PDA

Vis full versjon : Johmolan 1975 264



johmolan
05/09/16, 15:23
Da kommer det brått en ny bil i gården.
Dette er den første bilen jeg kjøpte etter jeg fikk førerkort, men ble solgt for 20 år siden.
Nå var det på tide at den kom hjem igjen.

Da jeg sist eide den så satt den originale B27 motoren i samt en sliten automatkasse som sammen drakk minst 4 liter pr mil. (Føltes hvertfall sånn ut)
Nå sitter det en B21A motor i den med en M45 kasse.

Det gjenstår litt småplukk før den er klar for veien men litt kos skal man jo ha med disse bilene.

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/144.jpg (http://s85.photobucket.com/user/johmolan/media/IMG_0879_zpsqjfo9yj9.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/145.jpg (http://s85.photobucket.com/user/johmolan/media/IMG_0877_zpswahhwrra.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/146.jpg (http://s85.photobucket.com/user/johmolan/media/IMG_0876_zpsiqdfbspj.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/147.jpg (http://s85.photobucket.com/user/johmolan/media/IMG_0882_zpsmot1yj9s.jpg.html)

johmolan
05/09/16, 21:36
Da jeg hadde den for 20 år siden satt det et annet type ratt i den. Slik som bildet under. Noen som vet hvordan ratt det er?

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/169.jpg (http://s85.photobucket.com/user/johmolan/media/13997072_660x495_zpsmkhaec2g.jpg.html)

HansOla
06/09/16, 16:53
Morro å få kjøpt tilbake bilen etter 20år i andre hender :) Ganske hyggelig km-stand på den også! Vet desverre ikke hva dette rattet kalles, men følger med videre på hva som skjer med bilen :)

larsverm
07/09/16, 11:36
For at en 264 skal ha videre interesseverdi mer enn en vanlig 240, kan det vel være et mål å gå inn for mest mulig originalt 264-utseende?

Det er ikke vanskelig å forstå at original V6 og automat har blitt kastet ut, men hva med en annen bra sekser?

johmolan
07/09/16, 12:34
Litt av poenget med 264 er jo akkurat at det satt en 6'er i den. Men den motoren som satt i hadde et hinsides forbruk.
Det er nok noe av grunnen til motoren har blitt byttet i mellomtiden. At den og har blitt ombygget til manuell ser jeg ikke på som noe minus, heller tvert i mot.
Jeg ønsker å beholde den utseendemessig slik den er bygget opp idag, restaurering og lakkering etc vil nok komme men bortsett fra det slik den fremstår idag.
Når det gjelder motoren ønsker jeg absolutt noe annet enn den b21 som sitter der. Og siden v8 mest sannsynlig er helt umulig å få til så må det bli en eller annen form for 6'er.
Hvilke 6'ere er det som kan brukes annet enn de originale? Noen som har noen tips å komme med så er de absollutt velkomne :-)

volvoRsport
07/09/16, 12:36
Noen som vet hvordan ratt det er?

Er et originalt tilbehørsratt til 200-serien i skinn i fra 70-tallet, vet ikke om det har noe spesielt navn.

johmolan
07/09/16, 14:17
Er et originalt tilbehørsratt til 200-serien i skinn i fra 70-tallet, vet ikke om det har noe spesielt navn.

Ok takk for hjelpen, da er det bare å begynne å lete hehe :-)

Daniel V
07/09/16, 14:32
Man får vel godkjent sugesekser fra 960 i disse :)

johmolan
07/09/16, 14:42
En 2,5 eller 3 liter rekkesekser er jo ikke å forakte, spørsmålet er vel hvordan det blir med motorfester etc.
Noen som vet om det er noen spesiell grunn til at det kun er 2.5l som er levert med manuell kasse og ikke 3.0l?

larsverm
07/09/16, 15:27
Kan virke lovende. :)

Når det gjelder girkasse og størrelsene på rekkesekseren, er det i utgangspunktet slik at en bil i denne klassen oftest hadde automat, og på mange årsmodeller/markeder var det standard - uten noe manuelt alternativ. Slik var det med 960 i de fire første årgangene 1991-94. Med endringene til årsmodell 1995 kom faktisk også den betraktelig billigere grunnversjonen med 2,5 og manuelt gir.

Nå er det nok slik at også B6304 finnes med manuell kasse, men sjeldent. På siste versjon av 960 fra 1997-98, som ble hetende S90/V90, ble 2,5 erstattet av en nedjustert 3,0 med 180 hk. Denne skal ha hatt manuelt gir som standard i likhet med 960 2,5.

johmolan
07/09/16, 16:14
Da er det vel bare å forberede seg på å skrive et brev til SVV og forhøre seg om det er noen mulighet for å få godkjent rekkesekser istedet for v-sekser.
Hvilken av disse motorene er det greit å satse på?

larsverm
07/09/16, 17:28
Tja, den vanligste 960-motoren, 3,0 - 204 hk, skal vel være innenfor.

johmolan
07/09/16, 17:47
OK noen som har satt den motoren i en 200 før som vet hva som må gjøres for å få det til?


Sent from my iPhone using Tapatalk

golden girl
07/09/16, 19:35
http://www.vikeboe.com/
Ta en titt her,ligger endel info om hva som må gjøres.

johmolan
07/09/16, 23:12
Takk, virker ikke uoverkommelig det om man får tak i noen som kan lage motorfester osv


Sent from my iPhone using Tapatalk

johmolan
09/09/16, 23:01
Noen som vet hvilke farger volvo leverte i 1975?

johmolan
12/11/16, 12:25
Jeg har 2 problemer med min 264, det er blitt byttet motor og girkasse fra jeg hadde den sist, det sitter nå en manuell kasse i den men de som har byttet har ikke fått det helt 100% til.
Ryggelys fungerer ikke og den starter ikke på nøkkel, den må startes med knapp. Jeg antar at det er noe elektrisk som ikke er helt som det skal så er det noen som har noen tips på hva jeg bør lete etter :-)

johmolan
17/11/16, 15:45
Da har alle lysproblemer blitt fikset med litt til og fra med sikringsbrudd etc. Resultatet er nå null gnist i plugger. Med tanke på at det var koplet opp startknapp er det vel like grei å få fikset det slik det skal være. Men litt usikker på hvor jeg bør begynne feilsøkingen, vet jeg har 12 i coilen hvertfall.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Terje1
18/11/16, 15:35
I og med at den har hatt automat tidligere så har den vel hatt en slik sperre at den kun gikk å starte i park.
Om det er det som ikke er koblet om når den ble bygget om til manuell så har de ikke akkurat lagt sjela si i arbeidet :)

Ikke sikker på hvordan det er på denne men på 760 så er den funksjonen innebygd i spakestellet,slik et det er bare å finne de to riktige ledningene og koble de sammen ved ombygging til manuell.

Kan selvfølgelig være noen annet her.

Børge Vikebø
18/11/16, 18:13
hvis du finner et kontaktstykke nær radio/girspakplassering i teppekanten som ikke er koplet i sammen med noe, så skal den bare jumpes. Da vil du kunne starte på vanlig måte.

johmolan
19/11/16, 12:37
Det er et salig kaos i disse ledningene, men fant ingen slik kontakt der nede så mulig noen har fjernet dem og puttet de andre steder samt gjort noen andre koplinger. men finner nok ut av det til slutt :-)
Neste problem som oppsto var jo at den ikke fikk noen gnist. Det var jo ikke rart siden regreima ikke går rundt. motoren kinner men regreima står stille. Da er det bare å begynne å skru videre. Kommer vel på veien innen sommeren :-)

johmolan
19/11/16, 14:37
Da ble det registerreim bytte og da [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk

johmolan
25/11/16, 15:52
Var brått ikke så enkelt, byttet til ny registerreim og akkurat samme skjedde igjen. Grunnen til at registerreima ble ødelagt var at kammen toppen hadde satt seg helt fast.
Skrudde at toppdekselet og snudde på kamdrevet og joda alt som gikk var en kvart omdreining. Toppen ble demontert og alle innsugsventilene hadde satt seg helt fast.
Da ble det å bytte ut den 160 toppen som satt der med en 530 topp. Kjøpte komplett pakningssett for toppen så da blir det å bytte alt av pakninger og gjøre den toppen helt ren.
Skrudde ut kammen og ser at det her sitter en M-kam. Av det jeg har fått med meg er det ikke mange som er veldig begeistret for denne kammen.
Planen videre er å bytte grenrør og få meg et sett med gassere og innsug men har ikke bestemt meg om det blir weber eller su-gassere. noen som har innspill om det er det bare å komme med det.
Tenker da samtidig å bytte ut M-kammen med en annen kam som passer bedre til resten så jeg ønsker gjerne innspill om dette også.

Det går hvertfall sakte men sikkert fremover. Jeg har tenkt tanken på om jeg skulle ha fått høvlet planet og portet litt på toppen og men der har jeg null erfaring og man kan vel lett bliflådd for en slik jobb :-) Men nærmer seg hvertfall.

Det har jo ikke vært skilt på denne bilen på 20 år samt at motoren er byttet så regner med at den uansett må inn på visning.
Da jeg samtidig modifiserer litt på motoren er det da slik at jeg bør få bremset motoren før jeg tar den på visning?

HansOla
25/11/16, 16:23
Det kommer litt an på hvilke gasser(e) du skal ha, men en kg002 er en ganske bra oppgraderingskam :) Om du vil bruke originalkam, er v-kam et godt alternativ :) De får du ganske billig på bruktmarkedet. Hvilke effektmål har du? En stående weber 32/36 eller 36/36 på et godt innsug er en fin og enkel oppgradering. To fajs 45mm er det mange som bruker med stor suksess. Er litt jobb å justere to dobble da men.. Med et bra grenrør og 2.5" eksos vil nok resultatet bli bra skal du se :)

johmolan
25/11/16, 16:26
Har vel egentlig ikke satt meg noe spesielt effekt-mål, men en 150+ hadde jo vært greit. Vet egentlig ikke hva man kan forvente heller. Men det er det kanskje noen av dere andre som vet mer
om :-)

HansOla
25/11/16, 16:47
Det ligger en veldig fin tråd HER (http://forum.vccn.no/showthread.php?15349-Sugemotortr%C3%A5den!). Her er det mye fin lærdom, tips og triks :) To dobble Fajs 45, grenrør, en ok kam og et 2.5" eksosanlegg burde gi 150-160 hk :) Vær forsiktig med å velge for vill kam om du skal bruke bilen som bruksbil ;) Da blir det tørst og rart register til hverdagskjøring. Når du først er av med toppen kan du jo benytte muligheten for å slipe av den 1-1,5mm også for å øke kompresjonen

johmolan
26/11/16, 01:46
Først og fremst skal det være en bruksbil med litt morsom motor i som jeg kan bruke mens jeg bygger en annen motor. Den vil jeg bygge helt i fra bunnen av med holdbare komponenter [emoji1]


Sent from my iPhone using Tapatalk

johmolan
26/11/16, 13:14
Når jeg sitter og leser i den tråden synes jeg det kommer frem at med doble 45 osv så går motorene ofte "dårlig" på lavt turtall med liker seg mye bedre oppe i registeret. Det passer kanskje ikke aller best i en bil som stort sett blir brukt i byen. Så får gå litt i tenkeboksen og se om kanskje man skulle få hjelp av ei lita snurre istedet for å kvikke den opp litt :-)

HansOla
26/11/16, 13:24
Absolutt ingen dum ide å prøve et AT-kit :) ganske billige hestekrefter det :)

johmolan
26/11/16, 13:25
Høres bra ut, da får jeg begynne å samle litt biter, er jo ikke akkurat mange som selger slikt om dagen :-)

HansOla
26/11/16, 13:31
Næh, ikke mange som selger komplett nei. Men om du får tak i turbo fra en 740turbo, eksosmanifold fra 940turbo, intercooler fra 240/740/940, turboforgasser, en fordeler med stor vakumklokke, bensintrykkregulator(filterking) og en elektrisk bensinpumpe har du det meste som trengs :) Da kan du kjøre trykk opp til 0.6 bar, og det tilsvarer ca 160hk :) Ved å kontakte Batland kan han muligens modifisere en forgassernål til deg og du kan kjøre på høyere turbotrykk og dermed høyere effektuttak.

johmolan
26/11/16, 13:34
Tusen takk for hjelpen, hvilken kam er grei der. Bruke a kammen eller gå får en vx3 eller noe isteden ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

HansOla
26/11/16, 14:03
A-kam er kjempefin til turbo :)

johmolan
26/11/16, 14:07
Så flott for den har jeg jo fra før


Sent from my iPhone using Tapatalk

johmolan
26/11/16, 14:22
Fordeler med stor vakumklokke, menes det da at den er bredere/tykkere enn den andre? For diameter på dem ser vel rimelig likt ut?


Sent from my iPhone using Tapatalk

HansOla
26/11/16, 14:55
https://m.facebook.com/groups/348730748496317?view=permalink&id=1184696988233018

HansOla
26/11/16, 14:56
Stor vakumklokke for at tenningen skal bli riktig ved turbotrykk