PDA

Vis full versjon : Pris på bytte av motor i S70 når man ikke har egen garasje?



balder
01/09/16, 20:53
Leter etter en rustfri S70 men omtrent alle jeg ser har den minste motoren på 126 Hk og det frister ikke. Kunne tenkt meg 170+ Hk.

Har ikke garasje så jeg lurer på hvor mye det koster å få byttet motor på en S70 når man ikke kan gjøre det selv? Ser det ligger mange motorer for eksempel i Sverige som ikke koster spesielt mye men blir det sykt dyrt å bytte? Forskjell Norge/Sverige?

turb00le
01/09/16, 21:46
Problemet når du kjøper en løs motor er at det alltid mangler noe småtteri. Sånt småtteri blir som regel veldig kostbart.

Fortrinnsvis vil jeg råde deg til å heller vente til riktig bil med riktig motor dukker opp. Alternativt kjøp en komplett bil i Sverige som donor til en norsk med strikkmotor.

Sent fra min S30 via Tapatalk

hgnubel
01/09/16, 22:01
Støtter siste taler her... men i tillegg:

Med ordinær beregning havner du i beste fall på ca 38k i avgifter for import av en 1997 S70 T5. Skal du kjøpe både motor og noen til å gjøre jobben kan nok prisen fort bli den samme.

Du kan sikkert finne en av de få S70 på norske skilter med større motor til lavere sum, på finn.no i tre timer hvert skuddår, men finner du en flott og billig svensk bil kan det være lurt å importere for å få bilen nå og ikke kanskje om tre år...

Ligger 41 S70er på blocket.se nå, med 180 eller mer hk :)

balder
01/09/16, 23:07
Sukk. Det var ett langskudd men håpte jeg tok feil.
Har også sjekket å importere en hel bil fra Sverige og det er som du sier hgnubel. En bil til 40.000 koster 39.000 i avgifter.

Forsøkte å kjøpe denne 850 men selger tok det tydelig personlig når jeg spurte om jeg kunne ta den på NAF test. Det var ikke aktuelt.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=74357965&ref=conversation&fks=74357965

Forsøkte meg også på å stille noen spørsmål rundt denne importerte og antagelig chippa S70. Her ble det også stille. Det var bare å stikke innom. Ikke så lett siden det er 1775 km til Tromsø.
http://www.autodb.no/bil/view/1821566

Da er det jo bare halvparten så langt å ta sjansen på denne, norske bilen, i Sverige.
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81244308

Takk for svar uansett, begge to.

sandal
02/09/16, 00:52
Leter etter en rustfri S70 men omtrent alle jeg ser har den minste motoren på 126 Hk og det frister ikke. Kunne tenkt meg 170+ Hk.

Har ikke garasje så jeg lurer på hvor mye det koster å få byttet motor på en S70 når man ikke kan gjøre det selv? Ser det ligger mange motorer for eksempel i Sverige som ikke koster spesielt mye men blir det sykt dyrt å bytte? Forskjell Norge/Sverige?

Jeg har en strøken S70 til salgs 2,4 140 hk då, står i bergen send en PM om interesse

hgnubel
02/09/16, 09:20
Jeg har en strøken S70 til salgs 2,4 140 hk då, står i bergen send en PM om interesse
Hvis det er den "nye" motoren som er 20V og 140hk så kan den chippes til 170-190hk. Det er en nedtrimmet versjon av gode gamle sugemotoren på 170hk.

balder
02/09/16, 09:46
Jeg har en strøken S70 til salgs 2,4 140 hk då, står i bergen send en PM om interesse


Joda, har allerede tittet på bilen du har i Til salgs og den ser ut til å være fin på utsiden men savner bilder fra innsiden. Hovedproblemet med denne er vel uansett motoren siden jeg nå ønsker noe mer litt mer futt.

Har de siste årene lidd meg frem i en lat dieselsugge fra VW og før det ett tiår jeg helst vil glemme med unevnelige merker.

Nå står jeg fritt til å velge bil så jeg vil tilbake til Volvo igjen. Bor på Laksevåg så en R blir bare stjålet eller herpa av misunnelse. En litt anonym S70 med 170+ vil nok derimot få stå i fred.

balder
02/09/16, 09:54
Hvis det er den "nye" motoren som er 20V og 140hk så kan den chippes til 170-190hk. Det er en nedtrimmet versjon av gode gamle sugemotoren på 170hk.

Hmmmm... Plutselig ble denne bilen mer interessant igjen.

hgnubel har du erfaring med chipping av disse motorene? Holder kassa og resten av opphenget med når du chipper motoren?

mrstfu
02/09/16, 10:20
Kassa holder, uten tvil. Både automatene og manuellkassene kom i T5 med 225hk og 270Nm elns, null stress. Er det automat flusher du olja og kjører på. Manuell kan det lønne seg å bytte clutch om du ikke vet når det ble gjort, men går sannsynligvis helt fint med den lille økninga.

volvoRsport
02/09/16, 10:55
Hmmmm... Plutselig ble denne bilen mer interessant igjen.

http://sv.bsr.se/trimsatser/t/956

Svirre
02/09/16, 11:41
Har en komplett sats med motor og girkasse om det skulle være ønskelig. Er en B5234T med ledningsnett. Pedaler for ombygging kan medfølge om det trengs :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

hgnubel
02/09/16, 17:44
Hmmmm... Plutselig ble denne bilen mer interessant igjen.

hgnubel har du erfaring med chipping av disse motorene? Holder kassa og resten av opphenget med når du chipper motoren?
Ingen erfaring, men det Mrs.Tfu sa..

Jeg bor forøvrig på Laksevåg med R, men det er kanskje min historie du har lest og blitt skremt av [emoji14]

balder
02/09/16, 21:09
Har en komplett sats med motor og girkasse om det skulle være ønskelig. Er en B5234T med ledningsnett. Pedaler for ombygging kan medfølge om det trengs :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Takker for tilbudet men da er vi tilbake på det tråden startet som. Ingen garasje, ikke lett å bytte motor selv.

balder
02/09/16, 21:50
Ingen erfaring, men det Mrs.Tfu sa..

Jeg bor forøvrig på Laksevåg med R, men det er kanskje min historie du har lest og blitt skremt av [emoji14]

Ny på forumet så har nok ikke lest historien din er jeg redd. Det handler vel mer om det jeg ser i gatene rundt omkring. Naboen kjøpte seg en nyere BMW. Det tok under en uke før noen dro en skrutrekker i hele bilens lengde. Han har parkeringsplass så noe uhell var det ikke.

Mye slikt her dessverre.

mrstfu
02/09/16, 22:23
All hail dashcam og p-plass med overvåking og sensorstyrt lys.

sandal
02/09/16, 22:24
Lyst å se på S70 eg har stående?

balder
02/09/16, 22:32
Lyst å se på S70 eg har stående?

Så lenge det er den nye v20 motoren hgnubel snakker om i den så er den av interesse.

balder
02/09/16, 22:38
Hvis det er den "nye" motoren som er 20V og 140hk så kan den chippes til 170-190hk. Det er en nedtrimmet versjon av gode gamle sugemotoren på 170hk.

Er det B5244S du tenker på?

hgnubel
02/09/16, 22:42
Ny på forumet så har nok ikke lest historien din er jeg redd. Det handler vel mer om det jeg ser i gatene rundt omkring. Naboen kjøpte seg en nyere BMW. Det tok under en uke før noen dro en skrutrekker i hele bilens lengde. Han har parkeringsplass så noe uhell var det ikke.

Mye slikt her dessverre.
Først stjal noen R-merkene både foran og bak, så når jeg akkurat hadde fått på igjen merke foran tok de hele XC-grillen.

Er gateparkering, men står jo ofte i nærheten av huset så var nok noen som hadde en plan bak det.

balder
02/09/16, 22:50
Først stjal noen R-merkene både foran og bak, så når jeg akkurat hadde fått på igjen merke foran tok de hele XC-grillen.

Er gateparkering, men står jo ofte i nærheten av huset så var nok noen som hadde en plan bak det.

Tydelig du hadde noe de ønsket seg, ja.

Trist at det ikke er mulig å få ha en fin bil i fred. Det er vel misunnelsen som river.

volvoRsport
02/09/16, 23:02
Du har sikkert sett denne? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78582643
Står langt oppe i nord, litt slitt, men har ligget ute lenge så bør være god prutningsmonn.

balder
02/09/16, 23:22
Du har sikkert sett denne? http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=78582643
Står langt oppe i nord, litt slitt, men har ligget ute lenge så bør være god prutningsmonn.

Har den lagret, ja. :)

Merkelig at alle 170+ står enten langt mot nord eller i Sverige?

volvoRsport
08/09/16, 20:45
En '97 2.0T, litt sliten denne også: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82166819

balder
08/09/16, 21:51
En '97 2.0T, litt sliten denne også: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82166819

Ja, dette blir nok ett spesielt prosjekt. Bilen har mistet over 20 000 km på telleren siden 26.06.15.

Kan det være at girkassa har låst seg i revers?

Tror jammen jeg skal sende en epost å spørre selger om akkurat det. :cool:

volvoRsport
08/09/16, 22:01
Ja, dette blir nok ett spesielt prosjekt. Bilen har mistet over 20 000 km på telleren siden 26.06.15.

Kan det være at girkassa har låst seg i revers?

Tror jammen jeg skal sende en epost å spørre selger om akkurat det. :cool:

Såpass ja, så ikke på hvilke km-stand den var registrert med ved siste EU-kontroll. Hadde vært morsomt å sett bilde av speedometeret for å sett om det er tilbakestilt.

balder
08/09/16, 22:03
He he he

Har sendt en melding til selger så får vi se hva han svarer...

balder
09/09/16, 22:51
Riktig kilometerstand er 339 000.
Selger har fortsatt ikke endret på annonsen på Finn. Tror dette er en man bør holde seg unna med mindre man får den veldig billig og har plass å skru på...

Dukket opp en interessant en på Stange også men det har definitivt skjedd noe med plasten bak...

volvoRsport
10/09/16, 13:54
En til 2,0T som har blitt lagt ut, ser bedre ut enn de andre: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82243167

larsverm
11/09/16, 00:21
Men jeg må humre litt over "drittsikker bil". :D

balder
11/09/16, 13:19
Ikke godt å si fra bildene men ser ikke noe ekstrautstyr som tyder på at den får deg til å bæsje i buksa. :p

balder
11/09/16, 13:21
Kunne disse leveres med ryggesensor eller har han skrudd fast kappa direkte gjennom plasten? :confused:

hgnubel
11/09/16, 14:31
Både S/V90 (!) og S/V70 hadde ryggesensor som ekstrautstyr. Samme sensorer og styresystem som P2-bilene brukte i hvert fall de første 2-3 årene.

balder
11/09/16, 22:24
En til 2,0T som har blitt lagt ut, ser bedre ut enn de andre: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82243167

hgnubel hadde rett i at det var ryggesensor.

Litt merkelig bil. Kjørt av en tante som har flyttet til Sverige. Ryggesensor og automat men ikke cruice. Lakkrust, ingen service hefte men påstår at den har fått olje hver 15000 km.

Er det mye arbeid å ettermontere cruice?

En tidligere eier byttet fra 126 til 180 hk motor i 2012 som ikke er registrert i vognkortet.
Hva er grunnen til at motorbyttet ikke er registrert i vognkortet? Må det gjøres noe med bremser/understell først eller er det for å unngå høyere forsikring.

mrstfu
11/09/16, 22:56
En 1998-modell har i utgangspunktet et mekanisk gasspjeld, og delene for cruisecontrol er tilgjengelige, og ikke forferdelige dyre. Arbeidsmengden er vel ikke avskrekkende for noen som har skrudd litt før, men litt fikling er det.

Om det er en misforståelse slik at det er en 1999-modell produsert i 1998 vil det i utgangapunktet bare dreie seg om en blinklyshendel og software, som jrg ikke vet prisen på.

balder
11/09/16, 23:31
Ja, si det. Bilen er registrert første gang 20.08.1997 så antagelig en 98 men ikke godt å si hva de tok med når de byttet motor? Selger kjenner ikke til det.

Hva kan grunnen være til at det ikke er registrert i vognkortet?

mrstfu
11/09/16, 23:46
Om den er produsert i 1997 er den nesten garantert fremdeles med mekanisk spjeld, mye arbeid å bytte til elektronisk spjeld, så det er sannsynligvis ikke gjort.

Svirre
12/09/16, 06:27
Mener å huske at de begynte i uke 20 i 1998 med den nye motortypen, så da er noen -98 versjoner utstyrt med mekanisk gasspjeld og andre elektronisk.
De med mekanisk gasspjeld krever en del deler mtp cruisecontrol. Dette er velsig lett å montere, og gjøre på under 1t om du har skrudd før.
Den nye motortypen krever kun bryterhendel, brytere på pedaler og SW (denne koster...).

Det greieste er å se på motordekslet. Er det heldekkende med grått deksel og utpregede bokstaver, så er det eketronisk gasspjeld. Hvis det er svart med hvit/sølv bokstaver, så er det mekanisk :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

volvoRsport
12/09/16, 10:51
hgnubel hadde rett i at det var ryggesensor.

Litt merkelig bil. Kjørt av en tante som har flyttet til Sverige. Ryggesensor og automat men ikke cruice. Lakkrust, ingen service hefte men påstår at den har fått olje hver 15000 km.

Er det mye arbeid å ettermontere cruice?

En tidligere eier byttet fra 126 til 180 hk motor i 2012 som ikke er registrert i vognkortet.
Hva er grunnen til at motorbyttet ikke er registrert i vognkortet? Må det gjøres noe med bremser/understell først eller er det for å unngå høyere forsikring.

Jeg ville ha holdt meg unna hvis det er såpass mye rart med den, det dukker opp greie S70 2,0T for salg med jevne mellomrom, så jeg ville ventet litt til den "rette" bilen dukket opp.

hgnubel
12/09/16, 14:17
I praksis mister du muligheten til en enkel og grei godkjenning av byttemotor hvis bilen den nye motor kom fra er ukjent.

Standardsvaret fra Statens Vegvesen ved søknad er at bremser og "understell", i praksis fjærer og dempere, flyttes over fra samme bil før godkjenning.

At dette ikke er gjort på så mange år er et dårlig tegn...

turb00le
12/09/16, 15:20
Delvis enig. Hvis du kan dokumentere at det er samme delene, f.eks med utskrift fra delekatalogen, så er det ikke noe problem.

Derimot krever de opprinnelsesfokumentasjon på motoren og med mindre det finnes er du fucked.

Sent fra min S30 via Tapatalk

balder
12/09/16, 21:40
Tror jeg må benytte anledningen til å takke for tips og råd!

Utrolig mengde detaljkunnskap samlet her på forumet og må si jeg setter stor pris på å kunne pirke litt på toppen.

balder
12/09/16, 21:57
Blir nok bil på meg til slutt men ikke den på Stange. Ut i fra den informasjonen dere har kommet opp med blir det alt for mange potensielle problemer. Bil skal være moro ikke problemer.

turb00le
12/09/16, 22:11
Bruk heller litt tid på å finne riktig bil og betal heller litt mer for den er nok et godt tips... plutselig så dukker det opp en rett rundt hjørnet skal du se.

Sent fra min S30 via Tapatalk

mrstfu
12/09/16, 22:12
Husk på at alle problemene du møter med et bilhold på slutten av dagen bare er moro;)

regeli
13/09/16, 15:54
En som er lite kjørt og damekjørt på handlesenteret: http://www.finn.no/82473323


Sent from my iPhone using Tapatalk

volvoRsport
13/09/16, 18:59
En som er lite kjørt og damekjørt på handlesenteret: http://www.finn.no/82473323


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nå er jo dette en 2,0S som han ikke vil ha.

regeli
13/09/16, 19:58
Fikk ikke med meg første side, sorrry!


Sent from my iPhone using Tapatalk

balder
14/09/16, 13:52
Fikk ikke med meg første side, sorrry!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Godt forsøk men det er dessverre her vi er ved sakens kjerne. Det kryr av disse "damebilene" med 126Hk her i sørnorge og mange av dem ser svært pene ut. Problemet er at de er så kjedelige å kjøre. Nord for Trondheim er det mer fart i sakene men å reise 1700 km for å se på en bil er litt i lengste laget det også med mindre en har troa på at dette er drømmebilen. :cool:

balder
14/09/16, 13:55
Husk på at alle problemene du møter med et bilhold på slutten av dagen bare er moro;)

Problemer i form av å kunne fikse bremser som piper så er jeg enig men om problemet er en stivbeint byråkrat i Statens Vegvesen som ikke har fått papiret sitt så takker jeg pent nei til den moroa... :p

mrstfu
14/09/16, 14:40
Problemer i form av å kunne fikse bremser som piper så er jeg enig men om problemet er en stivbeint byråkrat i Statens Vegvesen som ikke har fått papiret sitt så takker jeg pent nei til den moroa... :p

Tenkte mer på generelt vedlikehold og de problemer som dukker opp i form av slitedeler, lekkasjer, ulyder osv. Sålenge du er klar over at ingen bil siden tidenes morgen har vært eller er vedlikeholdsfri, blir det nok et salig eierskap;)

LOB
14/09/16, 15:09
Ordinær beregning importengangsavgiften er ikke aktuelt ved import av en 20 år gammel Volvo... Med alternativ beregning betalte jeg 22 000 kr i importavgift for min 850 -97 (78 000 km, alt utsyr, 193 hk). Jeg kjøpte den i Sverige for 33 000 NOK. Med alternativ beregning så betaler du en brøk eller en prosentsats av dagens engangsavgift beregnet etter hva bilen er verdt i dag (på det norske markedet) dividert med hva verdt som ny. Tror jeg betalte 7% av (ny beregning av) engangsavgiften (22 000 kr). Da 850/ V70 ligger veldig lavt i pris nå så blir regnestykket gunstig for deg. En slik gammel bil bli vel ikke vurdert ut fra autoglass sine lister men må vurderes av noen byråkrater. Jeg har importert 2 gamle Volvo og disse byråkratene har da vært greie med verdivurderingen av mine biler (vurderte min 850 til 45 000 kr i 2012).

Alt. 2: "Mitt" verksted i Lima, Sverige ("Stafås Bil"), ikke langt fra Elverum tar ca 5000 SEK for å skifte en Volvo hvitblokkmotor i en 850/v70. Da kan du også få sendt motoren fra den svenske bildemonteringen til verkstedet med "bussgods" og du kan slappe av i Sälen (stort ski/badeland feriested) imens motoren blir skiftet.

balder
15/09/16, 10:30
Her er vi inne på ett interessant tema.
Forsøkte å plage Skatteetaten på telefon et par ganger for å få vite hvor mye det koster å importere en bil og med ordinær beregning så kostet det kr 39 000 i avgifter å importere en bil til 40 000 SEK.
Alternativ beregning kviet deg seg veldig for og henviste til import kalkulatoren på sidene sine.
For å fylle ut alternativ beregning, på nett, korrekt så må man ha tall fra en tjeneste som er gratis om du drar personlig til skattekontoret men som du må betale noen tusen for om du forsøker det på nett. Sykt system.
Var du innom på ett skattekontor og fikk tall fra www.bruktbilpris.no der eller er importerte du for så lenge siden at det faktisk var mennesker du snakket med?

Kunne godt tatt en titt på f.eks. denne en time utenfor Stockholm:
http://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-s70-2-4-automat-4wd-taklucka-nyservad-7720-9927278

volvoRsport
15/09/16, 10:51
Kunne godt tatt en titt på f.eks. denne en time utenfor Stockholm:
http://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-s70-2-4-automat-4wd-taklucka-nyservad-7720-9927278

S70 AWD i seg selv er ganske sjeldent, men det er første gangen jeg ser en S70 AWD med den motoren (2,4 20V 170hk). Har bare hørt at den skulle være tilgjengelig sammen med AWD i 2000, men aldri sett en.
Bilen generelt så fin ut, lav km-stand og greit utstyrt. Disse delskinnsetene er også veldig slitesterke i motsetning til den andre typen i skai som sprekker opp.

hgnubel
15/09/16, 13:27
Den S70 AWD-en der har også AW55-50 girkassen, 5-trinns kassen som ble vanlig på P2-platformen.

På P80 var det kun 2000-modeller av V70R AWD og sugemotorene som kunne leveres med denne av en eller annen grunn. At det i det hele tatt fantes P80 med sugemotor og AWD var nytt for meg.

LOB
15/09/16, 18:45
Her er vi inne på ett interessant tema.
Forsøkte å plage Skatteetaten på telefon et par ganger for å få vite hvor mye det koster å importere en bil og med ordinær beregning så kostet det kr 39 000 i avgifter å importere en bil til 40 000 SEK.
Alternativ beregning kviet deg seg veldig for og henviste til import kalkulatoren på sidene sine.
For å fylle ut alternativ beregning, på nett, korrekt så må man ha tall fra en tjeneste som er gratis om du drar personlig til skattekontoret men som du må betale noen tusen for om du forsøker det på nett. Sykt system.
Var du innom på ett skattekontor og fikk tall fra www.bruktbilpris.no der eller er importerte du for så lenge siden at det faktisk var mennesker du snakket med?

Kunne godt tatt en titt på f.eks. denne en time utenfor Stockholm:
http://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-s70-2-4-automat-4wd-taklucka-nyservad-7720-9927278

For å få et riktig estimat på av avgiften ved bruk av kalkulatorn for alternativ beregning trenger du nybilsprisen i Norge (google "skatteetaten og nybilpris 199x'), og du trenger listeprisen fra autoglass, enten betaler du dyrt for den på nettet eller så står det en pc på Tollhuset ved Operan i Oslo med autoglass sine lister.
Husker ikke hvor gamle biler som er listet, muligens må det til manuell vurdering. Du finner vel omtrentlig makedspris på finn.no... Du må først betale vanlig engangsavgift og deretter får du refundert etter alternativ beregning er foretatt. Litt av et system... Både ganger ble endelig engangsavgift faktisk noe lavere enn det jeg selv beregnet med kalkulatorn. Moms betales når du kjører over grensen første gang. 25% av beløpet som står på kvitteringen....

Edit. Ser nå at skatteetaten har tatt over dette fra tollvesenet. Da burde skatteetaten tilby gratis adgang til autoglass sine prislister!? Kanske pcn i Tollhuset fortsatt er oppkoblet?

balder
15/09/16, 22:19
Dette må jeg si jeg liker. Høres ut som om amatøren har gravd frem en godbit fra de dype svenske skoger. :cool:

Må vel bare bite i det sure eplet og ta en tur på skatteetaten for å finne ut av det.

volvoRsport
16/09/16, 10:13
Dette må jeg si jeg liker. Høres ut som om amatøren har gravd frem en godbit fra de dype svenske skoger. :cool:

Må vel bare bite i det sure eplet og ta en tur på skatteetaten for å finne ut av det.

Husk at du må betale for ordinær beregning først, for så å søke om alternativ beregning innen 2(?) uker. Differansen vil du få tilbakebetalt.

LOB
16/09/16, 14:29
Med ratt på feil side blir de billige.... 9 000 SEK og 105 000 km.

https://www.blocket.se/lund/Volvo_850_69108126.htm?ca=6&w=3

Mye jobb å skifte side gjetter jeg men likevel. Husker at mange drosjer i Bolivia (høyretrafikk) var importerte fra Japan (venstretrafikk) og hadde et stort hull i dashbordet fremfor passasjersete.

balder
16/09/16, 16:39
Husk at du må betale for ordinær beregning først, for så å søke om alternativ beregning innen 2(?) uker. Differansen vil du få tilbakebetalt.
Forventer ikke smidige løsninger når jeg har med staten å gjøre. Betale for så kanskje å få igjen noe høres veldig normalt ut. [emoji12]

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

balder
16/09/16, 16:42
Med ratt på feil side blir de billige.... 9 000 SEK og 105 000 km.

https://www.blocket.se/lund/Volvo_850_69108126.htm?ca=6&w=3

Mye jobb å skifte side gjetter jeg men likevel. Husker at mange drosjer i Bolivia (høyretrafikk) var importerte fra Japan (venstretrafikk) og hadde et stort hull i dashbordet fremfor passasjersete.
Mye pent i Sverige.

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

volvoRsport
20/09/16, 08:39
balder Her er det en '98 2,5T (USA-import) i Stavanger. Km-stand i annonsen er ikke rett hvis den har gått 148 000 miles som det vises på bildet, da vil det være 238 000km og ikke 183 000km som selger oppgir.

Edit: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82573078

balder
21/09/16, 09:04
balder Her er det en '98 2,5T (USA-import) i Stavanger. Km-stand i annonsen er ikke rett hvis den har gått 148 000 miles som det vises på bildet, da vil det være 238 000km og ikke 183 000km som selger oppgir.

Huff, ja. Denne har egentlig irritert meg litt noen dager.

Når jeg fikk se denne så tenkte jeg at her har vi endelig en interessant bil som ikke er i Sverige.

Kombinasjonen Adaptiv cruisekontroll og Keyless Go kommer vel kun i kombinasjon med kassettspiller i USA? :D

Klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er en interessant bil eller et mulig tapsprosjekt.

Dette er definitivt en motor jeg har ventet på men den er chippet og da blir spørsmålet om eier har tatt vare på den? Om det er nåværende eier som har chippet den så kan den ha gått slik i 3 år(ca 40 000 km) og det burde den vel klare selv med litt dårlig stell?

Litt usikker på hva som egentlig er i denne bilen siden annonsen er så full av feil. Når jeg så USA import så tenkte jeg med en gang at her måtte det være litt ekstra med styling/interiør men denne er skuffende «plain».

Får rote meg til å sende en epost å sjekke litt nærmere for å få ro i sjela. Prisen må uansett ned siden bilen har gått 100 000 km mer enn oppgitt i annonsen.

volvoRsport
21/09/16, 10:14
Huff, ja. Denne har egentlig irritert meg litt noen dager.

Når jeg fikk se denne så tenkte jeg at her har vi endelig en interessant bil som ikke er i Sverige.

Kombinasjonen Adaptiv cruisekontroll og Keyless Go kommer vel kun i kombinasjon med kassettspiller i USA? :D

Klarer ikke helt å bestemme meg for om dette er en interessant bil eller et mulig tapsprosjekt.

Dette er definitivt en motor jeg har ventet på men den er chippet og da blir spørsmålet om eier har tatt vare på den? Om det er nåværende eier som har chippet den så kan den ha gått slik i 3 år(ca 40 000 km) og det burde den vel klare selv med litt dårlig stell?

Litt usikker på hva som egentlig er i denne bilen siden annonsen er så full av feil. Når jeg så USA import så tenkte jeg med en gang at her måtte det være litt ekstra med styling/interiør men denne er skuffende «plain».

Får rote meg til å sende en epost å sjekke litt nærmere for å få ro i sjela. Prisen må uansett ned siden bilen har gått 100 000 km mer enn oppgitt i annonsen.

Glemte å legge ved link til annonsen ser jeg.. 50 000km mer blir det, siden km-standen på bildet er i miles. Ser at selger er født i 1955, så den er ihvertfall kjørt av en godt voksen mann. Han har nok ikke skjønt hva adaptiv cruisekontroll og keyless go egentlig er. Bilen er ikke så værst utstyr, du har skinnseter, el-førersete med minne (kanskje passasjersete også), takluke, ECC, cruisekontroll (kan såvidt skimte "minustegnet" på hendelen).
Ser er at skaien i dørtrekkene har sluppet på ihvertfall noen av dørene, hvis ikke alle (vanskelig å se på bildene). Bilen bør kunne prutes ned til nærmere 30K, tror det er mer realistisk. Til sammenligning ble denne T5'en lagt ut til 29 900kr nå i mai; http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76423214 , lå ute et par uker før den ble satt som solgt.

mrstfu
21/09/16, 12:10
Er vel heller generell cruisecontrol og keyless entry det menes - noe annet var meg bekjent ikke tilgjengelig på den platformen. Keyless go har jo vært en greie siden 2008 elns, og adaptiv cruisecontrol har ikke eksistert i mange åra - fem-seks år, kanskje.

Er jo ikke sann keyless entry siden man må opp med fjernkontrollen, men på 90-tallet var det luksus, vett;)

balder
21/09/16, 15:31
Glemte å legge ved link til annonsen ser jeg.. 50 000km mer blir det, siden km-standen på bildet er i miles. Ser at selger er født i 1955, så den er ihvertfall kjørt av en godt voksen mann. Han har nok ikke skjønt hva adaptiv cruisekontroll og keyless go egentlig er. Bilen er ikke så værst utstyr, du har skinnseter, el-førersete med minne (kanskje passasjersete også), takluke, ECC, cruisekontroll (kan såvidt skimte "minustegnet" på hendelen).
Ser er at skaien i dørtrekkene har sluppet på ihvertfall noen av dørene, hvis ikke alle (vanskelig å se på bildene). Bilen bør kunne prutes ned til nærmere 30K, tror det er mer realistisk. Til sammenligning ble denne T5'en lagt ut til 29 900kr nå i mai; http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=76423214 , lå ute et par uker før den ble satt som solgt.
Tok litt hardt i på kilometeren, ja.
Huff, nå fikk jeg enda mer vondt i bildilla etter å ha sett den T5 annonsen. Svart og tre interiør ser bedre ut enn svart og lyse brunt.


Sendt fra min ZX Spectrum

balder
21/09/16, 15:40
Er vel heller generell cruisecontrol og keyless entry det menes - noe annet var meg bekjent ikke tilgjengelig på den platformen. Keyless go har jo vært en greie siden 2008 elns, og adaptiv cruisecontrol har ikke eksistert i mange åra - fem-seks år, kanskje.

Er jo ikke sann keyless entry siden man må opp med fjernkontrollen, men på 90-tallet var det luksus, vett;)
Jeg kan jo holde hendene i lomma når jeg trykker så ser det i det minste Keyless ut. [emoji12]


Sendt fra min ZX Spectrum

balder
29/09/16, 12:54
Det tok sin tid men fikk omsider svar fra eier av denne:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82573078

volvoRsport har rett i at det er en gammel kar som har den og han overtok den fra sin bror som i sin tid tok bilen med over fra USA. Skal ned å ta en titt på lørdag for å se om den er like bra som eier påstår.

Bilen skal være helt original og fått byttet registerreim og flushet automaten.

Det store spørsmålet er motoren.
Den står registrert i vognkortet som en S70 GLT med 193HK. Selv sier eier at han forsøkte å får den chippet i Sverige for en tid tilbake og da sa verkstedet at det ikke var noe å gjøre siden motoren allerede hadde 240hk originalt?

Kan det være at den ble registrert med lavere hk p.g.a. avgifter når den ble importert?

Finnes det noen enkel måte jeg kan finne ut av dette på? Vil gjerne ha det inn i vognkortet slik at jeg unngår tull med forsikringen om jeg sulle ende opp rundt en granlegg en gang.

mrstfu
29/09/16, 13:38
Om det er en USA-importert GLT vil denne ha en 2.4T lavtrykksturbo med ca 193hk, ja - dumt han ikke legger ut bilde av motorrommet.

En chippet 2.4/2.5 lavtrykksturbo vil kunne yte i det området, ja. En europeisk GLT har ikke turbo, men er 170 sugehester.

balder
29/09/16, 14:54
Om det er en USA-importert GLT vil denne ha en 2.4T lavtrykksturbo med ca 193hk, ja - dumt han ikke legger ut bilde av motorrommet.

En chippet 2.4/2.5 lavtrykksturbo vil kunne yte i det området, ja. En europeisk GLT har ikke turbo, men er 170 sugehester.

Er dette en av de som kan sprekke mellom sylinderne om man trimmer de?

Er det noen enkel måte for meg å finne ut om denne virkelig er trimmet, eller ikke, bare ved å fysisk kunne ta en titt på den?

Hugo
29/09/16, 15:21
Er dette en av de som kan sprekke mellom sylinderne om man trimmer de?

Er det noen enkel måte for meg å finne ut om denne virkelig er trimmet, eller ikke, bare ved å fysisk kunne ta en titt på den?


Ja, dette er motoren som kan sprekke mellom sylinderne. Har samme motor selv med chip, 3" eksos fra turbo og 1 bar i ladetrykk. Ikke bydd på problemer hittils.

Da må du åpne hjernen for å kunne se det. Går også ann å ta med seg turbotrykksmåler (Enkelt å koble seg rett på vakumtreet), lader den da rundt 0.6 bar er den chippet. Min ladet 0.6 bar med KUN chip og orginaleksos.

locked
29/09/16, 15:25
Mener å huske at de begynte i uke 20 i 1998 med den nye motortypen, så da er noen -98 versjoner utstyrt med mekanisk gasspjeld og andre elektronisk.
De med mekanisk gasspjeld krever en del deler mtp cruisecontrol. Dette er velsig lett å montere, og gjøre på under 1t om du har skrudd før.
Den nye motortypen krever kun bryterhendel, brytere på pedaler og SW (denne koster...).

Det greieste er å se på motordekslet. Er det heldekkende med grått deksel og utpregede bokstaver, så er det eketronisk gasspjeld. Hvis det er svart med hvit/sølv bokstaver, så er det mekanisk :).
Vel. Det er to ting å forholde seg til når det kjem til Volvo.

Modellår (siffer nr. 10 i chassienummeret) seie kva årsmodell bilen er. Kva tid den er registrert er i utgangspunktet TOTALT uinteressant sidan 99modell kan vere registrert både i 98, 99 og 2000 (overligger/demo). Alle vesentlege endringar i produksjonen skjer når det er skifte mellom modellår.

Mindre endringar kan forekomme i same modellår, men då er det strukturveke/chassinummer som skille mellom variantane.

Svirre
29/09/16, 15:26
Jeg prater om produksjonsuke, ikke registreringsuke ;)
Chassinr. er desidert det beste, men husker ikke skille i huet.

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

volvoRsport
29/09/16, 19:11
VIN-nummeret sier at bilen har en B5254T, altså 2,5LT 193hk. Årsmodellkoden er W = 1998.

balder
29/09/16, 20:56
Ja, dette er motoren som kan sprekke mellom sylinderne. Har samme motor selv med chip, 3" eksos fra turbo og 1 bar i ladetrykk. Ikke bydd på problemer hittils.

Da må du åpne hjernen for å kunne se det. Går også ann å ta med seg turbotrykksmåler (Enkelt å koble seg rett på vakumtreet), lader den da rundt 0.6 bar er den chippet. Min ladet 0.6 bar med KUN chip og orginaleksos.

Hmmm... Trenger både kunnskap og litt utsyr.
Mangler begge så må vel bare satse på å føle meg litt frem på selger og håpe det beste.

Uansett hyggelig å høre at det ikke er alle disse motorene som sprekker med en gang. :-)

Er det softwaretuning du har på din eller må det byttes fysiske deler på denne motoren?

balder
29/09/16, 21:18
Begynner sterkt å mistenke volvoRsport for å jobbe for Volvo. :p

Tok meg noen telefoner før jeg fikk lirket ut den samme motoren fra en hyggelig kar på ett delelager.
Fikk også serienummeret så jeg kan sjekke om det er byttet motor.

Hva er vanlige feil på disse bilene? Noe spesielt jeg bør se etter?

volvoRsport
29/09/16, 21:30
Begynner sterkt å mistenke volvoRsport for å jobbe for Volvo. :p

Gjør nok ikke det ;) VIN/Chassisnummeret finner du ved å søke på regnummeret hos SVV, hva de forskjellige tallene/bokstavene i VIN-koden står for finner du på nett, f.eks. her: https://www.volvoclub.org.uk/vin_70.shtml

balder
29/09/16, 21:46
Gjør nok ikke det ;) VIN/Chassisnummeret finner du ved å søke på regnummeret hos SVV, hva de forskjellige tallene/bokstavene i VIN-koden står for finner du på nett, f.eks. her: https://www.volvoclub.org.uk/vin_70.shtml
He he he. Kunskap er makt!

Sendt fra min ZX Spectrum

Hugo
01/10/16, 09:35
Er det softwaretuning du har på din eller må det byttes fysiske deler på denne motoren?

Må byttes fysisk.

http://www.bsr-tuning.no/produkter/t506/

balder
03/10/16, 21:12
Det er langt fra Houston til Bergen men nå står det en amerikansk S70 GLT og hutrer oppe på veien. En forsømt stakkar, dradd ut av en låve på Jæren.

Fyker av sted som en skremt katte om du legger metall mot metall men bærer preg av å ha stått på en låve, ventende på å bli veteran.

Bestilt time på NAF, på fredag, så får vi se om den er like solid i motor, girkasse og understell som selger påstår.

volvoRsport
03/10/16, 21:28
Gratulerer! Fikk du den til en bedre pris enn det som var oppgitt i annonsen?

balder
03/10/16, 21:53
Takker og bukker.
Ja, betalte 35.000,-

Den er langt fra perfekt men om det bare er kosmetisk så ordner det seg med litt hardt arbeid.

hgnubel
04/10/16, 06:21
Gratulerer :) Må gjerne legge ut litt bilder i en prosjekttråd, for de i annonsen imponerte ikke veldig..

balder
04/10/16, 06:49
Gratulerer :) Må gjerne legge ut litt bilder i en prosjekttråd, for de i annonsen imponerte ikke veldig..
Takker.
Tenkte på å lage en tråd men må først få sjekka den. Ser mange ting jeg har lyst til å fikse men ingen vits i å legge planer om bilen ikke er bra teknisk. Var lite kjølevann og olje på den. Stått ubrukt siden i vinter. Begynte også å lyse en avgasslampe etter noen mil så få vente til etter testen på fredag

Takker og bukker.
Ja, betalte 35.000,-

Den er langt fra perfekt men om det bare er kosmetisk så ordner det seg med litt hardt arbeid.


Sendt fra min ZX Spectrum