PDA

Vis full versjon : Vurderer kjøp av xc70 eller v70,hvem motor?



javist
06/09/16, 09:06
Hei ! Da bruks bilen min er I ferd med å bli spiker er jeg på utkikk etter ny bruksbil.

Jeg har veldig lyst på 2,4 bensin turbo eller til nød 2.0 turbo eller 2,4na.

Automat er helt uaktuelt ,det begrenser jo utvalget mye.

Det jeg lurer på er hvem av disse motorene er det minst tull med og hvordan er forbruket på de forskjellige variantene?

Mvh André

Jimbojama
06/09/16, 09:33
Den mest driftssikre er vel 2,4na. Du skriver XC70 også, disse kommer jo kun med awd, og forbruket på en 2,4t awd er ikke akkurat hyggelig. Regn med 1,4 som et minimum.

Forbruk utover den varianten har jeg ikke erfaring med, men her har sikkert andre litt å bidra med.

En 2,4na med chip er vel også anbefalt av mange som et godt alternativ når man vil ha driftssikkerhet og litt drag.

Morgis
06/09/16, 09:56
Bensinmotoren AWD ligger på 1 liter i snittforbruk på det gjevne hos meg.
Dieselmotoren AWD får man lettere under :)

mrstfu
06/09/16, 10:08
En liten moderering på Jimbojamas utsagn - et flatt forbruk på 1.4 er litt overdrevent i mine øyne. Småkjøring og bykjøring, ja, men min gamle '99 AWD manuell, med bortimot identisk motor, kom lett ned på 0.85 på langkjøring, og lå på rundt literen i blanda forbruk. Riktignok en noe lettere bil, men ikke lett nok til å spare fire desiliter på mila.

Problemene dine er flere om du vil ha XC70. Denne kom meg bekjent bare med 2.4t og D5, og både bensinmotorer og manuellkasser på XC70 er sjeldent. Skal du ha manuell bensin er nok V70 veien å gå. Kjøremønsteret har alt å si for forbruket, nesten uansett motor.

Et forbruk på rundt literen burde ikke være noe problem uansett motor.

JH480
06/09/16, 10:17
Min 2001 XC70 manuell bruker i underkant av litern på langkjøring, og ca. 1,2 på blandet. 337000 På tellerverket.

Skulle jeg kjøpt bil igjen hadde jeg kostet på meg 2,5t altså den nye 210hk motoren. Disse har bosch spjeldhus, og ikke den MagnetiMarelli dritten.

javist
06/09/16, 10:51
pr nå så ligger det 2stk xc70 med bensin og manuelt gir på finn. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80323051 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80931469

Jeg er ikke villig til å bruke over 100000kr på en såpass gammel bil så den ene er uaktuel.

Bensinforbruk på rundt literen på en så tung bil med awd er på langt nær avskrekkende. Hva koster ikke et girkassehavari=) eller motorhavari. Mulig min skepsis ovenfor en d5 og automat er ubegrunnet,men jeg syns ofte at det står byttet motor og girkasse på en del med denne komboen.

Til JH480 eksakt hva er det som er bais med spjeldhuset på 01mod og er det dyrt å reparere evnt feil ?

Mvh Andre`

Per Turbo
06/09/16, 11:03
Mitt valg ville vært bensinmotor, absolutt.

Både R, 2.5T, 2.0T har jeg fint hatt under literen på fin kjøring, ned mot 0,72 på 2.0T iflg kjørecomputer.

Men uansett er jeg ikke fan av dieselmotorer, eller alt det utenpå. EGR, glødeplugger, dyser, partikkelfilter, virvelspjeld osv..

Foretrekker bensin da det i mine øyne er mer driftsikkert og mindre tull. Olje, filter og plugger, tut og kjør.

Det er min tanke ihvertfall, og har trives med de bensinmotorene jeg har hatt i Volvo siste 20 åra [emoji846]



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

mrstfu
06/09/16, 11:05
Hvis D5-motoren eller kassa har blitt byttet er det ingen grunn til p svette så lenge den har fått riktig vedlikehold. Er drt som knekker disse, å ikke skifte kasseolja feks.

D5en min har gått 308k nå, fremdeles feilfritt.

MagnetiMarelli-spjeldene har en tendens til å få en feil i spjeldmotorelektronikken. Løsningen er enten å demontere spjeldet, sende det over dammen og få det reparert, og så montere tilbake, eller å bytte det med et Boschspjeld Volvo gikk over til i senere tid. Utover det er bensinmotorene stødige og driftsikre maskiner, med riktig vedlikehold.

Morgis
06/09/16, 11:35
D5 + automat er jo en fantastisk komfortabel kombinasjon som jeg gjerne kunne hatt igjen.
Helt ypperlig på spesielt XC70 og større biler med høyere vogntogvekt..

Min forrige bil (V70II AWD) passerte 500K før kassen røk. Da røk girkassen av ren mekanisk slittasje etter ubalasse i konverteraksel..
Denne modellen (2009+) har heller ikke virvelspjeldet som er en kjent svakhet på tidligere modeller.

Oljeskift på både motor og girkasse og dem går LANGT.

javist
06/09/16, 11:54
Ja det er nok en komfortabel kombinsajon , kan man finne et eksemplar hvor det er dokumentert oljeskift på motor hver 15000km og at girkassen har fått skiftet olje hver 60000km, samt at bilen ikke har rullet kjempelangt til en fornuftig penge så kan det være aktuelt.

Ellers så er jeg enig med Per Turbo en bensinmotor er simplere i sin oppbygning en en moderne disel motor og derfor mindre som går galt.

Jeg fant forresten en til som så pen ut http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81543237

mrstfu
06/09/16, 12:03
Så pen ut den og, men det er verdt å vurdere hva du vil ha av utstyr og. Den bilen har ikke takvinge, ikke xenon og har den minste stereoen. Om du går opp til 2005-modeller får du faceliftutseendet, om du liker det (litt annet interiør, andre fangere og lykter) men da blir det sikkert vanskeligere å finne bensin igjen, spesielt i kombinasjon med manuell.

Ser ut som et hyggelig kjøp det, om du ikke MÅ ha største stereoen og xenon. Det meste kan retrofittes uansett, eksempelvis takvinge.

javist
06/09/16, 12:18
Ja jeg syns den så veldig hel og pen ut. Et til moment er jo,man ønsker en bil hvor det kun har vært voksne eiere da mtp at bilen ikke er idiotkjørt. Jeg har for så vidt god tid i og med at den bilen som garantert blir hugd ikke skal eu godkjennes før mars. Men så er det jo sånn i alle fall for min del,at når man er innstilt på at man må ha ny bil og begynner å se på finn,så blir man utolmodig =)

Morgis
06/09/16, 12:27
Må huske at 2.gen V70XC har viskose AWD lik 1.generasjon, og ikke Haldex2 systemet som XC70 fikk i 2003 (?)..
Viskosesystemet er langtifra kjent for å være skuddsikkert.

volvoRsport
06/09/16, 12:31
pr nå så ligger det 2stk xc70 med bensin og manuelt gir på finn. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80323051 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80931469

Jeg er ikke villig til å bruke over 100000kr på en såpass gammel bil så den ene er uaktuel.

Bensinforbruk på rundt literen på en så tung bil med awd er på langt nær avskrekkende. Hva koster ikke et girkassehavari=) eller motorhavari. Mulig min skepsis ovenfor en d5 og automat er ubegrunnet,men jeg syns ofte at det står byttet motor og girkasse på en del med denne komboen.

Til JH480 eksakt hva er det som er bais med spjeldhuset på 01mod og er det dyrt å reparere evnt feil ?

Mvh Andre`

Den eldste du har linket til er en V70XC (med viskosekobling), den nyeste en XC70 (med Haldexkobling). 2,4T som står i 01-modellen har vel også en svakhet med tæring i sylindrene, i motsetning til 2,5T som står i 03-modellen.

javist
06/09/16, 12:36
Tusen takk for den informasjonen

javist
06/09/16, 13:02
Påkostet 400000 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81705378

Jimbojama
06/09/16, 13:37
En liten moderering på Jimbojamas utsagn - et flatt forbruk på 1.4 er litt overdrevent i mine øyne. Småkjøring og bykjøring, ja, men min gamle '99 AWD manuell, med bortimot identisk motor, kom lett ned på 0.85 på langkjøring, og lå på rundt literen i blanda forbruk. Riktignok en noe lettere bil, men ikke lett nok til å spare fire desiliter på mila.

Problemene dine er flere om du vil ha XC70. Denne kom meg bekjent bare med 2.4t og D5, og både bensinmotorer og manuellkasser på XC70 er sjeldent. Skal du ha manuell bensin er nok V70 veien å gå. Kjøremønsteret har alt å si for forbruket, nesten uansett motor.

Et forbruk på rundt literen burde ikke være noe problem uansett motor.

Ja, jeg glemte definitivt å si at det gjaldt med automat og XC70! =p

mrstfu
06/09/16, 13:51
Ja, jeg glemte definitivt å si at det gjaldt med automat og XC70! =p

Tror fremdeles ikke at en bensin XC70 med automat bruker 1.4 sånn uten videre. XC er ikke nevneverdig tyngre enn en AWD, og den lille økte bakkeklaringa legger ikke på flere desiliter i forbruk. Høyrefoten bestemmer.

Per Turbo
06/09/16, 14:54
Påkostet 400000 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81705378

PP skilter, hvit, høy km, og gps/radioantenne = Agder Taxi [emoji6]



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

mrstfu
06/09/16, 15:26
Påkostet 400000 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81705378

Om annonsen stemmer mtp byttet motor og gir er nok ikke det em upris, det interessante er hvor langt motor og gir har gått. Jeg ga noe lignende for min '07 AWD.

Men påkostet 400k? Må være en trykkfeil, den kjøper jeg ikke.

Tom K
06/09/16, 15:43
Påkostet 400000 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81705378

Denne må jo være helt rå...den har til og med "turbofjærer" hehe

javist
06/09/16, 15:54
Om allt arbeid er utført på merkeverksted så ligger vel historikken på bilen hos volvo ?

mrstfu
06/09/16, 15:57
Den burde være tilgjengelig, ja, men det lønner seg å finne ut hvilket spesifikt verksted det er snakk om, ikke alle de på telefon er like flinke på å grave i gammeø dokumentasjon.

Per Turbo
06/09/16, 16:29
Kan jo stemme om motor og gir er byttet på merkeverkste, samt masse annet. Girkasse 50k + jobb, motor 90k + jobb.. (løse tall)
Men uansett kan bilen være ett godt kjøp ja, absolutt.



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

bimbim
06/09/16, 17:35
Jeg ble annbefalt 2.4 fremfor 2.0. Turboutgava har en tendens til å være kjørt hardere. Generelt dyrere og reparere turbo bila. Har en v70 01 2.4 bensin å ligg på 0.8-0.9 på bykjøring og mella 0.6 å 0.7 på langkjøring. Kjøre forholdsvis pent
Men litt hardere på høyrefotn så ligg du på litern på bykjøringa.

JH480
06/09/16, 19:22
pr nå så ligger det 2stk xc70 med bensin og manuelt gir på finn. http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80323051 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80931469

Jeg er ikke villig til å bruke over 100000kr på en såpass gammel bil så den ene er uaktuel.

Bensinforbruk på rundt literen på en så tung bil med awd er på langt nær avskrekkende. Hva koster ikke et girkassehavari=) eller motorhavari. Mulig min skepsis ovenfor en d5 og automat er ubegrunnet,men jeg syns ofte at det står byttet motor og girkasse på en del med denne komboen.

Til JH480 eksakt hva er det som er bais med spjeldhuset på 01mod og er det dyrt å reparere evnt feil ?

Mvh Andre`

Spjeldhuset har det med å ta kvelden relativt hyppig på disse. Etter hva jeg har blitt fortalt, så er det olje i innsuget, som er årsaken. (Det er ikke til å stikke under en stol at en Turbobil, med 200k+ bruker litt olje) Oljen trenger inn i akslingen på spjeldet, og tar knekken på elektronikken. Disse spjeldene har også potensiometre, som det slites hull i. Dette kan gi ganske mange irriterende feilkoder. Cruice Control vil heller ikke fungere når feilkoden er aktiv. Vil også fjuske, og oppføre seg merkelig.

Spjeldet i seg selv er vel nede i 4-5k, men det må skiftes på volvoverksted, da det krever SW oppdatering. Så ferdig snakker vi 7-8k for nytt spjeld.
Noen vil påstå at det er noe man gjør en gang i bilens levetid, men det er bare tull. Mitt er nå under 4 år gammelt, og har begynt å sette feilkoder. Det nye spjeldet har tilbakelagt under 100k.

javist
06/09/16, 21:11
Takk for informativt svar. Potmeter gir beskjed om posisjon på spjeld til ecu?

Om det er slik jeg tror så burte det vel være mulig å plukke av spjeld med tilhørende elektronikk og rengjør og spraye potmeter med elrens ,helt på jorde ?

Jimbojama
07/09/16, 03:58
Tror fremdeles ikke at en bensin XC70 med automat bruker 1.4 sånn uten videre. XC er ikke nevneverdig tyngre enn en AWD, og den lille økte bakkeklaringa legger ikke på flere desiliter i forbruk. Høyrefoten bestemmer.

Jeg fikk på en laaaaaang kjøretur bilen ned i 1,2l, men da var toppfarten på 80-85 ish. Riktignok med 235/55-17 A/T dekk.. =p

javist
07/09/16, 06:13
Da er du ikke langt unna en kompis sin ford raptor med v8 6.2ĺ på 420hk. Det vil være rart om en ikke klarer å få den motoren under ltr på langkjøring med manuelt gir.
Men nå er vel ikke volvo sine bensin motorer kjent for å bruke lite.

Det en dog må ta med I regnskapet er løpende vedlikehold, drivstoff forbruk er selfølgelig en del av dette men det sier seg selv at man kan kjøre svært mye for pengene det feks koster for en ny automat osv.

Jeg mld forresten med han som hadde xc70 som var påkostet 400 t og han hadde kvitt på allt arbeid.

Per Turbo
07/09/16, 08:13
Da vil jeg si at feilen ligger ett annet sted om den er ødelagt allerede.

At spjeldhus går i stykker hyppig er ikke noe jeg har kjennskap til men at de kan ryke ja, helt klart. men i veldig mange tilfeller holder det å rense det og det fungerer like fint igjen.




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Daniel V
07/09/16, 09:28
Da vil jeg si at feilen ligger ett annet sted om den er ødelagt allerede.

At spjeldhus går i stykker hyppig er ikke noe jeg har kjennskap til men at de kan ryke ja, helt klart. men i veldig mange tilfeller holder det å rense det og det fungerer like fint igjen.




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no
Tenker du da på rens i form av å rense spjeldet for olje og skitt, eller noen form for å rense de elektriske komponentene inni også? :)

mrstfu
07/09/16, 09:37
Jeg fikk på en laaaaaang kjøretur bilen ned i 1,2l, men da var toppfarten på 80-85 ish. Riktignok med 235/55-17 A/T dekk.. =p

Høres fremdeles mye ut. Dekk, hastighet og underlag har sin påvirkning, men kjøremønster har mye å si, om man er myk og forsiktig i pådraget, eller bruker pedalen som en av/på-bryter. Min gamle 2.4t gikk på 0.9 på langkjøring i hastigheter langt over 85km/t.

Hassel, du har samme motor, AWD og automat. Hvor mye brukte din før chipping, under normal kjøring? Ikke sånn du kjører den, altså, men normal kjøring:cool:

Per Turbo
07/09/16, 09:43
Jeg snakker om å rense spjeldet, er elektronikken gåen er alternativene verre. Men jeg har renset spjeldet som var møkkete og da har det funket fint etterpå så lenge jeg har hatt bilene. Denne gangen ca 2 år og 90.000km på den jeg har nå. Og min bruker litt olje ja.


Haha Ray, ikke sånn du kjører men normal kjøring [emoji23][emoji23][emoji23]
Normalt for deg er ikke normalt for andre, men om vi snakker om pen kjøring så [emoji12] Men ja, kjøremønster har mye å si, og så klart biltyngden og dekk.

Men 1,2 på penkjøring hørtes mye ut ja.
Når jeg klarte 0,78 på R AWD'n med 225/40-18" dekk på langkjøring Oslo Skien så... ja [emoji847]



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

mrstfu
07/09/16, 09:54
Refererte til Henriks tendens til å la eksosen synge litt mer enn hva som kan kalles økonomikjøring;)

Tenker E6 på cruisecontrol, pleier å gi en god indikasjon.

Per Turbo
07/09/16, 10:33
Ja helt klart [emoji1362]



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Jimbojama
07/09/16, 11:04
Høres fremdeles mye ut. Dekk, hastighet og underlag har sin påvirkning, men kjøremønster har mye å si, om man er myk og forsiktig i pådraget, eller bruker pedalen som en av/på-bryter. Min gamle 2.4t gikk på 0.9 på langkjøring i hastigheter langt over 85km/t.

Hassel, du har samme motor, AWD og automat. Hvor mye brukte din før chipping, under normal kjøring? Ikke sånn du kjører den, altså, men normal kjøring:cool:

Har jo D5 med manuell nå, fortsatt XC70 med 235/55 -17 A/T (riktignok en annen type, men av samme grove kaliber) og den bruker jo på samme type kjøring 0,6. Bykjøringa ligger på 0,8 ca.

mrstfu
07/09/16, 11:07
Har jo D5 med manuell nå, fortsatt XC70 med 235/55 -17 A/T (riktignok en annen type, men av samme grove kaliber) og den bruker jo på samme type kjøring 0,6. Bykjøringa ligger på 0,8 ca.

Høres ut som min det, kanskje bittelitt mindre. Tipper det var noe galt eller ekstra tyngende for motor på den bensin-XCen.

Jimbojama
07/09/16, 11:09
Hm, ja. Forsåvidt ikke umulig. Var jo en grunn til at jeg solgte fandenskapet.. =p

javist
07/09/16, 12:24
Kjøremønster har jo litt å si ja

javist
07/09/16, 12:37
Da vil jeg si at feilen ligger ett annet sted om den er ødelagt allerede.

At spjeldhus går i stykker hyppig er ikke noe jeg har kjennskap til men at de kan ryke ja, helt klart. men i veldig mange tilfeller holder det å rense det og det fungerer like fint igjen.




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Kun første linje blir med da jeg svarer fra mobil,derfor noen sletta innlegg.

Jeg har nok tenkt feil i innlegg lenger oppe. Åpning på spjeld må jo gå i rekkefølgen ecu får beskjed om posisjon på pedal, sender det videre og potmeter bestemmer åpning på spjeld.

Jeg har flydd modellfly siden tidlig 90tall,den gangen hadde vi bare analoge servoer. Hoved problemet med disse var at potmeter klikka etter litt tid,relativt fort på de rimeligste servoene. Dette gjorde at servoarmen bare ble stående å slå ved et vist punkt. .Jeg løste dette med å skru opp servoen og dynke innmaten i crc,så funket de ei stund til.

Om det er mulig å komme til potmeter så må det jo være mulig å gjør det samme ,før potmeter klikker.. Spjeld er vel bare å rengjøre med litt ovnsrens?

Per Turbo
07/09/16, 15:16
Ja, litt rensemiddel. Bremserens, rødsprit etc



Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

Hassel
08/09/16, 06:13
Høres fremdeles mye ut. Dekk, hastighet og underlag har sin påvirkning, men kjøremønster har mye å si, om man er myk og forsiktig i pådraget, eller bruker pedalen som en av/på-bryter. Min gamle 2.4t gikk på 0.9 på langkjøring i hastigheter langt over 85km/t.

Hassel, du har samme motor, AWD og automat. Hvor mye brukte din før chipping, under normal kjøring? Ikke sånn du kjører den, altså, men normal kjøring:cool:

På langkjøring så var den på 0.9 :) Den eneste målinga jeg hadde før chipping, men det var til Jönkjøping i Sverige da javn motorveifart.
Etter chip og langkjøring så er den på ned mot 0.8, hatt den på 0.72 men da kjørte jeg som om med egg under gasspedalen ;)

FroBe
08/09/16, 06:27
Kun første linje blir med da jeg svarer fra mobil,derfor noen sletta innlegg.

Jeg har nok tenkt feil i innlegg lenger oppe. Åpning på spjeld må jo gå i rekkefølgen ecu får beskjed om posisjon på pedal, sender det videre og potmeter bestemmer åpning på spjeld.

Jeg har flydd modellfly siden tidlig 90tall,den gangen hadde vi bare analoge servoer. Hoved problemet med disse var at potmeter klikka etter litt tid,relativt fort på de rimeligste servoene. Dette gjorde at servoarmen bare ble stående å slå ved et vist punkt. .Jeg løste dette med å skru opp servoen og dynke innmaten i crc,så funket de ei stund til.

Om det er mulig å komme til potmeter så må det jo være mulig å gjør det samme ,før potmeter klikker.. Spjeld er vel bare å rengjøre med litt ovnsrens?

Potmeteret er en folie som ligger klemt fast i ytterveggen, mens wiper sitter på akslingen.
Problemet pleier å være slitasje på karbonfilmen grunn av mye bevegelse, man kan se gjennom folien der karbonet er slitt vekk.
Har man demontert de to sensorene får man den neppe sammen igjen med god nok presisjon.
Det enkleste er å erstatte dem med en ny halvledersensor (hall-effekt) og en magnet på akslingen.
Her kan du lese om min erfaring med ombygning av ETM, med bilder og mange linker:
http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM

Tom K
08/09/16, 08:08
Hvorfor ikke vurdere en diesel ? det er klart det kan være litt plunder med koksing og annet småtteri men jeg tror nok hvis du regner litt på det så kommer du nok godt ut av det allikevel, jeg har hatt stort sett bare dieselbiler de siste 7 åra...bortsett fra en BMW 735i og en Audi A4 tq, nå har jeg en 07 XC70 å det blir neppe bensinbil på meg igjen

hgnubel
09/09/16, 07:57
Hvis man bor i en av de litt større byene er jo lokal forurensning et større problem med dieselbiler, og om man kanskje ikke bryr seg om det så har man jo trusler om kjøreforbud, differensierte bompenger, etc.

Tom K
09/09/16, 09:39
Jo det er klart, forbud i storbyer kan bli et problem, hvis man bor eller jobber der.

mrstfu
09/09/16, 09:43
Ikke noe problem for meg. Bor ved og jobber i den største storbyen.

hgnubel
09/09/16, 23:23
Ikke noe problem for meg. Bor ved og jobber i den største storbyen.
Men du mønstrer kanskje på i jobb-bilen hjemme? Litt verre om det er kjøreforbud så du må reise kollektivt inn til jobb for å hente bilen...

Ikke at kollektivt er så ille, men det passer ikke for alle.

Dessuten sier guttungen at diesel lukter vondt! :D

mrstfu
09/09/16, 23:35
Men du mønstrer kanskje på i jobb-bilen hjemme? Litt verre om det er kjøreforbud så du må reise kollektivt inn til jobb for å hente bilen...

Ikke at kollektivt er så ille, men det passer ikke for alle.

Dessuten sier guttungen at diesel lukter vondt! :D

Må du slutte å kverulere, da.

Tom K
10/09/16, 06:29
Jeg har alltid hørt at ekte mannfolk lukter diesel

mrstfu
10/09/16, 10:17
Har aldri lukta på et ekte mannfolk, men på Biltema her nede lukter det urovekkende mye Dr. Greve.

hgnubel
10/09/16, 10:33
Personlig lukter jeg bare blomster. Og offtopic :)