og giret oppover i M-modus ved 4.000 rpm):

Resultat: 40-100 D, 8.1s / 40-100 S, 7.2s / 40-100 M, 6.7s / 60-120 S , 9.4s / 60-120 M, 8.4s.

Jeg må ta et lite forbehold om at tidsmåling kanskje ikke er 100% nøyaktig (brukt mobil stoppeklokke i bilen).

kospaang
09/03/17, 14:04
Har kontroll time torsdag om en uke ...

Der var godkjenningen unnagjort i Haugesund, på litt under en time.

Fotografering som beskrevet tidligere tok ikke så lang tid, men papirarbeidet gjorde vist. Her spurte inspektøren etter kvittering på betalt time (570,-) allerede ved start av papirarbeid, så en måtte ut i resepsjonen for å betale.
De har nok ikke helt rutinen ennå, for det kunne de i så fall opplyst om på et eller annet tidspunkt. Men, lite kø så det var snart gjort.
Etter papirarbeidet fikk jeg beskjed om å ta med Del.2 av vognkortet til resepsjonen, der det ble skrevet ut et midlertidig vognkort. Done.

Viking80
09/03/17, 14:26
Helt topp med rapporter her! Skal gjøre dette selv, så flott med litt erfaringer.

Har nettopp fått beskjed om at Polestar blir lagt inn på bilen idag!

kospaang
09/03/17, 14:37
Har nettopp fått beskjed om at Polestar blir lagt inn på bilen idag!

For 2.4D motorene med nedtrimmede 163hk maskiner er dette pur nytelse+juleaften. Hele 52hk ekstra (opp til 215hk) merkes meget godt - og motoren trives virkelig nå. Også automatkassens gearveksling går smørfint.

nb. Pass på at du får med esken med Polestar-emblemet m/festemal og 'reklame' samtidig ;-) (ev. at de bestiller inn)

kospaang
13/03/17, 20:23
Nå får en jo tilsendt "Polestar-certifikat", som det fulgte med informasjon om i Polestar-esken også, dersom en melder inn her: https://www.polestar.com/no/produkter/registrera-din-produkt/

Det tok knappe tre uker det :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/18296039/Polestar-cert.jpg
https://www.dropbox.com/s/mpqid85ckv5ib43/Polestar-cert.jpg?dl=0

Viking80
14/03/17, 19:27
Godt! Må huske å gjøre dette selv.

Har fått time for visning av bilen på kontrollstasjon den 29. mars.

Viking80
29/03/17, 07:29
Da har jeg hatt bilen til kontroll på biltilsynet, og fått nytt midlertidig vognkort. Det gikk smidig og tok heller ikke lange tiden. Kostet som nevnt her i tråden 570 kr.

Dokumentasjonen fra ble Volvo akseptert uten spørsmål.

Nå er det på tide å gi beskjed til forsikringsselskapet.

Trengte forresten ikke å gi fra meg dokumentasjonpapirene. Kopi ble tatt.

kospaang
29/03/17, 07:57
Er det sikkert de trenger beskjed egentlig ? Etter at jeg fikk mitt nye vognkort gikk jeg inn på websidene til mitt forsikrings-selskap (Gjensidige); Og DER var allerede det nye antall hester på plass de , alle 215 !
Ser ut som det er automatisk oppdatering da ...

Viking80
29/03/17, 08:00
Jeg ser poenget, men det står eksplisitt i forsikringsavtalen min at forsikringsselskapet skal ha melding om økt motoreffekt. Er greit å ha sitt på det tørre, også med tanke på en evt noe høyere pris.

Viking80
29/03/17, 08:26
Da har jeg fått tilbakemelding fra DNB forsikring. De kan fortelle at denne økte motoreffekten ikke gir økt pris, da de benytter kubikk i sine beregninger.

Så da gjenstår det bare å vente på Polestar-diplomet...! [emoji846]

Daniel V
29/03/17, 09:45
Det er jo gull det, nå som en 1-liters ecoboostmotor produserer like mye effekt som de gamle 2,3 motorene omtrent :p

SagaPer
29/03/17, 10:29
Da har jeg hatt bilen til kontroll på biltilsynet, og fått nytt midlertidig vognkort. Det gikk smidig og tok heller ikke lange tiden. Kostet som nevnt her i tråden 570 kr.

Dokumentasjonen fra ble Volvo akseptert uten spørsmål.

Nå er det på tide å gi beskjed til forsikringsselskapet.

Trengte forresten ikke å gi fra meg dokumentasjonpapirene. Kopi ble tatt.

Hvilken trafikkstasjon besøkte du?

Da jeg var i Ørsta med bilen i februar insisterte kontrollør på at han måtte ha originale dokumenter. Kopi var ikke godt nok.

Oppdatering 29.03.2017: Tok en telefon til saksbehandler hos Statens Vegvesen i Møre og Romsdal og han kunne bekrefte at de må ha originale dokumenter innlevert i slike saker. Dette er fordi de skal kunne gå tilbake og sjekke dokumentasjon senere i en sak. Og da er ikke kopier gode nok for arkivet deres.

Viking80
29/03/17, 10:52
Åsane i Bergen.

SagaPer
29/03/17, 11:32
Åsane i Bergen.

Se svar fra meg i posten over denne posten.

Viking80
29/03/17, 13:19
Ja digitale arkiver har vel ikke kommet helt til Møre og Romsdal enda..... [emoji6]

flobben
13/04/17, 14:44
Hei, for de av dere som har fått polestar montert, er det verdt det? Jeg går og venter på en 2015 xc70 d4 og vurderer om jeg skal gå for polestar eller lamden være orginal.

sekse
13/04/17, 16:35
Mamma har ny XC60 D4 med polestaroptimering, det kan varmt anbefales! Det som gjør Polestar bedre enn "vanlig" trimming er samspillet mellom motor, girkasse og antispinn/stabilitetskontroll.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kospaang
14/04/17, 01:46
gå for polestar eller la den være original.
Vel, start uten - og gjør dine erfaringer...

Så - OPTIMER 5 STYREPROGRAM med Polestar og føl forskjellen selv :cool:
https://www.polestar.com/no/produkter/optimerad/#slide-0
anbefales :D

flobben
14/04/17, 12:44
Ok,

Jeg tenker polestar hvis man først skal gjøre noe, da får man godkjent osv. Garanti er det ikke på den så sånn sett er det godkjenning som er viktigst. Gått 180.000 km når jeg tar over den.

ut i fra svarene jeg får her så virker det som at de fleste er fornøyde og det hjelper på toppeffekt. Så heller mot å gjøre det, spesielt siden fadern har xc60 d5 og det hadde vært fint med mer motor en hans.

Selv om det føles litt feil å trimme konebilen og kjøre utrimmet selv. Det som redder situasjonen er at det ikke hentes er effekt ut enn det det er orginalt på min. (256hk og 560nm)

Pallantir
14/04/17, 12:51
Vel, av de alternativene du har der, har du jo glemt det som jeg egentlig startet denne tråden om: Rica. Jeg har hatt det i snart et halvår nå og er kjempefornøyd, går som i kule og bruker litt mindre diesel enn før når jeg kjører normalt. Jeg stiller med glede min D4 Stage 2 opp mot en D4 Polestar når som helst! :D Da har jeg flere programmer å velge mellom, men jeg har stort sett holdt meg til Stage 2. Så lenge man ikke bruker gasspedalen som en ren av/på-bryter (noe som uansett er vanskelig fordi jeg mister lappen hvor som helst i Norge på rundt ti sekunder...) sliter det ifølge både Rica og den Volvo-mekanikeren jeg spurte ikke mer på bilen.

flobben
14/04/17, 12:56
Ulempen med rica er at man må åpne ecu på grunn av kryptering i boksene. Med andre ord de ,er en større operasjon på nyere biler. I verstefall vil man under service få kodet bilen på nytt og masse styr i etterkant. Derfor jeg tenker polestar som er godkjent. Og skal man kjøre omkapp stiller jeg ikke med Volvoen, da blir det x5n.

Pallantir
14/04/17, 13:05
Nei, det er det ikke, og det vil man ikke. Opplåsingen gjøres på en times tid og er fullstendig rutine. Det verkstedet jeg fikk gjort det på, fikk ofte splitter nye biler rett fra Volvo, der selgeren hadde sagt at "hvis du vil ha flere gamper i kjerra, drar du dit". Jeg snakket med det lokale Volvo-verkstedet på forhånd, og de sa bare at jeg må huske å si at jeg ikke skal ha Service 2.0 når jeg leverer den til service, ellers er det fullstendig uproblematisk.

Kjøre om kapp gjør man for øvrig ikke med noe som helst som går under 300 og har mer enn to hjul. :p Biler er TRANsport, ikke sport.

SagaPer
14/04/17, 13:27
Nei, det er det ikke, og det vil man ikke. Opplåsingen gjøres på en times tid og er fullstendig rutine. Det verkstedet jeg fikk gjort det på, fikk ofte splitter nye biler rett fra Volvo, der selgeren hadde sagt at "hvis du vil ha flere gamper i kjerra, drar du dit". Jeg snakket med det lokale Volvo-verkstedet på forhånd, og de sa bare at jeg må huske å si at jeg ikke skal ha Service 2.0 når jeg leverer den til service, ellers er det fullstendig uproblematisk.

Kjøre om kapp gjør man for øvrig ikke med noe som helst som går under 300 og har mer enn to hjul. :p Biler er TRANsport, ikke sport.

Så dette betyr i tilfelle at man må hoppe over alle fremtidige programvareoppdateringer fra Volvo knyttet til Service 2.0?

Bare på min nye XC60 D4 AWD 2017 lå det en liste på minst 10 viktige oppdateringer for blant annet motor, girkasse og en rekke andre styreenheter i bilen. Dette var etter Polestar-optimeringen i februar i år.

Jeg kan ikke skjønne at det er noe smart å droppe alle disse oppdateringene da Volvo stadig tilbyr justeringer og feilfikser til bilene.

Pallantir
14/04/17, 13:32
Bekalger, jeg ble faktisk litt usikker nå. Jeg tror faktisk at jeg husker feil. At det bare var sånn at man måtte hente ut programmet etter en sånn service og sende det til Rica, så de kunne lage nye programmer til en basert på det nye som var lagt inn. Det er faktisk sannsynlig at jeg blander med forespørslene mine fra i fjor høst da jeg snuste om å oppgradere en 2011-modell, og at det var den man ikke burde ta service 2.0 på fordi den da ble kryptert på nytt, og at forskjellen var at da måtte man betale nye 1500 for å få låst opp boksen på nytt. Men det er jo lett å sjekke hos den lokale Rica-tuneren.

Pallantir
14/04/17, 13:34
http://www.flissundet.no/public.aspx?pageid=93239

Pallantir
18/04/17, 09:14
Jeg sjekket med RICA sentralt, og det var bare å ta en ny avlesing med iSoftLoader (det gjør man selv, og den sier fra hvis det er nødvendig når den blir plugget til), og så laste opp resultatet til dem, så får man nye programmer tilpasset de nye oppdateringene. Det koster heller ikke noe.

hobby610
18/04/17, 19:17
Så dette betyr i tilfelle at man må hoppe over alle fremtidige programvareoppdateringer fra Volvo knyttet til Service 2.0?

Bare på min nye XC60 D4 AWD 2017 lå det en liste på minst 10 viktige oppdateringer for blant annet motor, girkasse og en rekke andre styreenheter i bilen. Dette var etter Polestar-optimeringen i februar i år.

Jeg kan ikke skjønne at det er noe smart å droppe alle disse oppdateringene da Volvo stadig tilbyr justeringer og feilfikser til bilene.

Tja ,desse service 2 oppdateringene har jeg personlig heller dårlig erfaring med. på min xc60 MY12. fikk jeg verfall 2 ting som ble til det værre etter oppdatering. å ikke fikk jeg reversere det heller (drit) fra å kunne slå webasto på, når bilen går,forsvant dette,og i tillegg så kunne webasto før gå 1 time selv om en stoppet bilen,nå slår den seg av ilag med bil. idiotisk dette og. Mekanikeren på volvo var enig med meg,att dette var IKKE til det bedre. heller værre. Men ikke verdens undergang. men hadde ALDRI tatt oppdateringen om jeg viste dette

ahusom
18/04/17, 19:55
Jeg har en XC70 D4 163hk 2015 modell som jeg nylig Polestar-oppgraderte til 215hk.

Oppsummert er jeg veldig happy med oppgraderingen! Det er flere ting som jeg synes gjør kjøreopplevelsen bedre:


Akslerasjon. Ingen tvil om at 50hk ekstra merkes! Spesielt ved forbikjøringer. Har gjort noen svært uformelle og enkle tester på cirka-flatmark med aksellerasjon fra 60 til 120 og dette går en par sekunder raskere nå noe som helt klart merkes! I følge spesifikasjonene skal også 0-100 gå en par sekunder raskere men har ikke hatt behovet for å teste ut dette.
Gearskift. Merket ved første forsiktige akslerasjon etter oppgraderingen at "noe" hadde skjedd. Synes gearskift går både raskere (feks nedgearinger ved forbikjøringer) og mykere enn tidligere. Dette er en forskjell man merker på daglig normalkjøring uten at man nødvendigvis benytter de ekstra hestene.
Lyd. Synes tidligere motoren hadde en litt traust "brumming" når man gav litt gass. Dette er erstattet av en mer nøytral "gromlyd". Det høres rett og slett ut som at motoren går lettere enn før selv om man gir litt ekstra gass.


Oppsummert føler jeg at vi har fått en morsommere bil å kjøre og at bilen har fått ut potensialet som tidligere var "strupet" ned.

Oppdaget at prisen på oppgraderingen varierte litt mellom ulike Volvo-forhandlere. Jeg endte opp på Bilbutikk1 i Moss og sparte noen hundrelapper på det i forhold til prisen jeg fikk på Bilia. Bestilte time tidlig på morgenen og drakk en kopp kaffe mens jeg ventet en liten time på at det hele var ferdig, inkludert blått Polestar-emblem på bakluka (de spurte om jeg ønsket å få det ferdig montert eller om jeg ville gjør det selv).

Så lenge bilen har en god stund igjen av garantien var det lite aktuelt for meg å vurdere andre løsninger enn Polestar. Når jeg etterhvert skal selge bilen synes jeg det er en trygghet i at "optimaliseringen" er godkjent og gjennomført av Volvo + at jeg har et oppdatert vognkort som viser korrekt effekt.

kospaang
18/04/17, 22:26
Bra oppsummering som jeg kjenner meg godt igjen i.

Det er effekten av det Polestar beskriver som;

Fem optimeringar i ett kraftfullt paket (https://www.polestar.com/no/produkter/optimerad/#slide-0)
- Snabbare gasrespons (https://www.polestar.com/no/produkter/optimerad/#slide-1)
- Ökad växel- och motorrespons (https://www.polestar.com/no/produkter/optimerad/#slide-2)
- Förbättrad växelhastighet (https://www.polestar.com/no/produkter/optimerad/#slide-3)
- Växelprecision och gear hold (https://www.polestar.com/no/produkter/optimerad/#slide-4)
og til slutt
- Mer motorprestanda (https://www.polestar.com/no/produkter/optimerad/#slide-5)

I sum = mer enn 'bare' effektøkning

mvh/

Ps! Husk å melde inn optimaliseringen til Polestar (https://www.polestar.com/no/produkter/registrera-din-produkt/) for å få 'Sertifikat' til å legge ved bilens papirer.

Sjakalen
19/04/17, 08:04
Foreløpig ikke noe tuning til min bil men.. (T4)..Det er nå ikke saken da denne tråden er for D4. Spørsmålet mitt er om bilene virker vanskeligere å selge etter dette. Det er jo tross alt en trimming og all den negative omtale som har vært i alle år om dette. Ser for meg også ut som disse Polestar optimaliserte bilene blir stående ganske mye lenger for salg på Bilia.

Mulig det bare gjaldt de jeg hadde sett meg ut før jeg kjøpte min?

Viking80
19/04/17, 08:27
Jeg er ingen stor kremmer; men kan ikke tro at bilene blir vanskeligere å selge med flere, og vel og merke, offisielle hester.

SagaPer
19/04/17, 10:43
Foreløpig ikke noe tuning til min bil men.. (T4)..Det er nå ikke saken da denne tråden er for D4. Spørsmålet mitt er om bilene virker vanskeligere å selge etter dette. Det er jo tross alt en trimming og all den negative omtale som har vært i alle år om dette. Ser for meg også ut som disse Polestar optimaliserte bilene blir stående ganske mye lenger for salg på Bilia.

Mulig det bare gjaldt de jeg hadde sett meg ut før jeg kjøpte min?

Polestar-optimering av D4, for eksempel min D4 AWD 190 hk 2017, er en oppgradering til originalt uttak av ytelse på denne motoren (D5). Dette er altså ikke trimming i vanlig forstand der man øker ytelsen ut over det som produsenten har levert i ny bil. De reduserte ytelsene i Volvo-motorene levert i Norge har med avgifter å gjøre (for eksempel XC60 med 163 hester i stedet for 215 hester i en D5). Man har da gjerne kalt disse reduserte motoralternativene D3 og D4.

hobby610
19/04/17, 22:01
Som Sagaper skriver,så er ikke polestar vanlig trimming av bilen. det er en optimalisering av softvare til det anntal HK bilen er levert med orginalt, (norge har hatt sære regler på Hk,som gjør att norske biler er nedjustert.( LES : idiotisk regel som nå er fjærnet) En awd D3 og D5 er samme motor men med 163hk og 215 hk, så å ta opp en 163hk til 215 hk er kun å ta den opp til orginalt, (alle BURDE være levert med 215hk) det samme gjelder D4 på nyere volvoer som har 190/220hk.
Der er selfølgelig enda flere motor varianter som har samme ned-tuningen
Dei aller fleste biler som er normalt oppjusterte ( det være seg Polestar- BSR- Rica) er nok lettere å selge ,en en som ikke er det

kospaang
19/04/17, 22:46
Polestar optimaliseringen har funnet sted en stund.
I 2012, når jeg ventet på min Flamenco-røde XC70 D3, kunne tilsvarende bil i Sverige faktisk leveres ferdig 'Polestar optimalisert' fra fabrikken. Både i D3 og D5. (Ref instruktør for kampanjen "VOLVO CARS DRIVING ACADEMY")
---
Den gang gikk diskusjonene der borte på hvor mye det var 'rettferdig' å ta en MY12 D3 opp til ift. D5 - selvfølgelig for ikke å ødelegge den forskjellen i pris som faktisk var tilstede også i Sverige!

Så, som en ser landet det på hp/Nm (for diesel m/ automatkasser) ;
163/420 -> 215/440 (+52/20) for D3 og for D5 215/440 -> 230/470 (+15/30)

flobben
21/04/17, 06:40
Som Sagaper skriver,så er ikke polestar vanlig trimming av bilen. det er en optimalisering av softvare til det anntal HK bilen er levert med orginalt, (norge har hatt sære regler på Hk,som gjør att norske biler er nedjustert.( LES : idiotisk regel som nå er fjærnet) En awd D3 og D5 er samme motor men med 163hk og 215 hk, så å ta opp en 163hk til 215 hk er kun å ta den opp til orginalt, (alle BURDE være levert med 215hk) det samme gjelder D4 på nyere volvoer som har 190/220hk.
Der er selfølgelig enda flere motor varianter som har samme ned-tuningen
Dei aller fleste biler som er normalt oppjusterte ( det være seg Polestar- BSR- Rica) er nok lettere å selge ,en en som ikke er det

Jeg er ikke enig i at det ikke er vanlig trimming, for det er det. Forskjellen er at Volvo er leverandør av trimmingen. At bilene er nedjusterte har ikke noe med trimmingen å gjøre. Grunnlag for dette er at Polestar er tilgjengelig i andre land også, og der er det også solgt som en tuning. At du kan bestille med tuningen rett fra fabrikk endrer ikke noe.

BMW har BMW performance kit man kan kjøpe, som er helt likt. BMW har utviklet og garantier, godkjennelser osv videreføres som om den er original.
Toyota har hatt det i mange år. Porsche har tilsvarende osv.

Oppsummert Polestar er tuning på samme måte som BSR/Rica, forskjellen er at Volvo godkjenner den(Volvo garanterer at drivverk og motor tåler den ekstra effekten), papirer til myndigheter er på plass osv.

Når det gjelder videresalg så er helt klart en godkjent Polestar trimmet bil ikke noe negativt.


Og når det gjelder min kommende xc70, så har jeg bestemt meg for at den kommer til å få ett besøk hos en Polestar forhandler, selv om kona mener det er helt unødvendig.

mrstfu
21/04/17, 07:34
Jeg er ikke enig i at det ikke er vanlig trimming, for det er det. Forskjellen er at Volvo er leverandør av trimmingen. At bilene er nedjusterte har ikke noe med trimmingen å gjøre. Grunnlag for dette er at Polestar er tilgjengelig i andre land også, og der er det også solgt som en tuning. At du kan bestille med tuningen rett fra fabrikk endrer ikke noe.

BMW har BMW performance kit man kan kjøpe, som er helt likt. BMW har utviklet og garantier, godkjennelser osv videreføres som om den er original.
Toyota har hatt det i mange år. Porsche har tilsvarende osv.

Oppsummert Polestar er tuning på samme måte som BSR/Rica, forskjellen er at Volvo godkjenner den(Volvo garanterer at drivverk og motor tåler den ekstra effekten), papirer til myndigheter er på plass osv.

Når det gjelder videresalg så er helt klart en godkjent Polestar trimmet bil ikke noe negativt.


Og når det gjelder min kommende xc70, så har jeg bestemt meg for at den kommer til å få ett besøk hos en Polestar forhandler, selv om kona mener det er helt unødvendig.

Basert på hva jeg har fått med meg av hvordan Polestaroptimaliseringen oppleves, synes jeg ikke det er riktig å kalle eksempelvis BSR for det samme som Polestar. Forskjellen ligger i hvordan softwaren endrer motoroppførselen, eksempelvis skilter BSR med 270hk på Steg 1-tuning av D4 i XC90 - langt mer enn hva Polestar leverer papirer på. Polestar er nok lettere å selge som fabrikkslevert optimalisering, mens BSR og ettermarkedsleverandører "må" fokusere på hvem som gir mest toppeffekt, siden majoriteten av kundene sannsynligvis iike har helt innsikt i hvordan effektregisteret fungerer. Polestar leverer noe finjustert til din aktuelle motor, med en god kjørbar effektendring i hele effektregisteret, skal man tro de som har kjørt med det en stund, mens BSR sannsynligvis har fokusert på toppeffekt og maks ladetrykk for å kunne skilte med å levere høyere effekt, selv om den effektøkningen bare blir tilgjengelig når man virkelig tråkker på. En optimalisering i mine øyne gjør bilen mer kjørbar i hele turtallsregisteret, ikke bare ved downshift og flat pedal, noe jeg mistenker ettermarkedsleverandører har mye av.

Kun spekulering dette her, men jeg tipper en Polestaroptimalisering oppleves en god del annerledes enn en generisk tuning.

Sjakalen
21/04/17, 08:15
Var ikke meningen å spore av tråden med påstanden om et vanskeligere salg. Sånn ble det nå i alle fall. Haha. Man kan kalle det hva man vil: Tuning, trimming eller optimalisering. Jeg for min del har holdt meg unna. Hjernen sier "Den bilen er kjørt hardere og det har medført mere slitasje". For å spore et hakk inn så kikket jeg på D4 både med og uten Polestar. Det hadde blitt uten :D

Svirre
22/04/17, 13:26
Var ikke meningen å spore av tråden med påstanden om et vanskeligere salg. Sånn ble det nå i alle fall. Haha. Man kan kalle det hva man vil: Tuning, trimming eller optimalisering. Jeg for min del har holdt meg unna. Hjernen sier "Den bilen er kjørt hardere og det har medført mere slitasje". For å spore et hakk inn så kikket jeg på D4 både med og uten Polestar. Det hadde blitt uten :D

Der er jeg delvis enig med deg. En bil med mere hester/effekt forteller ikke om aggresiviteten i kjøringen til føreren, men har man 250hk, så bruker man oftest dem. Personlig opplevde jeg en endring i kjørestilen min den første mnd. fra da jeg gikk fra 126hk til 230hk. Nå i dag er jeg tilbake der jeg var før. Bilen blir brukt, men jeg tror ikke jeg kan si at jeg hardkjører bilen vesentlig mer enn før den fikk mer effekt.

V77R
23/04/17, 21:51
Hei,
Fint å se at det er samarbeidsvillige trafikkstasjoner her i landet.

Jeg er muligens den første på forumet som ikke har fått godkjent effektoptimeringen fra Volvo/Polestar (?) Joda, det er faktisk tilfelle :confused: Vi snakker her om Jessheim.. Dette gjelder en V70 2.4D man '09 (163/205hk - 350/450nm). Jeg ble nærmest irettesatt av kontrolløren for at det kun er henvist til 'intern provrapport' i intyget (dvs. bekreftelsen) fra Volvo; de kunne ikke godkjenne effektøkningen før de også får se provrapporten og testresultatene som intyget viser til (mht. verfisering av avgassnivå osv.).

Etter noen mailer og telefoner både til verkstedet på Lillestrøm og Volvo på Lysaker har jeg foreløpig fått til svar at de 'jobber med saken'. Det siste er at Volvo kundesupport har sendt mail til region øst i SVV hvor de uttaler følgende:

"Polestar Effektoptimering fra Volvo er basert på kjøretøyets EU-helbilsgodkjenning, og viser til EU-helbilsgodkjenningen som inneholder interne prøverapporter.
EU-helbilsgodkjenninger er grunnlaget for dataene i de norske typegodkjenningene som gjelder for registrering av biler i Norge.
Statens Vegvesen har tilgang til alle EU-helbilsgodkjenninger i sine databaser, for Volvobiler som er helbilsgodkjent i EU, og første gangs registrert i Norge.

Vi har endret teksten i dokumentet for Polestar Optimering slik at det viser til relevant EU helbilsgodkjenning.

Vi håper denne tydeliggjøringen medfører at kundens kjøretøy kan godkjennes med Polestar Effektoptimering, når dere ser EU helbilsgodkjenningen i deres arkiver.
Vi regner med at utstedt dokument for optimeringen fra Volvoforhandleren er gjeldene, når dere ser tydeliggjøringen som er vedlagt denne mailen."

Siden bilen ikke ble godkjent har jeg fått frist til 18. mai for etterkontroll. Er ikke papirene i orden da, blir det vel pålegg om å tilbakestille motoren for ikke å miste skiltene (?)

Det smarteste nå er kanskje å ta etterkontrollen hos en annen trafikkstasjon som er litt mindre byråkratisk. Tror iallefall ikke jeg tar sjansen på Jessheim en gang til, med mindre de ombestemmer seg eller Volvo/Polestar gir dem det de etterspør. Tviler på at overnevnte e-post er nok til å endre utfallet.

Vurderer å få time på Risløkka (Oslo), da jeg antar de har gitt en del godkjenninger i år basert på standarddokumentet fra Volvo.
Det gir i allefall et håp om løsning når det her på forumet meldes om at flere trafikkstasjoner (Haugesund, Ørsta, Bergen, Gjøvik, flere..?) har godtatt dokumentet sammen med skattemelding om ombygging av kjøretøy.

Er det noen som har erfaring med Risløkka trafikkstasjon mht. trimgodkjenning? Evt. andre omliggende stasjoner?

SagaPer, jeg blir nysgjerrig på hva slags "tilfredsstillende svar" Kjøretøy Møre og Romsdal fikk fra Polestar. Kanskje Jessheim kunne plukket opp noen tips - litt samordning trafikkstasjonene imellom hadde iallefall ikke vært så dumt ;)

kospaang
23/04/17, 23:40
Det var leit å høre, håper de oppdaterer seg !


Et annet tilfelle.
- En kollega prøvde å få godkjent effektøkning på sin bruktimporterte XC90 MY'08 .

Det fikk han ikke så langt, ettersom det ikke var avklart hvordan en importert bil skulle behandles avgiftsmessig i denne sammenhengen.

Er det noen som har sendt inn "RF-1335 Melding om ombygging av bil (statusendring)" for en importert bil ?

/mvh

MadAss
24/04/17, 07:33
Der ble sent ut ny informasjon til SVV forrige uke. Det er tydligvis problemer med internkommunikasjon hos SVV.
Ville evt kontaktet ombyggingsgruppa til SVV, de har garantert fått med seg dette.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

V77R
24/04/17, 23:17
Ifølge naboen holder ombyggingsgruppa til på Risløkka. Har fått time for etterkontroll der allerede i morgen. Satser på godkjenning da, men klok av skade tar jeg med utskrift av all korrespondanse med Volvo om saken, i alle tilfelle.

Ellers har en god bil blitt enda bedre etter trimminga, motoren jobber lett og ledig. Overraska over momentet. Drar greit forbi høyrefeltet på E6 uten å gire ned fra 6. Det er egentlig fra 80 og oppover at moroa begynner.. Eneste jeg stussa litt over etter oppgradering er at det er relativt liten forskjell i turboresponstida i det laveste turtallsområdet sml. med før, den forbedringen som likevel har skjedd skyldes kanskje større dreiemoment primært?

ahusom
03/05/17, 09:24
Jeg har vært på Statens Vegvesen på Risløkka (Oslo) i dag for å få godkjent min Polestar-optimering for å få utstedt nytt oppdatert vognkort. Men fikk ikke godkjent gitt.... Og grunnen? Det var at på Polestar-beviset jeg fikk fra forhandleren så er noen felter (regnr/chassinummer etc) utfylt med kulepenn. Og de godkjente kun skjema der alle felter var utfylt "maskinskrevet". Om ikke mener de at det var for lett å forfalske beviset.... Litt sånn 1970 over dette føler jeg men det var visstnok slik alle stasjoner i Oslo og Akershus var blitt enige om å gjøre det i følge kontrolløren.

Så da er det bare å bestille ny time om en par måneder (laaang ventetid der) og be Volvo-forhandleren om å få et nytt Polestar-bevis der alle felter er fylt ut med "maskin". Jaja.

Og det positive? Jeg slapp å betale for dagens (raske) besøk. Og jeg fikk ikke noe pålegg om at jeg måtte vise bilen raskt eller tilbakestille motoren for ikke å miste skiltene slik V77R fikk ser jeg...

Viking80
03/05/17, 16:25
"Har De foretatt flere straffbare romdisponeringer, Femte?"

https://youtu.be/USNHTu05zFI

V77R
03/05/17, 23:52
Det er det samme svaret jeg fikk fra Risløkka trafikkstasjon forrige uke, håndskriften ble ikke godkjent. Så da blir det å ta turen inn for 3. gang. Nordlendingen som meddelte budskapet var imidlertid så raus at han tilbød meg å komme på drop-in når skjemaet var opprettet, ville få det godkjent da sa han. Fikk nytt dokument av Bilia dagen etter. To be continued..

ahusom
04/05/17, 08:21
Det er det samme svaret jeg fikk fra Risløkka trafikkstasjon forrige uke, håndskriften ble ikke godkjent. Så da blir det å ta turen inn for 3. gang. Nordlendingen som meddelte budskapet var imidlertid så raus at han tilbød meg å komme på drop-in når skjemaet var opprettet, ville få det godkjent da sa han. Fikk nytt dokument av Bilia dagen etter. To be continued..

Ajaj. Dumt jeg ikke visste om din erfaring her før jeg dro til stasjonen i går. Men du var heldig som ble tilbydt drop-on da. Får sjekke muligheten for det når jeg får en skikkelig maskinskrevet variant klart. Skal visstnok være på vei posten.

V77R
06/05/17, 00:07
Ajaj. Dumt jeg ikke visste om din erfaring her før jeg dro til stasjonen i går. Men du var heldig som ble tilbydt drop-on da. Får sjekke muligheten for det når jeg får en skikkelig maskinskrevet variant klart. Skal visstnok være på vei posten.

'Drop-in' er ikke helt som hos frisøren - dette er SVV :) Var der i 13-tida i dag, dvs fredag, i håp om å få det gjort før helga, men lista var full. Må visst stille opp før det åpner om morgenen.. Dog ikke helt forgjeves besøk. Siden jeg hadde hatt bilen i hallen tidligere tok de imot dokumentasjonen inkl del II av vognkortet, og la det til saksbehandling. Får trolig svar mandag.

V77R
08/05/17, 23:36
Godkjent :) Fikk det glade budskap på telefon i dag. Nytt vognkort på vei i posten.
Stor lettelse over at det endelig løste seg.

stigern
25/05/17, 06:42
Polestar effektoptimering koster nå 6900SEK i sverige mot 12000kr i Norge.. Er det noe problem å gjøre effektoptimeringen i sverige for å få det godkjent i Norge? Noen som har gjort det?

Fikk følgende svar fra Helmia Arvika:

Hej
Info--Ni får ett intyg av oss ,där det bla står-

"Förändringen berör endast effekt. Övriga värden såsom buller, emissioner, bränsleförbrukning och i
förekommande fall partiklar och dieselrök påverkas inte av effekthöjningen."

Ni kontaktar myndigheterna i Norge för info om vad ni skall göra.
Ev kostnad/arbete för detta står ägaren för.

Svirre
25/05/17, 11:55
Polestar effektoptimering koster nå 6900SEK i sverige mot 12000kr i Norge.. Er det noe problem å gjøre effektoptimeringen i sverige for å få det godkjent i Norge? Noen som har gjort det?

Fikk følgende svar fra Helmia Arvika:

Hej
Info--Ni får ett intyg av oss ,där det bla står-

"Förändringen berör endast effekt. Övriga värden såsom buller, emissioner, bränsleförbrukning och i
förekommande fall partiklar och dieselrök påverkas inte av effekthöjningen."

Ni kontaktar myndigheterna i Norge för info om vad ni skall göra.
Ev kostnad/arbete för detta står ägaren för.

Jeg vil ikke svare 100% sikkert på det, men dokumentene er jo de samme for Norge som i Sverige. SW er den samme, så slik jeg ser det, så ville det kun vært å betale mva. på varen+jobben som ble utført i Sverige for å få det godkjent i Norge. Hva SVV sier, er noe helt annet.

V77R
25/05/17, 23:51
Jeg vil ikke svare 100% sikkert på det, men dokumentene er jo de samme for Norge som i Sverige. SW er den samme, så slik jeg ser det, så ville det kun vært å betale mva. på varen+jobben som ble utført i Sverige for å få det godkjent i Norge. Hva SVV sier, er noe helt annet.

Kanskje greit å ta en telefon til den aktuelle trafikkstasjonen på forhånd og spørre om det har noe å si for godkjenningen dersom optimeringen (og dokumentasjonen) ikke er gjort i Norge. Enkelte steder gransker de dokumentet nøye og sender det i retur hvis det ikke er 100% korrekt utfylt. En annen side av saken er at verksteder i Sverige sikkert ikke syns det er kjempefestlig å bruke tid på evt. å rette opp og tilpasse dokumenter for godkjenning i Norge, de har sikkert nok å gjøre ift sine egne vegmyndigheter..

stigern
26/05/17, 06:07
Jeg har sendt en forespørsel til SVV om hvilke konkrete krav de stiller til dokumentasjonen. Får jeg i gang en dialog der kan jeg vise til svaret jeg fikk fra Helmia.
Dersom SVV bekrefter at dette er god nok dokumentasjon har jo jeg det skriftlig fra dem.. men ser jo at det er noen risikomomenter.

Daniel V
28/05/17, 11:12
Blir spennende å se. Mitt inntrykk er at SVV oftest på slike forespørsler på Mail gir et vagt og tåkete svar, med henvisning til oppmøte og timebestilling på lokal trafikkstasjon. Eneste er ombyggingsgruppa på Risløkka jeg har fått ordentlig og klart svar fra.

SagaPer
28/05/17, 11:40
Blir spennende å se. Mitt inntrykk er at SVV oftest på slike forespørsler på Mail gir et vagt og tåkete svar, med henvisning til oppmøte og timebestilling på lokal trafikkstasjon. Eneste er ombyggingsgruppa på Risløkka jeg har fått ordentlig og klart svar fra.

Dette er kravet til dokumentasjon for optimering og besøk for endring i vognkort hos SVV:

1. Kopi av dokument fra forhandler som bekrefter effektoptimering fra Volvo/Polestar (disse ser ut til å være like i Sverige og Norge).
2. Kopi av svar fra Skatteetaten med bekreftelse på at effektoptimering ikke utløser avgifter.
3. Vognkort del 1 og del 2.

Ovenstående kommer fra dette innlegget: http://forum.vccn.no/showthread.php?74330-Er-det-noen-enighet-om-hva-som-er-den-beste-tuningen-til-D4&p=1039911&viewfull=1#post1039911

Rapport fra mitt besøk hos SVV i februar 2017: http://forum.vccn.no/showthread.php?74330-Er-det-noen-enighet-om-hva-som-er-den-beste-tuningen-til-D4&p=1041287&viewfull=1#post1041287

flobben
24/06/17, 19:24
Er det noen som har prøvd sedox performance tuning på Volvo?

https://www.sedox-performance.com, burde bli litt over 240 hk og 500 nm på d4 https://www.sedox-performance.com/tuning/cars/volvo/v70-iii-xc70-iii/2-4-d4-181hp-420nm.

flobben
08/07/17, 16:38
Kan informere om at det hjelper godt på med litt justering av parametere.
Den følger mye bedre på opp igjennom og føles ikke så,strupet som den gjorde tidligere. Jeg gikk for sedox og ikke polestar på min.

Ludo
08/07/17, 18:38
Bruker Rica til min bil, funker fint - proffe folk og de leverer alt helt opp til det du har betalt for... Og fordelen er også at man kan bestille addons som f.eks. DPF off via tlf/mail og kun laste ned ny software når det ligger klart til iSoftloaderen...