PDA

Vis full versjon : Hvilken olje til M56?



hgnubel
09/07/10, 12:01
Finner vel noe om oljetype, viskositet og slikt i instruksjonsboken, men hva anbefaler folk av oljemerke og type til disse kassene?

Er vel M56L jeg har i min 1997 850 (2.0 10V), men vet ikke hvor forskjellig denne er fra andre M56er.

Morgis
09/07/10, 13:43
Du skal ha 10w30 motorolje på girkassen.
Helst ikke det billigste du finner. :)

M56L er lik M56H bortsett fra utvekslingen på 1.2.3. gir.

hgnubel
09/07/10, 14:08
Du skal ha 10w30 motorolje på girkassen.
Helst ikke det billigste du finner. :)

Syntes å ha hørt noe slikt før ja, men hvorfor ikke girolje? De har jo gjerne en helt annen benevning/viskositet (f.eks. 75W-140).


M56L er lik M56H bortsett fra utvekslingen på 1.2.3. gir.

Var egentlig andre årganger jeg tenkte på, og så har jeg kommet borti sider som snakker om modeller av M56 med to bokstaver etter, noe snakk om forskjellig type synkroniseringsringer der noen likte ATF-oljer (som jeg ikke vet hva er), og andre ikke gjorde det... men det er uviktig for min del bare jeg ikke forverrer noe ved å bytte oljen. Målet med å bytte olje for min del at det kanskje kan hjelpe kassen til et bedre liv etter 200.000km med samme olje (såvidt jeg vet).

Morgis
09/07/10, 14:37
synkroniseringa blir treigere og kan fort begynne å ule med tykkere olje (typisk girolje 75w80)....

M56 med ATF? høres meget spesielt ut. du blander ikke M46 da? Den skal ha nemlig ha ATF pga overdrivedelen.

Morgis
09/07/10, 14:40
Vadis:
Gear ratios
M56L:

1st gear........3.38:1
2nd gear........1.90:1
3rd gear........1.19:1
4th gear........0.87:1
5th gear........0.70:1
Back-up (reverse) gear........3.30:1
M56H:

1st gear........3.07:1
2nd gear........1.77:1
3rd gear........1.19:1
4th gear........0.87:1
5th gear........0.70:1
Back-up (reverse) gear........2.99:1


Transmission M56-M58-M59

Lubricating oil. Synthetic ........5W/30. Volvo P/N (1 liter) 1161423-7
Volume, litres........2.1


Bevel gear 1155 (AWD)

Quality / viscosity........API-GL-5/ SAE 80W
Volume........0.75 litresModel year 1997-1999
Volume........0.9 litresModel year 2000


Final drive 1165 (AWD)

Lubricant........ Final drive oil API - GL5 (MIL - L2105B)
........SAE 80 P/N 1161329-6 0.5 litres
Volume ........ 1.35 litres

hgnubel
09/07/10, 14:48
synkroniseringa blir treigere og kan fort begynne å ule med tykkere olje (typisk girolje 75w80)....

Fant en tråd (http://www.svenska85x70klubben.se/forum/viewtopic.php?t=24480) der de anbefaler nettopp 75w80...


M56 med ATF? høres meget spesielt ut. du blander ikke M46 da? Den skal ha nemlig ha ATF pga overdrivedelen.

Mulig :)

Morgis
09/07/10, 14:50
castrol anbefaler også 75w80 i sin produktkatalog.
Har prøvd den selv, anbefaler den ikke.

Modalen
09/07/10, 15:32
Både motorolje, GL-4 girolje og ATF kan i endel tilfeller brukes om hverandre (ikke blandes) der en av de er spesifisert.

Der det skal brukes GL-5 må man aldri trikse da det som regel finnes hypoidgir (samme som kronhjul+pinjong i diff), og disse yter vesentlig høyere tannbelastning som krever oljefilmstyrken GL-5 gir.

Man bør heller ikke bruke GL-5 i girkasser hvor GL-4 er spesifisert, da det ekstra svovelinnholdet i GL-5 kan angripe noen kobberlegeringer som brukes i synkringene.

Bruk det som står oppgitt, enkelt og greit.
Viskositetsskalaen på girolje er også annerledes fra vanlig motorolje.
En 75w90 motorolje ville jo vært siruptykk, hvilket girolja ikke er.
Bare for å bekrefte utsagnet. :)

GeTReibeAktienGesellschaf
09/07/10, 20:26
Veit ikke om det er noe særlig med kobber/messing i disse kassene, men greit å huske på at endel motoroljer kvaliteter har lov til å inneholde endel svovel.
De nye motoroljene for DPF filtere har lavt svovel innhold siden partikkel filtere heller ikke har godt av det.

GL spesifikasjonene f.eks 4&5 forteller om evnen til å holde på viskositet ved hjelp av tilsatser pga. oljefilmen blir hardt pressa i mellom delene som Modalen også sa.

Motorolje forandrer viskositet over tid fortere en giroljer som har disse tilsettningene.
Siden 850`n har samme olje på girkassen og diff så blir det litt annerledes enn å velge olje til en rwd girkasse.

Atf oljen sin tilsettning er bl.a tilsettninger som gir en stabil viskositet ved temperaturer, forandrer volum alt ettersom temperatur større volum når den er varm derfor man skal peile olje på automat når den er varm. Andre oljer forandrer kanskje volum de og men ikke fullt så mye.

Atf og motorolje på en manuell girkasse er ett kompromiss når man ikke finner en mtf olje som passer. Problemer med kalde temperaturer gjør det nordiske markedet enda litt vanskeligere enn å bare finne en olje som ikke er for smørende og ikke for lite for synkroniseringer.

Meste av varmen i manuelle girkasser på standard motorytelse kommer fra motoren.

Men har skjedd endel på olje fronten siden midten av 90 tallet så det finnes giroljer som oppfyller atf, GL krav og motsvarer enkelte motor olje viskositeter.

En 75w90 girolje kan tilsvare ca 15w40/10w40 motorolje, eller 70w80/75w80 kan tilsvare 5w/30motorolje DETTE AVHENGER AV PRODUKT OG PRODUSENT En olje som er 70w80 kan også motsvare 0w20 motorolje.

Mange av volvo sine kasser er omtrent like kresne på olje som bmw sine zf og getrag kasser.

TeamBørnOut
09/07/10, 20:29
volvo kassene er sære! nye olja til volvo er søppel på M90 M56 kassene... men de selger jo ikke den gammle typen lengre :(

GeTReibeAktienGesellschaf
09/07/10, 20:47
volvo kassene er sære! nye olja til volvo er søppel på M90 M56 kassene... men de selger jo ikke den gammle typen lengre :(

Hvilken olje er det du tenker på?
Sist jeg handla olje til m90 så kunne jeg velge mellom to.

TeamBørnOut
09/07/10, 20:50
ååå?? det kunne jeg ikke på volvo ramstad! der hadde de bare fått inn en ny type som erstattet de to andre. (merka det det når jeg prøvde bilen å den var helt jævlig å gire med. sjekka pakka å så jeg hadde fått sånn universal drit!!)
Men mulig forhandleren din har flere av den eldre typen igjen? eller at man faktisk får to typer å volvo på ramstad ikke vil ha fler typer :P

GeTReibeAktienGesellschaf
09/07/10, 21:22
ååå?? det kunne jeg ikke på volvo ramstad! der hadde de bare fått inn en ny type som erstattet de to andre. (merka det det når jeg prøvde bilen å den var helt jævlig å gire med. sjekka pakka å så jeg hadde fått sånn universal drit!!)
Men mulig forhandleren din har flere av den eldre typen igjen? eller at man faktisk får to typer å volvo på ramstad ikke vil ha fler typer :P

Det blei bestilt fra økern og henta det dagen etterpå.

De ville gjerne pushe den nye olja som går på alt fram til nyere dato, men fikk den gamle delsyntet greia når jeg heller ville ha den.

Blei bedre enn med det som var fabrikk fyllt en gang for lenge siden, men vurderer å prøve noe annet har bare ikke fått bestemt meg helt enda.

TeamBørnOut
09/07/10, 21:31
hmms da må jeg sjekke det . kjøpe opp noen liter så man har :)

hgnubel
09/07/10, 21:32
Noen av dere som vet hva de to forskjellige typene heter? :)

Modalen
09/07/10, 23:41
Veit ikke om det er noe særlig med kobber/messing i disse kassene, men greit å huske på at endel motoroljer kvaliteter har lov til å inneholde endel svovel.
De nye motoroljene for DPF filtere har lavt svovel innhold siden partikkel filtere heller ikke har godt av det.



Motorolje inneholder ubetydelig lite svovel i denne sammenheng.

GL-4 inneholder vesentlig mer, men ikke like mye som GL-5. Derav den flotte lukta man aldri får av klærne... :(

GeTReibeAktienGesellschaf
11/07/10, 02:21
Noen av dere som vet hva de to forskjellige typene heter? :)

Skal se hva det står på flaskene jeg har stående, har to forskjellige.


Motorolje inneholder ubetydelig lite svovel i denne sammenheng.

GL-4 inneholder vesentlig mer, men ikke like mye som GL-5. Derav den flotte lukta man aldri får av klærne... :(

Virker som lukta fester seg i bihulene etter å drivi med dissa oljene så kjennes det ut som lukta følger over alt.

Finnes kasser med messing deler som krever GL4 så det finnes oljer som oppfyller kravet uten mengder med svovel eller andre tilsettninger som tærer.

hgnubel
12/07/10, 13:50
Skal se hva det står på flaskene jeg har stående, har to forskjellige.

Flott! Var innom Frydenbø her i bergen i dag, og de hadde bare én som de kunne finne i systemet sitt. Partnummer 1161745, 75w-80, GL4.

Morgis
12/07/10, 14:55
Har dem ikke delnummer 1161423 lengre?
Er jo det delenumret som ligger i Vadis til M5x girkasseolje.

Lubricating oil. Synthetic ........5W/30. Volvo P/N (1 liter) 1161423-7

Jeg gjentar meg selv, du får ei treigere girkassesynkronisering med 75w80.
Jeg har 75w80 nå da castrol anbefalte det, men før hadde jeg volvos 5w30 olje som stod i vadis, og den var mye bedre.
Den skal jeg benytte når jeg skifter olje igjen snart. Blir ei mye mer moderne girkasse med 15w10 / 10w40 motorolje.

hgnubel
12/07/10, 17:03
Da er det vel det som er den gamle typen, og den de ville selge meg er den nye typen (som er dårligere)...

Ser jo hva du skriver Morgis, men jeg har blitt sendt ut på leting etter sleggefett for mange år siden, så er litt skeptisk og liker å trippelsjekke sånne ting jeg ikke kan så mye om selv ;)

Har ikke klart å google frem noe info eller anbefalinger om motorolje på girkasser, så jeg er litt skeptisk til å bare kjøre på.

GeTReibeAktienGesellschaf
14/07/10, 22:19
Dette stod det på flaskene jeg hadde.
1161645(1L) sae 75w gl4 std.97308
M45, M46, M47, M90 og M5M42 i s/v40 med GDI.
M56,M59 tom.- 1995 mod.
Denne kom bilia med når jeg spurte etter olje til m47.

Den andre.
1161745(1L) sae 75w80 gl4 std.97309
M56, M58 AWD, M59, M90, M65 6cyl. M66 2003-, vinkelkasse xc90 6syl og
AWD 2003-.
Denne er den som de kommer med når jeg spurte etter olje til M90.

Volvo har nok gjort om litt på smøretabellene sine gjennom tidene, for måtte be spesiellt om atf olje når jeg ville ha det til etterfylling på m47.
1161642 Atf type G std. 1273.3
M45, M46 og M47

GeTReibeAktienGesellschaf
14/07/10, 23:15
Har dem ikke delnummer 1161423 lengre?
Er jo det delenumret som ligger i Vadis til M5x girkasseolje.


Jeg gjentar meg selv, du får ei treigere girkassesynkronisering med 75w80.
Jeg har 75w80 nå da castrol anbefalte det, men før hadde jeg volvos 5w30 olje som stod i vadis, og den var mye bedre.
Den skal jeg benytte når jeg skifter olje igjen snart. Blir ei mye mer moderne girkasse med 15w10 / 10w40 motorolje.

Både atf olje og motor olje har fordeler når synkroniseringa blir treg, men er ikke like bra på beskyttelse.

Har som regel ikke de samme fortyknings middlene som må til for å oppnå GL krav. Så de forandrer seg fortere etter bruk å smøre filmen blir tynnere og slitasjen større.

Motorolje er nok bedre enn atf på akurat dette men fortsatt ikke like bra som mtf oljer.

Har åpna påfyllnings plugger på kasser som har kjørt med gammel olje lenge og det renner mye ut selv om de engang ble fyllt til det pippla ut.
Ser faktisk god forskjell på viskositeten når man tapper ut gammel og sammenligner med ny olje av samme type på atf, mtf og motoroljer.

Manuell kasser med atf f.eks m47 har en tendens til å begynne å synge selv ved lave effekter og pen bruk.

Bruker man motorolje eller atf på manuell så lønner det seg å bytte ofte, og en m5X kassene har en diff å dele olje med i tilegg.

Er ingen ekspert men har prøvd å feila mye å håper jeg har lært litt, at det ikke er lett å vite hvilken olje man skal ha på disse kassene synes jo på at volvo har flere alternativer.

Eks denne finner man i mange smøretabeller: För äldre modeller med bakhjulsdrift rekommenderades motorolja på begäran Volvo UK som inte vill att
ATF Typ F/G används i dessa tillämpningar, tvärtemot rekommendationerna i fordonens handböcker.

At synkroniseringa ikke fungerer bra kjenner man fort men at kassa ikke får god nok beskyttelse veit man når den synger og vibrerer og da veit man at noe blir hardt/fort slitt.